2018-10-31, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Att han sysslade med mordplaner den kritiska tiden är fastslaget.

Men jag känner mig lite skeptisk till att det skulle vara KiM som ringde till PM just denna torsdag när det förbereddes för avskedsfest och hennes föräldrar var på besök. Dessutom förberedelse för kompisars bröllop i helgen.

Om Kim kommit emellan i PMs mordplan så hade nog polis och åklagare talat om det.
Det är ju verkligen en nyhet. Så då tror jag att vi hört talas om det.
Jag minns intervjun med Deidre. Det är ju mer att hon funderar kring det här, att åka med på ubåtstur med Madsen den kritiska tiden. OM det hade varit fara för hennes liv då, kanske.

Men om det nu var upptagna KiM som ringde Madsen och kom emellan, så indikerar det ju på att PM planerade att mörda sin älskarinna ,vän och fd sambo DK.
Och då hade polisen informerat DK om detta. Om hon insett att hon själv stod på "menyn" så hade ju hennes känslor för Madsen runnit av fortare än kvickt. Inte hade hon fjompat omkring som en förälskad skolflicka då?

Jag har ju alltid trott att det var Madsen som ringde KiM. (Enligt uppgift då.) Efter att ha kommit på att den där intervjun kunde vara ett bra lockbete, att få med en kvinna på en ubåtstur med ett dyk.

Jag har inte så högt förtroende för live. Så vet inte riktigt vad jag ska tro här.

Jag minns att Madsen var väldigt bestämd i att Kim ringde honom först. Jag är också, precis som du, säker på att det senare fastslogs att det var Madsen som ringde Kim först, när alla hans mordplaner gått om intet. Tyvärr kan jag inte hitta rätt artikel där detta omskrivs. Och det var en av de många lögner man lyckades överbevisa Madsen med.

Jag är fullständigt övertygad om att Madsen var en tickande bomb. Han hade lagt raketuppskjutningen på hyllan, hans ekonomi var helt körd i botten och han hade inte längre någon framtid. Han sket i vilket. Alla hans försök att få en ensam kvinna ombord hade gått om intet, och då kom han på att den där journalisten Kim kanske fortfarande ville ha en intervju. För henne var det ett mycket olämpligt tillfälle. Men efter att ha konfererat med pojkvännen så bestämde hon sig för att göra "intervjun". Och Madsen sa att intervjun måste ske samma kväll och absolut på hans ubåt under en tur på havet. Nån annan kväll kom inte ifråga.
Citera
2018-10-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Btw...
Madsen är väldigt mytologiskt lagd gällande namns innebörd. För övrigt är han verbal, språkberikad och inte så lite dubbelbottnad gällande symbolism och ordlekar (analogi bl.a. som till filmteamet).

Jag har funderat mycket kring att det sammanfaller med samma dag som Freja sänktes (10 augusti) då Kim plötsligt dyker upp, iaf i direkt närtid. Om hon avled före eller efter midnatt det vet bara Madsen.
Han skriver även om en färd till Flakfortet till ena kvinnan, vilket är platsen där Freja sänktes.
Färden ut med DK ska inledas 11/8 fredag fm. kl 10.

Det kan givetvis vara en slump men det slog mig nu (då jag skrev om fredag) att det är Frejas dag i mytologi.

(..) hennes namn kommer av att fríja = att älska. Hon har gett namn åt fredagar (..).
http://historiska.se/nordisk-mytologi/frigg/

Turen är rätt virrig mellan de konstgjorda öarna där han befinner sig.
Kanske hade han tänkt sig Flakfortet, men timmen var sen, inga lanternor och det ligger längre bort:
https://www.google.se/maps/place/Flakfortet/@55.698673,12.6486294,13z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x2169eb6df1990981!8m2!3d55.70 33426!4d12.7320834?hl=sv
Säkert. Stjärnorna stod väl rätt på himlen också. Alla tecken stämde och gav honom styrka.
Det är NU eller aldrig.......
Citera
2018-10-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag minns att Madsen var väldigt bestämd i att Kim ringde honom först. Jag är också, precis som du, säker på att det senare fastslogs att det var Madsen som ringde Kim först, när alla hans mordplaner gått om intet. Tyvärr kan jag inte hitta rätt artikel där detta omskrivs. Och det var en av de många lögner man lyckades överbevisa Madsen med.

Jag är fullständigt övertygad om att Madsen var en tickande bomb. Han hade lagt raketuppskjutningen på hyllan, hans ekonomi var helt körd i botten och han hade inte längre någon framtid. Han sket i vilket. Alla hans försök att få en ensam kvinna ombord hade gått om intet, och då kom han på att den där journalisten Kim kanske fortfarande ville ha en intervju. För henne var det ett mycket olämpligt tillfälle. Men efter att ha konfererat med pojkvännen så bestämde hon sig för att göra "intervjun". Och Madsen sa att intervjun måste ske samma kväll och absolut på hans ubåt under en tur på havet. Nån annan kväll kom inte ifråga.
Ja, jag har ju varit helt säker på det också pga av någon uppgift som kanske finns i min oerhörda länk röra. Om man tänker logiskt så verkar det konstigt att KiM just den dagen, skulle skänkt uppfinnaren ens en tanke. Med flytten, föräldrarna på lunch (troligen) för att träffa pojkvännen för första gången (nervöst!) spring med inköp av vin och mat till avskedsfesten, förberedelser för kompis bröllop i helgen osv När nu Madsen inte visat intresse på hela tiden (sedan i mars) så tror jag att KiM slagit det ur hågen nästan, även om hon fortfarande hoppades.

Jag har ju tänkt att det verkar som Madsen gått och grunnat lite på den här journalisten. Intervjun är ju en perfekt förevändning för att övertala henne till en ubåtstur. Kim var ju rädd för att dyka. Jag kan riktigt höra hur Madsen manipulerat henne, hur bra hennes artikel kommer att bli om hon bara upplever ett dyk. Och så har han måleriskt broderat ut det, hur underbart det är att komma upp från dyket, när man öppnar luckan och känner den salta havsdoften som slår emot en osv. Samtidigt som han vet att den där intervjun aldrig kommer att publiceras och därmed inte heller äga rum. Så grymt och cyniskt. Brrr (Kul att du är här igen! Hej!)
Citera
2018-10-31, 14:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En annan dag, ett annat liv.

Du fick mig att erinra en annan skribent som stavar som en kratta stundom men leker språkpolis och yvas över sin förträfflighet.. senast i Lotta-tråden. Tror ni diskuterat obduktion, minns inte namnet nu.

Nu får du belägga var jag har stavat fel. Mycket kan man kanske beskylla mig för, men inte att inte kunna stava.

Citat:
Det fetade 1/ Du måste väl förstå att KiM och Ole hade gemensam plånbok och planerade framtiden utifrån sin ekonomi. Den gemensamma hyrda bostaden i Kina tex. Nu tycks ju inte Ole klarat av (av förståeliga skäl) att börja jobba på sitt nya jobb i Kina.( istället vandrar han i bergen som rehab. och försöker att studera.)
Så då står han utan egen inkomst. Och ingen inkomst för KiM. Så att en sådan här tragedi ställer till med ekonomiska bekymmer fattar väl vem som helst. Och så det oerhörda lidandet och förlusten av partner och hela sin framtid. 120 000 kr i skadestånd motsvarar en låg årsinkomst för en person. Nu vill jag inte diskutera det här "låga" igen. Men Ole har ej gjort något fel eller omoraliskt när han överklagade skadeståndet.

Men jag hoppas att Ole faktiskt träffar en söt kinesiska med tiden och får en NY framtid. Det här med KiM kommer han nog aldrig helt över, men något som kan ge honom kraften att leva vidare.
Och att du bara kan tänka så fult som du gör ("en miljon för att leva loppan med söta kinesiskor" och självklart ha sex, som du antydde.) Utan något som helst belägg är mycket förvånande. Var får du allt ifrån? Egna erfarenheter?

Fetade 2/ Står det i den längre domen?

Ole skulle plugga i Peking, inte arbeta. Och det gjorde han också. Det har jag berättat för dig flera gånger nu, men det går inte in. Nu är han tillbaka i Köpenhamn och bor på en bättre adress, har jag just konstaterat. Nu är det slut med vindvåningar i konstnärskolonier på Refshaleøa...

Inte personliga erfarenheter, men jag har många gånger blivit förvånad över, hur fort änkor och änkemän går vidare. Och då talar vi om människor som varit gifta och haft barn tillsammans, och som levt ihop i 20-40 år... Tre månader efter dödsfallet, är den nya kvinnan där och river i gamla fruns kläder och smycken... (Undrar vem som ärvde allt sådant efter Kim förresten, det har jag inte tänkt på. Juridiskt så borde det ha varit föräldrarna, eftersom hon inte var gift eller hade några barn.)

Oavsett, så skulle Kims bidrag till det gemensamma hushållet inte ha uppgått till över en miljon svenska kronor på ett år efter skatt. Det fattar du väl själv? Så mycket tjänade hon inte, och resorna och uppehället på de olika platserna måste också dras ifrån det hon skulle ha tjänat.

Eller hur långt fram i tiden tycker du att en person, som förlorat sin sambo (inget äktenskap och inga barn, så Kim var hur-eller-hur inte försörjningsskyldig för Ole) ska få sträcka sig, när han ska räkna ut hur mycket sambon skulle ha tjänat om hon fått leva? Fem år? Tio år? Jag tror faktiskt inte ens att en amerikansk domstol skulle ha köpt det resonemanget. Landsretten i Danmark gjorde det i alla fall inte...

https://minfil.com/6bXcj4k0b4/Ub_tsdomen_sidan_69_pdf

https://minfil.com/c0b5kck7b9/Ub_tsdomen_sidan_70_pdf

Det står faktiskt inte i klartext, utan underförstått, i förhöret med Ole att det var Kim som ringde först. Men du får tolka texten själv. Det var dock flera live - Develi har listat dom ovan - som uppfattade samma sak, och Jeppe tog ju också upp det i sin plädering, när han sa att åklagarmyndigheten inte trodde att det var Kim som M planerat att mörda, utan att det var en tillfällighet p.g.a. att hon kontaktade honom just den dagen.

Protokollföraren har varit lite slarvig; det finns faktiskt flera ställen i domen där olika sammanhang är oklara, men där tidningsreportrarna har fått ner betydelsen entydigt.
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-31 kl. 14:58.
Citera
2018-10-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

………..

Det står faktiskt inte i klartext, utan underförstått, i förhöret med Ole att det var Kim som ringde först. .

Men snälla du, man tolkar definitivt inte "underförstådda" texter i förhör. Tror du verkligen att det är så det går till: "Han säger det inte direkt, men underförstått så är det nog så"... Det är inte så att någon har tolkningsföreträde här. Antingen har någon ringt först, eller så har någon INTE ringt först. Inte "underförstått".

För övrigt begriper jag inte hur man laddar ner filen. Får upp något instagram som sen inte ens går att öppna.
Citera
2018-10-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu får du belägga var jag har stavat fel. Mycket kan man kanske beskylla mig för, men inte att inte kunna stava.

Ole skulle plugga i Peking, inte arbeta. Och det gjorde han också. Det har jag berättat för dig flera gånger nu, men det går inte in. Nu är han tillbaka i Köpenhamn och bor på en bättre adress, har jag just konstaterat. Nu är det slut med vindvåningar i konstnärskolonier på Refshaleøa...

Inte personliga erfarenheter, men jag har många gånger blivit förvånad över, hur fort änkor och änkemän går vidare. Och då talar vi om människor som varit gifta och haft barn tillsammans, och som levt ihop i 20-40 år... Tre månader efter dödsfallet, är den nya kvinnan där och river i gamla fruns kläder och smycken... (Undrar vem som ärvde allt sådant efter Kim förresten, det har jag inte tänkt på. Juridiskt så borde det ha varit föräldrarna, eftersom hon inte var gift eller hade några barn.)

Oavsett, så skulle Kims bidrag till det gemensamma hushållet inte ha uppgått till över en miljon svenska kronor på ett år efter skatt. Det fattar du väl själv? Så mycket tjänade hon inte, och resorna och uppehället på de olika platserna måste också dras ifrån det hon skulle ha tjänat.

Eller hur långt fram i tiden tycker du att en person, som förlorat sin sambo (inget äktenskap och inga barn, så Kim var hur-eller-hur inte försörjningsskyldig för Ole) ska få sträcka sig, när han ska räkna ut hur mycket sambon skulle ha tjänat om hon fått leva? Fem år? Tio år? Jag tror faktiskt inte ens att en amerikansk domstol skulle ha köpt det resonemanget. Landsretten i Danmark gjorde det i alla fall inte...

https://minfil.com/6bXcj4k0b4/Ub_tsdomen_sidan_69_pdf

https://minfil.com/K5X8j9k2b3/Ub_tsdomen_sidan_70_pdf

Det står faktiskt inte i klartext, utan underförstått, i förhöret med Ole att det var Kim som ringde först. Men du får tolka texten själv. Det var dock flera live - Develi har listat dom ovan - som uppfattade samma sak, och Jeppe tog ju också upp det i sin plädering, när han sa att åklagarmyndigheten inte trodde att det var Kim som M planerat att mörda, utan att det var en tillfällighet p.g.a. att hon kontaktade honom just den dagen.

Protokollföraren har varit lite slarvig; det finns faktiskt flera ställen i domen där olika sammanhang är oklara, men där tidningsreportrarna har fått ner betydelsen entydigt.

Och jag har förklarat flera ggr för dig att när det gäller skadestånd så får man alltid knappt hälften eller en tredjedel av vad man söker. Så därför får man lägga ribban lite högre. Detta är ju med hjälp av målsägarbiträde förstår du väl. Och Ole kan inte dra till med någon fantasisumma heller. Har du hört talas om deklaration av inkomster?

Och alla människor funkar likadant i din värld? Jag vet människor som dött bara av en skilsmässa.
Genom självmord eller posttraumatisk stress som lett till en hjärtinfarkt. Medans andra tyckt att det bästa sättet att komma över någon, är att försöka finna någon ny om man kan. Så fort som möjligt.
En del människor står inte ut med ensamhet.
Men en del människor kommer aldrig någonsin över sin sorg. Tydligen känner du människor som har väldigt oseriösa förhållanden. Det är tack och lov inte så vanligt, så att man utan vidare kan misstänka att alla människor är oseriösa i förhållanden.

Och så måste du få in i ditt huvud att SAMBOFÖRHÅLLANDE är lika seriöst som ÄKTENSKAP.
Folk i min närhet har varit SAMBO i 30, 40 år. Få människor är religiösa och känner för att lova "gud" lättsinnigt att älska varandra,i nöd och lust tills döden skiljer dem åt. J-a religiöst hyckleri som inte betyder ett vitten!
Herregud tokfia, 2018!
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-31 kl. 15:32.
Citera
2018-10-31, 15:17
Medlem
kugutts avatar
Presis alla upplysninger som finns går ut på att Kim kontaktade Madsen. Orsaken att det tydligen är så svårt att få inn i skallen på somliga, är att då "stämmer" plötsligt inte deras teori om att Madsen skulle ha jagat efter Kim ungefär som vargen i eventyret "Rödluvan och vargen".
Madsen planerade mord, men inte på Kim Wall. Absolut all info vi har tyder på att hon bara hadde en helvetes otur den dagen.
Citera
2018-10-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Presis alla upplysninger som finns går ut på att Kim kontaktade Madsen. Orsaken att det tydligen är så svårt att få inn i skallen på somliga, är att då "stämmer" plötsligt inte deras teori om att Madsen skulle ha jagat efter Kim ungefär som vargen i eventyret "Rödluvan och vargen".
Madsen planerade mord, men inte på Kim Wall. Absolut all info vi har tyder på att hon bara hadde en helvetes otur den dagen.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-wall-bodde-200-meter-fran-madsen/

De hade mejlat fram och tillbaka men hon hade inte fått något definitivt "ja" – inte förrän på kvällen den 10 augusti.
Då sms:ade Peter Madsen och bjöd på en kopp té i sin verkstad. Vid deras samtal där sa han att han ställde upp på reportaget. Men då skulle det göras meddetsamma.
Just den kvällen hade den svenska frilansjournalisten och hennes pojkvän bjudit in ett tiotal av sina vänner till en avskedsfest.
Paret skulle flytta till Peking i Kina veckan därpå. De hade redan skaffat bostad. Kim Wall skulle försörja sig som journalist och pojkvännen skulle studera vid universitetet.

Ovanstående länk, ovanstående text, är från 4 febr 2018. Alltså när hela förundersökningen är klar. Här står att Peter messade Kim. Hade hon inte nappat på förslaget, så hade han sökt vidare. Nu nappade hon, och Madsen insåg att - äntligen - skulle hans drömmar slå in.

Edit: Ytterligare länk där man förklarar att Madsen kontaktade Kim först: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6y99/pojkvannen-om-kim-walls-sista-timmar-i-livet

Jag kan hitta många fler "bevis" om jag får lite tid på mig.
Senast redigerad av Picasso2 2018-10-31 kl. 15:25.
Citera
2018-10-31, 15:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men snälla du, man tolkar definitivt inte "underförstådda" texter i förhör. Tror du verkligen att det är så det går till: "Han säger det inte direkt, men underförstått så är det nog så"... Det är inte så att någon har tolkningsföreträde här. Antingen har någon ringt först, eller så har någon INTE ringt först. Inte "underförstått".

För övrigt begriper jag inte hur man laddar ner filen. Får upp något instagram som sen inte ens går att öppna.

Protokollföraren skriver otydligt. Men du får tolka texten själv.

Högerklicka och välj alternativet "öppna med", då kommer det upp en lista på de program du har installerade på din dator. Adobe Reader brukar fungera bra för PDF-filer.

Citat:
Och jag har förklarat flera ggr för dig att när det gäller skadestånd så får man alltid knappt hälften eller en tredjedel av vad man söker. Så därför får man lägga ribban lite högre. Detta är ju med hjälp av målsägarbiträde förstår du väl. Och Ole kan inte dra till med någon fantasisumma heller. Har du hört talas om deklaration av inkomster?

Och alla människor funkar likadant i din värld? Jag vet människor som dött bara av en skilsmässa.
Genom självmord eller posttraumatisk stress som lett till en hjärtinfarkt.
En del människor kommer aldrig någonsin över sin sorg. Tydligen känner du människor som har väldigt oseriösa förhållanden. Det är tack och lov inte så vanligt, så att man utan vidare kan misstänka att alla människor är oseriösa i förhållanden.
Och så måste du få in i ditt huvud att SAMBOFÖRHÅLLANDE är lika seriöst som ÄKTENSKAP.
Folk i min närhet har varit SAMBO i 30, 40 år. Få människor är religiösa och känner för att lova "gud" lättsinnigt att älska varandra,i nöd och lust tills döden skiljer dem åt. J-a religiöst hyckleri som inte betyder ett vitten!
Herregud tokfia, 2018!

Det här är inte platsen för att diskutera fenomenet, men en kvinna jag känner, som skaffade ny man så där fort (efter bara tre månader hade hon ett konto på Mötesplatsen), och då var dödsfallet ändå oväntat (mannen dog i ett astmaanfall, han hade glömt sin astmaspray), sa att hon kände sig "halv". Att hon saknade själva känslan att vara del i ett par, att hon inte kunde leva så. (Det är främmande för mig också, att tänka så när man mist en älskad.)

Angående gift och sambo så har det betydelse för det juridiska. Sambos ärver inte varandra och har inte heller försörjningsskyldighet för varandra, de får inte adoptera den andras barn, sambos får inte heller automatiskt ut försäkringsersättning om en person dör i en arbetsplatsolycka t.ex., utan att vara speciellt insatt med namn och godkänd av försäkringsbolaget som förmånstagare - vilket en äkta hälft får. (Vet ett sådant fall.) Jag utgår ifrån att det är likadant i Danmark.

Alltså hade Kim inte varit försörjningsskyldig för Ole även om hon hade levat, så han hade inte rätt att kräva skadestånd enligt paragrafen "förlust av familjeförsörjaren", som han gjorde. Och det gick ju inte igenom heller, så rätten resonerade precis som jag. Så skäll på dom och inte på mig! Han hade inte heller fått ut något på en livförsäkring, om Kim haft en sådan, om inte Kim specifikt skrivit in honom som förmånstagare. Utan det beloppet hade gått till föräldrarna.
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-31 kl. 15:40.
Citera
2018-10-31, 15:28
Medlem
kugutts avatar
Citat:
https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-wall-bodde-200-meter-fran-madsen/

De hade mejlat fram och tillbaka men hon hade inte fått något definitivt "ja" – inte förrän på kvällen den 10 augusti.
Då sms:ade Peter Madsen och bjöd på en kopp té i sin verkstad. Vid deras samtal där sa han att han ställde upp på reportaget. Men då skulle det göras meddetsamma.
Just den kvällen hade den svenska frilansjournalisten och hennes pojkvän bjudit in ett tiotal av sina vänner till en avskedsfest.
Paret skulle flytta till Peking i Kina veckan därpå. De hade redan skaffat bostad. Kim Wall skulle försörja sig som journalist och pojkvännen skulle studera vid universitetet.

Ovanstående länk, ovanstående text, är från 4 febr 2018. Alltså när hela förundersökningen är klar. Här står att Peter messade Kim. Hade hon inte nappat på förslaget, så hade han sökt vidare. Nu nappade hon, och Madsen insåg att - äntligen - skulle hans drömmar slå in.

Edit: Ytterligare länk där man förklarar att Madsen kontaktade Kim först: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6y99/pojkvannen-om-kim-walls-sista-timmar-i-livet

Jag kan hitta många fler "bevis" om jag får lite tid på mig.

Det finns massor av citat från tidningar som säger det samma. Dom har fel.
Citera
2018-10-31, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det finns massor av citat från tidningar som säger det samma. Dom har fel.
Eller så är det du som har fel.
Citera
2018-10-31, 15:37
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Eller så är det du som har fel.

Ja, eller tex åklagaren. Inte vet vel han så mycket som någon värdelös skitjournalist på Expressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in