2018-11-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med risk för att bli tjatig; ord stod mot ord.
Det gick inte att utreda.

Tror:
- Enligt SD bara tillräckligt för att få ut henne, dvs ej misshandel
- Enligt LW- så hårt att det åsamkade smärta och så hårt så att ett örhänge deformerades
"...så hårt så att ett örhänge deformerades."
Inte för att jag intresserar mig för vem du är, men för mig verkar du inte ha alltför stor erfarenhet av att bära örhängen.
Beroende på storlek och utförande, behövs det inte särskilt mycket "våld" för att ett örhänge skall deformeras. Säger jag.

OnT: Att öht i tråden diskutera örhängens form- och hållfasthet kan tyckas vara off, men eftersom detta LW:s örhänge, det deformerade, ges ett sånt stort värde för att påvisa SD:s "våldskapacitet", så är det enl min mening viktigt att sätta lite sunt perspektiv på hur mkt (läs: lite) Nm som krävs för att omforma ett örhänge likt LW:s.
Det lär knappast ha varit tillverkat i nån titanlegering i alla fall..
Citera
2018-11-03, 22:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag ville visa att det är fel att påstå att det INTE var misshandel. 1. Misshandel är tydligen o.k. i en viss grad för att avhysa en gäst från sitt hem. 2. Vem kan bevisa att inte mer våld än nödvändigt har använts?
Ingen utom de närvarande.

Det fetade.
1. NEJ misshandel är INTE okey för att avhysa en gäst som trots uppmaningar vägrar lämna ens hem eller bil. Det är okey att använd visst befogat våld för att få vederbörande att lämna bilen. Misshandel är per definition obefogat våld.

2. Den som är utbildad för att bedöma att inte mer våld än nöden krävts är Åkl vars uppgift är att åtala för misshandel om Åkl bedömer det är för situationen omotiverat våld.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-03 kl. 22:47.
Citera
2018-11-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Bra iakttagelse. Även att h*n snabbt lärde sig citera flera inlägg i ett och att h*n i början inte skrev vart men något som lades till efterhand. Är det speciellt att skriva vart när man är från de trakterna? EGT gör det och det smittade kanske.

Ordet vart har en dialektal indelning. I södra delarna av Sverige säger man blev, i mellersta samt norra Sverige säger man vart. Nerike hör till vart-området även om båda orden används där. Ett lite för stort område för att slutsats av vikt skall kunna dras tänker jag.

Imponerad av att du lagt märke till detta, gissar då att du är från de sydligare delarna av vårt land
Senast redigerad av Zymbal 2018-11-03 kl. 22:21.
Citera
2018-11-03, 22:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Exakt, nu har han tjänstledigt för politiska uppdrag. Anställningen vid polisen består.
Bara för att förtydliga, jag avsåg den danske polisen. PS är omplacerad till annan tjänst som gan väl nu är tjänstledig från för politiken?
Citera
2018-11-03, 22:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo absolut.
De delar som blir pressade mot underlaget blir vita, till skillnad mot de andra delar av kroppen som ligger längst ner. De delarna får vanligen en blåröd ton.

"Likfläckar, livores
När cirkulationen upphör sjunker blodet till kroppens tyngst belägna delar. Inga likfläckar där hudens blodkärl r komprimerade pga tryck utifrån, tex understödsytor och livrem. Stor interindividuell variation.

Syns ffa i nacke och på ytteröron (om kroppen ligger på rygg) efter tidigast en halvtimme. Otvetydiga efter ett par timmar och fullt utvecklade efter ca 6 timmar.
"

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&themaid=24&titelid=426

Edit:
Med tanke på att kroppen legat ute en längre tid i hör värme, kan det kanske vara svårt att definiera avgränsning på likfläckarna från missfärgning på kroppen av förruttnelseprocessen.
Nu låg kroppen på mage enligt en skribent i tråden. Möjligt att det skulle kunna synas om kroppen initialt legat på rygg. Bara spekulation utifrån LL kompendium.
Ja, det här diskuterades tidigare i tråden. Slutsatsen var väl att det inte går att säga utifrån likfläckarna att hon dog där hon hittades.
Citera
2018-11-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag tolkar det som att han är suspenderad under utredningens gång. Inte sparkad för gott.
Okay, okay, okay!
Jag slarvade grovt när jag skrev "sparkade" i mitt inlägg. Inte för att jag ser att det i sak ändrar nåt, men visst: Rätt skall vara rätt!

Förresten: vem av PS resp JMJ syftar du på?
Citera
2018-11-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det fetade.
1. NEJ misshandel är INTE okey för att avhysa en gäst som trots uppmaningar vägrar lämna ens hem eller bil. Det är okey att använd visst befogat våld för att få vederbörande att lämna bilen. Misshandel är per definition obefogat våld.

2. Den som är utbildad för att bedöma att inte mer våld än nöden krävts är Åkl vars uppgift är att åtala för misshandel om Åkl bedömer det är för situationen omotiverat våld.
där

Han vet att det är en omöjlig uppgift att bevisa, som det allt oftast är om det inte finns vittnen till händelsen.
Citera
2018-11-03, 22:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
"...så hårt så att ett örhänge deformerades."
Inte för att jag intresserar mig för vem du är, men för mig verkar du inte ha alltför stor erfarenhet av att bära örhängen.
Beroende på storlek och utförande, behövs det inte särskilt mycket "våld" för att ett örhänge skall deformeras. Säger jag.

OnT: Att öht i tråden diskutera örhängens form- och hållfasthet kan tyckas vara off, men eftersom detta LW:s örhänge, det deformerade, ges ett sånt stort värde för att påvisa SD:s "våldskapacitet", så är det enl min mening viktigt att sätta lite sunt perspektiv på hur mkt (läs: lite) Nm som krävs för att omforma ett örhänge likt LW:s.
Det lär knappast ha varit tillverkat i nån titanlegering i alla fall..
Nej, guld är mjukt men det är öron också. Vet av egen erfarenhet hur sabla ont det kan göra i öronen när ringarna utsätts för lite våld (tex i form av lite i övrigt vänskaplig brottning). Kraften som krävts i LW:s fall är kanske inte så stor men imho tillräckligt stor för att jag ska betrakta SD som en ynkedom.
Citera
2018-11-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vi får nog skilja på vad som är rättsliga termer och vad som är gängse uttryck för en allmänhet. Fysiskt våld är här den juridiska termen i bilincidenten. De flesta ur alllmänheten skulle säkert se handlingen som en misshandel ifall de fick se den. Så båda lägrena här kan ju sägas ha rätt. Men de flesta människor går inte runt och formar sina upplevelser utifrån brottsbalken. Jag har själv blivit misshandlad. Men inte fan blev den misstänkte dömd för misshandel för det. Frågan är: var det en misshandel då? Det spelar ingen roll för mig vad folk kallar det för. Jag vet vad det var.

Bra där, helt rätt.
Om det dessutom är en .. tänkte säga man men det gör jag inte. En person som definieras som Han, gör det mot en kvinna, så är det det ynkligaste man kan göra.
Nästan, bara mord är värre.
Citera
2018-11-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Bara för att förtydliga, jag avsåg den danske polisen. PS är omplacerad till annan tjänst som han väl nu är tjänstledig från för politiken?

OK JM (dansken) är väl under utredning, men blir troligen också omplacerad ej uppsagd.
Citera
2018-11-03, 22:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Okay, okay, okay!
Jag slarvade grovt när jag skrev "sparkade" i mitt inlägg. Inte för att jag ser att det i sak ändrar nåt, men visst: Rätt skall vara rätt!

Förresten: vem av PS resp JMJ syftar du på?
Jag syftade på den som artikeln handlar om. PS är inte suspenderad men omplacerad till miljöbrott, tror jag. Om han får tid borde han utreda arbetsmiljöbrotten (ja, jag vet att det inte är samma sak) inom Örebropolisen. Fast det har ju försökts förr med positivhalarens apa som måltavla... inte underligt att utredningen går som den går med en sån som chef.
Citera
2018-11-03, 22:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Bra där, helt rätt.
Om det dessutom är en .. tänkte säga man men det gör jag inte. En person som definieras som Han, gör det mot en kvinna, så är det det ynkligaste man kan göra.
Nästan, bara mord är värre.

Nej. Det finns fler gärningar män kan göra mot kvinnor som är betydligt värre än misshandel. Därmed inte sagt att misshandel är okej heller.

Men LW har råkat ut för det värsta, det håller jag med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in