2018-10-29, 18:51
Medlem
http://www.dagensjuridik.se/2018/10/doms-forsta-fallet-av-oaktsam-valdtakt-borde-ha-fragat-kvinnan-efter-tvetydiga-signaler

Vi har fått vår första dom i oaktsam våldtäkt. Hur ser FB på saken. Bra/dåligt? Kommer vi se fler svenska våldtäksmän framöver?
Citera
2018-10-29, 18:51
Moderator
blomvattnares avatar
Lite citat.

Citat:
Kvinnan har uppgett att hon blev chockad när mannen "mitt i en konversation" kysste henne och i princip omedelbart började ta på hennes kropp varvid det uppkom en fysisk kamp där kvinnan upplevde att mannen uppfattade hennes motstånd som "en utmaning". Kvinnans berättelse redovisas i tingsrättens dom:

"Hon försökte få kontroll över situationen genom att få kontakt med X (den tilltalade) istället för att drabbas av panik. Det fanns inga flyktvägar utan hon var hemma hos en man som var dubbelt så stor som hon i en stad hon inte kände till. För att kunna ta sig ut ur lägenheten levande ville hon inte göra X upprörd."

"Hon försökte skydda sitt underliv med sina händer vid flera tillfällen men han tog bort dem varje gång samtidigt som han försökte påbörja penetrationen. Hon sa 'vänta, ska vi inte ha kondom?'"

Lämnade lägenheten
Kvinnan har i förhör berättat att hon till slut fick panik när mannen tog ett hårt strypgrepp på henne och att hon då bestämde sig för att sluta göra motstånd under samlaget. Detta fick mannen att sluta frivilligt och hon lämnade därefter lägenheten.

Citat:
Mannen har därför inte agerat uppsåtligt utan ska dömas för oaktsam våldtäkt:

"Eftersom tingsrätten har funnit det bevisat att X insåg risken för att MÄ inte deltog i samlaget och de andra sexuella handlingarna frivilligt, dvs. att han var medvetet oaktsam, finner tingsrätten det bevisat att han varit grovt oaktsam beträffande omständigheten att MÄ inte deltog frivilligt."

Mannen döms nu till ett års fängelse för oaktsam våldtäkt och ska betala 55 000 kronor i skadestånd till kvinnan.
Citera
2018-10-29, 18:54
Medlem
Sinnessjukt, trodde samtyckeslagen var ett spel för gallerierna som de faktiskt inte skulle utöva i svenska rättssalar.

Svar ja flera svenska män kommer åka dit, utländska slipper väl då dem skyller på brister i språket..
Citera
2018-10-29, 19:18
Medlem
Fup?
Citera
2018-10-29, 19:18
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Ett års fängelse? Då kan vi konstatera att det blir både säkrare och billigare framöver för män att köpa sex istället för såna här sexträffar. Inte i närheten av dessa straff.
Citera
2018-10-29, 19:22
Medlem
Menimienais avatar
Edit: Friatider har den med
http://www.friatider.se/34-ring-d-ms-till-ett-rs-f-ngelse-f-r-oaktsam-v-ldt-kt

”Där uppstod något av en fysisk kamp som mannen tolkade som ett lekfullt förspel, men som enligt kvinnan var ett riktigt motstånd. Kvinnan ska bland annat ha hållit för sitt underliv med händerna och sagt "Vänta, ska vi inte ha kondom?".

Altså vad fan är detta för skämt? Helt plötsligt så är kvinnor handlingsförlamade, och på vilket sett är detta motstånd där man frågar efter kondom??

”Rätten fastslår samtidigt att mannen inte haft uppsåt till våldtäkt.” Vad bra...

”Exempelvis har hon berättat att hon tog av sig tröjan, klamrade sig fast runt [hans] kropp när han bar henne till sängen, pratade om att de skulle använda kondom, sa nej först i ett sent skede och att [den tilltalade] slutade när hon slutade ge motstånd.”

Detta är ju helt djävla sjukt...
Senast redigerad av Menimienai 2018-10-29 kl. 19:25.
Citera
2018-10-29, 19:22
Medlem
Jogens avatar
Första som blir dömd för "halv våldtäkt" eller "våldtäkt light", eller "hoppsan, jag råkade visst våldta henne istället".

Delar av händelseförloppet lät som våldtäkt rakt av i mina öron, så blev också påföljden ett år i fängelse och 55000 i skadestånd.

Frågan är om man kan bli lika "lätt" oskyldigt dömd för oaktsam våldtäkt, som för våldtäkt - alltså som i ord mot ord? Inte för att jag vet hur vanligt det är att teknisk bevisning saknas vid fällande dom.

Det vi, till skillnad från rätten, inte får ta del av är Tinder-konversationen dem emellan. Där finns förstås mycket info.
Citera
2018-10-29, 19:26
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Första som blir dömd för "halv våldtäkt" eller "våldtäkt light", eller "hoppsan, jag råkade visst våldta henne istället".

Delar av händelseförloppet lät som våldtäkt rakt av i mina öron, så blev också påföljden ett år i fängelse och 55000 i skadestånd.

Frågan är om man kan bli lika "lätt" oskyldigt dömd för oaktsam våldtäkt, som för våldtäkt - alltså som i ord mot ord? Inte för att jag vet hur vanligt det är att teknisk bevisning saknas vid fällande dom.

Det vi, till skillnad från rätten, inte får ta del av är Tinder-konversationen dem emellan. Där finns förstås mycket info.

”Även de bådas konversation på Tinder direkt efter händelsen visar, enligt rätten, att mannen inte haft något som helst uppsåt till våldtäkt.”
Citera
2018-10-29, 19:31
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menimienai
”Även de bådas konversation på Tinder direkt efter händelsen visar, enligt rätten, att mannen inte haft något som helst uppsåt till våldtäkt.”

Rätten skriver att de utifrån denna konversation inte bedömer det som våldtäkt. Däremot kommer de ju sedan fram till att det skett en oaktsam våldtäkt. Vi får ju fortfarande inte möjlighet att göra en egen bedömning om vad som ar vad.

edit: för jag menar att med så lustiga domslut, domskäl/motiveringar som förekommer, så kan man inte bara gå på deras bedömning och tro den var "vettig". Av förklarliga skäl får vi nöja oss med det.
Senast redigerad av Jogen 2018-10-29 kl. 19:35.
Citera
2018-10-29, 19:32
Medlem
Hamsterbolls avatar
Det låter ju tyvärr som om han har Aspergers och svårt att tyda signaler. När hon slutade göra motstånd så förstod han ändå att något var fel, sedan ”stängde han av” när han blev sur. Tycker verkligen det lät som våldtäkt. Bara för att man har Aspergers får man inte våldta någon...
Citera
2018-10-29, 19:37
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det låter ju tyvärr som om han har Aspergers och svårt att tyda signaler. När hon slutade göra motstånd så förstod han ändå att något var fel, sedan ”stängde han av” när han blev sur. Tycker verkligen det lät som våldtäkt. Bara för att man har Aspergers får man inte våldta någon...

Jo aspisar är notoriskt duktiga på att ragga upp tjejer och få hem dem via nätet. Det var nog det mesta idiotiska påståendet jag läst.
Citera
2018-10-29, 19:43
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Tingsrätten understryker i sin dom att den som vill ha sex med någon som förhåller sig passiv...har en skyldighet att verkligen ta reda på om att den andra personen vill delta.
Passiv = våldtäkt om du inte frågar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in