2018-10-28, 08:38
Medlem
kl4sseKocks avatar
Har märk på senaste tiden att folk stannar på divese idiot ställen, stannar så bilen tar upp halva vägbanan eller i en sväng (trotts att de finns stor parkering 100 meter bort).
Citera
2018-10-28, 09:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Har märk på senaste tiden att folk stannar på divese idiot ställen, stannar så bilen tar upp halva vägbanan eller i en sväng (trotts att de finns stor parkering 100 meter bort).

Så kallad "blatteparkering". Även kallad "zigenarparkering".

Hur förekommande det är är direkt proportionellt till hur stor andel av befolkningen som ingår i dessa två grupper. Kraftigt ökande i Sverige, alltså.
Citera
2018-10-29, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det beror nog på situationen du tycker du är redan i rondellen. Antingen är du så långt borta att lastbilen faktiskt hinner köra och då får du allt ta och sakta ned lite, eller så använder du inte dina blinkers som man SKA göra, dvs BLINKA VÄNSTER när du skall fortsätta i rondellen och BLINKA HÖGER när du skall ut ur rondellen. Gör du detta korrekt kommer du snart att se att föraren till lastbilen har anpassat sin hastighet till DIG. En lastbil mår nämligen inte bra av att stå still vid cirkulationsplatser och därför försöker föraren ha ekipaget i rull hela tiden. Det medför att han ibland är tvungen att köra framför dig om du inte har planerat din egen körning korrekt. Föraren till denna lastbil uppskattar när privatbillister talar om var de ska någonstans.

Är jag på andra sidan rondellen och lastbilen åker in har jag inget emot det, jag förstår att den är segare än mig och jag kommer köra ikapp den i rondellen. Det accepterar jag. Däremot händer det allt för ofta att jag passerar utfarten innan lastbilen och den ska ändå kasta sig ut, så jag får tvärnita för att inte krocka. Det är aldrig okej, oavsett om chauffören inte vill stå helt stilla eller inte. Och att blinka vänster i en rondell kommer jag aldrig göra, om inte lagen ändras.
Citera
2018-10-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Är jag på andra sidan rondellen och lastbilen åker in har jag inget emot det, jag förstår att den är segare än mig och jag kommer köra ikapp den i rondellen. Det accepterar jag. Däremot händer det allt för ofta att jag passerar utfarten innan lastbilen och den ska ändå kasta sig ut, så jag får tvärnita för att inte krocka. Det är aldrig okej, oavsett om chauffören inte vill stå helt stilla eller inte. Och att blinka vänster i en rondell kommer jag aldrig göra, om inte lagen ändras.

Varför vill du inte bidra till att underlätta för andra bilister?
Citera
2018-10-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Varför vill du inte bidra till att underlätta för andra bilister?

Ooskar är en sådan person som alltid skall hävda sin rätt. Att han inte förstår att det går snabbare att faktiskt underlätta trafikflödet tar jag som en regel. Ooskar är antagligen en sådan som springer/åker/går precis bakom backande fordon och kör precis inpå tunga backande fordon enbart för att föraren till det backande fordonet skall ha uppsikt. Oskar har inte lär sig det här med att underlätta för alla i trafiken.
Citera
2018-10-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ooskar är en sådan person som alltid skall hävda sin rätt. Att han inte förstår att det går snabbare att faktiskt underlätta trafikflödet tar jag som en regel. Ooskar är antagligen en sådan som springer/åker/går precis bakom backande fordon och kör precis inpå tunga backande fordon enbart för att föraren till det backande fordonet skall ha uppsikt. Oskar har inte lär sig det här med att underlätta för alla i trafiken.
Att blinka vänster i en cpl är inte att visa tydligt vart det är meningen att denne skall svänga ut, för den som ser detta blinkande vet inte ändå vilken utfart som kommer att nyttjas. I synnerhet då inte så få blinkar vänster hela tiden och plötsligt svänger av, givetvis åt höger. Det som finns föreskrivet är högerblinkande när en cpl lämnas och givetvis att visa med blinkers om byte av körfält planeras. Det är däremot ingen som verkligen svänger vänster i en cpl (bör inte vara åtminstone).
Citera
2018-10-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att blinka vänster i en cpl är inte att visa tydligt vart det är meningen att denne skall svänga ut, för den som ser detta blinkande vet inte ändå vilken utfart som kommer att nyttjas. I synnerhet då inte så få blinkar vänster hela tiden och plötsligt svänger av, givetvis åt höger. Det som finns föreskrivet är högerblinkande när en cpl lämnas och givetvis att visa med blinkers om byte av körfält planeras. Det är däremot ingen som verkligen svänger vänster i en cpl (bör inte vara åtminstone).
förstår du inte eller kan du inte tyda vad en vänsterblink inför en körning i rondell innebär ska du nog överväga att lämna tillbaka ditt körkort............om du nu har något.
Argumenten mot vänsterblink blir bara dummare o dummare..............................
Citera
2018-10-29, 20:41
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
förstår du inte eller kan du inte tyda vad en vänsterblink inför en körning i rondell innebär ska du nog överväga att lämna tillbaka ditt körkort............om du nu har något.
Argumenten mot vänsterblink blir bara dummare o dummare..............................
Vänsterblink eller ej, ja denna eviga diskussion..
Tyvärr är det ju så att 90% av alla vänsterblinkare skiter i att blinka höger när de ska svänga ut, så det är väl lika bra att förbjuda vänsterblink så kanske fanskapen lär sig att blinka åt rätt håll istället.

Det vore väl en smart lösning?
Citera
2018-10-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vänsterblink eller ej, ja denna eviga diskussion..
Tyvärr är det ju så att 90% av alla vänsterblinkare skiter i att blinka höger när de ska svänga ut, så det är väl lika bra att förbjuda vänsterblink så kanske fanskapen lär sig att blinka åt rätt håll istället.

Det vore väl en smart lösning?

Du blandar ju bananer med mango.

Alla är överens att man ska blinka höger när man ska ur CPL.
Alla borde vara överens om att man använder vänsterblink om man ska förbi "rakt fram avfarten". Detta för att underlätta för alla andra i trafiken.

Att vänsterblinkare skulle vara sämre att högerblinka finns det inga belägg för.
Rent logiskt bör det vara så att bryr man sig så mycket om sina medtrafikanter att man vänsterblinkar ja då blinkar man även höger när man ska ut ur CPLoch så är jag säker på att det fungerar i dom allra flesta fall.

"icke högerblinkare" ska jagas med knallpulverpistol.
Citera
2018-10-30, 15:16
Medlem
AttansNedranss avatar
Denna eviga vänsterblinksdiskussion... Gör så här, kära medtrafikant: om rondellen är mycket liten (tex. en korsning som byggts om) där alla kan se alla så kan du behandla den som just en korsning, dvs blinka vänster om du avser att köra ur vid avfart 3 eller 4. Högerblinka innan du kör ut

Om rondellen är av större modell där man inte har möjlighet till överblick över all trafik som kör in i rondellen: håll dig till högerblink när du kör ur.

Om du är osäker: endast högerblink eftersom vänsterblinkandet kan förvirra.
Citera
2018-10-30, 17:37
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Du blandar ju bananer med mango.

Alla är överens att man ska blinka höger när man ska ur CPL.
Alla borde vara överens om att man använder vänsterblink om man ska förbi "rakt fram avfarten". Detta för att underlätta för alla andra i trafiken.

Att vänsterblinkare skulle vara sämre att högerblinka finns det inga belägg för.
Rent logiskt bör det vara så att bryr man sig så mycket om sina medtrafikanter att man vänsterblinkar ja då blinkar man även höger när man ska ut ur CPLoch så är jag säker på att det fungerar i dom allra flesta fall.

"icke högerblinkare" ska jagas med knallpulverpistol.
Banan och mango kan säkert vara ganska gott f.ö

Jag har absolut ingenting emot att folk blinker vänster, så länge de slår över till högerblink innan sväng.
Av mina egna observationer och jag passerar en hel del rondeller i Göteborg varje dag så är slutsatsen att vänsterblinkare generellt är sämre på att blinka höger innan de svänger ut än vad icke vänsterblinkare är.

Om man då förbjuder vänsterblink så kanske de drar spaken uppåt istället för neråt, är du med på hur jag tänker?

Folk som inte blinkar höger ska absolut jagas och piskas, där är vi överens.
Citera
2018-10-30, 18:51
Medlem
Vi med fler behörigheter än AB vet hur bra det är att blinka vänster... Framför allt när man positionerar sig i ytterfil och fortsätter i rondellen (vilket förvirrar svenssons enormt). Varför gör man detta? Enkla anledningen att man inte har lust att lasta in en förvirrad privatbilist på flaket (dvs svepa över privatbillisten med överhänget). Folk har liksom inte lärt sig att det inte är bra att åka jämsides med ett långt fordon i en cirkulationsplats.

Samma rådjur till privatbilister brukar blir vettskrämda när man plötsligt kör vänstertrafik i en korsning och blinkar höger (eller blinkar vänster från högerfilen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in