2018-11-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Haha nekar gör ju alla, det talar inte emot. Tidigare ostraffad, det var även häst Jonna, mantorp, möller, fossmo, styck börjesson mfl.
Så nej det talar heller inte emot.

Rent statistiskt gör det väl det (att han är ostraffad) , men LE var ju ett ovanligt BO också, så statistik är inte allt.
Hoppas verkligen för allas del att det rasslar till i utredningen snart.
Citera
2018-11-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Ja, det enda vi har är väl just det att en som jobbade på samma ställe som SD men inte kände honom sa han fått sparken och cyklat runt på kontoret i nån slags segertåg

Filttoffla skrev en hel del. Han hade ju tydligt imponerats av SDs dykarkarriär, pilotutbildning (cert?) mm. Tror det var han som berättade om filmen där SD på cykel sade hej då när han ”bytte” jobb. En annan, mindre förtjust fd kollega sa att han fick sparken. De är väl inte så sugna att skriva mer här, SD har nog kontaktat dem. Filttoffla försvann ganska plötsligt.
Citera
2018-11-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
[..]
1. MGM är en tidigare ostraffad helt vanlig familjefar.
2. Åsa Hiding har genom det flagranta missgreppet att 2 ggr misslyckats få MGM häktad på sannolika skäl skrivit in sig i svensk rättshistoria.
3. MGM har under snart 6 månader utsatts för avancerad övervakning över sitt liv såväl fysiskt (tidvis) som digitalt av sin och anhörigas bostäder, bilar etc utan att kunnat ådagalägga honom ansvar för gärningen.
4 . Minst 500 förhör har utförts utan att MGM kunnat ledas i bevis för gärningen.
5. 10 st erfarna(?) brottsutredande arbetar för närvarande heltid med fallet utan att kunna yrka honom ansvar för mordet på Wesström.
[..]
Tog mig friheten att klippa och feta i ditt inlägg.
Min avsikt är att tydliggöra varför jag tror uppgiftslämnaren MV valde att inte svara mig när jag ställde frågan om vad som talar emot SD som LW:s mördare.
Det är ju faktiskt ganska mycket som talar emot SD som gärningsperson. Om MV på samma pedagogiska vis hade presenterat ovanstående, hade det förstås förändrat bilden av vederbörandes andra uppgifter och även av denn*s person. Åtminstone enligt min ringa mening.
Citera
2018-11-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tog mig friheten att klippa och feta i ditt inlägg.
Min avsikt är att tydliggöra varför jag tror uppgiftslämnaren MV valde att inte svara mig när jag ställde frågan om vad som talar emot SD som LW:s mördare.
Det är ju faktiskt ganska mycket som talar emot SD som gärningsperson. Om MV på samma pedagogiska vis hade presenterat ovanstående, hade det förstås förändrat bilden av vederbörandes andra uppgifter och även av denn*s person. Åtminstone enligt min ringa mening.

I sak är det faktiskt inte en enda punkt som talar emot att SD är mördaren.
Citera
2018-11-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Filttoffla skrev en hel del. Han hade ju tydligt imponerats av SDs dykarkarriär, pilotutbildning (cert?) mm. Tror det var han som berättade om filmen där SD på cykel sade hej då när han ”bytte” jobb. En annan, mindre förtjust fd kollega sa att han fick sparken. De är väl inte så sugna att skriva mer här, SD har nog kontaktat dem. Filttoffla försvann ganska plötsligt.

Håller med om att Filttofflas och en del andras snabba försvinnande ur tråden är märkligt. Kanske försvann han för att han såg otrevliga sidor hos sin tidigare kollega? Vi har hört om hot i tråden, men det är ju brottsligt i sig självt, så det känns som självmål för en MGM.
Citera
2018-11-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att jmf dessa två brott blir ju lite skevt.
Självklart är det fruktansvärt när någon blir oskyldigt misstänkt för ett så allvarligt brott och att personen blir offentligt uthängd utan möjlighet att rentvå sig.

Att LW har mördats av någon person är nog säkerställt.
Det skulle inte vara troligt att hon råkat ut för en olycka som har med djur eller natur att göra. En metorit som svischade över LWs huvud i flera minuter och sedan flög vidare? Eller en bil som kört på henne och hon blivit gömd bakom planket. Man har man sagt att man vet hur hon avled ( fritt ur minnet).

I älgmordet fanns det utrymme (i efterhand kan man se det) att något annat kunde ha hänt än att en människa mördat makan. Hon måste ha uppvisat skador som inte såg ut som strypning, skjutning eller knivdåd. Skadorna måste ha varit av sådan art att de kunde förväxlas med åkgräsklippare. Att det skulle kunna vara en älg, det scenariot är inte så vanligt. Jag har inte följt det fallet, men undrar förstås hur man kunde missa älghåren (som ju är ganska grova) och saliven i första vändan? Det är väl där man kan bli fundersam på hur teknikerna arbetade?

Här har man sagt att man har "jättemycket" teknisk bevisning, vilket jag tolkar som att man tagit många prov. Tror absolut att om det skulle funnits DNA från annan person i större mängd, då hade situationen sett annorlunda ut idag för mgm. Kroppen har legat på rättsmedicin länge och nya prover kan ha tagits. Jag tror inte att man med de första dagarnas miss, tycker sig ha utrymme att slarva ytterligare, på det sätt man gjort i älgfallet.

Undrar också om det i älgfallet fanns någon historik där något la skugga över maken? I detta fall har vi ju en sådan skugga.

Sedan finns det mer i utredningen som vi inte vet vad det är, men förutom att mgm saknar alibi så kan det vara som MV säger att det är en sista (eller väldigt sen kontakt). Det kan finnas vittnen som kan berätta om mer än det som man kan ana av de tidigare anmälningarna. Det kan finnas tecken som digitala spår att mgm varit i rörelse under den känsliga tidpunkten, det kan finnas diskrepans i mgm berättelse och det som bevisas, det kan finnas annan teknisk bevisning som tillsammans pekar åt samma håll.

Hur var det i älgfallet? Fanns det sådant som pekade på maken?
Teorin vad jag förstod av den senaste artikeln var att mannen skulle kört över kvinnan med sin åkgräsklippare. Blodet under den var från en orm och testerna man gjorde med grisar funkade inte. Så det måste ha varit slarvigt polisarbete att man inte kollade blodet först mot offret.

Vet vi i detta läge att det är ett slarvigt polisarbete när det gäller den tekniska utredningen? Det enda vi vet i nuläget är, att man gjort en stor tabbe att inte hitta offret som låg mitt framför näsan. Det var en annan organisation som handlade den biten.

Att det inte är styrkt bortom allt rimligt tvivel att mgm är den skyldige, det vet vi inte än. Att man inte nått upp till sannolika kan lika väl bero på att man inte lyckats få fram bevis för att offret legat och ångat i 30-40 graders värme i skydd av ett plank under 5 dygn.

Självklart är det fruktansvärt att en person blir uthängd offentligt om man är oskyldig. Det har hänt förr.
Tack för ett mycket läsvärt inlägg!
Är på inget vis insatt i "älgmordet", men minns det just för att maken IW så kategoriskt nekade trots "den övertygande bevisningen" som Polisen presenterade och när det sen framkom vem som var "mördaren", nämligen älgen, då var jag inte ensam om att tänka: "Stackars man! Mista sin fru, under lång tid förlorat friheten och till råga på allt blivit offentligt utpekad som mördare."

Att jag redan för länge sedan lyfte in "älgmordet" i tråden berodde på att kontot flixa81 (osäker på siffrorna) så kategoriskt gick ut med att "statistiken talar för att det är mannen som är mördaren i nära relationer" (ungefärligt citat). Jag påpekade att exakt det resonemanget, skapat hos utredare inom Polisen, riskerar att framkalla lika delar tunnelseende och dito -tänkande.
Även LGW har utredningsmässigt negativt bidragit med sitt vittomtalade "hata slumpen".

Om det är så att SD är oskyldig, så lider jag med honom. Lider gör jag också med de barn och de familjer som drabbats av mordet på LW.
Citera
2018-11-01, 19:53
Medlem
Someone asked: Our department has nothing special that distinguishes it. We have come a long way with rädda-hjärnan-larm, and we perform small surgical ingrepp in brains and we have a modern NIMA department. Difficult operations are being purchased in Uppsala. This is like most hospitals our size. This is the truth, even though you probably can google it.
EDIT: The same someone said QUESTIONS I missed to answer. Could only see this one?

I refrain from writing more. I wanted to make Hanna described fair, but I hoped too much. Writers here in the thread do not seem to care about the truth. Glad that a few smart can read and therefore:

Understands both why and the fact that I use google translate (and in fact, Swedish to English to Swedish to English with minor corrections all the time.)

Understand what I said "I correct google so the text is possible to understand"

Know the phrase 15 minutes in the spotlight

mm mm

Good luck with your "investigation". When you get a stroke from trying to think, me and Hanna will take care of you the best way possible, regardless of what you write here. (And don't be afraid trying, thinking won't give you any stroke )

If you read here Hanna, sorry. I meant well. See you. I "know" you are not involved.

TiMi: The stage is yours!
Me: Stage Exit
Senast redigerad av Potomac 2018-11-01 kl. 19:59.
Citera
2018-11-01, 20:00
Medlem
Citat:

Om det är så att SD är oskyldig, så lider jag med honom. Lider gör jag också med de barn och de familjer som drabbats av mordet på LW.

Han är INTE oskyldig till att ha misshandlat, hotat och ofredat LW, ej heller till att ha bedragit sin fru under flera år.
Det är ingen jäkla korgosse vi pratar om, det är ett kräk.
Citera
2018-11-01, 20:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potomac
Someone asked: Our department has nothing special that distinguishes it. We have come a long way with rädda-hjärnan-larm, and we perform small surgical ingrepp in brains and we have a modern NIMA department. Difficult operations are being purchased in Uppsala. This is like most hospitals our size. This is the truth, even though you probably can google it.
EDIT: The same someone said QUESTIONS I missed to answer. Could only see this one?

I refrain from writing more. I wanted to make Hanna described fair, but I hoped too much. Writers here in the thread do not seem to care about the truth. Glad that a few smart can read and therefore:

Understands both why and the fact that I use google translate (and in fact, Swedish to English to Swedish to English with minor corrections all the time.)

Understand what I said "I correct google so the text is possible to understand"

Know the phrase 15 minutes in the spotlight

mm mm

Good luck with your "investigation". When you get a stroke from trying to think, me and Hanna will take care of you the best way possible, regardless of what you write here. (And don't be afraid trying, thinking won't give you any stroke )

If you read here Hanna, sorry. I meant well. See you. I "know" you are not involved.

TiMi: The stage is yours!
Me: Stage Exit

Jag önskar att du kunde stanna? Det är bra med information från flera källor. Du behövs också.
Citera
2018-11-01, 20:17
Medlem
Yes, I have a lot of information, but only from one side. You see for example Sherlock Holme's answer just that the truth is not important. When I say I do not know about SD and the murder, he calls me a hycklare och mördarkramare. The flasback way of beeing openminded I belive.

I know if Hanna works this weekend and if she can go to Sundsvall. However, I do not know if she is going because we are not talking about it. We are talking about work at work.
Citera
2018-11-01, 20:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Kan du redogöra för de uppgifter som talar emot att MGM är GM?
Till efterfrågat svar avsett faktaresistenta LimeTime.

1. MGM är en tidigare ostraffad helt vanlig familjefar.
2. Åsa Hiding har genom det flagranta missgreppet att 2 ggr misslyckats få MGM häktad på sannolika skäl skrivit in sig i svensk rättshistoria.
3. MGM har under snart 6 månader utsatts för avancerad övervakning över sitt liv såväl fysiskt (tidvis) som digitalt av sin och anhörigas bostäder, bilar etc utan att kunnat ådagalägga honom ansvar för gärningen.
4 . Minst 500 förhör har utförts utan att MGM kunnat ledas i bevis för gärningen.
5. 10 st erfarna(?) brottsutredande arbetar för närvarande heltid med fallet utan att kunna yrka honom ansvar för mordet på Wesström.
Citera
2018-11-01, 21:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Tack för juridisk support!
Hade glömt det där med 'sannolika' i häktningen.

Min poäng med att lyfta "älgmordet" är dubbelt: för det första för att försöka göra tråden uppmärksam på att begreppet "styrkt" kan uppvisa brist på just styrka.
Åkl i målet mot IW som mördare, lyckades "styrka" så mycket så att nivån 'sannolika skäl' uppnåddes för häktning och tingsrätten beviljade åkl:s hemställan. Där började steg 3 för IW i trappan ned till Inferno. Steg 1 var att få veta att hans älskade AW hittats dödad. Steg 2 var att få veta att han var misstänkt för mord och att bli anhållen.
Ja, IW:s liv förstördes inte bara av förlusten av makan. Det förstördes också av inskränkta utredare som ansåg sig veta allt om mord och mördare. De borde skämmas för resten av sina liv!

Mitt andra syfte med att lyfta "älgmordet" är OnT: Livet för SD påminner i viss utsträckning om IW:s, detta förstås under förutsättning att han är oskyldig. SD är utpekad som mördare, inte bara på bygden, utan world wide. Kan aldrig raderas helt. Aldrig.
SD kanske saknar LW mer än han vågar ge uttryck för? Som misstänkt för mordet skulle det ses som värsta formen av kränkning och grovt hyckleri att uttrycka kondoleanser.

Att jag i tråden försvarar SD:s rätt att i nuläget, som odömd, slippa bli utpekad som LW:s mördare, innebär inte att jag ens i nåt enda avseende tar SD som person i försvar.
Det är tydligt att många här inte kan skilja det ena från det andra.
För dem är det förstås skönt att Flashback finns..

Jämför med Therese Karlsson-fallet, där har vi en MGM häktad på "sannolika skäl" allt är i sin ordning och han är alltså häktad på premissen att han var den siste som träffade TK innan hon försvann, då förstår man att det de har på MGM i det här fallet är obefintligt.

Ingen TR går emot åklagaren om han/hon har något av värde att komma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in