Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Det var nog därför kroppen var hos rättsmed. så länge. Sedan ska väl en misstänkt bortom rimligt tvivel kunna kopplas till handlingen som dödade BO?
Det där kan vara riktigt knepigt. Ibland har en kropp utsätts för flera olika slags skador, några som ej i sig varit direkt dödande. Sen kan det vara skador som varit indirekt dödande, eller som gjort brottsoffret immobiliserad, vilket i ett långt senare skede orsakat död. Sedan ska skadorna försöka bedömas i vilken ordning de har inträffat, och hur lång tid som kan ha förflutit emellan dom.
Att hitta en dödsorsak är ju en sak. Att förklara hur, när och ev. av vad, är klart mycket svårare. Framför allt när en kropp legat ute i varmt väder, ännu värre om vädret dessutom varit fuktigt.
Ja, sen ska ju, ungefär som du skriver, en persons handlande kopplas till de skador/den skadan som varit direkt eller indirekt dödande. NFC måste kunna skilja på vad som kan ha orsakats av djur, vad som är rena förmultningsskador, och vad som hon kan haft möjlighet att åstadkomma sig själv, vad som högst sannolikt är åsamkat av annan person, osv.
Därtill ska det redas ut om det finns skador som åsamkats med något slags vapen.
Vidare, vilken typ av yttre våld det handlar om; trubbigt, skarpt, och mer specifikt hur föremålets träffande delar är (plana, skrovliga, kantiga, rundade, spetsiga osv.) Trubbigt våld kan vara mycket svårt att utröna ordentligt när en kropp legat ute. Även att kunna få en klar bild av eventuella sårkanter när det gäller skarpt yttre våld kan vara svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag tror att rättsläkare/obducent kunnat fastställa att LW dött av tillfogat våld av annan person.
När det gäller LW så tror jag att dödsorsaken var kvävning i form utav strypning. Om det var svårt att se på LW:s hud vid halsen att strypning utförs, så kan eventuella skador på hennes mjukdelar i halsen ha styrkt detta. Syrebrist i hjärnan kan ju ses vid kvävning, men det finns ju många olika sätt att få syrebrist till hjärnan på. Jag hoppas verkligen att rättsläkarna ordentligt lyckats fastställa vad som orsakat LW:s död, så att familj och anhöriga slipper leva med den ovissheten för all evighet.