2018-11-02, 23:55
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns väl inga uppgifter alls om att en mobil skall ha hittas i skogen. Aftonbladet skriver visserligen att man har "pejlat" (positionsbestämt) en mobil dit, men det spännande fyndet som en privatperson gjorde beskrivs väl bara som "ett föremål". Det är alltså tveksamt om det var en mobil som hittades, och 'LimeTimes' källa hävdar bestämt att det inte var en mobil.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

Men herregud.. Detta var ett svar på ditt inlägg nyss då du själv ponerade att en mobil som var SD:s hittades i skogen. Har du glömt bort vad du själv skrev?
Citera
2018-11-03, 00:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Men herregud.. Detta var ett svar på ditt inlägg nyss då du själv ponerade att en mobil som var SD:s hittades i skogen. Har du glömt bort vad du själv skrev?
Jag har aldrig skrivit att en mobil som var SD:s hittades i skogen. Vad jag skrev var att en mobil som eventuellt stängdes av, och i efterhand positionerades (via teleoperatören) till Vivallaskogen, kan ha varit SD:s
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-11-03 kl. 00:12.
Citera
2018-11-03, 00:16
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag har aldrig skrivit att en mobil som var SD:s hittades i skogen. Vad jag skrev var att en mobil som eventuellt stängdes av, och i efterhand positionerades (via teleoperatören) till Vivallaskogen, kan ha varit SD:s

Skämskudde på mig. Förlåt. Jag är trött och blandade ihop din text med Snor-Johans:

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra iakttagelse. Mobilen som hittades i Vivallaskogen var enligt MV inte bekräftat LWs utan skickad med dom ytterligare 4 till mobilerna till NFC. Det var iofs ett par månader sen. I tråden har det lite för snabbt tagits för givet att det var LWs mobil som hittades.

Där diskussionen jag fick för mig rörde att om det inte vore LW:s mobil, så kan det ha varit SD:s.

Jag kan tillägga att jag tror SD behöll sin mobil, och inte råkade "tappa" den under en eventuell promenad i skogen. Även om han nu eventuellt begick mordet, så tror jag han hade varit smartare än så.
Citera
2018-11-03, 00:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Skämskudde på mig. Förlåt. Jag är trött och blandade ihop din text med Snor-Johans:

Där diskussionen jag fick för mig rörde att om det inte vore LW:s mobil, så kan det ha varit SD:s.

Jag kan tillägga att jag tror SD behöll sin mobil, och inte råkade "tappa" den under en eventuell promenad i skogen. Även om han nu eventuellt begick mordet, så tror jag han hade varit smartare än så.
Det som är intressant med 'Zymbals' nya teori är alltså att bängen kan ha gått i bakspår. Kolla på "flyktvägen" som 'ModestyBlaiser' ritade in i en karta efter MV:s instruktioner så förstår du.
Citera
2018-11-03, 00:53
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det som är intressant med 'Zymbals' nya teori är alltså att bängen kan ha gått i bakspår. Kolla på "flyktvägen" som 'ModestyBlaiser' ritade in i en karta efter MV:s instruktioner så förstår du.

Hm. Ponera att SD är GM och inser efter att mordet begåtts; "shiit. Jag har ju min mobil med mig. Inte bra.." Då skulle positioneringen vid Vivallaskogen alltså vara BP enligt zymbals teori? Och vid ett senare tillfälle, utan mobil, så flyttar SD på kroppen och lägger den ca 50 meter från hennes bostad istället.

Ja, värre teorier har jag absolut hört förut. Men även en avsaknad mobil ger också frågor som SD behöver svara på. Utredarna lär kolla hans tidigare mobilnyttjande en bra bit bak i tiden. Kanske denna stillaliggande mobil vid tillfället av kroppsförflyttning, skiljer sig starkt från tidigare mobilanvändning, historiskt sett, och ses om avvikande.
Citera
2018-11-03, 01:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hm. Ponera att SD är GM och inser efter att mordet begåtts; "shiit. Jag har ju min mobil med mig. Inte bra.." Då skulle positioneringen vid Vivallaskogen alltså vara BP enligt zymbals teori? Och vid ett senare tillfälle, utan mobil, så flyttar SD på kroppen och lägger den ca 50 meter från hennes bostad istället.
Kanske inte vid ett senare tillfälle, utan mer troligt i direkt anslutning till brottet (och alltså inte utan mobil, men med mobilen avstängd).

Citat:
Ja, värre teorier har jag absolut hört förut. Men även en avsaknad mobil ger också frågor som SD behöver svara på. Utredarna lär kolla hans tidigare mobilnyttjande en bra bit bak i tiden. Kanske denna stillaliggande mobil vid tillfället av kroppsförflyttning, skiljer sig starkt från tidigare mobilanvändning, historiskt sett, och ses om avvikande.
Inte någon avsaknad eller stillaliggande mobil i så fall, men kanske en avstängd:
Senast redigerad av Draifos 2018-11-03 kl. 01:32.
Citera
2018-11-03, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
18carat läser jag gärna, även om vi inte delar uppfattning i allt.

OnT: Det där med "näst intill" väckte min nyfikenhet. Nu vill jag INTE starta ett trådsanningsskapande resonemang, men bara ponera att "näst intill" i det här fallet skulle vara planket resp LW:s bostad, dvs att hon dödades i bostaden, men dumpades vid planket.
Vet att det här inte verkar troligt och jag har inte tänkt färdigt, men det skulle i så fall kunna förklara varför LW:s bostad fortf är avspärrad. För det är den väl?
Som sagt: Oövertänkt spekulation ovan, men några likfläckar skulle i så fall inte kunna avgöra om man flyttat kroppen. Fast jag tror inte på det scenariet, men lurigt med en avspärrad bostad så här länge.

Inte ovanligt. I Johanna Möller fallet var föräldrarnas sommarhus avspärrat ända fram till att HR dömde enligt TR beslut dvs livstid. Detta trots att anhörigas målsägarbiträde
ansökt om borttagande för att reparationer skulle kunna påbörjas.

Så 6 månader är inte märkligt länge.
Citera
2018-11-03, 02:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Kanske inte vid ett senare tillfälle, utan mer troligt i direkt anslutning till brottet (och alltså inte utan mobil, men med mobilen avstängd).

Inte någon avsaknad eller stillaliggande mobil i så fall, men kanske en avstängd:

Okej. Men det är ett mer korkat tillvägagångssätt än att lämna den ,exempelvis hemma, under kroppsförflyttning. Polisen kommer tycka att det är väldigt misstänksamt att den helt plötsligt stängs av under viss tid och sen sätts på. Polisen kan ju se var den stängs av och sen var den sätts på igen. Det är svårare för den misstänkte att förklara det än att förklara varianten med mobil påslagen hemma.
Citera
2018-11-03, 07:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Vi vet faktiskt inte om man har hittat någon mobil i skogen. Det har inte framkommit några uppgifter om det.
Tror jag fick MVs underliggande poster i datumföljd.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Mobiltelefon hittade man i en skogs /Strövområde som ligger emellan Hjärsta och Vivalla. Kroppen är anträffad ca 100- 200 m från hennes bostad ut mot Motorvägen som passerar genom Örebro. Där sitter det ett bullerplank och på insidan ett buskage där är kroppen anträffad.
Citat:
Enligt min källa är mobilen hittad och är ett av föremålen som nu genomgår en teknisk undersökning. Och det stämmer som någon nämnde här i tråden. Att efter man hittade mobilen så avslutades det söket.

Citat:
Man avslutade sökning efter mobiltelefon när man hittade den, hade den inte hittats hade man garanterat fortsatt leta efter den då den är en viktig del i beviskedjan.

Citat:
Det kan vara en förklaring att det skulle kunna vara en annan mobiltelefon som hittats. Men jag har inte hört någonting om att det skulle varit en annan mobil än LW så då utgår jag från att det är hennes mobil som nu undersöks. Får jag någon annan information så kommer jag delge tråden den.

Nu har iofs LimeTimes hemliga källa påstått att det inte är mobilen som hittats. Tror Draifos är den som har bäst översikt i i vad som varit med ev, mobil i Vivallaskogen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-03 kl. 07:23.
Citera
2018-11-03, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Man kan bli mörkrädd!
Hoppas någon vaknar med riktig "ågren" och ett huvud som är flera nummer för litet idag (också)!

Nej det är helt i linje med de tidigare hoten.
Kan det vara besvikelsen som är så stor? Penisen som är så liten?

Jag varnade JG för vad som kan hända, han vägrade lyssna och kom bara med otidigheter.
Det är på hans ansvar, JG har så mycket att stå till svars för.
Behandlade LW som luft efter misshandeln, gav sitt ok till SD att slå.
JG har LWs blod på sig, blir det mer? Vi får se.
Citera
2018-11-03, 07:29
Medlem
Citat:
Visst kan LW ha dött i sin bostad, men hur förklarar du då att sökinsatserna koncentrerades till Vivallaskogen?
Erkänner beredvilligt: Jag kan inte förklara sökinsatserna i Vivallaskogen alls. Vet vi ens om Polisen kan det?

Med tanke på hur den här utredningen om en försvunnen trebarnsmamma åtminstone initialt [miss-]sköttes, så kanske söket där var ett polisiärt 'wild goose chase'-projekt?
Citera
2018-11-03, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tror jag fick MVs underliggande poster i datumföljd.

Nu har iofs LimeTimes hemliga källa påstått att det inte är mobilen som hittats. Tror Draifos är den som har bäst översikt i i vad som varit med ev, mobil i Vivallaskogen.
Liksom allt annat här i tråden är det spekulationer... som så klart är OK!

Vad jag har sett så har inte polisen gått ut med någon bekräftelse på funnen mobiltelefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in