2018-11-01, 09:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du var mig en halsstarrig debattör.
Men med risk för att dra varning för tjafs, vill jag göra dig uppmärksam på att du resonerar fel.
Se mitt kursiverade. I älgfallet var det hos åklagare och utredande poliser visst styrkt att brott begåtts, detta eftersom man visste att den döda AW dött av "annans handaverkan" så rubriceringen för utredningen var 'mord'. Poliser och åkl ansåg det styrkt att hon var dödad, eftersom man helt uteslutit olycksfall resp suicid.

Maken IW nekade naturligt nog hela tiden till att ha mördat sin hustru, eftersom han visste att han inte dödat henne. Problemet för utredarna var att man på IW vid t ex kroppsbesiktningen, inte funnit något som direkt band honom till ett dödande och därför var han under 5 månader i Polisens och åkl:s ögon AW:s mördare.
När älghåren upptäcktes och man långsamt började förstå sammanhangen, tvingades utredarna inse att deras "första styrkt" inte stämde. AW var visserligen dödad av annan, men det var pga av "annans klövaverkan"..
Med ovanstående vill jag illustrera att vad som är "styrkt" ena dagen, radikalt kan ändras Dag 2 när/om nytt material eller nytt tänkande framkommer.

Utredningen gällande LW:s död har nu pågått i snart 6 månader. Det är en förfärligt lång tid för hennes anhöriga att genomlida. Inte blir det heller bättre för dem när de ju vet, att ju längre tiden går, desto sämre är chansen till ett uppklarande.
Vet inte om jag vågar skriva enl nedan, men om vi presumerar att SD inte dödat LW, så är ju hans situation inte heller avundsvärd. Får inte åkl och poliserna fram mer belastande material rörande SD, eller kan presentera en annan gärningsperson, så blir han i mångas ögon en odömd mördare, en "titel" han inte på egen hand kan avsäga sig.
Jag gissar att det sistnämnda inte l nån nämnvärd utsträckning kommer att göra Flashbacks hyenor, ingen nämnd ingen glömd, sömnlösa.

Intressant att du tar upp och belyser det famösa "älgmordet", IW blev häktad på "sannolika skäl" och utreddes ner till minsta mitokondrie utan framgång om inte någon hade uppmärksammat håren och saliven på offrets kropp hade troligen den stackars fan fått genomlida en rättegång också, som tur var kunde han avskrivas när sanningen kom fram men som jag uppfattat det så fick han sitt liv förstört ändå tack vare det illvilliga skvallret som spreds sig som en löpeld på bygden.

I det här fallet så har utredarna ännu mindre på MGM i och med att de inte ens har fått till "sannolika skäl" i en svensk TR, det är väldigt ovanligt ovh visar på vilken svag grund de står.

Men åklagaren har ju fått uppskov till den 22/1-2019 med att visa att utredningen går framåt, min gissning är att det datumet kommer ett nytt mail från åklagaren som berättar att utredningen pågår men inte är slutförd ännu.
Citera
2018-11-01, 09:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Misstanke om människorov måste vara ett mycket allvarligt brott. Kan inte tänka mig att annat än fängelse är aktuellt.
Nu är mitt minne dåligt om tidpunkter för det ena och det andra i detta fall, så jag skippar den debatten.

Från RB om husrannsakan hos annan, mina fetningar:

"28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning
1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.
"

https://www.lonnquist.se/rattegangsbalken-kap28-husrannsakan-kroppsvisitation-kroppsbesiktning.html

Ok, tack. De får göra husis hos HD om det finns synnerlig anledning m.a.o. Det kan stämma vad TinnaNinna skriver om detta då.
Citera
2018-11-01, 09:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ok, tack. De får göra husis hos HD om det finns synnerlig anledning m.a.o. Det kan stämma vad TinnaNinna skriver om detta då.
Och på samma premisser gjordes väl även husrannsakan och beslag i en sommarstuga om jag minns rätt.
Detta har tidigare avhandlats i tråden.
Citera
2018-11-01, 09:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och på samma premisser gjordes väl även husrannsakan och beslag i en sommarstuga om jag minns rätt.
Detta har tidigare avhandlats i tråden.

Jo, men då var ju brottsrubriceringen mord. Då får polisen göra mycket. Jag visste dock inte om ifall de fick göra det även på tisdagen när SD var anhållen för människorov.

Min fråga handlade om polisen hade sådana befogenheter så tidigt in på försvinnandet av LW.
Citera
2018-11-01, 09:50
Medlem
Citat:
Jo, men då var ju brottsrubriceringen mord. Då får polisen göra mycket. Jag visste dock inte om ifall de fick göra det även på tisdagen när SD var anhållen för människorov.

Min fråga handlade om polisen hade sådana befogenheter så tidigt in på försvinnandet av LW.

Någon i tråden (MV?) har skrivit att man tidigt rubricerade försvinnandet som människorov för att få befogenhet att göra husis bl.a. Men hur tidigt? Och hur tidigt kan de tagit sig till HD?
Citera
2018-11-01, 09:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Fängelse i straffskalan så ja.
Citera
2018-11-01, 09:59
Medlem
Nu är det snart hög tid att vi får veta om det blivit någon reaktion från Intresseföreningen Geocaching i Sverige angående SDs och HDs intensiva fuskande.
Pricken över i skulle vara om de blir uteslutna bägge två, och kanske även fd styrelse medlemmen JG.
Det skulle med fördel kunna annonseras i samband med FAD. Likaså att dra tillbaka utmärkelser och hedersomnämningar.

Som tidigare visats har det fuskats friskt från både SD och HD, med god hjälp från JG.
EGT jollrade om någon sorts kutym, men som redovisats finns riktlinjer från Groundspeak som säger det motsatta.
Frågan är nu om SD förutom möjlig fysisk förnedring även kommer drabbas av själslig förnedring under FAD.
Citera
2018-11-01, 10:21
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nu är det snart hög tid att vi får veta om det blivit någon reaktion från Intresseföreningen Geocaching i Sverige angående SDs och HDs intensiva fuskande.
Pricken över i skulle vara om de blir uteslutna bägge två, och kanske även fd styrelse medlemmen JG.
Det skulle med fördel kunna annonseras i samband med FAD. Likaså att dra tillbaka utmärkelser och hedersomnämningar.

Som tidigare visats har det fuskats friskt från både SD och HD, med god hjälp från JG.
EGT jollrade om någon sorts kutym, men som redovisats finns riktlinjer från Groundspeak som säger det motsatta.
Frågan är nu om SD förutom möjlig fysisk förnedring även kommer drabbas av själslig förnedring under FAD.
Har det med mordet på LW att göra?
Citera
2018-11-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Intressant att du tar upp och belyser det famösa "älgmordet", IW blev häktad på "sannolika skäl" och utreddes ner till minsta mitokondrie utan framgång om inte någon hade uppmärksammat håren och saliven på offrets kropp hade troligen den stackars fan fått genomlida en rättegång också, som tur var kunde han avskrivas när sanningen kom fram men som jag uppfattat det så fick han sitt liv förstört ändå tack vare det illvilliga skvallret som spreds sig som en löpeld på bygden.

I det här fallet så har utredarna ännu mindre på MGM i och med att de inte ens har fått till "sannolika skäl" i en svensk TR, det är väldigt ovanligt ovh visar på vilken svag grund de står.

Men åklagaren har ju fått uppskov till den 22/1-2019 med att visa att utredningen går framåt, min gissning är att det datumet kommer ett nytt mail från åklagaren som berättar att utredningen pågår men inte är slutförd ännu.
Tack för juridisk support!
Hade glömt det där med 'sannolika' i häktningen.

Min poäng med att lyfta "älgmordet" är dubbelt: för det första för att försöka göra tråden uppmärksam på att begreppet "styrkt" kan uppvisa brist på just styrka.
Åkl i målet mot IW som mördare, lyckades "styrka" så mycket så att nivån 'sannolika skäl' uppnåddes för häktning och tingsrätten beviljade åkl:s hemställan. Där började steg 3 för IW i trappan ned till Inferno. Steg 1 var att få veta att hans älskade AW hittats dödad. Steg 2 var att få veta att han var misstänkt för mord och att bli anhållen.
Ja, IW:s liv förstördes inte bara av förlusten av makan. Det förstördes också av inskränkta utredare som ansåg sig veta allt om mord och mördare. De borde skämmas för resten av sina liv!

Mitt andra syfte med att lyfta "älgmordet" är OnT: Livet för SD påminner i viss utsträckning om IW:s, detta förstås under förutsättning att han är oskyldig. SD är utpekad som mördare, inte bara på bygden, utan world wide. Kan aldrig raderas helt. Aldrig.
SD kanske saknar LW mer än han vågar ge uttryck för? Som misstänkt för mordet skulle det ses som värsta formen av kränkning och grovt hyckleri att uttrycka kondoleanser.

Att jag i tråden försvarar SD:s rätt att i nuläget, som odömd, slippa bli utpekad som LW:s mördare, innebär inte att jag ens i nåt enda avseende tar SD som person i försvar.
Det är tydligt att många här inte kan skilja det ena från det andra.
För dem är det förstås skönt att Flashback finns..
Citera
2018-11-01, 10:34
Medlem
Citat:

Det skulle kunna vara droppen som får den berömda bägaren att rinna över för en MGM med den personlighet som delvis beskrivits här och som delvis anas i personens texter och bilder. Hård knäck för egot misstänker jag. En förlorad värld för att citera Lundell en gång till...
Citera
2018-11-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Har det med mordet på LW att göra?

Risken finns att det blir ett till mord

Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Det skulle kunna vara droppen som får den berömda bägaren att rinna över för en MGM med den personlighet som delvis beskrivits här och som delvis anas i personens texter och bilder. Hård knäck för egot misstänker jag. En förlorad värld för att citera Lundell en gång till...

Ja SD har ju redan visat att han lätt tappar humöret, en sådan här sak skulle definitivt göra att de i hans närhet hamnar i riskzonen.
Har han mördat en gång kan han mörda igen. Om motivet för mordet på LW var sex och makt, synes mig ett kraschat rykte och avstängning på geocache vara ett än större motiv för denna maniska människa.
Citera
2018-11-01, 10:43
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Risken finns att det blir ett till mord

Ja SD har ju redan visat att han lätt tappar humöret, en sådan här sak skulle definitivt göra att de i hans närhet hamnar i riskzonen.
Har han mördat en gång kan han mörda igen. Om motivet för mordet på LW var sex och makt, synes mig ett kraschat rykte och avstängning på geocache vara ett än större motiv för denna maniska människa.
Lena är väl redan mördad väl.... om SD nu skulle begår ett mord till, vilket är ovanligt att någon gör får det dras i en annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in