2018-11-02, 13:51
Medlem
okok1s avatar
Då har de pengar till 2 hus? Om det första kostade 450 tusen så kan de köpa ett till för 550 tusen.
Citera
2018-11-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Asylslottet var mycket finare, det hade varit mer klass och stil och väggar finns redan i slottet, man hade dock inte kunnat slå ut så många väggar att man kunnat göra en samlingssal för 500 personer. Det kan man nu samla i en fabrikslokal som inte har några väggar inomhus att tala om. En fabrikslokal brukar dock vara dåligt isolerad och brukar sakna möjlighet att göra bostäder av så tanken är väl just att det ska bli en lokal där man kan delta på föreläsningar med flera hundra deltagare och att föreningens aktivister köper/hyr bostäder runtikring. En fabrikslokal är ju väldigt tråkig dessutom, det känns helt enkelt som att det enda den egentligen går att använda till är just stora möten. Eftersom inte hela den nationella rörelsen tänker flytta till Töreboda så är det väl bara att hoppas för DFS att de undersökt kommunikationerna, att det går enkelt att ta sig dit med tåg osv.

Vem ska föreläsa där då? Jordan Peterson? Jimmie Åkesson? Dan? Eller kanske Pewdiepie, som ju skulle tala för AfS i Kungsan...

När DfS firade midsommar var företrädare för hela den nationella rörelsen närvarande med föredrag och bokbord. Det firandet valde man att förlägga till en villa på landet. Oavsett hur bra tågförbindelser det är med närmaste storstad (Örebro?) så kommer det inte dyka upp "flera hundra deltagare" på ett föredrag i Töreboda. Speciellt inte om man funderar en stund på vilka intellektuella stjärnor Dan & Magnus kan tänkas uppbåda. Mumien Arnstberg kanske kikar in någon gång, men mer spännande än lär det väl knappast bli.

Undrar om marken under lokalen är sanerad?

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Då har de pengar till 2 hus? Om det första kostade 450 tusen så kan de köpa ett till för 550 tusen.

Någon nämnde att renoveringen av lokalen i Töreboda beräknas ta två år. Att omvandla en 550 kvm stor fabrik till "Svenskarnas hus" lär också medföra viss ekonomisk kostnad, även om man som Dan och Magnus räknar med att DfS-medlemmar ska utnyttja förmånen att jobba gratis.

Att man samtidigt ska ha nog med pengar och folk för köpa och renovera ännu ett hus, på en annan ort, känns otänkbart i dagsläget.
Senast redigerad av Brodermordet 2018-11-02 kl. 14:00.
Citera
2018-11-02, 13:58
Medlem
okok1s avatar
Finns det bilder på lokalen?
Citera
2018-11-02, 14:10
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodermordet
Vem ska föreläsa där då? Jordan Peterson? Jimmie Åkesson? Dan? Eller kanske Pewdiepie, som ju skulle tala för AfS i Kungsan...

När DfS firade midsommar var företrädare för hela den nationella rörelsen närvarande med föredrag och bokbord. Det firandet valde man att förlägga till en villa på landet. Oavsett hur bra tågförbindelser det är med närmaste storstad (Örebro?) så kommer det inte dyka upp "flera hundra deltagare" på ett föredrag i Töreboda. Speciellt inte om man funderar en stund på vilka intellektuella stjärnor Dan & Magnus kan tänkas uppbåda. Mumien Arnstberg kanske kikar in någon gång, men mer spännande än lär det väl knappast bli.
Håller med. Det känns som att lokalen är helt överdimensionerad. Dessutom, och det är nog så viktigt, finns det ingen mysfaktor på fastigheten. Det kommer vara en nerklottrad fabrikslokal oavsett vad man skapar inuti. Ja, nerklottrad, så länge ingen bor där så kommer den bli nerklottrad med fina slagord som "NAZISCUM", "AFA SER DIG DAN" och "CONRAD SUGER SHEMALEKUK". Det där asylslottet hade varit bättre, en aula i huset hade blivit mindre men det hade funnits gott om bostadsutrymmen där nationalister som för tillfället är arbetslösa eller hemlösa hade kunnat få bo för billig peng och samtidigt hjälpa till att renovera fastigheten. Nej, det här blev nog inte så bra faktiskt, även om det skulle visa sig vara en fabrikslokal i toppskick så är det just en fabrikslokal.

Dessutom är asylslottet godkänt att användas som bostad vilket en fabrikslokal inte är. Asylslottet räknas då som ett hem och ägarna kan avhysa (med våld) den som intränger i huset eller på tomten, det kan man inte göra med en fabrikslokal som inte är godkänd för att bo i. Dvs en journalist kan helt enkelt gå in i byggnaden eller på tomten och kvarstanna där utan att DFS-folket får röra denne, istället måste polis tillkallas för att få ut denne.

Citat:
Ursprungligen postat av Brodermordet
Någon nämnde att renoveringen av lokalen i Töreboda beräknas ta två år. Att omvandla en 550 kvm stor fabrik till "Svenskarnas hus" lär också medföra viss ekonomisk kostnad, även om man som Dan och Magnus räknar med att DfS-medlemmar ska utnyttja förmånen att jobba gratis.
Samtidigt tickar det ju in pengar varje månad.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-02 kl. 14:15.
Citera
2018-11-02, 14:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Håller med. Det känns som att lokalen är helt överdimensionerad. Dessutom, och det är nog så viktigt, finns det ingen mysfaktor på fastigheten. Det kommer vara en nerklottrad fabrikslokal oavsett vad man skapar inuti. Ja, nerklottrad, så länge ingen bor där så kommer den bli nerklottrad med fina slagord som "NAZISCUM", "AFA SER DIG DAN" och "CONRAD SUGER SHEMALEKUK". Det där asylslottet hade varit bättre, en aula i huset hade blivit mindre men det hade funnits gott om bostadsutrymmen där nationalister som för tillfället är arbetslösa eller hemlösa hade kunnat få bo för billig peng och samtidigt hjälpa till att renovera fastigheten. Nej, det här blev nog inte så bra faktiskt, även om det skulle visa sig vara en fabrikslokal i toppskick så är det just en fabrikslokal.

Dessutom är asylslottet godkänt att användas som bostad vilket en fabrikslokal inte är. Asylslottet räknas då som ett hem och ägarna kan avhysa (med våld) den som intränger i huset eller på tomten, det kan man inte göra med en fabrikslokal som inte är godkänd för att bo i. Dvs en journalist kan helt enkelt gå in i byggnaden eller på tomten och kvarstanna där utan att DFS-folket får röra denne, istället måste polis tillkallas för att få ut denne.

Samtidigt tickar det ju in pengar varje månad.
Källa?
Citera
2018-11-02, 15:22
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Källa?
Visst. Se Brottsbalken 24:1 p 4. "Rätt till nödvärn föreligger mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.".

Källa: https://lagen.nu/1962:700#K24P1S2

Citat:
Rätt till nödvärn föreligger mot

ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.
Rätt till nödvärn vad gäller den där fabrikslokalen så får ägarna hindra att någon olovligen intränger men om personen väl gått in utan att hindras så får personen inte motas ut med våld, detta till skillnad från en lokal som räknas som bostad.
Citera
2018-11-02, 15:28
Medlem
Det här var långt mycket värre än vad jag föreställde mig. Jag trodde på en sliten gammal bygdegård som faktiskt hade kunnat fungera funktionellt. Men en fabrikslokal? Har styrelsen någon som helst erfarenhet av såna här projekt? Jag har svårt att tro det.

Detta kommer kräva ombyggnation på åtskilliga miljoner om några hundra människor ska kunna vistas i lokalen. Den måste den byggas om för att uppfylla brandkrav, ventilationskrav, utrymningsvägar etc.

Har vi nån koll på vem säljaren är? Jag menar, detta kanske är en manöver för att tömma föreningens kassa på pengar genom att betala ett överpris till nån polare.

Detta kommer rinna ut i sanden genom noll aktivitet sen kommer huset bara bli stående där och till slut säljas för mindre än vad de betalade.
Citera
2018-11-02, 15:48
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Finns det bilder på lokalen?
Hade också velat se foton på kåken. Behöver ju inte vara något negativt att det varit en fabrikslokal. Är det ett flygfoto på kåken på bilden i Expo-artikeln? https://expo.se/2018/11/h%C3%A4r-vill-vit-makt-gruppen-%C3%B6ppna-sitt-nya-h%C3%B6gkvarter Eller är det någon helt annan fastighet? För den lille i mitten med den stora gröna tomten kan det väl inte vara?
Citera
2018-11-02, 16:00
Medlem
LustigeLukass avatar
Enligt uppgift har det på den aktuella adressen bedrivits någon form av enklare butiksverksamhet och lokalen såldes under beteckningen butik/lager/logistik. Det tycks alltså inte handla om ett nedlagt stålverk som vissa lågbegåvningar tycks tro utan en, om än sliten, lokal som passar ganska bra till medieproduktion, möten osv. Fastigheten har källare. Tomten är väl tilltagen och det ser inte ut att vara några som helst problem att stängsla in den då fastigheten omges av grönområden.
Citera
2018-11-02, 16:02
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det här var långt mycket värre än vad jag föreställde mig. Jag trodde på en sliten gammal bygdegård som faktiskt hade kunnat fungera funktionellt. Men en fabrikslokal? Har styrelsen någon som helst erfarenhet av såna här projekt? Jag har svårt att tro det.

Detta kommer kräva ombyggnation på åtskilliga miljoner om några hundra människor ska kunna vistas i lokalen. Den måste den byggas om för att uppfylla brandkrav, ventilationskrav, utrymningsvägar etc.

Har vi nån koll på vem säljaren är? Jag menar, detta kanske är en manöver för att tömma föreningens kassa på pengar genom att betala ett överpris till nån polare.

Detta kommer rinna ut i sanden genom noll aktivitet sen kommer huset bara bli stående där och till slut säljas för mindre än vad de betalade.
Jag är inte särskilt kritisk till projektet men det här var en besvikelse också för mig. Jag begriper inte hur de har tänkt. Som du skriver, för att människor ska få vistas i lokalen krävs massa godkännanden av en rad olika myndigheter. Det där flyktingslottet som länkats i tråden hade åtminstone redan befintliga avlopp, duschar, ventilation osv, som mest hade man behövt renovera dessa. Här talar vi om mängder med investeringar i material, godkännanden osv. Och i slutändan får man ett hus som inte är godkänt att bo i utan bara samlas i.

Hade det här varit på vit makt konserternas förlovade tid så hade den här byggnaden säkert haft sitt värde men nu fattar jag inte hur de har tänkt? Cafe? Gym? Bibliotek? Bostäder? Inget av det här kommer att godkännas med mindre än enorma förändringar i lokalen, även om man har frivilliga så kommer det kosta i material och annat. Jag kan bara föreställa mig hur dåligt isolerad och dragig lokalen är, golvet är förmodligen rakt av betong och således totalt iskall.

Direktlänk till bilden: https://expo.se/sites/default/files/styles/full_width/public/unnamed-1.jpg

Sådana här lokaler brukar endast bestå av en gigantisk yta med betonggolv och några små rum för pentry och kontor. Att resa väggar innuti lokalen kommer bli tufft med tanke på takhöjden (förutsätter att denna är hög men det måste den naturligtvis inte vara), sådana här lokaler brukar vara rätt dåligt isolerade. Om de skapar fler rum i fastigheten så måste el och värme dras in.

Hur många gamla fabrikslokaler känner ni till som lyckats bli omvandlade till något annat? Jag känner inte till en enda. Gamla fabrikslokaler blir antingen övergivna eller fungerar som magasin för gammalt bråte. Något annat är inte ekonomiskt försvarbart att göra om dom till.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-02 kl. 16:10.
Citera
2018-11-02, 16:04
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar

Får hoppas att det åtminstone är isolerat... Och inte bara något lager...

Känns suspekt att de bara la 450 000 kr på det. Varför samla ihop en miljon isf? Ska resterande pengar gå till att renovera om det till något beboeligt? Hade i sådana fall varit tuffare om de köpte något i stil med flyktingslottet som tidigare länkats till. Eller har de blåst insamlade pengar på löner och konsultarvoden?

Just nu känns det som ett betydligt nedköp från denna bilden på DFS hemsida: https://www.detfriasverige.se/wp-content/uploads/2017/02/hus.jpg https://www.detfriasverige.se/campaigns/forsta-svenskarnas-hus/ Känns som att de skruvat upp förväntningarna orimligt högt.

Samtidigt kan de ju inte köpt något som är helt olämpligt. Så dumma eller onda är de ju ändå inte. Någon plan måste det ju finnas med denna fastigheten.
Citera
2018-11-02, 16:08
Medlem
LustigeLukass avatar
Citat:
Jag är inte särskilt kritisk till projektet men det här var en besvikelse också för mig. Jag begriper inte hur de har tänkt. Som du skriver, för att människor ska få vistas i lokalen krävs massa godkännanden av en rad olika myndigheter.

Berätta gärna mer om alla dessa myndigheter och godkännanden som krävas innan ett antal personer får samlas i en lokal. Kanske DFS helt enkelt får konsultera var och varannan blatteförening i konsten att ha en samlingslokal. Ganska intressant att du helt dömer ut lokalen enkom med ett grynigt flygfoto som grund.
Senast redigerad av LustigeLukas 2018-11-02 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in