2018-10-31, 10:05
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Vad innebär det för bevisningen att han är häktad på sannolika skäl? Häktar man honom bara på sannolika skäl för att få hålla honom frihetsberövad eller betyder det att bevisningen redan är extremt stark? Det låter ju minst sagt udda om det skulle vara så när man inte ens har några konkreta bevis i form av kroppar. Man vet ju själv hur ofattbart svårt det har varit att få folk fällda för mord vid avsaknad av kropp, trots övriga överväldigande bevis.

Misstankegrad
Citera
2018-10-31, 10:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Har han skjutit varg ska han självklart få ta konsekvenserna av det.

Men det där med att leta och analysera aska från en ugn: jag kan redan höra försvarsadvokaten hävda att någon hittat en självdöd varg och slängt in den i ugnen av rädsla för att bli anklagad för tjuvjakt.

Såvida polisen inte har foto/film/avlyssningsbevis så blir det väldigt svårt att bevisa motsatsen.
Citera
2018-10-31, 10:17
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Håller med dig. Jag har råkat ur för 1000-tals sådana typer i en förort nära mig. Utgår från att polis och stat lägger samma resurser på att stoppa dessa individer med samma ”stå över lagar och regler-attityd”.

Kan man analysera aska efter en sönderbränd varg eller människa?

Nej, om man eldar upp biologiskt material förstörs all DNA. Kolvätekedjorna blir koldioxid och vattenånga tillsammans med luften om förbränningen är bra. Kvar blir aska. Askan innehåller mineraler som inte kan förbrännas.

Det är därför alla bankrånare eldar upp sina flyktbilar. Det finns inget DNA för farbror Blå att plocka upp i bilarna. Allt är förstört.

Vi får för Karl Hedins skull hoppas att virkestorken är effektiv och fungerar bra så allt material bränns upp i den. Det är där de sägs eldat upp vargarna. Ofta brukar sågverk annars använda rester från tillverkningen som sågspån, bark och flis.

Om de nu trots allt hittar något i pannan som de hastigt lyckats krafsa ut vid razzian, så är det väl någon jakthund som de kremerat. Hundar och vargar har mycket lika DNA då de är samma art. Dessa DNA-prover är dock mycket dyra.

Skulle gissa att någon på Karl Hedins sågverk kommer inom snar framtid att behöva byta jobb och flytta från byn. Han kommer inte att kunna arbeta kvar eller visa sig i samhället. Att myndigheterna säger sig veta detta med pannan måste troligen bero på att någon glappat och anmält Karl Hedin och hans vänner. En missnöjd anställd som inte fått löneförhöjning?

Det är oerhört förvånande att myndigheterna lägger ned så här mycket resurser på ett påstått jaktbrott. Hur stort inflytande har miljömupparna? Hur skulle det vara med lika mycket resurser tillförda vid skjutningar i betong-förorten? Eller är det är värre brott att skjuta en varg i obygden än att någon skjuter en människa i förorten?
Citera
2018-10-31, 10:18
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Skulle Hedin i slutänden frias, jag kan då föreställa mig de resurser som han kommer att bruka för att sätta dit de myndighetspersoner som nu är involverade i brottsutredningen?

Snacka om att polis och åklagare är piskade att lyckas.

Det kan ju bli hur spännande som helst.

Man "sätter inte dit" myndighetspersoner i Sverige för att de gör sitt jobb! I vårt fall inte med lagliga metoder. Skulle det visa sig att Karl Hedin inte åtalas, eller frias vid ett eventuellt åtal, kan kan begära och få skadestånd, men det är något annat än att sätta "dit någon".
Jag ser dock en stor risk, vilket jag också kan tycka mig läsa mellan raderna att du gör, att Karl Hedin blir en rättshaverist i och med denna affär. Det kan som du skriver bli mycket spännande att följa.
Citera
2018-10-31, 10:43
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Har han skjutit varg ska han självklart få ta konsekvenserna av det.

Men det där med att leta och analysera aska från en ugn: jag kan redan höra försvarsadvokaten hävda att någon hittat en självdöd varg och slängt in den i ugnen av rädsla för att bli anklagad för tjuvjakt.

Såvida polisen inte har foto/film/avlyssningsbevis så blir det väldigt svårt att bevisa motsatsen.

Om jag fattat det rätt så har det förekommit telefonavlyssning under en längre tid men har svårt att tänka mig att dessa herrar öppet skulle prata om att du har skjutit och eldat upp vargar.
Ser ett roligt inlägg på en av de häktades sidor där det står
undrar om farbror blå har tolkat bastun som pannan man eldar i ?

Personligen är jag mest förundrad över att misstänkta jaktbrott prioriteras och att det läggs ner oerhört mycket pengar och tid samt om jag inte missminner mig skulle det tillsättas speciella åklagare som skulle ha dessa ärenden
Citera
2018-10-31, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Skulle gissa att någon på Karl Hedins sågverk kommer inom snar framtid att behöva byta jobb och flytta från byn. Han kommer inte att kunna arbeta kvar eller visa sig i samhället. Att myndigheterna säger sig veta detta med pannan måste troligen bero på att någon glappat och anmält Karl Hedin och hans vänner. En missnöjd anställd som inte fått löneförhöjning?
(

Kan vara så. Men det behöver inte vara någon anställd som glappat. KH har varit telefonavslyssnad i något år.
Däremot så kan det komma fram saker ifall personal ska förhöras. Men vem vill och vågar vittna mot sin högsta chef och arbetsgivare?
Citera
2018-10-31, 10:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Man "sätter inte dit" myndighetspersoner i Sverige för att de gör sitt jobb! I vårt fall inte med lagliga metoder. Skulle det visa sig att Karl Hedin inte åtalas, eller frias vid ett eventuellt åtal, kan kan begära och få skadestånd, men det är något annat än att sätta "dit någon".
Jag ser dock en stor risk, vilket jag också kan tycka mig läsa mellan raderna att du gör, att Karl Hedin blir en rättshaverist i och med denna affär. Det kan som du skriver bli mycket spännande att följa.
Utan att jag på något sätt ta ställning för eller emot vargar, så är Hedin en mycket kontroversiell person vad det gäller den saken.
Han har beundrare och hatare.

Har myndigheterna kört igång det hela efter att ha erhållit information från "hatarna", så finns det säkert anledningar att gräva i det hela.

Skulle Hedin frias, så råder det inte någon tvekan om att han fick gå igenom ett stålbad. Det finns nog en del oskyldigt häktade som gärna hade haft Hedins finansiella kapacitet för att "slå tillbaka" på myndigheterna.

Inte behöver Hedin kallas för en rättshaverist om han frias och bestämmer sig för att "ge sig på" myndigheterna, han brukar ju i sådana fall samma författningssamling som polis och åklagare.

Som sagt var, det skall bli spännande!
Citera
2018-10-31, 11:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Nej, om man eldar upp biologiskt material förstörs all DNA. Kolvätekedjorna blir koldioxid och vattenånga tillsammans med luften om förbränningen är bra. Kvar blir aska. Askan innehåller mineraler som inte kan förbrännas.(

Vem efterlyser DNA? Hittar de någon benbit från en varg så är det ganska illa för KH med flera.

Krävs 900 grader fall det skall bli helt förbränt.

http://openarchaeology.info/issue-2013-2/ea/fire-and-bone-experimental-study-cremation
Senast redigerad av Mullret 2018-10-31 kl. 11:21.
Citera
2018-10-31, 11:15
Medlem
Har de framkommit vilka hans kumpaner var?

Har för mig jag läst att minst två av hans anställda varit delaktiga.
De kan troligen hävda beroendeställning.
Citera
2018-10-31, 11:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Om jag fattat det rätt så har det förekommit telefonavlyssning under en längre tid men har svårt att tänka mig att dessa herrar öppet skulle prata om att du har skjutit och eldat upp vargar.
Ser ett roligt inlägg på en av de häktades sidor där det står
undrar om farbror blå har tolkat bastun som pannan man eldar i ?

Personligen är jag mest förundrad över att misstänkta jaktbrott prioriteras och att det läggs ner oerhört mycket pengar och tid samt om jag inte missminner mig skulle det tillsättas speciella åklagare som skulle ha dessa ärenden
Haha, ja tänk om det är så.

Ska bli mycket intressant att få höra vad åklagren anför från avlyssningen. Är det saker som "Nu har jag skjutit en varg. Stoppar du den i ugnen som vanligt?!" eller är det rätt intetsägande konversation där polis och åklagare tycker sig finna kodspråk?

Att man letar aska i en ugn känns ändå inte riktigt solitt. Tyder inte det på att man tycker sig ha litet tunt med bevis i övrigt?

F.ö. tycker även jag att man kunde prioritera om en del av resurserna som läggs på sånt här till att t ex jaga grova brottslingar och våldsamma ungdomsgäng.
Citera
2018-10-31, 11:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vem efterlyser DNA? Hittar de någon från en varg så är det ganska illa för KH med flera.

Krävs 900 grader plus ifall det skall bli helt förbränt.

http://openarchaeology.info/issue-2013-2/ea/fire-and-bone-experimental-study-cremation
För att bevisa att det man hittat kommer från en varg behöver man sannolikt DNA. De rester man kan komma att hitta i ugnen (benrester, päls etc) skulle annars lika gärna kunna komma från t ex en hund.
Citera
2018-10-31, 11:32
Medlem
Jag tycker att Karl Hedin är en hjälte. Han står upp imot alla Pk-politiker, trädkramare och doms tokiga beslut.

Dom som bestämmer idag lyssnar inte på folket
Karl Hedin är ett hot mot dom. Därför la det sk samhället så stora resurser för att sänka han.

Gillar bilden från domstolen. Där han sitter i häkteskläderna med ett smile
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in