2018-11-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, att LW hållits fången levande först och mördats just innan hon hamnat vid planket är också en intressant tanke. Dock vill man ju knappt tänka den då den innebär antagligen så mycket hemsk ångest för henne hennes sista tid i livet. Under omständigheterna så är ju ett snabbt mord i affekt "trevligare" att tänka kring, dock är ju realiteten inte alltid trevlig.

Men är det så som sagt, så blir ju polisens agerande att det handlade om människorov logiskt också. Man undrar då vilka ev tecken på bortförande av människa vid liv, och ej mord, som fanns i hemmet? Eller möjligen vilka digitala spår? Det är antagligen alldeles för naivt av mig men jag har tänkt tidigare på att om LW hade iPhone och använde sig av familjedelning så skulle barnen ha kunnat spåra henne från sina enheter även om hon inte kunde svara deras meddelanden ända till GM insåg att platsdelningen var på. Men som sagt, jag gissar att detta redan är utrett och att det inte varit så enkelt att spåra henne. Det var dock en tanke kopplat till uppgifterna att UW tidigt vände sig till SD.

Om LW kidnappats och tagits till annan plats så faller ju GMs hus som redan är undersökt då fynd av förvar av LW där borde lett till gripande. Därav har jag undrat kring vilka fler hus som undersökts noga och varit avspärrade. Sedan kan ju GM förstås ha förvarat LW någon helt annanstans än i ett boningshus. Man undrar ifall hen tagit LW levande först vad hens initiala uppsåt isåfall var. Hindra henne att resa iväg till Norge som först planerat dagen därpå (hen visste inte om att resan var framflyttad), hota/skrämma henne, hämnas något? Eller hade GM planerat mord hela tiden? Mord i affekt känns enklare att ta till sig men planerat mord och/eller kidnappning som slutar i mord känns mer utstuderat och vittnar om en sjukare mer gränslös GM som inte besinnar sig utan gör en medveten handling som leder till LWs död. Huh!

Om MVs riktighet i uppgifter är jag inte rätt person att avgöra. Hen har ju varit aktiv i andra trådar och utifrån det gett intrycket att ha insyn i Örebropolisens arbete. Om hen sedan har direkt information eller gör tolkningar av sekundär information kan ju påverka korrektheten i det hen delger oss i oavsett uppsåt. Jag förhåller mig skeptisk mot alla uppgifter lämnade i tråden (MV, TinnaNinna, Potomac m fl) som inte är stärkta av polis och erkänner att det iaf jag gör är enbart spekulationer byggda på obekräftade tråduppgifter.
Tack får återkoppling!
Ditt sista stycke är bra att tänka på. En viss skepticism har aldrig skadat nån. Däremot det motsatta desto fler.

OnT: Med tanke på min påminnelse om hur likfläckar inte går att trolla bort, hur ställer du dig nu till teorin om biltransport? Fortfarande tänkbart?
Citera
2018-11-02, 17:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Tror knappast att någon hållt henne fången och dumpat henne på fyndplatsen några dagar senare. Då är man verkligen kallhamrad om man vågar göra det med poliser och andra oroliga som troligtvis är väldigt uppmärksamma om det händer något konstigt i området.

Det är isåfall en ganska korkad dumpningsplats. Längre bort i ej tätbebyggt område, och det hade kunnat dröja månader innan hon hittades. Istället för 4 dagar.
Citera
2018-11-02, 17:04
Medlem
Uppenbarligen räcker det med en väl genomtänkt plan och genomförande som inte lämnar spår eller vittnesuppgifter efter sig. I detta fall dessutom med ett "lockbete" i en motsatt riktning som försenar upptäckt av kropp ett par dagar eller mer.
Senast redigerad av Remark 2018-11-02 kl. 17:10.
Citera
2018-11-02, 17:07
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack får återkoppling!
Ditt sista stycke är bra att tänka på. En viss skepticism har aldrig skadat nån. Däremot det motsatta desto fler.

OnT: Med tanke på min påminnelse om hur likfläckar inte går att trolla bort, hur ställer du dig nu till teorin om biltransport? Fortfarande tänkbart?

Jag är öppen inför det mesta då jag är så dåligt bevandrad i utredningsteknikaliteter och ser på hela spekulerandet kring ev biltransport som hypotetiskt tänk (dvs, möjligt men lika gärna helt orimligt. Men som jag uttryckte så blir det ju en grymmare, men kanske mer rimlig tanke att LW, som du ponerar, levt ända fram till mordet och dumpningen vid planket, ifall bil använts i samband med hennes försvinnande.

Dvs, att hon levt på annan plats under fyra dagar och mördats just innan hon blivit forslad tillbaka nära sitt hem.

Jag kan inte riktigt se varför en GM skulle göra detta med alla de risker detta skulle innebära i form av vittnen (en GM är å andra sidan kanske inte rationell om hen redan passerat gränsen att begå våld mot annan männniska, rov eller mord) men som sagt skulle det binda samman det tillsynes tvärsäkra människorovsagerandet från polisen och frånvaron av likfynd de första dagarna. Vi har ju i tråden spekulerat kring varför inte Missing People gick ut, JGs samt gamle barndomsvännens uppmaning till anhöriga att hålla tand för tunga och inte bege sig själva ut och leta osv. Allt det blir ju mer logiskt ifall polisen verkligen tidigt sitter på fynd, fysiska eller digitala, som pekar på att LW ännu är vid liv och det gäller att invagga GM i falsk trygghet och därmed ha tid att hinna spåra hen och den kidnappade innan hen gör något drastiskt. Det blir dock ett mysterium att GM, vem då det än är, skulle klara av att gå oberörd incognito under polisens förhör där alla som haft att göra med LW nog granskats rejält under luppen.
Citera
2018-11-02, 17:07
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är isåfall en ganska korkad dumpningsplats. Längre bort i ej tätbebyggt område, och det hade kunnat dröja månader innan hon hittades. Istället för 4 dagar.

Dessutom, så hade rent teoretiskt någon under dessa 4 dagar ha kunnat besöka den aktuella platsen vid bullerplanket och därmed bekräfta att det inte legat någon kropp där. För, åtminstone vad vi vet nu, så har inget sådant vittne trätt fram.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-11-02 kl. 17:09.
Citera
2018-11-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Uppenbarligen räcker det med en väl genomtänkt plan och genomförande som inte lämnar spår eller vittnesuppgifter efter sig. I detta fall dessutom med ett "lockbete" i en motsatt riktning samt oupptäckt kropp.

Ja telefonen som pingades i Vivallaskogen. Kan det vara det som menas med planering till en viss del?
Citera
2018-11-02, 17:09
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Jo, min främsta invändning också. Ifall SD, HD eller UW vore GM så vore platsen idiotisk. Men även ifall annan är GM är det urbota dumt då sannolikheten att kroppen ändå hittas inom de närmsta dagarna bör vara överhängande. Samt att risken för vittnen i ett panikslaget Nya Hjärsta vore stor. Men det är ju ändå en teori som bör åtminstone funderas över.

Återstår gör väl spekulationen att GM är helt komplett galen. – Teorin om den fanatiska fundamentalistmördaren som i någon slags extremreligiös hybris tror sig ha makterna på sin sida att dumpa kroppen var hen vill. Isåfall gäller nog inga vanliga förnuftstankar som hos merparten av befolkningen även inkluderat mördare. Men som någon sa, en sådan person borde väl i linje med sina övertygelser isåfall ha lämnat något slags spår, tecken av att mordet var gjort på sådan grund? Vi har hittills iaf inte fått några tecken på att det funnits något rituellt eller udda kring fyndet av kroppen.
Senast redigerad av Philomena 2018-11-02 kl. 17:13.
Citera
2018-11-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Ja telefonen som pingades i Vivallaskogen. Kan det vara det som menas med planering till en viss del?

Kan vara en sådan sak.
Citera
2018-11-02, 17:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det finns uppgifter i tråden som går på tvärs om UWs vistelse i "annat län".

Ingen har protesterat mot dom uppgifterna heller så jag föredrar
att tro på dom.

I värsta fall så ger UW å NW varandra alibi.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Onekligen ett litet kryptiskt instagraminlägg gjordes igår av NW, i synnerhet kommentaren längre ned i flödet där NW kommenterar UW's "roll" vid hans och polarens sida
Citera
2018-11-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag är öppen inför det mesta då jag är så dåligt bevandrad i utredningsteknikaliteter och ser på hela spekulerandet kring ev biltransport som hypotetiskt tänk (dvs, möjligt men lika gärna helt orimligt. Men som jag uttryckte så blir det ju en grymmare, men kanske mer rimlig tanke att LW, som du ponerar, levt ända fram till mordet och dumpningen vid planket, ifall bil använts i samband med hennes försvinnande.

Dvs, att hon levt på annan plats under fyra dagar och mördats just innan hon blivit forslad tillbaka nära sitt hem.

Jag kan inte riktigt se varför en GM skulle göra detta med alla de risker detta skulle innebära i form av vittnen (en GM är å andra sidan kanske inte rationell om hen redan passerat gränsen att begå våld mot annan männniska, rov eller mord) men som sagt skulle det binda samman det tillsynes tvärsäkra människorovsagerandet från polisen och frånvaron av likfynd de första dagarna. Vi har ju i tråden spekulerat kring varför inte Missing People gick ut, JGs samt gamle barndomsvännens uppmaning till anhöriga att hålla tand för tunga och inte bege sig själva ut och leta osv. Allt det blir ju mer logiskt ifall polisen verkligen tidigt sitter på fynd, fysiska eller digitala, som pekar på att LW ännu är vid liv och det gäller att invagga GM i falsk trygghet och därmed ha tid att hinna spåra hen och den kidnappade innan hen gör något drastiskt. Det blir dock ett mysterium att GM, vem då det än är, skulle klara av att gå oberörd incognito under polisens förhör där alla som haft att göra med LW nog granskats rejält under luppen.
(min fetning)
Nej nej!
Absolut inte nåt jag ponerar! Tvärtom, jag är 100 på att FP=BP och är alltså i sak helt överens med MV. Att nån skulle hållt LW fången finns inte på min karta. Du får kika en gång till på mitt inlägg, så ser du i mitt resonemang att jag inte tror på "hållits fången".

Likfläckarna som oundvikligen uppstår efter att döden inträtt är synnerligen "givande" när det gäller att avgöra om en funnen kropp har flyttats efter att döden inträtt. Därför säger jag att jag litar på MV här.
Polisen har fotograferat av kroppens position och vid obduktion jämför man likfläckarna med hur kroppen låg. Då lär man ha landat i att där LW hittades, där dog hon. Där dödades hon.
Tyvärr.
Citera
2018-11-02, 17:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning)
Nej nej!
Absolut inte nåt jag ponerar! Tvärtom, jag är 100 på att FP=BP och är alltså i sak helt överens med MV. Att nån skulle hållt LW fången finns inte på min karta. Du får kika en gång till på mitt inlägg, så ser du i mitt resonemang att jag inte tror på "hållits fången".

Likfläckarna som oundvikligen uppstår efter att döden inträtt är synnerligen "givande" när det gäller att avgöra om en funnen kropp har flyttats efter att döden inträtt. Därför säger jag att jag litar på MV här.
Polisen har fotograferat av kroppens position och vid obduktion jämför man likfläckarna med hur kroppen låg. Då lär man ha landat i att där LW hittades, där dog hon. Där dödades hon.
Tyvärr.

Åh, då läste jag illa! Ursäkta! Men bra att det reddes ut!
Citera
2018-11-02, 17:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Nu närmar det sig den 3 november.
Undrar om SD fortfarande tänker åka till Sundsvall?

Baserat på att han verkar ha betat av LAB-cacher i dagarna, så är nog en trip till drakstaden inte helt osannolik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in