2018-09-14, 09:01
Medlem
Kanske därför som Lövin inte utesluter en regering där Annie Lööf (C) är statsminister. Det säger hon i en intervju i P1 Morgon. Ja vi får se.
Citera
2018-09-14, 09:53
Medlem
Helt otroligt i så fall att S godkänner sammarbete med ett vänstervridet radikalfeminst parti som c. Hade förstått om det var en hypotetisk vänsterkoalition av Fi i riksdagen C , V och Mp.

Liberalerna +Socialdemokratern är de nya Mittenpartierna på den politiska kartan.

kd, M och sd något till höger.
Citera
2018-09-14, 09:56
Medlem
Pokerfejset Isabella Lövin strikes again.

Då var det väl rätt klart. Annie Lööf blir statsminister efter sedvanligt tjafs hos talmannen. Har detta varit planen hela tiden?

Citat:
Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin utesluter inte att Annie Lööf kan bli statsminister om Centerpartiet tar steget över till det rödgröna blocket, säger hon i en intervju med P1 Morgon.
– Om man har prövat olika varianter i flera talmansrundor så utesluter jag inte det, nej, säger hon.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7043323
Citera
2018-09-14, 10:43
Medlem
Xunders avatar
Ursäkta om detta redan har tagits upp, men denna regering får ju inte ens majoritet i riskdagen även med det passiva stödet från S. Det krävs alltså minst ett parti till. Vilket parti är då tanken att släppa igenom denna regering? VPK eller?

Är verkligen VPK beredda att släppa fram en regering som troligen kommer driva högerpolitisk ekonomin. Både C och L är ju för ökade möjligheter för vinster i välfärden, och skattesänkningar. Så är VPK verkligen beredda att stödja detta?

Är det det så att man tror att KD eller M är villiga att ge passivt stöd för denna regering, utan de får någon inflytande? Vore idiotisk i så fall. Bättre för dem att gå i opposition ihop med SD och i så fall bilda en stark koalition till valet 2022.

Hur som helst, ge oss gärna information hur tanken går för att man ska få majoritet i riskdagen?
Citera
2018-09-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xunder
Ursäkta om detta redan har tagits upp, men denna regering får ju inte ens majoritet i riskdagen även med det passiva stödet från S. Det krävs alltså minst ett parti till. Vilket parti är då tanken att släppa igenom denna regering? VPK eller?

Är verkligen VPK beredda att släppa fram en regering som troligen kommer driva högerpolitisk ekonomin. Både C och L är ju för ökade möjligheter för vinster i välfärden, och skattesänkningar. Så är VPK verkligen beredda att stödja detta?

Är det det så att man tror att KD eller M är villiga att ge passivt stöd för denna regering, utan de får någon inflytande? Vore idiotisk i så fall. Bättre för dem att gå i opposition ihop med SD och i så fall bilda en stark koalition till valet 2022.

Hur som helst, ge oss gärna information hur tanken går för att man ska få majoritet i riskdagen?

Massa saker du skriver stämmer ju inte? Har du hört talas om en minoritetsregering?
Citera
2018-09-14, 13:56
Medlem
Xunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenora
Massa saker du skriver stämmer ju inte? Har du hört talas om en minoritetsregering?

Ja det har jag, men är det så svårt att förstå att en minoritetsregering måste ett passivt stöd av andra partier så det i slutändan får majoritet i riskdagen?

Poängen är den att en regering med C+L+MP med passivt stöd av S fortfarande måste ha minst ett parti till som antingen röstar JA eller lägger ner sina röster för att den ska gå igenom, och sedermera att deras budgetar ska gå igenom. Väljer VPK, M, KD och SD alla att rösta NEJ, så faller regeringen.

Så frågan jag ställde var vilket at partierna utanför denna regering som kommer ge ett passivt stöd till regeringen?
Citera
2018-09-14, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xunder
Ja det har jag, men är det så svårt att förstå att en minoritetsregering måste ett passivt stöd av andra partier så det i slutändan får majoritet i riskdagen?

Poängen är den att en regering med C+L+MP med passivt stöd av S fortfarande måste ha minst ett parti till som antingen röstar JA eller lägger ner sina röster för att den ska gå igenom, och sedermera att deras budgetar ska gå igenom. Väljer VPK, M, KD och SD alla att rösta NEJ, så faller regeringen.

Så frågan jag ställde var vilket at partierna utanför denna regering som kommer ge ett passivt stöd till regeringen?
S+MP var ju en minoritetsregering som styrt senaste 4 åren.
Sedan räcker det väl med alliansen och passivt stöd av S för att ha majoritet.
Citera
2018-10-30, 19:41
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenora
Detta är väldig inofficiell information som jag delar med mig här. Det är upp till er själva om ni väljer att tro på detta, men det jag berättar om ni är högst sannolikt då jag har fått det att veta genom kontakter som arbetar i navet av valet i olika former. Jag vill inte outa något eller någon då det kan leda till konsekvenser för personerna/organisationen.

Tro det eller ej, Annie Lööf blir Sveriges statsminister 2018. S kommer att stödja en regering med C + L + MP. En extremt svag regering men å andra sidan så väljer S hellre denna konstellation än att Alliansen tar makten. Eftersom alliansen inte vill ta makten med hjälp av SD så blir det i princip omöjligt för dem att axla makten.

S ligger väldigt nära C och L i massor av frågor, S vill dock hålla SD och Moderaterna utanför. I denna situationen lyckas S fortfarande indirekt styra Sverige samtidigt som regeringen är svag och måste ständigt samarbeta för att hålla sig kvar. MP har ständigt sökt sig till L och C. C och L har sagt att det vill samarbeta över blocken om det behövs, och som ni vet, så behövs verkligen det för att hålla SD utanför. Förlorarna är SD och Moderaterna. S kommer vara mindre förlorare eftersom de lyckas hålla sina riktiga fiender utanför. KD står givetvis också utanför. S vill gärna stå utanför regeringen i höst då vi troligtvis närmar oss en lågkonjuktur och det är bättre att rusta för nästa val. S räknar inte med att L + MP + C lyckas riva ner något som S har byggt upp utan att samarbeta med S. De kommande åren blir därmed en svag regering som inte lyckats åtgärda mycket mer än miljö och liberala frågor.

Lutar mer och mer åt att du kommer få exakt rätt!

Du verkar även få rätt i att Bilderberg-nickedockan Annie Lööf blir ny statsminister!
Senast redigerad av Död o återfödd 2018-10-30 kl. 19:46.
Citera
2018-10-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Lutar mer och mer åt att du kommer få exakt rätt!

Du verkar även få rätt i att Bilderberg-nickedockan Annie Lööf blir ny statsminister!
Vad får dig att tro det?
Citera
2018-10-30, 20:15
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vad får dig att tro det?

Ja, efter att just sett dagens TV4-Nyheterna...

Sades mellan raderna...
Citera
2018-10-30, 21:51
Medlem
docentdisciplins avatar
Hm... CITAT "På Expressen Debatt lanserar Miljöpartiets grundare Per Gahrton ett fjärde alternativ där MP ingår: ”Grönvänstern” med MP+C+L och Annie Lööf i spetsen. En sådan regering skulle accepteras av M och S samtidigt som man stänger ute SD, tror Per Gahrton och drar paralleller till Ullstenregeringen 1978-79.

Även statsvetarprofessorn Li Bennich-Björkman tycker att alternativet MP+C+L är både logiskt och genomförbart. – Det är en möjlig regering som inte skulle få en majoritet emot sig, säger hon."

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/gronvanstern-en-ny-mojlighet-for-loof/
Citera
2018-10-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, efter att just sett dagens TV4-Nyheterna...

Sades mellan raderna...
Hmm så långt är jag med dig. Men att Ebba och UK skulle gå med på det..? Ja förresten, UK skulle jag kunna tänka mig, men det moderata partiet skulle nog vara av en annan mening. Vore jag M skulle jag sats på nyval i så fall, skulle kunna funka för dem. Men visst är det så att ingenting kan uteslutas nu. Det vore ju intressant om man gick till val på ett helt nytt konservativt block. C och L skulle nog utraderas. Men ja, jag drömmer väl..
Senast redigerad av Fnysington 2018-10-30 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in