Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det kommer väl utses en ny byggnadsnämnd till årsskiftet och den gamla har jag ju försökt få kontakt med. Skulle ju rent teoretisk finnas möjligheten att någon av de nya ledamot är hågad - får väl se. Vad gäller dessa olovliga ombyggnader och även dess finansierande av terrorism och svartarbete med rättslös arbetskraft har jag ju redan försökt med de gamla. Min anmälan lades "till handlingarna".

Jadu - det finns väl någon slags gräns för hur mycket negativ en människa är bekväm med att leva med. Mentalt har jag flyttat ifrån Gotland och Sverige.

Känner mig faktiskt mer sugen på att arbeta med utomparlamentariska medel - fula men inte olagliga.

Du får ursäkta att jag tvivlar både på ditt politiska och moraliska engagemang. Här har du nu fått en unik möjlighet att genom mitt öppna brev få igenom en ordentlig genomlysning av familjen Nujens (inte bara) svartbyggen på Gotland med åtföljande (självklara) konsekvenser i form av kommunala kontroller mm - och du säger att du är mer sugen på att arbeta med fula utomparlamentariska medel. Jag slutar aldrig att förundras.
Citera
2018-10-23, 20:24
Medlem
Mitt öppna brev har skickats dels till Advokatsamfundets ordförande Christer Danielsson och dels till JK:s justitiekansler Mari Heidenborn. Hos JK är brevet nu en diarieförd offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst (brevet omfattar 10 A4-sidor). Givetvis skulle jag ha föredragit att publicera det under eget namn, men av uppenbara skäl aktar jag mig noga för att avslöja min identitet. Flashbacks servrar är förhoppningsvis gömda någonstans i Arizonas öknar och numera oåtkomliga för såväl grävande journalister som hämndlystna jurister. För jag är med mitt brev definitivt en avfälling som har svikit mina kolleger inom det rättsvårdande brödraskapet. Dessutom har jag haft mage att publicera brevet på Flashback - ett tillhåll för bruna råttor och allsjöns patrask. Mest upprörda av alla tror jag medlemmarna av nätverken Hilda och Ruben är. Jag har ju i deras ögon gjort något så oförlåtligt som att attackera en av dem omhuldad medlem av det svagare könet. Jag är trots allt rätt säker på att åtminstone två av ledamöterna i Advokatsamfundets disciplinnämnd när de får ta del av mitt brev misstänker vem jag är - jag har haft dem som elever och kanske minns de fortfarande efter alla dessa år mina karakteristiska ordvändningar.

Underskatta för övrigt inte Debbie Nujens och Rickard Damms utförsgåvor. Makarna är inte alls så "korkade" som de ibland har framställts i vissa inlägg här. Debbie Nujen har förutom en jur.kand.-examen även en företagsekonomisk examen från FEI (Företagsekonomiska Institutet), där hon sedan flera år ingår som ledamot av styrelsen och hennes man Rickard Damm har en civilekonomisk examen från Handelshögskolan i Stockholm. Ingen av dem kan därför göra troligt att de handlat i "god tro" eller inte riktigt förstått hur löner, skatter och andra utgifter skall betalas och bokföras. Inte heller kan deras försvarsadvokater göra troligt att det för makarna fanns god anledning att tro, att den så kallade entreprenör utan F-skattesedel som de hittat på Blocket var "seriös" (det är nämligen vad de framfört till media). Nej, på Blocket hittar man just de mindre seriösa hantverkare och byggföretag som också är villiga att jobba svart.

Detta får bli mitt definitivt sista inlägg här på FB. Jag tackar alla medverkande i tråden för allt grävarbete ni har utfört sedan den 30 januari i år. Till Carinah78 vill jag framföra en särskilt hälsning: Ge inte upp och se aldrig slaget förlorat - det gjorde aldrig Zola och till slut blev ju också Dreyfus rentvådd (Thomas Harris "detektivroman" om Dreyfus är för övrigt mycket läsvärd). Nu skall jag knalla ner till mitt favoritställe på Promenade des Anglais och inmundiga den obligatoriska kvällssupen - ett litet glas calva till kaffet,
Citera
2018-10-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Mitt öppna brev har skickats dels till Advokatsamfundets ordförande Christer Danielsson och dels till JK:s justitiekansler Mari Heidenborn. Hos JK är brevet nu en diarieförd offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst (brevet omfattar 10 A4-sidor). Givetvis skulle jag ha föredragit att publicera det under eget namn, men av uppenbara skäl aktar jag mig noga för att avslöja min identitet. Flashbacks servrar är förhoppningsvis gömda någonstans i Arizonas öknar och numera oåtkomliga för såväl grävande journalister som hämndlystna jurister. För jag är med mitt brev definitivt en avfälling som har svikit mina kolleger inom det rättsvårdande brödraskapet. Dessutom har jag haft mage att publicera brevet på Flashback - ett tillhåll för bruna råttor och allsjöns patrask. Mest upprörda av alla tror jag medlemmarna av nätverken Hilda och Ruben är. Jag har ju i deras ögon gjort något så oförlåtligt som att attackera en av dem omhuldad medlem av det svagare könet. Jag är trots allt rätt säker på att åtminstone två av ledamöterna i Advokatsamfundets disciplinnämnd när de får ta del av mitt brev misstänker vem jag är - jag har haft dem som elever och kanske minns de fortfarande efter alla dessa år mina karakteristiska ordvändningar.

Underskatta för övrigt inte Debbie Nujens och Rickard Damms utförsgåvor. Makarna är inte alls så "korkade" som de ibland har framställts i vissa inlägg här. Debbie Nujen har förutom en jur.kand.-examen även en företagsekonomisk examen från FEI (Företagsekonomiska Institutet), där hon sedan flera år ingår som ledamot av styrelsen och hennes man Rickard Damm har en civilekonomisk examen från Handelshögskolan i Stockholm. Ingen av dem kan därför göra troligt att de handlat i "god tro" eller inte riktigt förstått hur löner, skatter och andra utgifter skall betalas och bokföras. Inte heller kan deras försvarsadvokater göra troligt att det för makarna fanns god anledning att tro, att den så kallade entreprenör utan F-skattesedel som de hittat på Blocket var "seriös" (det är nämligen vad de framfört till media). Nej, på Blocket hittar man just de mindre seriösa hantverkare och byggföretag som också är villiga att jobba svart.

Detta får bli mitt definitivt sista inlägg här på FB. Jag tackar alla medverkande i tråden för allt grävarbete ni har utfört sedan den 30 januari i år. Till Carinah78 vill jag framföra en särskilt hälsning: Ge inte upp och se aldrig slaget förlorat - det gjorde aldrig Zola och till slut blev ju också Dreyfus rentvådd (Thomas Harris "detektivroman" om Dreyfus är för övrigt mycket läsvärd). Nu skall jag knalla ner till mitt favoritställe på Promenade des Anglais och inmundiga den obligatoriska kvällssupen - ett litet glas calva till kaffet,
Snyggt jobbat! Spännande att följa och se om det blir någon reaktion. För egen del tror jag rötan sitter så djupt att inget händer förrän statsapparaten ligger i ruiner.
Citera
2018-10-24, 12:59
Medlem
Jo hur man än vrider och vänder på detta så undrar man kring myndigheternas hantering.

1. SÄPO.

När de ser att DN,ÖN,RD och MN enskilt eller tillsammans betalt Akilov betydande belopp så borde väl i vart fall SÄPO förhört dom? Vid minsta misstanke om terrorfinansiering så måste ju varenda sten vändas upp och ned.

Om de blivit förhörda (vilket jag utgår från) så borde kvartetten ha svarat;

- Nej, vi visste inte att en illegal muslim/uzbek som Akilov var en potentiell terrorist. Vi sökte hantverkare på blocket och Akilov kom med i det svepet. Vi betalade honom ett nettobelopp direkt till hans konto och alla var nöjda.

Förmodligen inte tillräckligt för att väcka åtal om terrorfinansiering i Sverige men kanske i USA. Det finns ett stort mått av oaktsamhet i anlitandet av Akilov.

Har då SÄPO, efter förmodade förhören, fört dessa uppgifter vidare till SKV. Verkar tveksamt trots att myndigheter uppmanas att samarbeta.

Min slutsats är att de är förhörda av SÄPO. Omvänt vore ju helt förfärligt.

2. Skatteverket..

SKV har fått tips om de svarta betalningarna till Akilov (se inlägg 7808, kopierat nedan). SKV kan enkelt begära in uppgifter om alla betalningar som skett från kvartettens olika konton under en rad år. Om betalningar skett till andra i liknande situation som Akilov så är det betydande belopp som kan undanhållits i skatter och sociala avgifter samt eventuellt ses som terrorfinansiering. SKV kanske hittar mer än SÄPO.

Det borde solklart förhålla sig som så att SKV f.n. utreder detta. Om de avstår så är det av skäl som vi vanliga dödliga inte kan förstå.

Tipset till SKV är formulerat som nedan och jag har i vart fall svårt att se att SKV raderar det tipset.

"Tydligen har följande sänts till SKV "Tipsa om misstänkt fusk"

https://www.skatteverket.se/omoss/ko...21e9a9561.html

Debbie Dariane Devrim Nujen,P.nr. 740817-XXXX,
Nujen, Loran Azad, P.nr 750620-XXXX och
Nujen Media Aktiebolag, Org.nr 556677-XXX äger Gotland Tingstäde Nystugu 1:142, Gotland Tingstäde Nystugu 1:135 och Gotland Tingstäde Furbjärs 1:26.

De tre fastigheterna har förvärvats mellan 2012 och 2015. Samtliga tre fastigheter har genomgått omfattande renovering. Bland har åtta badrum installerats i Gotland Tingstäde Furbjärs 1:26 som tidigare varit ett militärförråd.

Bedömare uppskattar att i vart fall fyra miljoner nedlagts i renoveringskostnader.

På en eller flera fastigheter har den kände terroristen, Akilov, (Drottninggatan) erhållit 85 000 kr direkt från Debbie Nujen och Rickard Damms gemensamma konto. 10 000 kr av beloppet har betalts direkt till Akilov av Debbies far Mamoste.

Enligt Nujen, Loran Azad så har han i TV-programmet Uppdrag Granskning redogjort för att byggherren för renoveringarna är Rickard Damm (Rickard Claes David Damm , P.nr. 770812-XXXX). Det skall alltså vara Rickard i egenskap av byggherre som beslutat att betala belopp (delkostnad av renoveringen) direkt till Akilov. Vidare framgår av Advokatsamfundets utredning kring Debbie Nujen att betalningar skett till ett företag som saknar F-skattsedel. Arbetsgivaransvaret skall därmed flyttas från företaget i fråga till byggherren alternativ Debbie Nujen och Rickard Damm gemensamt. Vidare kan arbetsgivaransvar även föreligga för Nujen Media AB och för Loran Azad Nujen.

Se länken kring Advokatsamfundets uppgifter.

https://www.advokatsamfundet.se/glob...gen_atgard.pdf

Det finns goda skäl att tro att svart arbetskraft anlitats för flera miljoner kr vilket SKV bör utreda.

EBM har också ett ärende i denna fråga (diarienummer EB 695-18).

Vidare har vissa renoveringar skett på fastigheter utan att bygglov erhållits. Detta har anmälts till Gotlands kommun som f.n. har att utreda frågan."

3. Advokatsamfundet utredning.

Som Medianox på ett förträffligt sätt påpekat i sin skrivelse till Danielsson och Heidenborn så lämnar utredningen av samfundet mycket att i övrigt önska.

Det som frapperar mig mest är att samfundet nöjer sig med att banken p.g.a. sekretess inte kan lämna ut uppgifter till kontohavaren som kan legitimera sig. Sekretess för vem? Självklart kan vem som helst beställa uppgifter som sina betalningar från eget konto senaste 10 åren. Visserligen kanske banken vill ha ett par tusenlappar för att trycka på utskriftsknappen men att hävda sekretess är en bluff.

Om banken inte har uppgifterna bevarade (vilket de inte sagt) så borde deras tillstånd att bedriva bankrörelse dras in omgående.

En advokat som nöjer sig med det befängda påståendet att kontohavaren själv inte kan få ut uppgifter om vilka betalningar som företagits borde knappast vara advokat.
Citera
2018-10-24, 13:49
Medlem
Citat:
Du får ursäkta att jag tvivlar både på ditt politiska och moraliska engagemang. Här har du nu fått en unik möjlighet att genom mitt öppna brev få igenom en ordentlig genomlysning av familjen Nujens (inte bara) svartbyggen på Gotland med åtföljande (självklara) konsekvenser i form av kommunala kontroller mm - och du säger att du är mer sugen på att arbeta med fula utomparlamentariska medel. Jag slutar aldrig att förundras.

Skicka ditt brev själv till byggnadsnämnden din fjant jag är inte intresserad av den "unika möjligheten".

För övrigt tycker jag din genomgång var bra och välskriven frånsett småsaker.
Citera
2018-10-24, 21:38
Medlem
Citat:

Tack för hälsningen, medianox! Den värmde!
Jag lovar att inte ge upp eller att se slag som förlorade, även om de ibland kan se oövervinnerliga ut på håll.
Tack för lästipset! Kanske har jag Harris' bok under armen när jag nästa gång besöker Nice. Då vet du i så fall vem du möter där på Promenade des Anglais..
Citera
2018-10-26, 23:20
Medlem
zurfarns avatar
Jag har självt svårt att se hur detta ska kunna undkomma klanen.

Jo, jag har läst alla argument, har bidragit med en del själv. Hannes Muller, du som anklagar andra för att vara en fjant, en som har sammanfattat denna tråd på runt 8000 inlägg på ett utmärkt sätt. Du gör bara bort dig.

Själv: egen företagare sen minst 40 år. Pröjsat skatter sen dess. Exempelvis din lön, Hannes.

Jag lovar dig, Hannes och alla andra som tvivlar, jag ska nita det här packet!

Nujenpacket.

Dom kommer inte att komma undan.
Citera
2018-10-27, 11:38
Medlem
Tack alla för seriösa genomgångar och redovisningar. Kan bara styrka att det juridiska tricket med "banksekretss" är just bara ett juridiskt trick. Drabbades själv att mitt företags bank gick emot mig när jag begärde ut en kopia av en fullmakt en delägare hade utfärdat för en tredje part. Banken hänvisade till sekretess och sedan till att det skulle kosta mig tusentals kronor att tvinga banken att gräva under månader i sina arkiv. Långt om länge hittade en banktjänsteman (kontorsföreståndaren) på att jag skulle kunna få komma och titta (TITTA) på fullmakten i fråga. Jag tror det var en "kamp" mellan mig, som var betalningsansvarig, under 4-6 månader.

Fula trick och som företagarna i det här fallet ser som normalt och som Advokatsamfundet "respekterar"!
Citera
2018-10-27, 12:58
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Jag har självt svårt att se hur detta ska kunna undkomma klanen.

Jo, jag har läst alla argument, har bidragit med en del själv. Hannes Muller, du som anklagar andra för att vara en fjant, en som har sammanfattat denna tråd på runt 8000 inlägg på ett utmärkt sätt. Du gör bara bort dig.

Själv: egen företagare sen minst 40 år. Pröjsat skatter sen dess. Exempelvis din lön, Hannes.

Jag lovar dig, Hannes och alla andra som tvivlar, jag ska nita det här packet!

Nujenpacket.

Dom kommer inte att komma undan.
Men titta på det oförskämda inlägg Hannes svarar på. Han som, under eget namn och med gott resultat, har gjort sig åtskillig möda i det här fallet.

Medianox anonyma brev är för övrigt utomparlamentariskt. Hur detta faktum ska bedömas "moraliskt" kan ju den som känner sig kallad grunna på.

Jag uppskattar för övrigt också Medianox sammanfattning av problematiken. Men politik, juridik och förmodligen också moral, kan inte bedrivas enkom genom att folk skickar anonyma lappar till varandra.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2018-10-27 kl. 13:46.
Citera
2018-10-27, 20:55
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Men titta på det oförskämda inlägg Hannes svarar på. Han som, under eget namn och med gott resultat, har gjort sig åtskillig möda i det här fallet.

Medianox anonyma brev är för övrigt utomparlamentariskt. Hur detta faktum ska bedömas "moraliskt" kan ju den som känner sig kallad grunna på.

Jag uppskattar för övrigt också Medianox sammanfattning av problematiken. Men politik, juridik och förmodligen också moral, kan inte bedrivas enkom genom att folk skickar anonyma lappar till varandra.

OK, Sven-Gustaf,

Nu tycker jag inte att medianox inlägg var särskilt oförskämt. Men det är min uppfattning. Men att kalla medianox "fjant" var däremot, i mitt tycke, ganska oförskämt.

Du nämner "utomparlamentariskt"....hur vi ska tolka det? Men ibland måste man kanske ta tag i saker utan att ängsligt fråga sig om det är parlamentariskt, moraliskt eller vad fan som helst.

I detta fall beträffande Nujen-klanens handel och vandel, så är det mest uppseendeväckande rättsstatens totala frånvaro. Så som vi känner historien idag.

För egen del, rent personligt, så är jag mest upprörd över den tafatthet myndigheterna visar när det gäller svartjobb och oskattade pengar från välbeställda personer, som tydligen anses stå över lagen. Normaliseringen av svartjobb, som bara vissa skyddade anses ha rätt till. Det upprör mig. Och Advokatsamfundets rent löjeväckande hantering av Debbie/Rickard.

Att Özz är en nolla med typ en 14-årings intellekt bryr jag mig inte så mycket om. Jag behöver inte gå på hans s.k. föreställningar och jag behöver inte läsa hans s.k. krönikor i Expressen.

Det är alltså annat som upprör.

Och du, Sven-Gustaf, det här med "anonyma lappar", det är just det som skickas i tusentals varje dygn på den sajt vi befinner oss på.

Vänligen/ zurfarn
Citera
2018-10-27, 21:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
OK, Sven-Gustaf,

Nu tycker jag inte att medianox inlägg var särskilt oförskämt. Men det är min uppfattning. Men att kalla medianox "fjant" var däremot, i mitt tycke, ganska oförskämt.

Du nämner "utomparlamentariskt"....hur vi ska tolka det? Men ibland måste man kanske ta tag i saker utan att ängsligt fråga sig om det är parlamentariskt, moraliskt eller vad fan som helst.

I detta fall beträffande Nujen-klanens handel och vandel, så är det mest uppseendeväckande rättsstatens totala frånvaro. Så som vi känner historien idag.

För egen del, rent personligt, så är jag mest upprörd över den tafatthet myndigheterna visar när det gäller svartjobb och oskattade pengar från välbeställda personer, som tydligen anses stå över lagen. Normaliseringen av svartjobb, som bara vissa skyddade anses ha rätt till. Det upprör mig. Och Advokatsamfundets rent löjeväckande hantering av Debbie/Rickard.

Att Özz är en nolla med typ en 14-årings intellekt bryr jag mig inte så mycket om. Jag behöver inte gå på hans s.k. föreställningar och jag behöver inte läsa hans s.k. krönikor i Expressen.

Det är alltså annat som upprör.

Och du, Sven-Gustaf, det här med "anonyma lappar", det är just det som skickas i tusentals varje dygn på den sajt vi befinner oss på.

Vänligen/ zurfarn
Du får gå tillbaka till den diskussion som ledde till omdömet fjant, där Hannes politiska och moraliska engagemang ifrågasattes. Men det här är ju bisaker, inte vad tråden handlar om, och jag skulle inte ha lagt mig i om inte Hannes upprepade gånger blivit förmanad och bannad av folk som inte hängt med, ett par gånger på barnslig utskällningsnivå (raderat).

Medianox är en kapacitet högt över trådgenomsnittet, det är Hannes Muller också men på ett annat sätt. Varför skulle den senare stillatigande ta emot nedlåtande anmärkningar från den förre, som till skillnad från honom själv sitter skyddad bakom en noggrant bevakad anonymitet och tillåter sig att fälla omdömen om hans moral? Därmed torde "anonyma lappar" vara förklarat.

Det var allt. Må Nujens sjunka.
Citera
2018-10-27, 22:00
Medlem
sebertos avatar
Ja det var just en vacker avslutning av den "eminenta" medianox, oförskämd, feg och koketterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in