2018-10-29, 02:26
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är det någon som vet huruvida det jag påstår är sant.
Det NOA gjorde på plats handlade inte om mordet på LW.

Det handlade tyvärr om något som hade politiskt större sprängstoft.

Vid mord kopplas nationella bedömandegruppen in om det inte finns någon misstänkt efter 30 dagar, där ingår bla folk från Noa. De tar dock inte över utredningen utan tittar på hur organisationen fungerar och ger förslag på hur man kan arbeta vidare med fallet.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bedomandegruppen-grova-valdsbrott/
Citera
2018-10-29, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Peter Springare lär ej komma tillbaka till utredningen, han är sedan valet numera heltidspolitiker för eminenta Örebropartiet. Månadslön 60-65 000/månad som heltidspolitiker i Örebro i dagsläget, lär vara bra mycket mer än han nånsin fick som motarbetad förundersökningsledare för polisen.

https://www.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia% 2FDky2LwlW4AAGYEx.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Ftwit ter.com%2Forebropartiet%2Fstatus%2F103040003057696 3584&docid=sG7TElAwRMx2gM&tbnid=p763TAaW-GLvBM%3A&vet=10ahUKEwjn1oe1k6reAhVnkIsKHZv9DykQMwg 8KAAwAA..i&w=900&h=1200&client=opera&bih=728&biw=1 372&q=örebropartiet%20peter%20springare&ved=0ahUKE wjn1oe1k6reAhVnkIsKHZv9DykQMwg8KAAwAA&iact=mrc&uac t=8
Att flera av oss här i tråden bedömer det som ett misstag att sparka PS plus medarbetare är en sak och det kan ev tänkas att mordet kommer att lösas innan årets slut, men så inte sker, blir det i min lilla bok, den om ansvarsutkrävande, rikspolischef Anders Thornberg som bör få stå till svars för haveriet med mordutredningen gällande LW, en trebarnsmamma.
Det är iofs inte det enda som Polisen som myndighet har misslyckats med. Avstår från att lista.

OffT:
Dan Eliasson kanske kan ordna en plats åt Anders Thornberg?
MSB, den allra dyraste skyddade verkstan som finns i landet, kan alltid ha glädje av folk som tidigare chefat inom säkerhet. På ett av sina många lager för kristider. T ex till att sortera säkerhetsnålar..
Citera
2018-10-29, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag tror bestämt att FP är BP med några meters felmarginal.

Jag oroar mig också för att de inte lyckas binda SD vid gärningen, iaf vad vi vet.
Jag, å min sida, oroas inte specifikt för att man inte lyckats binda just SD vid gärningen.
Jag hade varit nöjd om man lyckats binda nån alls...
Citera
2018-10-29, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag hoppas på att det blir som i Lisa Holm fallet att man tror att polisens utredning står still och sedan pang bom kom ett åtal.

Fast då var i och för sig MGM häktad hela tiden på sannolika skäl så det lyckades de ju med från början även om förundersökningen tog sin tid.
Just det!
Att åtalet drog ut på tiden och folk (fr f a journalister inom slaskpressen) var otåliga och vanligt folk oroliga var inte nån katastrof. NB satt, som du påpekar, på 'sannolika' och han hade ljugit och försökt skaffa alibi, det visste både pressen och allmänheten.
Åkl Lars-Göran Wennerholm kunde, om han velat, sanningsenligt(!) meddelat att man hade "jättemycket teknisk bevisning" mot den misstänkte.
Så det finns skillnader om man så säger..
Citera
2018-10-29, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Vid mord kopplas nationella bedömandegruppen in om det inte finns någon misstänkt efter 30 dagar, där ingår bla folk från Noa. De tar dock inte över utredningen utan tittar på hur organisationen fungerar och ger förslag på hur man kan arbeta vidare med fallet.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bedomandegruppen-grova-valdsbrott/
Ja, allt enligt deras mordbibel. Men hur är det i detta fall, dom säger ju sig ha en misstänkt, så frågan är om NOA bistår. Frågande MV men fick inget svar.

Även om dom är säkra på sin GM verkar dom ha svårt att knyta honom till brottet. Vore det inte läge att låta NOA gå igenom allt en vända. Hur man än vänder och vrider på det, så är NOA snäppet erfarnare.
Citera
2018-10-29, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
Lena hade t.o.m HD hem på fika en eftermiddag där hon personligen berättade för HD om sin relation me SD

Skulle gärna vilja veta mer om vad du vet om SD, HD och LW. Det verkar som du har en del insyn i relationerna.
Är t ex HD ihop med S*ll*n?
Har SD förföljt LW och trakasserat henne efter bilhistorien?
Citera
2018-10-29, 08:15
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, allt enligt deras mordbibel. Men hur är det i detta fall, dom säger ju sig ha en misstänkt, så frågan är om NOA bistår. Frågande MV men fick inget svar.

Även om dom är säkra på sin GM verkar dom ha svårt att knyta honom till brottet. Vore det inte läge att låta NOA gå igenom allt en vända. Hur man än vänder och vrider på det, så är NOA snäppet erfarnare.
Man kan ju tyvärr inte låsa in alla konstiga personer i förebyggande syfte.
Så SD går nog fri den 22 Jan...
Citera
2018-10-29, 09:35
Medlem

<Lena hade t.o.m HD hem på fika en eftermiddag där hon personligen berättade för HD om sin relation me SD>

Tänk att få ha varit en fluga på väggen vid det samtalet!
Om flugor har öron hade de i så fall nog ramlat av..
Rodnar flugor? Nån som vet?

OnT:
Är det antagligt att det gått till som kontot 'mirdidjul66' skriver?
I så fall: Varför? Vad ville LW med att ge den infon till HD?
Citera
2018-10-29, 09:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Är helt överens med dig. Och även om ingen ur utredningen har bekräftat att FP är MP, ser jag det som nääästan bekräftat. Dels pga dödsskriken, men hade det funnits misstankar om att hon mördats på annan plats, borde väl Brott mot giftefriden stått med i häktningsframställan?

Tänker på Billy och mordet på Tova igen (!).
Åtalet mot Billy omfattade "bara" mord och grov kvinnofridskränkning, inget åtal om brott mot griftefriden (som jag minns).

I det fallet kan man ju konstatera att det var en hemsk skändning av kroppen när han band fast Tova i en skottkärra och sänkte den i vattnet.

Minns att man pratade om att vid domen tog man ställning till brott mot griftefriden, men att brottet konsumerades av det allvarligare brottet mord.

I det här fallet tror jag inte så mycket på att brottsplatsen är någon annanstans än på fyndplatsen. Möjligen har kroppen dragits in en bit längre bakom planket. Jag tror faktiskt att vi skulle fått höra något om det i pressen om bp och fp inte hade varit samma?

-Kan det vara så att ÅK vill åtala för det allvarligare brottet mord och då skippar åtal mot griftefriden?

-Är det inte så också att det åtalet gäller är endast det man kan dömas för om man blir fälld. Dvs, har man inte åtalat för brott mot griftefriden, utan enbart för mord, kan man inte bli fälld för brott mot griftefriden med mer än att man måste åtala på nytt mot detta?

Någon som kan klargöra detta?
Citera
2018-10-29, 09:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Tänk att få ha varit en fluga på väggen vid det samtalet!
Om flugor har öron hade de i så fall nog ramlat av..
Rodnar flugor? Nån som vet?

OnT:
Är det antagligt att det gått till som kontot 'mirdidjul66' skriver?
I så fall: Varför? Vad ville LW med att ge den infon till HD?

Det har diskuterats förut i tråden.

Enligt andra uppgifter kände HD sedan länge till relationen mellan SD och LW.

LW kan ha berättat för HD om relationen med SD, även om relationen som sådan inte var en nyhet för HD. Kanske mera som en förklaring om vilken typ av relation de hade. Det är inte ovanligt att bedragna kvinnor vill prata med mannens älskarinna för att förstå bättre varför mannen är otrogen.
Citera
2018-10-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har diskuterats förut i tråden.

Enligt andra uppgifter kände HD sedan länge till relationen mellan SD och LW.

LW kan ha berättat för HD om relationen med SD, även om relationen som sådan inte var en nyhet för HD. Kanske mera som en förklaring om vilken typ av relation de hade. Det är inte ovanligt att bedragna kvinnor vill prata med mannens älskarinna för att förstå bättre varför mannen är otrogen.

Ja enligt Tinnaninna så hade t.o.m HD på arbetsplatsen sagt att det var skönt att slippa SD tjat om sex, så att han hade en annan var tydligen ok?
Citera
2018-10-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Intresset för geo i trakten verkar ha sjunkit. Det är nog inte bara en som tycker att det är obekvämt att en MGM dyker upp.
Kan bara tänka mig hur det ser ut på sammankomsterna... två grupper?

Hmm, om det stämmer att intresset sjunkit pga obehaglig stämning, så är mitt tips att polisen skulle kunna infiltrera några söta och charmiga kvinnor i geocachingen för att kunna spaningsarbeta på nära håll...

Någon skulle säkerligen hamna i fällan omgående...

Därefter dra vederbörande till en lögndetektor, med tanke på att lögner verkar vara den röda tråden i den dagliga livsföringen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in