Citat:
Ja, det här statistiska argumentet är bra.
Citat:
Har inte koll på alla artiklar och intervjuer. Men vad Leif GW Persson nu än sade så var det i alla fall inte något stöd för att fyndplatsen skulle vara identisk med brottsplatsen.Att sen prof GW kommer dragandes med att "det händer att en kropp efter dödandet flyttas både en och två gånger" (ungef citat), ser jag som ett uttryck för hans behov av att få lufta sig offentligt. Vad jag vet gav GW inget substantiellt i det avseendet gällande just mordet på LW.
Citat:
Frågan om huruvida hon dog vid bullerplanket eller inte har väl ingenting att göra med frågan om det var ett planerat mord eller ett hastigt dråp. Varför skulle kroppen inte ha kunnat dumpas där efter ett hastigt dråp menar du? Det är väl bättre för GM att kroppen hittas där än t.ex. i hans egen bostad eller bil.
Citat:
Här förstår jag inte riktigt hur du menar. Om kroppen dumpades där kan väl detta lika gärna ha skett under natten hon försvann. Att kroppen inte hittades tidigare kan ju ha berott just på att ingen letade där.För det tredje: Att ha ihjäl en människa, planerat eller i affekt, leder till att man står där med en kropp att "ta hand om". Att efter dödandet ta med sig den för att lägga ut den på det öppna vis som LW hittades, är i mina ögon ett fullständigt osannolikt agerande. Det resonemanget bygger indirekt på antagandet att det inte kan vara möjligt att Örebropolisen eller andra örebroare kan ha missat att det låg en kropp där under flera dagar. Betänk att det inte är förrän efter ett par tre dagar som en avliden börjar lukta så att promenadhundarna börjar streta i den riktningen. (Jag undanber mig redan på förhand debatt med trådens alla hundexperter, tack).
Citat:
Som någon skrev kan polisen redan tidigt ha utgått ifrån att hon inte dog bakom bullerplanket, t.ex. utifrån att det fanns skador som gjorde att det i så fall borde ha funnits blod på marken. Att FP tycks ha undersökts mindre grundligt kan också ha berott på att man när kroppen hittades redan var övertygade om att brottsplatsen var en annan, t.ex. SD:s bostad.