Citat:
Jag tror att alla människor kan döda.
Åtminstone i självförvar.
Och så långt som SD och LW tycks ha pushat HD
så kan man kanske tänka att
det vore i något slags självförsvar som HD gjort
det i så fall.
Om de pushat henne långt över hennes gränser
så kanske motivet vara att HD gick sönder inombords
och som "försvar" mot det så dödade hon LW
för att själv kunna fortsätta att leva.
Åtminstone i självförvar.
Och så långt som SD och LW tycks ha pushat HD
så kan man kanske tänka att
det vore i något slags självförsvar som HD gjort
det i så fall.
Om de pushat henne långt över hennes gränser
så kanske motivet vara att HD gick sönder inombords
och som "försvar" mot det så dödade hon LW
för att själv kunna fortsätta att leva.
Jag delar din uppfattning även om det känns krasst att tänka att det är så ställt med oss människor. Dvs, att alla under "rätt" omständigheter kan tappa kontrollen och ta någon annans liv antingen för att de upplever (eller att de på något sätt rättfärdigar det med) att det var av nöden tvunget.
Vem kan man lita på?
Därigenom (detta är väl som att svära i kyrkan) så sällar jag mig till fåtalet härinne som ännu inte är övertygade om att SD, som MGM, ska betraktas som uteslutande ensam i sitt värv. Jag hyser ännu vissa frågetecken inför den senaste tidens uppgifter från både TinnaNinna och Potomac (oavsett vad jag kan tänkas "vilja höra" och vad som faller bättre in i mina tidigare spekulationer). Inte för att jag har något mot någon av dessa utan för att de helt enkelt lämnar uppgifter svåra att bedöma utan egen insyn. Frågan om SD som trolig GM eller ej förändras inte så mycket av någon av dessa uppgiftslämnare men däremot hur vi i tråden ser på HDs involvering. Och här är det viktigt att vi inte gör som jag brukar göra, dvs låter oss ryckas med känslomässigt. – Utan stannar upp och värderar nya uppgifter som svarar på en del frågor men lämnar äldre frågor obesvarade.
Om HDs inblandning eller ej
Initialt i tråden fanns det många trådsanningar om HD som matades på med och omständigheterna kring dessa (enkla logiska eller underliga) kvarstår ännu att reda ut oavsett vem vi litar på kring datum runt resor och ledigheter. – Konkreta frågor som om HDs hus verkligen var avspärrat och undersökt eller inte, varför hon just bosatte sig så nära LW i det speciella läget (fanns verkligen bara det som alternativ?) och hennes uppvisade semestrande med SD. Jag är själv en känslostyrd person som inte alltid fungerar främst rationellt och tänker att vi generellt i tråden lätt hyser empati varpå vi springer i flock åt det håll som vi hyser medlidande med. Jag instämmer i att HD är ett stort offer om hon är oskyldig och SD är GM (eller oskyldig för den delen). Men vi ska inte anta oskuld bara för att det isåfall vore synd om henne, utan för att vi har uppgifter som styrker detta och rätar ut de frågetecken vi haft innan. Jag skulle därför fortfarande önska mer svar kring omständigheterna kring HD innan vi emotionellt avför henne som möjligt involverad. Sedan respekterar jag de som värderar uppgifterna vi ändå fått med mer tyngd och därmed ser ämnet avslutat.
Planerat eller ej?
För övrigt så slår det mig när jag läser vad du skriver Glorious att det, i ditt resonemang, blir relevant för oss att veta om vi bör utgå från att mordet var planerat, planerat delvis eller bara skett i direkt affekt. Jag tänker att i en akut situation under enorm press kan vem som helst bli mördare men det tar emot mer ifall det är något som sker under längre tid. Och nu tänker jag generellt, oavsett vem som är GM eller möjligen involverad eller inte. Det vore intressant om tråden igen därför ville gräva i detta med MVs uttalande som pekar åt att någon slags planering funnits med (minns ej exakt formulering). Kan känna att vi tappat bort denna fråga och aspekt vilket är synd då den är relevant för spekulationer kring motiv och GM.
Finns relevant information om SD utanför geocachingkretsarna?
Sedan, jag liksom andra av vad jag sett, skulle även vilja veta ifall SD har någon historik som är relevant innan Örebro. Flera i tråden har ju framfört att det är orimligt med att en tidigare ostraffad familjefar ska begå mord under dessa omständigheter (här håller jag inte med men jag förstår resonemanget) och då tänker jag att vi ju vet väldigt litet om SD innan Örebro och utanför geocachingvärlden. Finns det något relevant som skett innan eller utanför det vi hittills diskuterat som någon sitter på? Eller är SD en tabula rasa innan detta?
Senast redigerad av Philomena 2018-11-02 kl. 15:48. Anledning: Läsbarhet utifrån tidigare efterfrågan att skriva luftigare. Testar rubriksättning.
Senast redigerad av Philomena 2018-11-02 kl. 15:48. Anledning: Läsbarhet utifrån tidigare efterfrågan att skriva luftigare. Testar rubriksättning.