2018-11-02, 05:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Om man jämför med Malmös firande vid avgörande mot Norra stå i fjol, vid avgörandet på sista sparken

Eller när Rosenberg ofta hyssjar mot motståndarklacken efter mål, så är det en skillnad här.

Enkelt förklarat, man springer inte in i någons tekniska zon som ett par hormonstinna pojkar och leker allan ballan. Det är det som är illa. Vem fan bryr sig Larssons firande egentligen, visar bara att AC gjorde ett utmärkt jobb då Larsson uppbarligen behövde uppsöka hans uppmärksamhet så fort man utjämnat med matchens sista spark istället för att fira med resten av laget. AC ägde sönder Larsson när det kom till det psykologiska.

Säg så här, för att lägga det lite i perspektiv, vad hade hänt ifall Rosenberg hade gjort på samma sätt? Hur hade ni AIKare reagerat?

Sedan minns du fel, förra säsongen då vi avgjorde sent så var det inget provocerande med firandet. Jag länkar dig firandet så förklara gärna vad våra spelare gör som är så provocerande.

https://youtu.be/4C4zeatBWiA?t=153

Ska man be om ursäkt för att man avgör sent när man spelar mot er? Bygg inte upp någon mytbildning där "onda" MFF firar på ett "elakt" sätt på Friends. Sen att man hetsar mot supportrarna är inte alls på samma nivå som att bete sig på detta sätt mot sina kollegor. Hetsa motståndarsupportrar är en del av spelet, folk dampade inte när Markkanen hysschade mot oss (ingen minns det ens) men 4 år senare så drar ni fortfarande upp hur elak Mackan var när han hysschade och båda situationerna inträffade under samma säsong. Då var Markkanen as-skön i era led medan Mackan var ett rövhål.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Gjorde AIK ett fiasko i fjol? Då slutade man på 57 poäng. Nu har man 63p.
Nisse tvingades lägga av och Nyholm ben sparkades av tätt inpå premiären. Lägg till Sundgrens sjukdom innan säsongen samt Lundströms och Ekstrands skador.

Vi ersätter med bland annat Robin från Oddevold och Rashidi från Dalkurd frysbox.

Absolut surt om guldet går förlorat, men jag skulle säga att det är en bättre säsong än i fjol och inget fiasko.

Det pratas om att AIK går ca 35 Mkr back (Om man inte tar guld), fast jag skulla säga att det snarare beror på att man inte sålde Kristoffer Olsson för 45 Mkr till Rostov i somras än satsningen inför säsongen. Förhoppningsvis kommer nästan de pengarna in i vinter.

Fast när ni tar in Elyounoussi, Adu, Milosevic, Ekstrand (onödig värvning) samt Silva (osäker när han kom) inför säsongen och under säsongen spetsar man ytterligare med Larsson samt Dimitriadis (nåja). Så att säga att ni inte värvat till en guldtrupp som andra lag kan endast drömma om i allsvenskan. Visst Jansson visade sig bli en lyckad värvning, Rashidi medelmåttig ifall man ska vara ärlig.

Att man dessutom precis som du skriver valde man att gå back ca. 30 Mkr när man kunde ha sålt Olsson visar även på att det skulle ha varit ett enormt fiasko ifall man hade tappat guldet då man verkligen gick för det.

Jag kan ju säga så här Norling hade fått springa med svansen mellan benen så jagad han hade varit efter fiaskot ifall man tappat guldet.
2018-11-02, 07:06
Medlem
Tlagnojs avatar
Statistiken gör det ännu tydligare hur brutalt effektiva AIK var mot öfk. 81-19 i bollinnehav, 3-5 i skott på mål.

Sade det när Adu blev utvisad, att jag var osäker på om det var bra eller dåligt för AIK. Det jag antog skulle hända var att öfks effektivitet skulle dö totalt, det jag var osäker på var om vi skulle kunna kontra in några mål.
2018-11-02, 07:36
Medlem
SvenErlandssons avatar
https://imgur.com/a/ThBpjkj

Detta måste ändå betyda någonting?
2018-11-02, 07:39
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Enkelt förklarat, man springer inte in i någons tekniska zon som ett par hormonstinna pojkar och leker allan ballan. Det är det som är illa. Vem fan bryr sig Larssons firande egentligen, visar bara att AC gjorde ett utmärkt jobb då Larsson uppbarligen behövde uppsöka hans uppmärksamhet så fort man utjämnat med matchens sista spark istället för att fira med resten av laget. AC ägde sönder Larsson när det kom till det psykologiska.

Säg så här, för att lägga det lite i perspektiv, vad hade hänt ifall Rosenberg hade gjort på samma sätt? Hur hade ni AIKare reagerat?

Sedan minns du fel, förra säsongen då vi avgjorde sent så var det inget provocerande med firandet. Jag länkar dig firandet så förklara gärna vad våra spelare gör som är så provocerande.

https://youtu.be/4C4zeatBWiA?t=153

Ska man be om ursäkt för att man avgör sent när man spelar mot er? Bygg inte upp någon mytbildning där "onda" MFF firar på ett "elakt" sätt på Friends. Sen att man hetsar mot supportrarna är inte alls på samma nivå som att bete sig på detta sätt mot sina kollegor. Hetsa motståndarsupportrar är en del av spelet, folk dampade inte när Markkanen hysschade mot oss (ingen minns det ens) men 4 år senare så drar ni fortfarande upp hur elak Mackan var när han hysschade och båda situationerna inträffade under samma säsong. Då var Markkanen as-skön i era led medan Mackan var ett rövhål.

Fast när ni tar in Elyounoussi, Adu, Milosevic, Ekstrand (onödig värvning) samt Silva (osäker när han kom) inför säsongen och under säsongen spetsar man ytterligare med Larsson samt Dimitriadis (nåja). Så att säga att ni inte värvat till en guldtrupp som andra lag kan endast drömma om i allsvenskan. Visst Jansson visade sig bli en lyckad värvning, Rashidi medelmåttig ifall man ska vara ärlig.

Att man dessutom precis som du skriver valde man att gå back ca. 30 Mkr när man kunde ha sålt Olsson visar även på att det skulle ha varit ett enormt fiasko ifall man hade tappat guldet då man verkligen gick för det.

Jag kan ju säga så här Norling hade fått springa med svansen mellan benen så jagad han hade varit efter fiaskot ifall man tappat guldet.

Bra sammanfattat angående aiks strategi.

Man satte sig i en sits inför säsongen där allt annat än guld hade varit fiasko, hur sjukt det än nu må låta.

Givetvis kan man inte bara plocka ett guld på beställning, men med tanke på hur tidigare säsonger slutat, samt hur mycket man faktiskt satsade inför säsongen, så fanns det inget annat alternativt än guld för att säsongen ens skulle anses godkänd. Titta bara på namnen som kommit in liksom!

Sen tycker jag överlag att det är jävligt häftigt när man lyckas hitta guldkorn från ingenstans, likt Janson och Rashidi. Tycker Barny faller in i den kategorin också, även fast han är lite gammal.

Snubben var liksom petad från ett mittenlag i superettan och spelade mest som forward där. Ändå går han in och ersätter två av seriens bästa innermittfältare med bravur. Bra känsla på den värvningen av Jesper Jansson!
2018-11-02, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaRomeo159
Fast står den flaggan för endast jämlikhet? Njaa... Den står för extremt mycket mer än bara jämlikhet, så det är en väldigt märklig ståndpunkt (som det inte är första gången dem, och andra klubbar ställer sig bakom).

Måste man förövrigt visa att man är för jämlikhet genom den flaggan? Är alla andra klubbar mot jämlikhet då eller? Måste man verkligen göra ett offentligt ställningstagande? Känns bara anmärkningsvärt...

Vad står den mer för då, enligt dig?
2018-11-02, 08:29
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Vänta, va? Måste man som professionell fotbollsspelare visa vad man har för tro? Det är ju något man bör (under 90 minuter) kunna lägga åt sidan? Eller? Vet inte hur många arbetsgivare som vill att man tydligt visar sina religiösa tro på arbetsplatsen...?

Fast står den flaggan för endast jämlikhet? Njaa... Den står för extremt mycket mer än bara jämlikhet, så det är en väldigt märklig ståndpunkt (som det inte är första gången dem, och andra klubbar ställer sig bakom).

Måste man förövrigt visa att man är för jämlikhet genom den flaggan? Är alla andra klubbar mot jämlikhet då eller? Måste man verkligen göra ett offentligt ställningstagande? Känns bara anmärkningsvärt...

Förutsätter att du blir lika upprörd när spelare exempelvis gör korstecknet?
2018-11-02, 10:55
Medlem
Keldons avatar
Aik gör vafaan ni vill men pitcha inte på Guldfågeln i sista omgången.
2018-11-02, 11:05
Medlem
AlfaRomeo159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwaysaround
Vad står den mer för då, enligt dig?
”Regnbågsflaggan står för mångfald och stolthet hos homosexuella, bisexuella och transpersoner”
”En global symbol för synliggörande av hbtq-personer”
”Står för mångfald, respekt och fred, för tolerans, öppenhet och synliggörande”

Är vad en snabb Google-sökning visar. Den har ju dessutom ockuperats av politiska krafter som långt ifrån alla kan ställa sig bakom, och därmed blivit en ganska politiskt laddad symbol.

Så ja, jag tycker bara det är märkligt att man ska behöva visa upp att man är för jämlikhet genom den symbolen. Som att ingen annan klubb vore för jämlikhet. Finns väl andra sätt man kan visa det på?

Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Förutsätter att du blir lika upprörd när spelare exempelvis gör korstecknet?
Om en spelare sätter sig på gräsmattan för att be under en fotbollsmatch, så ja. Skiter i vilken sagofigur de ber till då, lägg det åt sidan under 90 minuters fotboll.
2018-11-02, 11:14
Medlem
simonvps avatar
Citat:
”Regnbågsflaggan står för mångfald och stolthet hos homosexuella, bisexuella och transpersoner”
”En global symbol för synliggörande av hbtq-personer”
”Står för mångfald, respekt och fred, för tolerans, öppenhet och synliggörande”

Är vad en snabb Google-sökning visar. Den har ju dessutom ockuperats av politiska krafter som långt ifrån alla kan ställa sig bakom, och därmed blivit en ganska politiskt laddad symbol.

Så ja, jag tycker bara det är märkligt att man ska behöva visa upp att man är för jämlikhet genom den symbolen. Som att ingen annan klubb vore för jämlikhet. Finns väl andra sätt man kan visa det på?

Om en spelare sätter sig på gräsmattan för att be under en fotbollsmatch, så ja. Skiter i vilken sagofigur de ber till då, lägg det åt sidan under 90 minuters fotboll.

Nu var det ju korstecknet jag frågade om...
2018-11-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Enkelt förklarat, man springer inte in i någons tekniska zon som ett par hormonstinna pojkar och leker allan ballan. Det är det som är illa. Vem fan bryr sig Larssons firande egentligen, visar bara att AC gjorde ett utmärkt jobb då Larsson uppbarligen behövde uppsöka hans uppmärksamhet så fort man utjämnat med matchens sista spark istället för att fira med resten av laget. AC ägde sönder Larsson när det kom till det psykologiska

Ja, ni kom till Friends för att psyka, provocera och maska direkt från avspark.
Ni var ute efter den här stämningen (äga sönder psykiskt som du skriver) och när ni med domarens hjälp lyckades så sitter ni efteråt och gråter och kommer antagligen att fortsätta älta incidenten långt in i nästa säsong.
Tror ni ska passa er för det innan det blir allmän sport av att provocera er och alla fultrix ni kör med kommer nagelfaras i detalj.

Som aikare kan jag både låta bli att försvara det som hände (det gick till överdrift) samtidigt som jag kan tycka att det var helt rätt åt er.
Hade ni spelat fotboll på riktigt hade ni vunnit matchen relativt enkelt, det ska också erkännas.

Försöker på allvar behålla den respekt jag haft för mff men det börjar bli för mycket grinande nu.
2018-11-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Nu vill jag ju självklart att säkrandet av guldet ska komma först men vore det inte rätt tråkigt ifall Norrköping torskar mot ÖSK och vi har tagit SM guldet innan matchen ens har börjat?
Finns väl inte en enda supporter som hade sörjt om så vore fallet när det kommer till ens egna lag?

En annan femma om man som neutral är ute efter en ball match.
2018-11-02, 11:23
Medlem
AlfaRomeo159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Nu var det ju korstecknet jag frågade om...
Harmlösa saker som att göra ett korstecken, peka upp mot himlen eller vad det nu finns för andra tecken man kan göra har jag inga problem med. Men att börja be under pågående fotbollsmatch, där går iallafall min gräns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in