2017-01-15, 21:07
Avslutad
Ska köpa ny laptop med 15 tums skärm.

Skulle precis trycka på "köp" på Dell XPS med 15 tums skärm för 19500:- men vart osäker på om 4k skärmen är värd fyra tusen extra jämtemot 1080p modellen?
http://www.dell.com/se/p/xps-15-9550-laptop/pd?ref=PD_OC

Vad säger ni som kör 4k skärm (eller Macbook pro med retina skärmarna)? Är skärmarna tillräckligt underbara i jämförelse?

Jag kommer använda datorn till vanlig surf och att streama film/sport i första hand. Kanske spel i andra hand. Men efter att ha haft en ganska dålig skärm, så sätter jag ändå värde på en bra skärm. Men som sagt, är det overkill med 4k?
Citera
2017-01-15, 21:15
Medlem
1080 skärm räcker gott och väl, 4k skärm är väl användbart främst om man använder en stationär med en större skärm och behöver utrymme för redigering och liknande.

Vidare dränerar 4k skärmen extra batteri.
Citera
2017-02-18, 12:12
Medlem
man ser ingen skillnad mellan en 4k - 1080p skärm i storleken 15 och mindre. jag läste att du måste ha en TV på 60tum större för att se skillnaden på 4k och 1080p. De flesta experter är ganska överrens på den punkten
Citera
2017-02-18, 22:02
Medlem
Unisertits avatar
Jag skulle helt klart välja 4k skärmen. Typ det bästa med datorn Dell XPS 15. Med ett sådant grafikkort vore det tragiskt om du inte nyttjade det fullt ut med en tillräcklig bra skärm.
Citera
2018-10-20, 22:36
Medlem
Jag tänker att det borde vara en skillnad om ändå mobiltelefoner och tablets har 4k. Bärbara datorer har ändå en större skärm och sedan vore det trevligt när man kopplar in datorn till tv:n om man kunde få bilden i 4k. Men tekniken verkar stå stilla för bärbara datorer, även när det kommer till andra komponenter? Kanske det är tabletsen som är att skylla på?
Citera
2018-10-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
man ser ingen skillnad mellan en 4k - 1080p skärm i storleken 15 och mindre. jag läste att du måste ha en TV på 60tum större för att se skillnaden på 4k och 1080p. De flesta experter är ganska överrens på den punkten

Är du en sån person som tror att man inte kan se mer än 60 fps också? Idiot.

On Topic:
Själv skulle jag defintivt kört på 4K, eftersom datorn ändå är rätt dyr och det känns ovärt att inte gå all in när du köper en schysst dator liksom. Tänk dock på, som nån tidigare sa, att batteritiden blir sämre med 4K-skärm.
Citera
2018-10-21, 05:38
Medlem
Det gäller att använda upplösningen när man har strömkabeln i :-)
Citera
2018-10-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ska köpa ny laptop med 15 tums skärm.

Skulle precis trycka på "köp" på Dell XPS med 15 tums skärm för 19500:- men vart osäker på om 4k skärmen är värd fyra tusen extra jämtemot 1080p modellen?
http://www.dell.com/se/p/xps-15-9550-laptop/pd?ref=PD_OC

Vad säger ni som kör 4k skärm (eller Macbook pro med retina skärmarna)? Är skärmarna tillräckligt underbara i jämförelse?

Jag kommer använda datorn till vanlig surf och att streama film/sport i första hand. Kanske spel i andra hand. Men efter att ha haft en ganska dålig skärm, så sätter jag ändå värde på en bra skärm. Men som sagt, är det overkill med 4k?

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator
Om man verkligen ska se allt på en 15" skärm är avståndet 26 cm för 4K och 52 cm för HD.
Citera
2018-10-27, 14:57
Medlem
Jag tänker också på det som skrevs tidigare att många mobiler och tablets har en högre upplösning än full hd. Visst det är fler saker som spelar in än upplösning men jag tror man ser skillnad på full hd och högre upplösning på en datorskärm.
Citera
2018-10-29, 14:49
Medlem
4K på 15" totalt onödigt
Citera
2018-10-29, 19:25
Medlem
peckapecan: Både och tror jag. Jag minns när många sa att man knappt såg skillnad på 720p och 1080p när det senare var nytt på marknaden när det kommer till tv-apparater. Visst ser man en skillnad? Och även när det kommer till 1080p till 4K. Jo visst, tv-apparater är mycket större men samtidigt de tittar man på på ett längre avstånd.
Citera
2018-10-31, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riccopicco
peckapecan: Både och tror jag. Jag minns när många sa att man knappt såg skillnad på 720p och 1080p när det senare var nytt på marknaden när det kommer till tv-apparater. Visst ser man en skillnad? Och även när det kommer till 1080p till 4K. Jo visst, tv-apparater är mycket större men samtidigt de tittar man på på ett längre avstånd.
Skillnaden mellan 4K för en tv och 4K för en laptop är ju att den ena för med sig flera nackdelar. Laptops idag (speciellt nån med sunkigt 960M) klarar inte av 4K utan att tappa i prestanda, batteritid och så. Eftersom TS nämnde streaming och spel ser jag inga fördelar med att ha 4K. Jag tror säkert att en 4K-film ser underbar ut även på en 15"-skärm, men då snackar vi om en filstorlek på 50-100 GB och inte streaming. Spel i 4K är rent skrattretande. I stort sett betalar man extra för att få mindre knappar i Chrome, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in