2018-11-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Får polisen verkligen göra husrannsakan hos en tredje part, d.v.s. mer än hos den anhållne samt hos LW i detta läge?

Jag tänker på att det bara är SD som är anhållen och brottsrubriceringen då "bara" var människorov?

Frågan är ställd till alla.

Enligt mig utgör SD och HD, såsom gifta, ett hushåll. Om än hushållet innefattar två bostäder. Utifrån det blir mitt svar Ja.
Citera
2018-11-01, 14:43
Medlem
Jag har tidigare i tråden påpekat att jag tyckte det var en aning uppseendeväckande att RMV fortfarande inte lämnat ifrån sig kroppen för begravning. Detta var nog en månad sedan om inte längre tillbaka. Orkar inte leta upp detta just nu.

Angående mina tankar kring den bevisning som eventuellt kan finnas samt saknas för att få en gärningsperson häktad på den högre graden, sannolika skäl beror naturligtvis mycket på övrig bevisning i ärendet. Man kan inte endast låsa sig på DNA.

Kroppen i detta fall är viktig, kanske det viktigaste i ärendet/utredningen.
Nu har man haft tillgång till kvarlevorna under en längre tid och man bör ha avklarat samtliga normala analyser och prover man brukar göra vid mordfall. Dödsorsak har man också utrett. Ändå har man inte (vad jag vet) lämnat kroppen för begravning.

Ovan omständighet får mig att starkt tro, att man inte lyckats hitta spår på kroppen som kan användas som bevisning mot en eventuell gärningsperson. Man vill behålla kroppen så länge som möjligt för att eventuellt kunna gå tillbaka och göra ytterligare undersökningar som eventuellt kan ge match mot en person.
Jag gissar m. a. o. att man på LW inte hittat tillräckligt säkra och/eller avgörande spår mot en specifik GM. Antagligen har de analyssvar som kommit inte varit tillfredsställande och att man därför försöker, med en sista ansträngning leta fram något som kan peka mot någon - allra helst mot den MT gissar jag.
Jag misstänker också att man på grund av förruttnelseprocessen och andra negativa yttre påfrestningar inte kunnat genomföra alla analyser som man hade kunnat om kroppen legat mer skyddad.
Jag tror att man snart får ge upp hoppet om att hitta något avgörande på LW kropp. Beroende på vad utredningen har för kring- eller övrig bevisning mot den MT vet jag inte, men gissar att det mest är frågan om indicier. Kanske även digitala fingeravtryck som tekniska har snappat upp. Konversationer, vittnesuppgifter och osäkra iakttagelser.

Visst kan man lyckas med att få en person dömd även på stark kringbevisninng och indicier om man har en utomordentlig tidslinje med en stark kedja av händelser som övertygar en rätt tillräckligt för att döma någon för mord. Det är dock inte en walk in the park.

Jag oroar mig för att ingen kommer att bli dömd för detta mord.
Citera
2018-11-01, 14:49
Medlem
Läste en undersökning som kom fram till att de som hade ett gränsöverskridande beteende i trafiken, t ex olovligt köra i bussfilen, ofta gick över gränser i resten av livet också.
Ja, enkelt förklarat då.

SDs gränsöverskridande är därför relevant för att ge en bild av den misstänkte mördaren.

SD har, enligt rykten mm:
—Brutit mot de äktenskapliga löftena
—Haft ovälkommen kontakt med Lena, polisanmäld
—Ett gränsöverskridande sätt att få ut Lena ur sin bil, dock inte brottsligt överskridande enligt polisutredningen. Ord mot ord-fall
—Skev inställning till geocachandets regler och förordningar, ev rent fusk
Lösare rykten:
—Ovälkommen sms-kontakt med grannskapets damer
—Fått sparken, cyklat inomhus
—Som mordmisstänkt kontaktat kreti och pleti
Osv!

Det är mycket gränsöverskridande! Och han har kommit ur det vinnande hela tiden. T.o.m skilsmässan verkar lagd på is....?

En gränsöverskridande personlighet.
OM han mördat Lena, går han vinnande ur det?
Citera
2018-11-01, 15:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det bara att beklaga att du har svårt att ta till dig så moderna samband som att det är den anklagande som har bevisbördan.

-Ditt inlindade resonemang om oskyldiga motfrågor när du påstår någon vara misstänkt mördare är synonym med Saudiarabiens oskuldsfulla motfrågor om Jamal Khashoggis försvinnande på det saudiska konsulatet i Istanbul.
Det är än mer beklagansvärt att du inte tycks kunna skilja på anklaga och diskutera. Om en användare (ständigt) avkräver andra i tråden på vad de tycker talar för är det rimligt att få dennes syn på vad som talar emot. Om du får det till en anklagan är du än mindre rustad för diskussionsforum än jag tidigare trott.

Och med det sagt så är det också det sista jag säger om saken till dig, om du inte ens kan fatta så enkla resonemang tänker jag inte öda mer tid på dig.

Dina analogier haltar en smula. De också...
Citera
2018-11-01, 15:23
Medlem
Champagneoclocks avatar
Har det framkommit någonstans hur hon dog?
Har åklg sagt något om det?
Citera
2018-11-01, 15:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du var mig en halsstarrig debattör.
Men med risk för att dra varning för tjafs, vill jag göra dig uppmärksam på att du resonerar fel.
Se mitt kursiverade. I älgfallet var det hos åklagare och utredande poliser visst styrkt att brott begåtts, detta eftersom man visste att den döda AW dött av "annans handaverkan" så rubriceringen för utredningen var 'mord'. Poliser och åkl ansåg det styrkt att hon var dödad, eftersom man helt uteslutit olycksfall resp suicid.

Maken IW nekade naturligt nog hela tiden till att ha mördat sin hustru, eftersom han visste att han inte dödat henne. Problemet för utredarna var att man på IW vid t ex kroppsbesiktningen, inte funnit något som direkt band honom till ett dödande och därför var han under 5 månader i Polisens och åkl:s ögon AW:s mördare.
När älghåren upptäcktes och man långsamt började förstå sammanhangen, tvingades utredarna inse att deras "första styrkt" inte stämde. AW var visserligen dödad av annan, men det var pga av "annans klövaverkan"..
Med ovanstående vill jag illustrera att vad som är "styrkt" ena dagen, radikalt kan ändras Dag 2 när/om nytt material eller nytt tänkande framkommer.

Utredningen gällande LW:s död har nu pågått i snart 6 månader. Det är en förfärligt lång tid för hennes anhöriga att genomlida. Inte blir det heller bättre för dem när de ju vet, att ju längre tiden går, desto sämre är chansen till ett uppklarande.
Vet inte om jag vågar skriva enl nedan, men om vi presumerar att SD inte dödat LW, så är ju hans situation inte heller avundsvärd. Får inte åkl och poliserna fram mer belastande material rörande SD, eller kan presentera en annan gärningsperson, så blir han i mångas ögon en odömd mördare, en "titel" han inte på egen hand kan avsäga sig.
Jag gissar att det sistnämnda inte l nån nämnvärd utsträckning kommer att göra Flashbacks hyenor, ingen nämnd ingen glömd, sömnlösa.

Som jag skrivit: Om det framgår i det här fallet att det inte kunnat gå att styrka att LW blivit mördad så är det något som pekar åt ett annat håll, vilket är det jag redan skrivit. Det kanske då handlar om en älg, eller EGT:s tidigare teori om att LW klättrat upp i ett träd och därifrån ramlat ner och dött. Precis som i älgfallet så var mannen misstänkt tills det pekade åt ett annat håll. SD kommer också vara misstänkt tills utredningen pekar åt ett annat håll. Ett annat håll kan ju också vara att utredningen läggs ner helt och hållet, men det hoppas jag verkligen inte.
Citera
2018-11-01, 15:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ok, tack. De får göra husis hos HD om det finns synnerlig anledning m.a.o. Det kan stämma vad TinnaNinna skriver om detta då.

Det är vanligt vid grova brott att husis görs hos en misstänkts nära anhörig. Så det kan absolut stämma det TinnaNinna uppgett. Förmodligen fanns det uppgifter på att SD varit i HD:s bostad någon gång under dagarna nära förestående mordet.
Citera
2018-11-01, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Läste en undersökning som kom fram till att de som hade ett gränsöverskridande beteende i trafiken, t ex olovligt köra i bussfilen, ofta gick över gränser i resten av livet också.
Ja, enkelt förklarat då.

SDs gränsöverskridande är därför relevant för att ge en bild av den misstänkte mördaren.

SD har, enligt rykten mm:
—Brutit mot de äktenskapliga löftena
—Haft ovälkommen kontakt med Lena, polisanmäld
—Ett gränsöverskridande sätt att få ut Lena ur sin bil, dock inte brottsligt överskridande enligt polisutredningen. Ord mot ord-fall
—Skev inställning till geocachandets regler och förordningar, ev rent fusk
Lösare rykten:
—Ovälkommen sms-kontakt med grannskapets damer
—Fått sparken, cyklat inomhus
—Som mordmisstänkt kontaktat kreti och pleti
Osv!

Det är mycket gränsöverskridande! Och han har kommit ur det vinnande hela tiden. T.o.m skilsmässan verkar lagd på is....?

En gränsöverskridande personlighet.
OM han mördat Lena, går han vinnande ur det?

Absolut en gränsöverskridande person tror jag också.
Ja, allt detta gör att man får mycket "dålig feeling" runt denna person.

Skulle inte förvåna mig om han kör för fort, parkerar på gräsmattan, trottoaren "för att det är enklare och snabbare", gör chansartade omkörningar, tar sig rättigheter som andra inte tycker är schysst, tränger sig i kön och andra liknade saker. En risktagare helt enkelt. En som brukar komma undan med det mesta genom att le brett, köpa lite bröd till grannarna och vara hjälpsam. Obs, bara spekulation.

Han uppträder också på ett sätt som känns opassande efter en nära väns/älskarinnas död, genom att lägga upp glada och käcka texter och bilder på geocaching- bloggarna, särskilt okänsligt verkade det den första tiden efter LWs död.

Och om han är skyldig till mordet och kommer undan än en gång, då kan han verkligen bli farlig. Få en känsla av att han kan göra vad som helst utan att åka fast.

Om det inte redan är så han beter sig?
Citera
2018-11-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norns
Du påstår det finns uppgifter som talar mot MGM som GM. Kan du redovisa dessa?

Eftersom du menar många i tråden är resistenta mot dessa uppgifterna så är det bra om du framför vilka uppgifter det är. Jag har följt tråden noga men dessa uppgifterna som du hänvisar till måste jag ha missat helt.
Gör ett snabbt och oombett inhopp här.
Det fetade: För att en gång för alla försöka klargöra sakförhållandena, ber jag att få hänvisa till att det var MV som för länge sen påstod att det fanns mer som talade för att SD var mördaren, än tvärtom.
Jag bad då MV berätta för oss vad som talade emot SD som LW:s mördare. Som alla vet valde h*n att inte svara mig.
Jag gjorde därför ytterligare ett försök att få svar på min, i mina ögon, högst berättigade fråga. Framgångslöst. Som väntat.
Citera
2018-11-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norns
Du påstår det finns uppgifter som talar mot MGM som GM. Kan du redovisa dessa?

Eftersom du menar många i tråden är resistenta mot dessa uppgifterna så är det bra om du framför vilka uppgifter det är. Jag har följt tråden noga men dessa uppgifterna som du hänvisar till måste jag ha missat helt.

Jag tror att det vore utmärkt om vi, en gång för alla, fick veta vilka uppgifter som skulle kunna tala emot att MGM skulle vara GM! Det lär bli mycket magert men intressant att höra.
Citera
2018-11-01, 15:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag tror att det vore utmärkt om vi, en gång för alla, fick veta vilka uppgifter som skulle kunna tala emot att MGM skulle vara GM! Det lär bli mycket magert men intressant att höra.
Nu lär väl även du snart drabbas av den store oratorn

Tillåt mig lägga ett paket i den magra insamlingen:
Mot talar att man ännu efter 5,5 månader inte kommit upp i sannolika skäl.
Citera
2018-11-01, 16:03
Medlem
Citat:
Det är ju bara att svara att det som talar emot att någon är gärningsman är att alla är oskyldiga fram till att en dom faller.

Det är mitt standardsvar och så är det ju enligt rättssystemet, som du påpekar

Tror att vi måste skilja på domstol och diskussion här. Dessutom ÄR någon helt klart skyldig i detta fall även om en dom aldrig skulle falla. Det FINNS en mördare och det är väl detta som ska diskuteras på fria Flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in