2018-10-28, 17:59
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad säger du om att då sätta rakkniven i saken, och fundera på "Är det rimligt att tro att EHL (ytterst universitetet) skulle hedra en misstänkt dubbelmördare med ett eget seminarium"?
Bara om de själva kände någon slags skuld i det hela, kanske.
Citera
2018-10-28, 21:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vad säger du om att då sätta rakkniven i saken, och fundera på "Är det rimligt att tro att EHL (ytterst universitetet) skulle hedra en misstänkt dubbelmördare med ett eget seminarium"?

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Bara om de själva kände någon slags skuld i det hela, kanske.

Om det inte är rimligt att tro att universitet skulle hedra en misstänkt dubbelmördare, som ”Bergakungen” skriver.
Ja vad skulle kunna få EHL/Lunds universitet att då hedra OH idag?

Kanske:

1. han har inte deltagit i mordplanerna eller morden = han är frikänd från mordmisstankarna.
Någon annan vuxen har då ensam gjort det - det blir bara HB kvar.
2. det har inte skett några mord - barnen har dött av självmord eller olyckshändelse
3. ett av barnen mördade sin syster och begick självmord. Föräldrarna suiciderade därefter.
4. han deltog, men var tvingad
5. han var svårt sjuk, av ex en hjärntumör som gjorde att det blev så här - han var inte tillräknerlig
6. Arbetsgivaren hotade med något, ett avslöjande eller liknade, och i förtvivlan skedde morden. EHL/universitet känner kanske någon form av skuld idag.

Men hur går det ihop med det bevittnade testamentet där bägge skrev under och ansågs vara mentalt i gott skick? Och med polisens sista presskonferens som fortfarande står oemotsagd?

Vet du ”Bergakungen” något som du kan delge oss?
Senast redigerad av Solglittret 2018-10-28 kl. 21:51.
Citera
2018-10-28, 22:27
Medlem
Citat:
Vad menar du? Att O är oskyldig? (Jag kanske missat ngt inlägg, är trött - dvs ej den vassaste kniven i lådan &#128584
Citera
2018-10-28, 23:05
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vad menar du? Att O är oskyldig? (Jag kanske missat ngt inlägg, är trött - dvs ej den vassaste kniven i lådan &#128584

Den två allra mest sannolika förklaringarna är att Oskar antingen var så hårt hållen av sin fru att han inte kunde stoppa hennes planer alternativt att det faktiskt fanns så allvarliga sjukdomar i familjen att vänner/kollegor har förståelse för att det blev som det blev. Folk ute i verkligheten är sällan lika dömande som de på Flashback.

I inget av fallen anses Oskar vara genuint ond av omgivningen.

Givetvis skulle det här vara ytterst intressant hur Hannas tidigare kollegor ser på henne som jämförelse.
Citera
2018-10-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om det inte är rimligt att tro att universitet skulle hedra en misstänkt dubbelmördare, som ”Bergakungen” skriver.
Ja vad skulle kunna få EHL/Lunds universitet att då hedra OH idag?

Kanske:

1. han har inte deltagit i mordplanerna eller morden = han är frikänd från mordmisstankarna.
Någon annan vuxen har då ensam gjort det - det blir bara HB kvar.
2. det har inte skett några mord - barnen har dött av självmord eller olyckshändelse
3. ett av barnen mördade sin syster och begick självmord. Föräldrarna suiciderade därefter.
4. han deltog, men var tvingad
5. han var svårt sjuk, av ex en hjärntumör som gjorde att det blev så här - han var inte tillräknerlig
6. Arbetsgivaren hotade med något, ett avslöjande eller liknade, och i förtvivlan skedde morden. EHL/universitet känner kanske någon form av skuld idag.

Men hur går det ihop med det bevittnade testamentet där bägge skrev under och ansågs vara mentalt i gott skick? Och med polisens sista presskonferens som fortfarande står oemotsagd?

Vet du ”Bergakungen” något som du kan delge oss?

När sågs flickorna sist? Sågs de med säkerhet efter att testamentet skrevs under? Vet att det gjorts en sammanfattning, men minns inte detaljer, och den är inte inklistrad i startsidan. Det jag tänker är om alt 2 eller 3 redan skett när testamentet skrevs på, men det förutsätter givetvis att barnen inte setts efteråt.
Citera
2018-10-29, 00:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
När sågs flickorna sist? Sågs de med säkerhet efter att testamentet skrevs under? Vet att det gjorts en sammanfattning, men minns inte detaljer, och den är inte inklistrad i startsidan. Det jag tänker är om alt 2 eller 3 redan skett när testamentet skrevs på, men det förutsätter givetvis att barnen inte setts efteråt.

OH och Agnes har ”senast sedd-datum” 5/1 dvs efter att testamentet skrevs under och bevittnades 3/1.

Det som är lite märkligt är att HB har ”senast sedd-datum” daterat till 180100 dvs oklart, men efter nyårsafton i januari. Samma som Moa också har.

Just HB torde ju varit ”sedd vid liv” när hon undertecknade sitt testamente 3/1.
Men man anger istället då en tidigare tidpunkt då hon skulle varit ”senast sedd”. Varför?
Senast redigerad av Solglittret 2018-10-29 kl. 00:15.
Citera
2018-10-29, 00:21
Medlem
Citat:
OH och Agnes har ”senast sedd-datum” 5/1 dvs efter att testamentet skrevs 3/1.

Det som är lite märkligt är att HB har ”senast sedd- datum” daterat till 180100 dvs oklart, men efter nyaårsafton i januari. Samma som Moa också har.

Just HB torde ju varit ”sedd vid liv” när hon undertecknade sitt testamente 3/1.

Om detta är bekräftat så har jag ju extremt svårt att hålla någon av föräldrarna fri från skuld. Även om den ena parten var hårt drivande så var den andra inte "fritzlad", i vart fall inte när de skrev på testamentet hos vännerna. Hur hårt styrd man än är kan man försöka underrätta vännerna, genom att lämna någon lapp när den andra inte ser, säga något när den andra gått på toaletten, eller om ingen annan möjlighet ges ropa rakt ut vid fikabordet "hen kommer mörda mig och barnen". Ingen vet hur vännerna hade reagerat, men i en sådan extrem situation måste vad som är möjligt prövas. Båda föräldrarna är definitivt skyldiga om det inte finns något fundamentalt som omkullkastar allt, men om all info som finns stämmer är det faktiskt svårt att tänka sig vad det skulle kunna vara.
Citera
2018-10-29, 00:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om detta är bekräftat så har jag ju extremt svårt att hålla någon av föräldrarna fri från skuld. Även om den ena parten var hårt drivande så var den andra inte "fritzlad", i vart fall inte när de skrev på testamentet hos vännerna. Hur hårt styrd man än är kan man försöka underrätta vännerna, genom att lämna någon lapp när den andra inte ser, säga något när den andra gått på toaletten, eller om ingen annan möjlighet ges ropa rakt ut vid fikabordet "hen kommer mörda mig och barnen". Ingen vet hur vännerna hade reagerat, men i en sådan extrem situation måste vad som är möjligt prövas. Båda föräldrarna är definitivt skyldiga om det inte finns något fundamentalt som omkullkastar allt, men om all info som finns stämmer är det faktiskt svårt att tänka sig vad det skulle kunna vara.

Jo det är korrekta uppgifter från Folkbokföringen som har dödsbevisen.
Säker iaktagelse av Agnes liksom av OH är skriftligen angiven till 5/1. Var och av vem framgår inte.
Testamentet som lagts ut i tråden, undertecknades och bevittnades 3/1.

Men jag begriper fortfarande inte varför inte testamentsvittnernas vittnesmål när de såg HB skriva under sitt testamente 3/1, anges som sista säkra observation av HB.
Senast redigerad av Solglittret 2018-10-29 kl. 00:40.
Citera
2018-10-29, 00:42
Medlem
Citat:
Jo det är korrekta uppgifter från Folkbokföringen.
Säker iaktagelse av Agnes liksom av OH är skriftligen angiven till 5/1. Var och av vem framgår inte.
Testamentet som lagts ut i tråden, undertecknades och bevittnades 3/1.

Men jag begriper fortfarande inte varför inte testamentsvittnernas vittnesmål när de såg HB skriva under sitt testamente, anges som sista säkra observation av HB.

Om det är säker iaktagelse så får man väl anta att det är fångat på bild eller liknande. Möjligheten finns väl att det bara var OH som skrev på testamentet, att HB skrivit under sedan tidigare. Vännerna gjorde isf fel som bevittnade testamentet utan att sett HB skriva på, men sannolikt inte de första eller sista i världshistorien som gjort detta.
Även om båda föräldrarna var på plats så har jag kommit på händelseförlopp, som inte gör båda föräldrarna lika nattsvart skyldiga som jag skrev i mitt förra inlägg, dock troligen ganska osannolika sådana. Möjligheten finns ju att båda föräldrarna var överens att begå självmord, men bara en av dem visste att också barnen skulle dö. Man kan ju också tänka sig att M av någon anledning hade avlidit innan testamentet skrevs på.
Citera
2018-10-29, 00:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om det är säker iaktagelse så får man väl anta att det är fångat på bild eller liknande. Möjligheten finns väl att det bara var OH som skrev på testamentet, att HB skrivit under sedan tidigare. Vännerna gjorde isf fel som bevittnade testamentet utan att sett HB skriva på, men sannolikt inte de första eller sista i världshistorien som gjort detta.
Även om båda föräldrarna var på plats så har jag kommit på händelseförlopp, som inte gör båda föräldrarna lika nattsvart skyldiga som jag skrev i mitt förra inlägg, dock troligen ganska osannolika sådana. Möjligheten finns ju att båda föräldrarna var överens att begå självmord, men bara en av dem visste att också barnen skulle dö. Man kan ju också tänka sig att M av någon anledning hade avlidit innan testamentet skrevs på.

Jo Moa kan redan varit död när testamentet bevittnades. Faktiskt också HB om vittnena ljög och hon inte alls var där och skrev under.
Då är vi onekligen ute och tassar kring väldigt konspiratoriska teorier.

Men faktum kvarstår: OH skriver under ett testamente som helt utelämnar barnen. Barnen är stracks därefter döda - antagligen var deras död planerad när testamentet skrevs.
Ändå kan Lunds universitet tänka sig att hedra honom idag.
Hur går det ihop?
Skulle även HB kunna bli föremål för hedersbetygelser någonstans?
Citera
2018-10-29, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Den två allra mest sannolika förklaringarna är att Oskar antingen var så hårt hållen av sin fru att han inte kunde stoppa hennes planer alternativt att det faktiskt fanns så allvarliga sjukdomar i familjen att vänner/kollegor har förståelse för att det blev som det blev. Folk ute i verkligheten är sällan lika dömande som de på Flashback.

I inget av fallen anses Oskar vara genuint ond av omgivningen.

Givetvis skulle det här vara ytterst intressant hur Hannas tidigare kollegor ser på henne som jämförelse.
Det fanns sjukdom i familjen, det är vederlagt.

Oskars kollegor, elever och vänner kände till detta och såg hur det påverkade honom, det finns vittnesmål om detta. Relationen till en människa påverkar så klart hur man dömer denne efter en sån här tragedi.

Hanna förefaller ha varit en mer introvert människa som kanske inte hade samma behov av att skapa och upprätthålla relationer med kollegor och andra utanför familjen. Men hon var bevittnat vänlig, hjälpsam och omtyckt.

Jag har svårt för att tro att alla journalister har släppt det här fallet, det är nog snarare så att dom inte har mött en enda människa som kan säga; ”-Föräldrarna var konstiga, jag förstod att de var kapabla till mord”. Det finns inga sådana reaktioner på sociala medier — tystnaden är fullständig. Det finns helt enkelt ingen som har något behov av att kritisera föräldrarna. Det bör tyda på att det finns en förståelse för att det blev som det blev.

Det saknas även röster som försvarar föräldrarnas handlande. Det finns ingen som har sagt; ”-Jag förstår dom och skulle ha gjort samma sak.”

Det förefaller som om omgivningen verkar ha förståelse för det som hände men samtidigt utan att försvara det.

Det som är oerhört märkligt är att inget om familjens liv har läckt ut. Jag har en känsla av att dom har befunnit sig i en tystnadskultur. Till och med från Knutby har sanningen kommit fram.
Citera
2018-10-29, 05:56
Medlem
Citat:
OH och Agnes har ”senast sedd-datum” 5/1 dvs efter att testamentet skrevs under och bevittnades 3/1.

Det som är lite märkligt är att HB har ”senast sedd-datum” daterat till 180100 dvs oklart, men efter nyårsafton i januari. Samma som Moa också har.

Men man anger istället då en tidigare tidpunkt då hon skulle varit ”senast sedd”. Varför?

Det skulle vara 2 beroende vittnen till att sett dem i livet. Vännerna blir bara 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in