2018-10-31, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Tror du på allvar att en oskyldig människa skulle kartlägga alla i tråden, försöka få fram deras identitet för att sedan hota dom?
Exakt. Det skulle ingen oskyldig göra
Citera
2018-10-31, 21:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Vad sägs om digitala spår direkt till SD.

Då har du säkert gjort en polisanmälan om olaga hot när du har sådana bevis?
Citera
2018-10-31, 21:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Här tror jag lite annorlunda.
Om det skulle visa sig att mordet inte blir uppklarat beror det nog på att Inga Bevis har funnits, och det får iaf mig att fundera på ett planerat mord.
Mördad är hon, det hyser jag inga tvivel om

Jag tror du missuppfattade mig där. Jag är övertygad att hon är bragd om livet. Att hon är mördad är det nog få som tvivlar på. Men rättsligt räcker det inte med att tro. Det ska bevisas fullt ut, och andra möjliga dödsorsaker måste utredningen kunna avfärda med lika styrka, och det blir svårt när en kropp legat ute så länge som den gjorde.
Senast redigerad av Netherworld 2018-10-31 kl. 21:31.
Citera
2018-10-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Exakt. Det skulle ingen oskyldig göra

Om hoten är sanna så är det ett helt galet beteende både som skyldig och skyldig tänker jag. Detta då det i båda fallen borde få mgm att inse att skickade hot bara skulle höja misstanken. Stämmer hoten är SD således en galen person. Vilket i sig höjer sannolikheten att han är GM.

Om hoten inte stämmer tycker jag att det är ett mindre konstigt beteende. Jag skulle också vilja veta vilka som skrev om mig i en tråd på nätet. För att veta vem jag kunde lita på i verkligheten.
Citera
2018-10-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Då har du säkert gjort en polisanmälan om olaga hot när du har sådana bevis?

Menar du att det är ett brott att kartlägga era identiteter?
Skicka konstiga meddelanden på olika privata medier?

Det är spår direkt till SD.
Jag kan inte säga mer innan jag vet om det blir en polisanmälan eller inte.
Men det gäller inte mig, utan en av er, tills nu anonyma för SD.
Citera
2018-10-31, 21:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tror du missuppfattade mig där. Jag är övertygad att hon är bragd om livet. Att hon är mördad kommer är det nog få som tvivlar på. Men rättsligt räcker det inte med att tro. Det ska bevisas fullt ut, och andra möjliga dödsorsaker måste utredningen kunna avfärda med lika styrka, och det blir svårt när en kropp legat ute så länge som den gjorde.

Det var nog därför kroppen var hos rättsmed. så länge. Sedan ska väl en misstänkt bortom rimligt tvivel kunna kopplas till handlingen som dödade BO?
Citera
2018-10-31, 21:27
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Detta ligger ju i linje med uppgiften att SD ska ha kontaktat ev vittnen och velat berätta sin version.
Varför gör man det om man är oskyldig?
Vore väl mer på sin plats om man är oskyldig att dementera anklagelserna om man nu vill berätta sin version.
Inte alls förvånad över att SD kontaktat dem han tror skriver här i tråden.
Citera
2018-10-31, 21:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nedanstående fråga ställdes tigare idag:

-varpå jag svarade enl nedan:

Skribenten Rosamund är en väl fostrad sådan, vilket ledde till följande replik och framtidsfundering:

Det där med framtiden oroar mig inte, för statistiskt sett har jag gott om den varan, men nedanstående feltänk oroar mig desto mer:

FEL TÄNKT!
I en rättsstat, en äkta, alltså i en sån som Sverige gärna vill se sig som, behövs det absolut ingenting som behöver peka på en annan gärningsperson för att SD, efter att ett ovan skissat alibi presenterats, han omgående hade avförts från misstanke och utredning!
Förstår du inte Netherworld hur galet du skriver (tänker?)?

För efter rättsstatens principer, hade polismyndigheten omedelbart insett att man varit på fel spår och behövt tänka om.
För om mitt hypotetiska scenario hade uppstått, hade Örebropolisen behövt inse att den döda personen kanske inte ens hade blivit mördad.
Jfr med fallet med kvinnan som älgdödades: hade maken plötsligt fått ett alibi, hade Polisen kanske snabbare förstått att det inte ens var fråga om ett mord, utan om en älg som dödat kvinnan.
Så nej, det behövs inget som pekar på annan gärningsperson för att en misstänkt skall kunna avföras, det behövs poliser som inte tänker och arbetar smalspårigt.
Och ett trovärdigt vittne.
Du fattar, va?

Läs om "mördarälgen" här:
https://www.expressen.se/kvallsposten/alg-dodade-ingemars-hustru--misstanktes/
Edit: Glömde påpeka att maken IW var misstänkt för mord under 5 (fem!) månader.
Fundera allihop på hur det kändes för honom.
Tack.

Jag har inte påstått att det krävs en annan misstänkt, för att bli avförd från en misstanke. Mitt svar var utifrån det rosamund skrev; "om inget pekar åt något annat håll." Faktum kvarstår att om en tidigare misstänkt kan styrka ett alibi, så betyder det att gärningspersonen är en annan (jag tar för givet att du förstår att vi nu pratar om fall där en brottslig gärnin är styrkt).

Förtydligande: Om det i utredningen skulle visa sig att SD har alibi, så betyder det att något har dykit upp som pekar åt annat håll (dvs bort från SD), precis som Rosamunds inledande fråga rörde:

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kan SD bli avförd innan något dyker upp som pekar åt annat håll?
Citera
2018-10-31, 21:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Ok, jag missförstod. Trodde du menade att du fått hot av SD, samt att det fanns digitala spår till honom.
Citera
2018-10-31, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det är egentligen märkligt att HDs arbetsplats har hamnat i sådant oerhört fokus. När det är knäpptyst om och från SDs dito.

Ja det är det verkligen. När jag tänker efter känns det som man hela tiden går i fällan att börja gräva i annat än det som rör själva mordet och SD.
Citera
2018-10-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
15 minuter i rampljuset är ett vedertaget uttryckssätt på svenska så där ser jag inga konstigheter. Däremot att H skulle ha arbetat den 14e. Vill inte ge mig in i någon debatt kring datumet igen då den senaste inte ledde någonstans men vill ändå påminna om den information jag själv sitter på. H arbetade inte den 14e. Hon bytte bort det passet med en kollega. Hon sjukskrev sig inte. Eftersom jag inte vill ange källa så kommer jag inte kunna bevisa detta. Men det borde inte vara så svårt att kontrollera.

Vem var det som skrev att hen kände någon på avdelningen? Var det Flashbackfollower tro?

Jag är medveten om att det är en ganska liten detalj i sak huruvida H ringde in sig sjuk eller bara bytte passet med en kollega. Men eftersom det finns så mycket mer information som kommer från samma skribenter så tycker iaf jag att det borde vara av intresse att titta närmare på frågan för att styrka eller avfärda trovärdighet.

Det var en kontrollfråga till en ny skribent. Hen svarade inte
Citera
2018-10-31, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag känner faktiskt folk på berörda klinik, kanske borde ta kontakt...

Remark: Här är inlägget jag tänkte på. (Klistrar in mer text strax, vet inte hur man får in citat från flera inlägg.)

Flashbackfollower: Kan du dubbelkolla ang 14e tro?

Här kommer mitt tidigare inlägg:

”15 minuter i rampljuset är ett vedertaget uttryckssätt på svenska så där ser jag inga konstigheter. Däremot att H skulle ha arbetat den 14e. Vill inte ge mig in i någon debatt kring datumet igen då den senaste inte ledde någonstans men vill ändå påminna om den information jag själv sitter på. H arbetade inte den 14e. Hon bytte bort det passet med en kollega. Hon sjukskrev sig inte. Eftersom jag inte vill ange källa så kommer jag inte kunna bevisa detta. Men det borde inte vara så svårt att kontrollera.

Vem var det som skrev att hen kände någon på avdelningen? Var det Flashbackfollower tro?

Jag är medveten om att det är en ganska liten detalj i sak huruvida H ringde in sig sjuk eller bara bytte passet med en kollega. Men eftersom det finns så mycket mer information som kommer från samma skribenter så tycker iaf jag att det borde vara av intresse att titta närmare på frågan för att styrka eller avfärda trovärdighet.”
Senast redigerad av Zymbal 2018-10-31 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in