Nedanstående fråga ställdes tigare idag:
-varpå jag svarade enl nedan:
Skribenten
Rosamund är en väl fostrad sådan, vilket ledde till följande replik och framtidsfundering:
Det där med framtiden oroar mig inte, för statistiskt sett har jag gott om den varan, men nedanstående feltänk oroar mig desto mer:
FEL TÄNKT!
I en rättsstat, en äkta, alltså i en sån som Sverige gärna vill se sig som, behövs det absolut ingenting som behöver peka på en annan gärningsperson för att SD, efter att ett ovan skissat alibi presenterats, han omgående hade avförts från misstanke och utredning!
Förstår du inte
Netherworld hur galet du skriver (tänker?)?
För efter rättsstatens principer, hade polismyndigheten omedelbart insett att man varit på fel spår och behövt tänka om.
För om mitt hypotetiska scenario hade uppstått, hade Örebropolisen behövt inse att den döda personen kanske inte ens hade blivit mördad.
Jfr med fallet med kvinnan som älgdödades: hade maken plötsligt fått ett alibi, hade Polisen kanske snabbare förstått att det inte ens var fråga om ett mord, utan om en älg som dödat kvinnan.
Så nej, det behövs inget som pekar på annan gärningsperson för att en misstänkt skall kunna avföras, det behövs poliser som inte tänker och arbetar smalspårigt.
Och ett trovärdigt vittne.
Du fattar, va?
Läs om "mördarälgen" här:
https://www.expressen.se/kvallsposten/alg-dodade-ingemars-hustru--misstanktes/
Edit: Glömde påpeka att maken IW var misstänkt för mord under 5 (fem!) månader.
Fundera allihop på hur det kändes för honom.
Tack.