2018-11-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Borde vara licensjakt på de som dödat 1000 djur under sin livstid. fast det var ju bara älgar, hur många andra djur har fanskapet dödat?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
1000 älgar är inte ens ett random jaktlag på säg 10 personer i närheten av under den tid KH jagat så det låter otroligt. Tråden verkar f.ö. kapad av storstadsbor med noll insikt om jakt, älgstamm m.m.
Det är säkert sant Onkel-Ben-ny att det tar en mansålder att fälla 1000 älgar för många jaktlag men betänk samtidigt att det fälls ca 100 tusen älgar per år i Sverige. Nu har jag ingen siffra på hur stor hela älgstammen är men den borde vara minst 5-6 gånger större än uttaget.
Citera
2018-11-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Nej. Kolla bara in den populära granntråden här på FB om någon fotbollspelare som sitter häktad misstänkt för våldtäkt.

Inget namn i trådrubriken, inga handbojjebilder eller namn i media.

Lika inför lagen?

Not.

Lika inför lagen är det ju ändå. Men olika i medier. Blanda inte ihop lagföring med media.
Citera
2018-11-02, 18:10
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-70
Jag kan inte hitta något i intervjuen där han säger detta!
Troligtvis är det din livliga fantasi och ditt efterblivna vänsterbeteende som spelar dig ett spratt.
https://www.expressen.se/dinapengar/advokatens-krav-hemliga-kallan-i-jaktharvan-maste-avslojas/

det är från denna artikel
annars är det mycket skvaller i svang nu och 99% av de som bor i området verkar vara övertygade om att den hemliga källan är en person som tidigare har haft någon form av anställning hos KH
vilket låter ganska rimligt lite hämnd på en rik knös
att det skulle vara några som är emot jakt verkar mindre troligt eftersom Farbror Blå har antytt att mullvaden haft extrem god insyn
jag tippar alltså att mullvaden är en ex anställd och att åtalet inte kommer att hålla
Citera
2018-11-02, 18:18
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-70
Kan du länka till några domar där någon dömts för jaktbrott med snöskoter i Mellansverige ?

Dom och dom... Men en länk.

https://www.helahalsingland.se/artikel/halsingland/bollnas/sa-dodades-fansenvargen
Citera
2018-11-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Just hanteringen av kungörn är ju något som KH inte ens är anklagad för. Huruvida någon av de andra häktade är det känner jag inte till. Om det stämmer att man hittat en död örn under en pressenning på en släpvagn kan jag tänka mig hur många scenarier som helst kring hur den hamnat där.
Ett sannolikt scenario, är att Kungsörnen har ätit av den förgiftade åteln (utlagt kött).
För jag tror ingen jägare utanför renskötselområdet, bryr sig så mycket om örnar.
De har sannolikt lagt ut förgiftat kött med avsikt att döda varg men då har även andra djurarter strukit med. En liknande händelse inträffade i Kolsva, 2012 då man hittade en död varg och en död räv inte långt från varandra.
Citera
2018-11-02, 18:39
Medlem
Många skriver i tråden att vargvurmare bor i Stockholm och är vänster/miljöpartister. Inget kan vara mera fel. Jag själv bor i Tivedens utkant och där har det funnits varg under lång tid. Mitt vinterintresse är att just spåra dessa djur och rapportera till Skandobs.
Vintern 2017/2018 fanns det en familjegrupp på ca 8 individer i närheten av Laxsjöarna, vilket också är dokumenterat via spår.
I augusti 2018 dödades 22 får och 4 fick avlivas i Tiveden. Det fanns elstängsel, men vargarna grävde sig under och lyckades med jakten.
Eftersom jag bor i området och pratar med människor där så har jag inte hört speciellt mycket hat mot vargen. Visst, det finns vissa som helst vill ha bort dem. Men i det stora hela så är vargen idag ett naturligt inslag i området. De flesta här har sett varg, hört varg eller sett spår och barn står och väntar på skolbussen som vanligt på tidiga mörka mornar.
Snart är det dags för vinterns spårning. Några observationer mot Laxåhållet har kommit i sommar, men mindre än vad det hade borde varit.
Den misstänkte har ju en del verksamhet i närheten och det vore inte osannolikt att några vargar har försvunnit från området genom tjuvjakt.
Är han skyldig så skall han dömas till det hårdaste straffet som finns för detta brott. Att försöka styra naturens lagar på ett olagligt sätt. Fy Fan!
Citera
2018-11-02, 18:45
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Knappast men man använder samma fällor som man fångar bäver och rävar med. Duger även åt varg och lodjur och kanske örn, det sista är en gissning.
Därmed uppstår svårigheten för åklagaren att bevisa vilket djur som var målet med fällan.
Det är inte tillåten att använda gift men vet vi om det har hittats förgiftat kött i någon fälla? Det enda jag läst mig till är att man hittat gift hemma hos en av de inblandade personerna.
Tack för info! Uppskattat.
Och jag har förstått från andra debattörer att bävern inte käkar kött.

I en av tidningsartiklarna (någonstans i tråden) så uppgav åklagaren att man hade beslagtagit djurfällor med förgiftat kött.
Jag tror att det var i Expressen?
Citera
2018-11-02, 18:58
Medlem
Tipsaren i fallet är enligt min uppfattning en stor hjälte !
Citera
2018-11-02, 19:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Tipsaren i fallet är enligt min uppfattning en stor hjälte !

Är uppgifterna sanna så instämmer jag, kommer inte att handla trävaror med till någon som sprider gift för att göra sig av med vilda djur på ett olagligt sätt.
Citera
2018-11-02, 19:09
Medlem
Karl Hedin ska hålla föredrag om hans bok Attacken mot äganderätten som han skrivit 13 nov i Nora börjar kl 19 00 Har fått inbjudan . Han kanske är på fri fot till detta datum . Den som lever får se . Författarna är förutom Karl Hedin själv, även AB Karl Hedins VD Peter Wigert, styrelseledamoten Björn Törnvall och råvaruchefen John Gull. Det kan bli frågor om varg om någon törs på mötet
Citera
2018-11-02, 19:20
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Ett sannolikt scenario, är att Kungsörnen har ätit av den förgiftade åteln (utlagt kött).
För jag tror ingen jägare utanför renskötselområdet, bryr sig så mycket om örnar.
De har sannolikt lagt ut förgiftat kött med avsikt att döda varg men då har även andra djurarter strukit med. En liknande händelse inträffade i Kolsva, 2012 då man hittade en död varg och en död räv inte långt från varandra.
Låter som ett sannolikt händelseförlopp, stackars örn.
Citera
2018-11-02, 19:56
Medlem
Drozds avatar
Karl Hedins föreläsning om varg:

Del 1: www.youtube.com/watch?v=o1VeOBaP_ZA
Del 2: www.youtube.com/watch?v=0jzIQUSxiHI
Del 3: www.youtube.com/watch?v=WtoLTaFE--o
Del 4: www.youtube.com/watch?v=piPso5aj81k

När man ser ovanstående framstår KH nästan som besatt av frågan med ett mycket djupt känslomässigt hatförhållande till vargen. Lite förvånande, den typen av varghat brukar oftast återfinnas hos banjospelartyper för vilka vargfrågan har en massa undertoner av mindervärdeskomplex gentemot storstadsbor, hat mot politiker och miljömuppar o.s.v. Men Karl Hedin kan knappast beskyllas för att vara en obildad hillbilly direkt...

Jag är själv jägare men finner dessa extrema varghatare lika konstiga som Johnny Puma Höglin och andra dårar på vargkramarsidan. Med 1000 skjutna älgar har Karl Hedin ensam fällt lika många som hela den svenska vargstammen gör på ett år, typ. Ingen bra reklam för jägarkåren direkt...

Någon som vet - Om man döms för grovt jaktbrott, dras då jägarbevis och jaktvapenlicenser automatiskt in? Det om något borde ju i så fall vara ett dråpslag för Hedin.
Senast redigerad av Drozd 2018-11-02 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in