2018-11-02, 20:34
Medlem
För de som vill läsa om det synnerligen skruvade sättet som diktaturen hanterar landets intranet och dess användare, även dess internet beskrivs i artikeln.
Hela världen, utöver Nordkorea och Eritrea, tycker att systemet är konstigt...

North Korea's internet is as weird as you think it is
https://www.foxnews.com/tech/north-koreas-internet-is-as-weird-as-you-think-it-is
Citera
2018-11-03, 02:08
Medlem
Kumabjorns avatar
Jag har på nära håll följt frågan om Ianpu, koreanska kvinnor som gick ut i fältprostitution för Japans kejserliga armé under andra världskriget. Därför känns det extra ironiskt att läsa den här artikeln i The Guardian.
Citera
2018-11-03, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Jag har på nära håll följt frågan om Ianpu, koreanska kvinnor som gick ut i fältprostitution för Japans kejserliga armé under andra världskriget. Därför känns det extra ironiskt att läsa den här artikeln i The Guardian.

Om man inte redan mår monstruöst illa, över Nordkoreas tillstånd och patos, gör man det med största sannolikhet, efter att fått sig klargjort hur illa det är även i det avseende som artikeln beskriver.

Moon har redan en grannlaga uppgift framför sig, i sitt totala uppsåt vad gäller Nordkorea, detta gör inte saken lättare.

Det är nog dags att börja vidga spektrat av frågor, som måste upp på förhandlingsbordet..........
Citera
2018-11-03, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
För de som vill läsa om det synnerligen skruvade sättet som diktaturen hanterar landets intranet och dess användare, även dess internet beskrivs i artikeln.

https://www.foxnews.com/tech/north-koreas-internet-is-as-weird-as-you-think-it-is

Intressant artikel.

Ett "Juchenet", helt i linje med hur Nordkorea är uppbyggt för övrigt.
Citera
2018-11-03, 07:39
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Intressant artikel.

Ett "Juchenet", helt i linje med hur Nordkorea är uppbyggt för övrigt.

Något jag funderade på. Nätet utåt och Juchenätet är väl förmodligen separerat av något slags brandvägg. Om man satte 100 hackare under 100 dagar skulle de inte klara av att öppna Juchenätet så det plötsligt fick kontakt utåt via "elitnätet"? Information är ju den bästa medicinen, om det inte längre går att hålla folket i skuggan så lär ju hela härligheten implodera.
Citera
2018-11-03, 08:06
Medlem
Citat:
Något jag funderade på. Nätet utåt och Juchenätet är väl förmodligen separerat av något slags brandvägg. Om man satte 100 hackare under 100 dagar skulle de inte klara av att öppna Juchenätet så det plötsligt fick kontakt utåt via "elitnätet"? Information är ju den bästa medicinen, om det inte längre går att hålla folket i skuggan så lär ju hela härligheten implodera.

NSA, och GCHQ i U.K. med flera, har Nordkoreas cyberaktivitet under luppen 24/7.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-11-03 kl. 08:51.
Citera
2018-11-03, 08:33
Medlem
Citat:

Jag hade en intressant diskussion häromdagen, med en kollega, som är betydligt mer kompetent inom den digitala världen, än vad jag är, vilken dessutom är verksam inom kartläggning av den verksamhet vi diskuterar just nu.

Vi berörde Nordkorea och deras hackers, samt en del övriga frågor som är tillhöriga det kriminella nätverket som Nordkorea har för att klara sina "Affärer".

Vi kom in på det Kinesiska företaget HUAWEI, (vilket för övrigt är hårt kopplat till Kinesiska staten) och just för tillfället är deras verksamhet och organisation, särskilt intressant hos flertalet organisationer som inhämtar information.

Att Nordkorea kommer att krackelera och resignera, till slut, trots alla åtgärder man vidtar, i försöken att segregera och styra informationsflödet, upplever jag som högst troligt.

Det är endast en tidsfråga.
Citera
2018-11-03, 10:24
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
NSA, och GCHQ i U.K. med flera, har Nordkoreas cyberaktivitet under luppen 24/7.

Det tror jag absolut. Men övervakning är inte detsamma som aktiva åtgärder. Jag kan tänka mig att det inte är överdrivet högt på deras prioriteringslista. Aktivister däremot är säkert intresserade av olika orsaker, intellektuell utmaning, ideologisk motivering, historisk signifikans...
Citera
2018-11-03, 15:34
Medlem
Citat:

Vad är Lanpu? Mun kunskap är att den Japanska armen tog tonåringar från Kina, till sina fält bordeller.
Vad jag har fattat är i början kanske det var frivilligt men efter några år tog de skolflickor till sina bordeller.
Citera
2018-11-03, 15:40
Medlem
Citat:
Om man inte redan mår monstruöst illa, över Nordkoreas tillstånd och patos, gör man det med största sannolikhet, efter att fått sig klargjort hur illa det är även i det avseende som artikeln beskriver.

Moon har redan en grannlaga uppgift framför sig, i sitt totala uppsåt vad gäller Nordkorea, detta gör inte saken lättare.

Det är nog dags att börja vidga spektrat av frågor, som måste upp på förhandlingsbordet..........

Moon skall väl först fundera över SK behsndling av sina egna kvinnor.
Nu är SK en av världens mest sexistiska länderna. Där de flesta kvinnor skönhetsoperas, hela Kpop har otroligt mycket sexuellt våld.

Det fanns en artikel i Guardian under veckan där SK kvinnor har börjat vägra skönhets operationer.
Citera
2018-11-03, 15:43
Medlem
Citat:
Jag hade en intressant diskussion häromdagen, med en kollega, som är betydligt mer kompetent inom den digitala världen, än vad jag är, vilken dessutom är verksam inom kartläggning av den verksamhet vi diskuterar just nu.

Vi berörde Nordkorea och deras hackers, samt en del övriga frågor som är tillhöriga det kriminella nätverket som Nordkorea har för att klara sina "Affärer".

Vi kom in på det Kinesiska företaget HUAWEI, (vilket för övrigt är hårt kopplat till Kinesiska staten) och just för tillfället är deras verksamhet och organisation, särskilt intressant hos flertalet organisationer som inhämtar information.

Att Nordkorea kommer att krackelera och resignera, till slut, trots alla åtgärder man vidtar, i försöken att segregera och styra informationsflödet, upplever jag som högst troligt.

Det är endast en tidsfråga.

Var ligger kopplingen mellan HUAWEI och NK?
Citera
2018-11-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus

Legendariska hackers som Hector Monsequr tillsammans med journalister från LA times och Wired tvivlar på hacker atacken på Sony Pictute Ent. Kom från NK, de finner mer troligt att atacken kom infrån Sony. Flera personer hade fått sparken innan atacken. De första dokumenten dom släpptes var intern mail mellan höga chefer, skvaller, löner etc. dDet var först några veckor senare som Guardian of Peace gjorde kopplingen till filmen.
Hector menar att det hade krävt NK ett år i förberedelse till atacken

Personligen vet jag inte, men ta all information med en stor nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in