2018-10-28, 21:31
Medlem
Tror att set är bra att påpeka att många skribenter i tråden verkar vara känslomässigt involverade. Jag förstår att denna händelse väcker känslor. Kom ihåg att de människor som ingår i utredningsarbetet måste vara neutrala och öppna samt inte bli påverkade av känslor så att det påverkar utredningen.

Trådens deltagare styrs av känslor istället för att endast konstatera omständigheter och se de förhållanden som de facto är bekräftade av personer med insyn. Nu menar jag inte uppgifter som kommit till tråden av en anonym skribent på Flashback.

Vi kan endast konstatera att,

Lena är mördad
Lena är funnen
BP är funnen
MP är funnen
MT är funnen
Ingen är häktad

Vad respektive individ själv anser om Lena, SD, HD, barn, vänner eller fan och hans moster hör inte hit. Tror knappast att någon av oss har rätt att döma andra människor.
Lena är mördad och ingen GM är bunden till det brottet.

Tveksamt om någon kommer att bli dömd för detta i slutändan, med tanke på hur uselt denna utredning blivit skött. Att man hela tiden påpekar att man minsann har en fortsatt MT sedan maj månad börjar bli löjligt när man inte ens lyckats få vederbörande häktad på snart ett halvår. Sorgligt
Citera
2018-10-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tror att set är bra att påpeka att många skribenter i tråden verkar vara känslomässigt involverade. Jag förstår att denna händelse väcker känslor. Kom ihåg att de människor som ingår i utredningsarbetet måste vara neutrala och öppna samt inte bli påverkade av känslor så att det påverkar utredningen.

Trådens deltagare styrs av känslor istället för att endast konstatera omständigheter och se de förhållanden som de facto är bekräftade av personer med insyn. Nu menar jag inte uppgifter som kommit till tråden av en anonym skribent på Flashback.

Lena är mördad
Lena är funnen
BP är funnen
MP är funnen

MT är funnen
Ingen är häktad

Vad respektive individ själv anser om Lena, SD, HD, barn, vänner eller fan och hans moster hör inte hit. Tror knappast att någon av oss har rätt att döma andra människor.

Tveksamt om någon kommer att bli dömd för detta i slutändan, med tanke på hur uselt denna utredning blivit skött. Att man hela tiden påpekar att man minsann har en fortsatt MT sedan maj månad börjar bli löjligt när man inte ens lyckats få vederbörande häktad på snart ett halvår. Sorgligt
Bra påpekanden!
Tar åt mig av det jag finner vara applicerbart på mina postningar.

(det fetade)
Förstår nog inte förkortningarna du använder.
Att BP ofta betecknar 'brottsplats' tror jag mig veta, men vad är MP? 'Mordplats'?
Eller menar du FP, fast du skrev fel?

Hursomhelst:
Jag vill ha källa på det fetade, oavsett vilka akronymerna än är.
Tack.

Edit: Det sista du skriver och som utmynnar i ett "Sorgligt" kan jag inte annat än instämma i.
Sorgligt om inte gärningsperson/-er döms, utan att brottet kanske förblir ouppklarat.
Sorgligt i så fall för den misstänkte, en privatperson, att av Flashbacks ståndrätt i många inlägg blivit kallad mördare -och mer därtill.
Senast redigerad av Carinah78 2018-10-28 kl. 21:57.
Citera
2018-10-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bra påpekanden!
Tar åt mig av det jag finner vara applicerbart på mina postningar.

(det fetade)
Förstår nog inte förkortningarna du använder.
Att BP ofta betecknar 'brottsplats' tror jag mig veta, men vad är MP? 'Mordplats'?
Eller menar du FP, fast du skrev fel?

Hursomhelst:
Jag vill ha källa på det fetade, oavsett vilka akronymerna än är.
Tack.

Jag syftade följande

MP mordplats
FP fyndplats
BP brottsplats

Mordet behöver ju inte ha begåtts på fyndplats
BP är alla platser där ett brott har begåtts
Citera
2018-10-28, 22:01
Medlem
Citat:
Jag syftade följande

MP mordplats
FP fyndplats
BP brottsplats

Mordet behöver ju inte ha begåtts på fyndplats
BP är alla platser där ett brott har begåtts
Ok, tack!

Men källa?
Att FP är intill det beramade planket, det är konstaterat till 100%.
Men BP resp MP?
Är väl inget som utåt är säkerställt?
Lika lite som dödsorsaken är offentliggjord.
PS: Gjorde ett tillägg till mitt förra.

Edit: Tjafsar absolut inte med dig, för dina inlägg tycker jag kännetecknas av seriositet, kunskap och integritet. Det är gott.
Senast redigerad av Carinah78 2018-10-28 kl. 22:05.
Citera
2018-10-28, 22:08
Medlem
Citat:

Lena är mördad
Lena är funnen
BP är funnen
MP är funnen
MT är funnen
Ingen är häktad

Du har rätt i det du skriver.
När jag märker att jag börjar störa mig på andra så försöker jag backa av,
kanske inte alltid i tid.

Tyvärr måste jag hålla med dig även i ditt sista stycke, det ser för
jävla illa ut.

Jag tror att chansen å rädda fallet är att alla från förundersökningsledare/spaningsledare
och nedåt byts ut.
Det känns inte helt uteslutet att det har gått prestige fallet.
Citera
2018-10-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ok, tack!

Men källa?
Men BP resp MP?

Du har rätt att ingen ur utredningen bekräftat att fyndplatsen är även mordplatsen. Dödsorsak är inte heller bekräftat.

Jag är dock övertygad om att Lena blev mördad vid det förbannade planket eller i anslutning av den samma. Det är vad jag personligen misstänker. Huvudsaken är att utredningen har koll på samtliga platser av intresse för gärningen vilket jag ändå i slutändan tror.
Vad som får mig att gå igång är att polisen idag har så mycket mer information om vad Lena gjorde dagen och dagarna innan mordet, vilka hon träffat, hur hon dött, vad folk sagt i förhör, vad analyssvaren säger, vad den MT gjorde under morddagen samt dagarna innan, vilka inblandade som har alibi, vilka individer inte har något alibi, vilka iakttagelser vittnen gjort, vilka beslag man gått igenom, brottplatsundersökningar mm.

Trots all den information som utredningen har kan man inte ännu binda tillräckligt mot en person. DET oroar mig.
Citera
2018-10-28, 22:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ok, tack!

Men källa?
Men BP resp MP?

Edit: Tjafsar absolut inte med dig, för dina inlägg tycker jag kännetecknas av seriositet, kunskap och integritet. Det är gott.

Ja, är det verkligen fastställt att FP även är MP? Jag har inte läst/hört detta från utredare eller åklagare.
Citera
2018-10-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, är det verkligen fastställt att FP även är MP? Jag har inte läst/hört detta från utredare eller åklagare.

Nej inget sådant har bekräftats. Troligtvis har hon dött någonstans mellan hennes bostad och planket.
Vad tror du?
Citera
2018-10-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du har rätt i det du skriver.
När jag märker att jag börjar störa mig på andra så försöker jag backa av,
kanske inte alltid i tid.

Tyvärr måste jag hålla med dig även i ditt sista stycke, det ser för
jävla illa ut.

Jag tror att chansen å rädda fallet är att alla från förundersökningsledare/spaningsledare
och nedåt byts ut.

Det känns inte helt uteslutet att det har gått prestige fallet.
(mitt fetade)
Så du tror inte på metoden att Örebropolisen sätter in en annons under 'Personligt' i Nerikes Allehanda och riktar sig till Peter Springare och skriver: "Vi saknar dig, du behövs. Allt är förlåtet. Kom åter."

För om prestige och gammalt olöst groll kunde läggas åt sidan och man satte sig ner de 10 plus de 2 avpolletterade och startade om, vem vet vad som då kanske skulle hända?
Framgång?
Citera
2018-10-28, 22:20
Medlem
sommarljums avatar
Citat:

Det är inte fastställt. Inte offentligt åtminstone.
Citera
2018-10-28, 22:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Du har rätt att ingen ur utredningen bekräftat att fyndplatsen är även mordplatsen. Dödsorsak är inte heller bekräftat.

Jag är dock övertygad om att Lena blev mördad vid det förbannade planket eller i anslutning av den samma. Det är vad jag personligen misstänker. Huvudsaken är att utredningen har koll på samtliga platser av intresse för gärningen vilket jag ändå i slutändan tror.
Vad som får mig att gå igång är att polisen idag har så mycket mer information om vad Lena gjorde dagen och dagarna innan mordet, vilka hon träffat, hur hon dött, vad folk sagt i förhör, vad analyssvaren säger, vad den MT gjorde under morddagen samt dagarna innan, vilka inblandade som har alibi, vilka individer inte har något alibi, vilka iakttagelser vittnen gjort, vilka beslag man gått igenom, brottplatsundersökningar mm.

Trots all den information som utredningen har kan man inte ännu binda tillräckligt mot en person. DET oroar mig.

Det är oroväckande när man tar i beaktande att det i praktiken inte krävs så mycket att bli häktad för sannolika skäl.

I det tidigare nämnda fallet med T som Reimer nämnde sitter MGM häktad för närvarande på rätt lösa grunder och detsamma gäller i andra mordutredningar i landet.

Det är mer regel än undantag att misstänkta i mordutredningar är häktade fram till åtal. Varför inte i detta fall kan man verkligen undra?
Senast redigerad av Rosamund 2018-10-28 kl. 22:24. Anledning: Grammatik
Citera
2018-10-28, 22:24
Medlem
Citat:
Jag tror att FP är MP.
Det gör även KSP som du ser i ett senare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in