2018-11-01, 20:48
Medlem
Självmord i militären är väl typ de enda man rapporterar

Galgar sig nån i garderoben på kontoret eller i gaffeltrucken på lagret kommer det inget i tidningen
Citera
2018-11-01, 20:49
Medlem
Väldigt märkligt att de värnplkitiga fick ha skarpa skott. När jag gjorde lumpen fick vi skarpa patroner när vi skulle skjuta på pappfigurer på en skjutbana. Sedan när vi skjutit fem skott var samlade befälen in alla överblivna patroner.
Citera
2018-11-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Självmord i militären är väl typ de enda man rapporterar

Galgar sig nån i garderoben på kontoret eller i gaffeltrucken på lagret kommer det inget i tidningen

Det brukar inte rapporteras när det sker i Försvarsmakten heller, i detta fallet verkar tidningen UNT gått emot vanlig praxis inom pressen och rört till det med otydliga uppgifter som sen spridits.

Se denna twittertråd av Josefin Owetz, chefredaktör på Officerstidningen:
https://twitter.com/josefineowetz/status/1058080302449483776?s=21

Se framför allt det citerade nedan.

”Presstjänsten på HKV poängterade också att i vanliga fall hade de inte gått ut och kommunicerat en sådan här händelse med respekt för individen och dess anhöriga.”
Citera
2018-11-01, 21:34
Medlem
Det är nog mest troligt att det rör sig om ett självmord, speciellt efter att ha läst det användarnamnet Bandstarter lagt in om twittertråden som Josefin Owetz, chefredaktör på Officerstidningen skrev.

https://twitter.com/josefineowetz/st...449483776?s=21

"Mellan raderna" är det inte svårt att dechiffrera budskapet i det hon skriver !

Sedan det där med "ett skott" och att "de letade efter honom" (vilket får mig att tro att han gick ifrån gruppen så ingen skulle kunna stoppa honom).

Vila i frid !
Citera
2018-11-01, 21:48
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Väldigt märkligt att de värnplkitiga fick ha skarpa skott. När jag gjorde lumpen fick vi skarpa patroner när vi skulle skjuta på pappfigurer på en skjutbana. Sedan när vi skjutit fem skott var samlade befälen in alla överblivna patroner.

Ja. Sen finns det värnpliktiga som stoppar patroner i fickorna. Jag tror ej det går skydd sig mot motiverade självmördare inom Försvarsmakten.
Citera
2018-11-01, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja. Sen finns det värnpliktiga som stoppar patroner i fickorna. Jag tror ej det går skydd sig mot motiverade självmördare inom Försvarsmakten.

Fan vi slängde ut ammunition genom fönstret på lastbilen för vi inte orkade åka och lämna in den. Mycket sjuka saker händer i fält efter ett par veckor när tröttheten tar ut sin rätt. Vi fick ut lådor med ammunition inför skjutövningar sedan var det bara att plocka på sig. Jag hade kunnat plocka på mig hundratals patroner under ett par veckor utan att det hade märkts.
Senast redigerad av kravmaskinen 2018-11-01 kl. 22:01.
Citera
2018-11-01, 22:05
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Låstes in slutstycken till de här vapnen förr in mellan övningar?
Citera
2018-11-01, 22:16
Medlem
Läste att det skulle ha skrivit ut ett namn och en länk till en facebook-profil här. Men hittar inte inlägget.

Mycket tragiskt med självmord.
Citera
2018-11-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Låstes in slutstycken till de här vapnen förr in mellan övningar?
Nu låser man in hela vapnet.
Citera
2018-11-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
19 år och ryckte in 19 september.

Nu pratar vi om en Värnpliktig, vilket vi inte haft i Försvarsmakten på ett tag.
Det innebär en skillnad mot soldater som frivilligt sökt till tjänstgöring, både vad avser motivation samt handhavande av materiel.

Utredningen får visa vad som hände.
Skiljer inget på den fronten. Det är inte så att alla stridspittar som tror de kommer bli supersoldater kan allt om vapen när de rycker in - tvärt om är de ofta de som har svårast att ta till sig utbildningen då de redan "vet allt"... "Motivation" är inte alltid en positiv faktor...
Citera
2018-11-01, 23:04
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Nu låser man in hela vapnet.

Det har man väl gjort sedan tidigt -90 tal, dvs vapen i bunkern och slutstycket i kassaskåp.
Citera
2018-11-01, 23:16
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
De har antagligen stått/legat still ett par grupper i taget i värn och skjutit på uppdykande mål framför dem i terrängen. Övriga grupper har väntat på sin tur en bit bakom. Alla inblandade har naturligtvis haft tillgång till skarp ammunition under momentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in