2018-10-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandyhell
Går ej att skicka till dig.
Citera
2018-10-29, 15:00
Medlem
Stämningsansökan har inte gett ut de andra namnen från USB:t. Någon som har fått information om USB:t.
Citera
2018-10-29, 15:08
Medlem
Kollade igenom och såg att någon hade gjort en överföring från sitt eget konto till arrangörerna, hur tänker man här egentligen...

Dessutom förstår jag inte riktigt grejen med att de sparat listor, de förstår väl att ifall de kommer åka dit så kommer de hitta dessa listor, vad fyller det för syfte att spara namnen?

Jobbigt för snubben som skrev det för exakt två år sedan idag, snacka om att snubbla på mållinjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Stämningsansökan har inte gett ut de andra namnen från USB:t. Någon som har fått information om USB:t.

Hur menar du? Alla som blivit åtalade finns i stämningsansökan. Andra kanske blir åtalade senare?
Citera
2018-10-29, 15:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Intressant. Varför åtar sig Silbersky ett sådant fall? Visst, det är väldigt medialt uppmärksammat, men ändå. Kanske en utmaning att få den åtalade frikänd?
Inser att den som har Silbersky, inte bara är fuskare.
Citera
2018-10-29, 15:13
Medlem
Citat:

Namnen man återfann på USB har lämnats till ordinarie Åklagarmyndighet. Dessa åtal kommer inom några veckor/månader. Dessa offentliggörs då.
Citera
2018-10-29, 15:14
Medlem
Förresten är det lagligt att dela med sig av stämningsansökan via minfil över internet eller inte?

Edit: Fick det här svaret när jag begärde ut FUP: "Förundersökningsprotokollet är under sekretessprövning och kan ej lämnas ut ännu. Er beställning av denna kommer hanteras så snart som möjligt. Ni behöver ej beställa den på nytt."
Senast redigerad av LilleKanin 2018-10-29 kl. 16:14.
Citera
2018-10-29, 15:19
Medlem
Citat:
De har inte blivit åtalad än.

Lämnades in till åklagarmyndigheten sa de under presskonferensen.

Jag har lite svårt att tro att de fått tag på namnen på andra köpare, annars skulle de också redan åtalats. Men det är bara vad jag tror.

Fusköparna som är åtalad nu är de som fanns på listorna tror jag.
Är fortfarande förvirrad kring den som blivit åtalad för fusket som skrev provet 2016? Varför just en person under det tillfället? Och inga från vt17?
Hoppas mer info kommer ut snart kring namnen på ”USB:t”
Citera
2018-10-29, 15:19
Medlem
meas19s avatar
Eftersom dealen var att betala en handpenning innan provet, och resten efter att provet blivit godkänt. Så ville dom nog ha kvar namnen o personnummer för att kunna kvitta in resten. 2016 och 2017 kunder finns nog inte att få tag på.

Citat:
Ursprungligen postat av Gmaster92
Kollade igenom och såg att någon hade gjort en överföring från sitt eget konto till arrangörerna, hur tänker man här egentligen...

Dessutom förstår jag inte riktigt grejen med att de sparat listor, de förstår väl att ifall de kommer åka dit så kommer de hitta dessa listor, vad fyller det för syfte att spara namnen?

Jobbigt för snubben som skrev det för exakt två år sedan idag, snacka om att snubbla på mållinjen.

Hur menar du? Alla som blivit åtalade finns i stämningsansökan. Andra kanske blir åtalade senare?
Citera
2018-10-29, 15:23
Medlem
bigmackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Stämningsansökan om någon är intresserad.
https://minfil.com/PbQcb4keb9/20181029104913443_pdf

Förresten är det lagligt att dela med sig av stämningsansökan via minfil över internet eller inte?

Edit: Fick det här svaret när jag begärde ut FUP: "Förundersökningsprotokollet är under sekretessprövning och kan ej lämnas ut ännu. Er beställning av denna kommer hanteras så snart som möjligt. Ni behöver ej beställa den på nytt."

Ja, det är lagligt. Det är ju offentliga handingar dessutom.
Citera
2018-10-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Eftersom dealen var att betala en handpenning innan provet, och resten efter att provet blivit godkänt. Så ville dom nog ha kvar namnen o personnummer för att kunna kvitta in resten. 2016 och 2017 kunder finns nog inte att få tag på.

Fast de flesta av de åtalade gjorde provet ht 2017 och en person ht 2016 som fanns med på en excellistan.
Citera
2018-10-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2

Jag har lite svårt att tro att de fått tag på namnen på andra köpare, annars skulle de också redan åtalats. Men det är bara vad jag tror.

Är fortfarande förvirrad kring den som blivit åtalad för fusket som skrev provet 2016? Varför just en person under det tillfället? Och inga från vt17?

Du har fel.

På presskonferensen sa Linder att USB-minnet innehöll namn på många, många fler än de som läggs fram i detta åtal.

Namnen på USB-minnet har lämnats till ordinarie Åklagarmyndigheten, som kommer utreda och åtala så småningom.

Man sa flera gånger under presskonferensen att man väntar sig att betydligt fler kommer åtalas, än de som åtalas i detta ärende.
Citera
2018-10-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2

Min gissning är att antingen var han den första som man hittade i listan och ville visa att man har hittat även de som fuskade längre bak, eller så har han fortfarande kvar en skuld eller så har de slarvat och glömt radera honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in