Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-13, 14:28
  #589
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag skiter totalt i ursprung, men däremot tycker jag att det djurplågeriet dessa män utövat är femdjävligt och tycker straffet är alldelens för lågt. Dessa män har satt detta i system.

Nu åkte dom dit. Men att detta var en engångsföreteelse kan vi nog glömma. OM detta inte varit något systematiskt, skulle denna stora polisinsats inte skett alls.

Det kan vi nog vara säker på.


Givetvis är det satt i system. Renskötarea har alltid hatat allt vad rovdjur heter coh tar dom av daga så fort dom får chansen. Jag kan i och för sig förstå deras har då det är deras tamdjur dom tar. Men med lite bättre övervakning så skulle inte rovdjuren ta så många.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur får du ihop den ekvation?
Att en fängelsedom skulle leda till att rovdjur slaktas i Sapmi, det borde väl tvärtom leda till motsatsen. Åtminstone att djurplågeri av denna art minskar.


Det kommer inte att sluta, bara att lapparna inte kommer att dokumentera sin framfart lika tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Robert Edelbro har inte erkänt att det är han som fotograferat Urban Edelbro med den döda björnen. Telefonen som fanns i hans ägo är gemensam för samebyn. Likaså den GPS utrustning som påträffades i hans ägo. Telefon och GPS har befunnit sig på samma plats som den döda björnen.
I övrigt väljer Robert att tiga.

Urban Edelbro säger sig först vara ovetande om vad saken handlar om och att han aldrig jagat björn. Därimot blir han ofta utringd till folk, som vill fotografera honom med döda björnar. Orsaken till detta sätter ju onekligen fantasin i rörelse.

Vilken dåre! Många som vill fotografera honom med döda djur.

Citat:
Ursprungligen postat av Rotvun
Har någon representant för någon av de aktuella samebyarna uttalat sig om domarna?

Begår en person som är verksam inom en organisation brott med koppling till organisationens verksamhet så är det naturligt att organisationens ledning uttalar sig. Det har bland annat Jägareförbundets ordförande gjort nyligen. Varför gör inte samebyarnas representanter det samma?

Kommer inte att hända! Möjligen bara lite så där för att ta bort det värsta, men ALLA deras organisationer är för döda rovdjur. Jag kan garantera att alla renskötare någon gång tagit ihjäl något rovdjur och det är många renskötare som sitter i sametinget.
Citera
2017-11-13, 17:02
  #590
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Så här skriver tingsrätten i Luleå:


Det fanns ingen annan bevisning än bilderna i telefonen, och det räckte inte.

Domslut
Citat:
Det framgår vidare av jämförelsen mellan datan i den GPS-enhet som också beslagtagits hos Robert Edelbro och bilderna att GPS:en befunnit sig i det angivna området utanför Södra Harads vid de tidpunkter bilderna tagits. Robert Edelbro har gjort gällande att man reguljärt inom samebyn lånar spårningsutrustning och GPSenheter mellan varandra, och av de fakturor han åberopar framgår i och för sig att samebyn köpt in en större mängd sådan utrustning. Detta räcker dock inte för att
förklara sammanträffandet att GPS:en som Robert Edelbro haft i sin bestinning
befunnit sig på samma plats och tid som telefonen som också beslagtagits hos
honom.

Det som kommit fram visar sammantaget att bilderna har tagits med
Robert Edelbros telefon på den plats där åklagaren gjort gällande att jaktbrottet ska
ha skett. På en av bilderna sitter en man som uppenbarligen är Urban Edelbro och
håller upp den döda björnens huvud. Frågan är dock om detta räcker för att
åklagaren ska kunna anses ha bevisat sina påståenden.

Då får han förklara det bättre och i mina ögon ska det inte krävas film på dödandet utan domstolen måste tänka själv. Således finns det mer än bilderna när det gäller just björnen.
Det ska inte vara hållbart att påstå att gps delas av en hel sameby då han figurerar med ett dött björnhuvud på bild. Tillsammans med gps och bilderna ska han anses skyldig tillsammans med det andra kräket Edelbro.

Om man noterar domslutet så har domstolen ingenting att luta sig emot från tidigare fall och det betyder att det finns fog för att prova målet så att det klarläggs vad som räcker för fällande dom.
__________________
Senast redigerad av Moosky 2017-11-13 kl. 17:07.
Citera
2017-11-19, 21:27
  #591
Medlem
När samerna får bestämmanderätt över Fjällvärlden så kan dom skjuta och fånga rovdjur mer ostört utan risk för storsvenskens inblandning.
Färre koltklädda i hejaklacken på denna rättegång än på den gällande girjas/staten.
Detta ärende kommer att sluta med långa, mycket långa fängelsestraff för samtliga.
Bevisföringen är klockren och nu kommer staten att statuera exempel.
__________________
Senast redigerad av Lgwpnorr 2017-11-19 kl. 21:30.
Citera
2017-12-04, 22:54
  #592
Medlem
squamigeras avatar
Vad blir straffet eller blev? Jag hoppas dom kommer ur det med diplom... Inte för att jag bryr mig om renarna eller samer jag gillar dom rent av inte alls. Men när det kommer till egendom så står man på sig. Man kan dock inte äga halva sveriges betes yta det tär för mycket på människor när man inte kan ta hand om djuren som springer runt utan att vara inhägnade och kostar mängder i bidrag både pga alla deras historier och alla djur som ligger längst vägar och järnvägar. Det är inte rimligt för att det ska finnas "billigt" renskav som är skit kött för 300 kr kilot i ica disken. Nä nötkött får duga och det är mera effektivt. Hoppas dock att dom inte alls får några straff.
Citera
2018-01-22, 08:52
  #593
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lgwpnorr
När samerna får bestämmanderätt över Fjällvärlden så kan dom skjuta och fånga rovdjur mer ostört utan risk för storsvenskens inblandning.
Färre koltklädda i hejaklacken på denna rättegång än på den gällande girjas/staten.
Detta ärende kommer att sluta med långa, mycket långa fängelsestraff för samtliga.
Bevisföringen är klockren och nu kommer staten att statuera exempel.
Det komme aldrig att hända, de får aldrig nån bestämmanderätt, skulle snarare tro att bidragen stryps inom en mycket snar framtid och därmed dör denna vansinniga bidrags näring ut.
Har det lämnats in någon överklagan av någon av parterna?
Har allmänhetens syn på dessa småkukade djurplågare börjat att ta ut sin rätt ännu?
__________________
Senast redigerad av Onebiker 2018-01-22 kl. 08:54.
Citera
2018-02-01, 21:52
  #594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Har det lämnats in någon överklagan av någon av parterna?

Åklagaren har i alla fall lämnat in en överklagan och nu också kompletterat den. Hovrättsförhandlingen förväntas ske i vår. Håller tummarna för rejält skärpta straff!
Citera
2018-02-10, 09:27
  #595
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvun
Åklagaren har i alla fall lämnat in en överklagan och nu också kompletterat den. Hovrättsförhandlingen förväntas ske i vår. Håller tummarna för rejält skärpta straff!
Låter bra, tack för info.
Någon som vet hur livet rullar på för de inblandade?
Är de ute i samhället och lever som vanligt, eller håller de sig undan och vistas enbart i lappbyarna?
Är de månne ute på fjället och fortfarande plågar ihjäl rovdjur?
Har myndigheterna/medborgarna (och då räknas inte lappjävlarna in) koll på deras förehavanden?
Citera
2018-02-10, 10:44
  #596
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Låter bra, tack för info.
Någon som vet hur livet rullar på för de inblandade?
Är de ute i samhället och lever som vanligt, eller håller de sig undan och vistas enbart i lappbyarna?
Är de månne ute på fjället och fortfarande plågar ihjäl rovdjur?
Har myndigheterna/medborgarna (och då räknas inte lappjävlarna in) koll på deras förehavanden?

Tycker det framgår mellan raderna att de har hela lokalsamhällets stöd. Ingen i deras närhet anser att de gjort något fel. T om sameförbundets ordförande försvarade dessa brottslingar.

Jag gissar att de kan syssla med vad de vill i sina avlägsna samebyar. De får säkert vara med på jakt trots ev indragen vapenlicens. Det är rena vilda västern därute.
Citera
2018-02-10, 18:32
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaGula
Bra där.. 45 poliser, helikopter. Säkert jättebilligt.
Lägg pengarna på nå annat
Om jägarna kunde hålla efter ligisterna i sina egna led, så skulle dessa utgifter inte behöva förekomma. Men istället så väljer ni att agera lojalt mot dem som gör sig skyldiga till grova jaktbrott.
Det är de som inte kan låta bli att agera olagligt, som är orsak till kostnaderna.
Citera
2018-02-11, 05:20
  #598
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Om jägarna kunde hålla efter ligisterna i sina egna led, så skulle dessa utgifter inte behöva förekomma. Men istället så väljer ni att agera lojalt mot dem som gör sig skyldiga till grova jaktbrott.
Det är de som inte kan låta bli att agera olagligt, som är orsak till kostnaderna.
Och i detta fallet även grova vapenbrott, man främjar alltså inte bara jaktbrott och djurplågeri, man tycker även det är helt ok att dessa hjältar springer omkring med avsågade illegala gevär bla.
Just fin lotsas urbefolkning vi har, fan precis samma skrot och korn som sharia skyddande våldtäkts blattar i Malmö.
Citera
2018-05-29, 08:09
  #599
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Är detta gällande det mål som påbörjade igår?
Citera
2021-02-24, 16:33
  #600
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squamigera
Vad blir straffet eller blev? Jag hoppas dom kommer ur det med diplom... Inte för att jag bryr mig om renarna eller samer jag gillar dom rent av inte alls. Men när det kommer till egendom så står man på sig. Man kan dock inte äga halva sveriges betes yta det tär för mycket på människor när man inte kan ta hand om djuren som springer runt utan att vara inhägnade och kostar mängder i bidrag både pga alla deras historier och alla djur som ligger längst vägar och järnvägar. Det är inte rimligt för att det ska finnas "billigt" renskav som är skit kött för 300 kr kilot i ica disken. Nä nötkött får duga och det är mera effektivt. Hoppas dock att dom inte alls får några straff.

För att ha fångat in och torterat ihjäl ett antal lodjur och för att utan tillstånd ha skjutit andra djur blev påföljden slutligen den som tillföll de åtalade i hovrätten. Åklagarens begäran till ytterligare prövning nekades av HD.


Citat:
• 47-åringen döms till fängelse i 1 år och 3 månader (dömdes till fängelse i 1 år och 4 månader i tingsrätten).
• 74-åringen döms till fängelse i 10 månader (dömdes till fängelse i 1 år i tingsrätten).
• 37-åringen döms till fängelse i 8 månader (dömdes till fängelse i 1 år och 3 månader i tingsrätten).
• 40-åringen och 64-åringen får sina straff fastställda, det vill säga villkorlig dom och samhällstjänst i 100 timmar.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/sa...tbrottsharvan/

(Jag kom att tänka på det här horribla fallet när jag läste om det aktuella Karl Hedin-målet, och det slog mig att jag inte visste vad som blev det rättsliga resultatet. Eftersom jag inte hittade något inlägg om den rättsliga påföljden här i tråden tänkte jag att jag lika gärna kunde göra ett, trots att det handlar om ett flera år gammalt fall och de dömda sedan länge har släppts på fri fot.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback