2018-10-31, 12:14
Medlem
[quote=Bapelsin|65691854]Det är en teoretisk möjlighet i alla fall. Expressen skrev trots allt om det, även om de förstås är benägna att skriva om det mesta i den här frågan nu när det råder nyhetstorka på politikfronten. S och ett parti till skulle behöva stödja/acceptera en sådan lösning.[/QUOTE
Expressen skrev före valet 2010 att SD inte kunde komma in riksdagen. Inför valet 2014 skrev man att de inte kan över 10 procent. Inför valet 2018 var man livrädda för att SD kunde bli största partiet.

Vad Expressen skriver saknar förankring i verkligheten. Det är enbart önsketänkande vid varje specifik situation i realtid. Som när man rapporterade om att både Göran Persson och Greider förutspådde att SD skulle få under 10 procent i valet 2018.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-10-31 kl. 12:28.
Citera
2018-10-31, 12:21
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Citat:
Ursprungligen postat av Bapelsin
Det är en teoretisk möjlighet i alla fall. Expressen skrev trots allt om det, även om de förstås är benägna att skriva om det mesta i den här frågan nu när det råder nyhetstorka på politikfronten. S och ett parti till skulle behöva stödja/acceptera en sådan lösning.

Expressen skrev före valet 2010 att SD inte skulle kunna komma in riksdagen. Inför valet 2014 skrev man att de inte kan över 10 procent. Inför valet 2018 var man livrädda för att SD kunde bli största partiet.

Det lär ju berott på opinionsundersökningarna där SD först underskattades och sedan tog man höjd för det inför årets val, och många opinionsinstitut överskattade dem istället. Inte så konstigt då, om det är det du refererar till.

Jag ser denna konstellation som ganska osannolik, men knappast omöjlig. Det finns mer orealistiska varianter som talmannen hade uppe för diskussion i gruppsamtalen med partiledarna.
Citera
2018-10-31, 17:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Klart, ett sätt att få stopp på en sån regering är ju om SD går in och säger att dom kommer stödja en C+MP+L regering, då kollapsar ju den iden som ett halmhus då dom inte vill ha med SD att göra :P

Så enkelt och ändå så genialt.

Hur ska idioten Lööf ta sig ur det utan att framstå som en komplett idiot att hon inte då också tidigare stödde UK som statsminister.
Citera
2018-10-31, 17:26
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Det är en teoretisk möjlighet som går ihop med de mer eller mindre omöjliga utfästelser som gjorts innan valet.

Nja, inte ens om du i princip ändrar din ståndpunkt med 99% har du rätt.
Kanske det vore lättare att erkänna att du tänkte fel? nåt som väldigt många här tycks ha problem med.
Citera
2018-10-31, 17:32
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nja, inte ens om du i princip ändrar din ståndpunkt med 99% har du rätt.
Kanske det vore lättare att erkänna att du tänkte fel? nåt som väldigt många här tycks ha problem med.

Vad är det jag har tänkt fel om? Vad menar du med "i princip ändrar din ståndpunkt med 99%"?

Från Expressen:

Citat:
Li Bennich-Björkman tror i stället att en möjlig regering är MP + C + L, med Annie Lööf som statsminister.

– Det är en möjlig regering som inte skulle få en majoritet emot sig. Eftersom man behöver ett blocköverskridande underlag i budgeten har man det i en sådan här regering. Det skulle vara uppseendeväckande om M och S röstade emot en regering innehållande partier som de själva vill regera med. På något sätt måste man kunna logiskt motivera att de partierna som de tidigare sagt att de vill regera med nu inte ska få regera alls.

– Det skulle så klart bli en svag regering, men det viktiga är vad som händer sedan. Att man kan förhandla fram underlag och att det är ett mittenalternativ innebär att man har ganska stora förutsättningar för det, säger hon.
Citera
2018-10-31, 17:38
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Vad är det jag har tänkt fel om? Vad menar du med "i princip ändrar din ståndpunkt med 99%"?

Från Expressen:

Du sa först det var en teoretisk möjlighet, visst allt är teoretiskt möjligt, även V och SD....
sen ändrar du dig och hittar på en egen definition, teoretisk utifrån tidigare utfästelser, vad nu detta är för nåt.
De 2 begreppen skiljer sig åt typ 99%, det måste du väl förstå?

S eller V har aldrig lovat stödja en C L Mp regering så vilka utfästelser stödjer du dig på?
Citera
2018-10-31, 17:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Både S och M lär ju behövas. Ingen lätt situation där. Att S och KD ensamma eller S och V skulle stödja denna känns ganska osannolikt.

Nej såklart inte S eller V skulle stödja en sådan budget. Styrd mest av C och L. Om de skulle som Expressen så gärna vill anpassa sin budget så att S stödjer den kommer förmodligen inte M uppskatta de förslagen. Det är kört från bägge hållen för att inte tala om att vi talar om en regering där Nato och kärnkraftsvurmarna L ska samsas med MP. Kommer bli många roliga regeringsmöten det.

För att det ska fungera ens i teorin gäller också att S för första gången någonsin inte lägger en egen budget i opposition. För att annars räcker det i praktiken att SD röstar på denna så är det kört för denna regering.
Citera
2018-10-31, 17:52
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Du sa först det var en teoretisk möjlighet, visst allt är teoretiskt möjligt, även V och SD....
sen ändrar du dig och hittar på en egen definition, teoretisk utifrån tidigare utfästelser, vad nu detta är för nåt.
De 2 begreppen skiljer sig åt typ 99%, det måste du väl förstå?

S eller V har aldrig lovat stödja en C L Mp regering så vilka utfästelser stödjer du dig på?

Jag ändrade mig inte, jag förtydligade, i och med att du tog upp att V och SD teoretiskt sett kunde bilda regering.

Det finns ingen konflikt mellan att ett alternativ är teoretiskt möjligt och att det är kompatibelt med tidigare utfästelser. Det kan vara bådadera.

S har aldrig lovat att de ska stödja en sådan regering, men de har heller inte lovat att de inte ska göra det. Utfästelserna handlade i första hand om vad, framförallt C och L, lovat att aldrig gå med på.
Citera
2018-10-31, 17:55
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jag ändrade mig inte, jag förtydligade, i och med att du tog upp att V och SD teoretiskt sett kunde bilda regering.

Det finns ingen konflikt mellan att ett alternativ är teoretiskt möjligt och att det är kompatibelt med tidigare utfästelser. Det kan vara bådadera.

S har aldrig lovat att de ska stödja en sådan regering, men de har heller inte lovat att de inte ska göra det. Utfästelserna handlade i första hand om vad, framförallt C och L, lovat att aldrig gå med på.

Men nu seglade ju dina teorier i kvav totalt, du sa du stödde dig på tidigare utfästelser men nu tvingas du erkänna att de inte existerade. Goddag yxskaft.
C och l är så små partier att deras utfästelser aldrig kan bli bestämmande , det som sker idag bevisar ju det, " utfästelser" som är i total konflikt med varandra .
Citera
2018-10-31, 18:06
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Men nu seglade ju dina teorier i kvav totalt, du sa du stödde dig på tidigare utfästelser men nu tvingas du erkänna att de inte existerade. Goddag yxskaft.
C och l är så små partier att deras utfästelser aldrig kan bli bestämmande , det som sker idag bevisar ju det, " utfästelser" som är i total konflikt med varandra .

Nu vet jag inte hur du läser, om jag ska vara ärlig. Utfästelse: löfte, förbindelse. Utfästelse 1: C har lovat att inte sätta sig i en regering med Stefan Löfvén. Uppfyllt med detta alternativ. Check.
Utfästelse 2: C har lovat att inte ta stöd av SD. Check.

O.s.v...

Som jag skrev innan så ser jag inte detta som vidare sannolikt, men det finns en logik bakom som säger att det inte är helt orimligt. Till skillnad från om SD, C och V skulle inleda regeringssamarbete.
Citera
2018-10-31, 18:09
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Nu vet jag inte hur du läser, om jag ska vara ärlig. Utfästelse: löfte, förbindelse. Utfästelse 1: C har lovat att inte sätta sig i en regering med Stefan Löfvén. Uppfyllt med detta alternativ. Check.
Utfästelse 2: C har lovat att inte ta stöd av SD. Check.

O.s.v...

Som jag skrev innan så ser jag inte detta som vidare sannolikt, men det finns en logik bakom som säger att det inte är helt orimligt. Till skillnad från om SD, C och V skulle inleda regeringssamarbete.

Du verkar inte vilja läsa utan bara fortsätter...

S och V har inga som helst utfästelser som skulle få dem att rösta för en mittenregering, och Löfven har ju tydligt sagt så flera gånger, spekulationer i all ära men dina har ingen som helst bäring i verkligheten, inte mer än vad du själv sa från början, helt teoretiska.

Vad f-n hjälper det om Lööf har gjort utfästelser?? hon har ett parti med 8%, vad förstår du inte?
Citera
2018-10-31, 18:28
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Du verkar inte vilja läsa utan bara fortsätter...

S och V har inga som helst utfästelser som skulle få dem att rösta för en mittenregering, och Löfven har ju tydligt sagt så flera gånger, spekulationer i all ära men dina har ingen som helst bäring i verkligheten, inte mer än vad du själv sa från början, helt teoretiska.

Vad f-n hjälper det om Lööf har gjort utfästelser?? hon har ett parti med 8%, vad förstår du inte?

Du försöker ju inte ens förstå och verkar argumentera emot bara för att, som om det vore en tävling detta. Låsningen gällande regeringsbildningen beror framförallt på vad Lööf lovat att inte göra. Det blir inte många möjligheter då. Jag skulle inte se det som att S tekniskt sett skulle svikit något vallöfte om det landade i det här alternativet. Osannolikt, ja. Men står vi där med tre nedröstade statsministerkandidater och extra val hägrar, så är det inte orimligt. V behövs dessutom inte för att få igenom detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in