2018-11-03, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om de hade ME så är det en helvetisk sjukdom. Det är svårt att se sina barn lida varje dag och veta att det finns inget slut på det.
Men många blir ju bättre också. Det finns många andra sjukdomar som är kroniska också men som man kan lära sig leva med. Föräldrarna gav ju inte ens flickorna en ärlig chans!!!
Citera
2018-11-03, 01:42
Medlem
Citat:
Se inlägg ovan. Det är OM de hade sjukdomen som man till viss del kan förstå föräldrarnas beslut. Det finns ju en del som hävdar att de hade ME. Det är få som blir friska faktiskt.
Jag kan inte förstå deras handlande utifrån flickornas diagnoser. Något var fel med föräldrarna.
Citera
2018-11-03, 01:44
Medlem
Citat:
Se inlägg ovan. Det är OM de hade sjukdomen som man till viss del kan förstå föräldrarnas beslut. Det finns ju en del som hävdar att de hade ME. Det är få som blir friska faktiskt.
"Det är tack och lov ganska ovanligt att barn drabbas av ME/CFS och de har dessutom större chans att tillfriskna, bli bättre, än vi vuxna." Information från RME Skåne.
Citera
2018-11-03, 01:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Men många blir ju bättre också. Det finns många andra sjukdomar som är kroniska också men som man kan lära sig leva med. Föräldrarna gav ju inte ens flickorna en ärlig chans!!!

Nej jag hävdar inte att de gjorde rätt. Bara att jag kan förstå till viss del om barnen var väldigt sjuka. Jag tror inte föräldrar dödar sina barn om de ser hopp om tillfrisknande.

En förälder kanske får för sig en sådan galenskap men att båda tar ett sådant beslut är ovanligt. Det måste vara att de förlorat allt hopp. Mina spekulationer bara.
Citera
2018-11-03, 03:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Eventuellt av interesse i sammanhanget :

https://www.expressen.se/gt/pappan-sjukanmalde-sig-innan-han-dodade-sin-familj/

Orsaker som anges och som kan ha legat bakom - eller en kombination av dessa:

Psykisk sjukdom, som inte märktes tidigare
Skilsmässa
Stress

I tillägg spelberoende.

”Den man som erkänt att han dödat sin fru och sina barn i Frölunda sågs av vänner och arbetskamrater som en stabil, snäll och omtänksam person.
Nu framgår att mannen bara dagarna innan gärningen sjukanmälde sig från jobbet, något som enligt hans chef var ytterst ovanligt.
Tiden innan dådet var mannen – som klassas som psykiskt sjuk – stressad och nervös över situationen i hemmet, enligt egen utsago”

”Av anhöriga har han i polisförhör beskrivits som ”en snäll och omtänksam” man som varit bestämd, men kärleksfull mot hustru och barn.”

Ingen sekt, inga sjuka barn. Men stressad och nervös över situationen i hemmet. I kombination med psykiskt sjukdom räcker det för några få personer att ta steget och utplanar sin familj.

I fallet Frölunda räckte det tydligen med det.
Att en förälder fullständigt tappar alla hämningar och spärrar händer, då sker väl oftast morden i affekt.
Det som är så svårt att begripa är att TVÅ föräldrar samtidigt tappar allt och dessutom orkar planera morden en period innan de verkställs.
Citera
2018-11-03, 03:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jo, precis. Men det hävdades också det mosatta, att de hade diagnosen ME och att Hanna varit drivande till att få de intygen. Alltså att de inte var dödssjuka. Det är så knepigt att barnens sjukdom inte ens kommit ut. När den var dödsdomen.

Visst är det konstigt. Frank.Einstein hävdade att han/hon sett intygen utskrivna på att större svenskt sjukhus. Avd.9 förmedlade uppgifter som han/hon fått via pm.
Bägge anser jag trovärdiga, går på min magkänsla.
Avd.9 visste om testamentet innan rockkungen lade ut det i tråden.

Att Hanna var drivande sades tidigt i tråden men som jag ser det nu så var bägge två lika skyldiga.
Att paret gjort detta av elakhet eller för sin egen livskvalité tror jag inte, de älskade nog sina barn precis lika mycket som de flesta föräldrar gör och i deras värld kände de nog att detta var det bästa för barnen.
Enl. Avd9 källor så hände något strax innan jul som verkade vara droppen som fick bägaren att rinna över.

Jag blir inte klok på denna händelse.
Citera
2018-11-03, 09:20
Medlem
Citat:
Jag vet. Det är en hemsk sjukdom. Men i Avd9s inlägg framställdes det bokstavligen som att barnen skulle dö av den sjukdomen de hade - som han inte angav. Alltså att de inte hade ME utan en annan sjukdom. Medan Frank Einstein hävdade att de hade ME.

Jag tror föräldrar till barn med ME har det tufft absolut, men vi vet väl inte än vad flickorna led av?

Det behöver väl inte innebära att nån av dem har fel? Det händer att diagnoser ställs som sedan visar sig vara fel och patienten får en ny diagnos. Det verkar ju vara någon ovanlig, svårdiagnostiserad sjd det rör sig om. Kanske fick de diagnosen ME , sedan visade det sig vara nåt annat ( det har spekulerats om PANDAS m fl sjd)
Citera
2018-11-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
I fallet Frölunda räckte det tydligen med det.
Att en förälder fullständigt tappar alla hämningar och spärrar händer, då sker väl oftast morden i affekt.
Det som är så svårt att begripa är att TVÅ föräldrar samtidigt tappar allt och dessutom orkar planera morden en period innan de verkställs.

Jag håller med. Men det måste vara en av föräldrarna som hade tanken först. Att man kommer samtidig och ”oavhängig” till samma beslut, det kan man, tror jag, utesluta. Alltså att en berätta för den andra att man se en familicide som enda utväg och den andra instämmer och säger att man tänkte det samma.

Att man under tiden där man diskutera, övertala, planera kan utföra dagligen sin jobb och prestera verkar vara för mig omöjligt. Man tar semester för en tid där man vet att man inte finns. Men vem vet.

Men har man planerad gemensamt så synes det på den egna datorn. Då är det inte enbart två underskrifter på ett testament och ett kortfattad avskedsbrev. Då har man försökt att informera sig om självmord, metoder att döda barn etc. etc.

Att undertecknar ett testament den 3/1 och veta att hela familjen är död om en vecka utan att någonting alls märks, det går inte att föreställa sig.
Citera
2018-11-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Det behöver väl inte innebära att nån av dem har fel? Det händer att diagnoser ställs som sedan visar sig vara fel och patienten får en ny diagnos. Det verkar ju vara någon ovanlig, svårdiagnostiserad sjd det rör sig om. Kanske fick de diagnosen ME , sedan visade det sig vara nåt annat ( det har spekulerats om PANDAS m fl sjd)
Absolut, så kan det vara. Men yngsta dottern fick sin Me-diagnos och beslut om hemundervisning så sent som efter sommaren. Om de efter det både hann få nya diagnoser, kraftigt försämras och att föräldrarna tog sitt beslut tycker jag verkar otroligt, att tiden för att allt det skulle hinna hända är för kort. Om båda barnen fått en dödlig sjukdom tror jag att den kommit fram.
Citera
2018-11-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag håller med. Men det måste vara en av föräldrarna som hade tanken först. Att man kommer samtidig och ”oavhängig” till samma beslut, det kan man, tror jag, utesluta. Alltså att en berätta för den andra att man se en familicide som enda utväg och den andra instämmer och säger att man tänkte det samma.

Att man under tiden där man diskutera, övertala, planera kan utföra dagligen sin jobb och prestera verkar vara för mig omöjligt. Man tar semester för en tid där man vet att man inte finns. Men vem vet.

Men har man planerad gemensamt så synes det på den egna datorn. Då är det inte enbart två underskrifter på ett testament och ett kortfattad avskedsbrev. Då har man försökt att informera sig om självmord, metoder att döda barn etc. etc.

Att undertecknar ett testament den 3/1 och veta att hela familjen är död om en vecka utan att någonting alls märks, det går inte att föreställa sig.

Hur var den sista veckan i huset? Hemskt att föreställa sig. 😢
Citera
2018-11-03, 10:23
Medlem
Citat:
Hur var den sista veckan i huset? Hemskt att föreställa sig. 😢

Ja.. och bara en allmän reflektion: när man själv inte mår bra, drar man sig gärna undan och undviker kontakter med andra; man orkar inte annat. Men uppenbarligen kan det vara riskabelt att familjer som mår dåligt är alltför isolerade...
Citera
2018-11-03, 10:25
Medlem
Citat:
Absolut, så kan det vara. Men yngsta dottern fick sin Me-diagnos och beslut om hemundervisning så sent som efter sommaren. Om de efter det både hann få nya diagnoser, kraftigt försämras och att föräldrarna tog sitt beslut tycker jag verkar otroligt, att tiden för att allt det skulle hinna hända är för kort. Om båda barnen fått en dödlig sjukdom tror jag att den kommit fram.
Ja det kan man faktiskt tycka. Eftersom det är knäpptyst om detta fall så är det sannolikt mer än fysisk sjukdom som ligger bakom. Jag har läst i princip vartenda inlägg i tråden och är inne på scientologispåret som flera andra. Förmodligen många tragiska omständigheter i familjen men kanske gjorde den annorlunda världssynen hos sc att det slutade som det gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in