2018-10-26, 20:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ok, tack!
Han till höger är väl LT gissar jag!?

Verkar som vi kan frikänna TP från vissa av de gjorda observationerna under kvällen.
Karaktäristiskt utseende minst sagt.
Han ser inte småfet ut tycker jag.
Vet vi något om längden?
Ja, den andre är Leif Tell. Såvitt jag förstår togs bilderna under rättegången mot Proletären. Och det var väl på 90-talet?
Citera
2018-10-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, den andre är Leif Tell. Såvitt jag förstår togs bilderna under rättegången mot Proletären. Och det var väl på 90-talet?
Den enda observation som jag tycker passar hyfsat är väl skelleftehamnsmannens teckning.
Men riktigt så groteskt utseende tycker jag inte TP hade.
Schweizertyska?

Känns som även den kopplingen vilar på alldeles för svajig grund.
Citera
2018-10-26, 22:18
Medlem
Jag undrar om det ligger något i ryktet att PU utreder walkie talkie observationer med eventuell koppling till Stay behind.
Citera
2018-10-26, 23:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har ett förslag därvidlag.

Signalementet på WT-mannen på Schönfeldts gränd, den vankande mannen som LEE såg vid Grand och mannen som ca 23.50 åkte taxi till Kista från området vid Grand kan vara samme man, nämligen TP.

Jag är övertygad om att hans alibi är ett falsarium.

Kan spaningsledningen nita fast honom ligger vägen öppen.

Den något fetlagde man som Ulla Strömbäck-Larsson ser på Schönfeldts Gränd har mycket små likheter med den bredaxlade man som Lars-Erik Eriksson iakttar utanför Grand. Den senare gjorde LEE en teckning av och det är vältränad bredaxlad typ som framträder.
Citera
2018-10-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den något fetlagde man som Ulla Strömbäck-Larsson ser på Schönfeldts Gränd har mycket små likheter med den bredaxlade man som Lars-Erik Eriksson iakttar utanför Grand. Den senare gjorde LEE en teckning av och det är vältränad bredaxlad typ som framträder.

Det är nog så att de olika signalementen i sig inte kan leda till identifikation.

Sättet att komma åt wt:män och ev konspiratörer är via de 22 knarkspanarna. Det synes vara en omöjlighet att uppmärksamma och tränade spanare inte hade märkt något av en extern verksamhet i samma område och intresserat sig för den, eller rapporterat in den omedelbart efter mordet. Det som återstår är att det var de själva i olovliga ärenden eller att det var någon slags kollegor de igenkände som de inte ville eller fick berätta om. Lika märkligt är det att DF dröjer 30 år innan han ens nämner påstådda Barbrogruppare. Det som förtigs kan säga lika mycket som det som sägs.

Genom att pressa dem kanske man kan konfrontera med några vittnesbeskrivningar som en hjälp att få dem att hålla sig till korrekta tider och platser. Det är väl ungefär så långt de är användbara... vittnesiakttagelserna.
Citera
2018-10-27, 00:05
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
HH var i Stockholm och lekte polis.
Han var inte inblandad i någon mordkomplott, men hade dessvärre, p.g.a. för mycket spanarna på Hill Street och Miami Vice överskattat sin och sina handgångna polisbusars förmåga att skydda statsministern.

Hotbilden mot Palme var känd och Palme hade med garantier från den ytterst inkompetente länspolismästaren gått med på att byta livvaktsskyddet mot denna inkompetenta samling poliser.

Han och hans ”supersnutar” hade just denna kväll samlats för att locka konspiratörerna i en fälla, genom att invagga statsministern i en falsk trygghet och förmå honom att spela lockfågel.

Ja det är ju fredagkväll nu också...

Och naturligtvis var väl den sjölvutnämnde rikspolischefen Ebbe Carlsson med på ett hörn.

Finns ingenting som säger att man frågade Palme om lov.
Citera
2018-10-27, 00:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Nja, det finns faktiskt en del likheter vad gäller ålder, kroppsbyggnad, jacka, längd mellan dem. Självklart är inte signalementen identiska, vi pratar trots allt om vittnen som en vinterkväll iakttagit en för dem okänd person. Varseblivning varierar.

Ungefär så här ser det ut:

US: Mannen på Schönfeldts gränd är cirka 170-175 cm lång, 35-40 år, kraftigare än mannen på perrongen och han bär en mörk jacka som går en bit ner på låren. Han har jeans på sig. Hans hår är halvlångt, tjockt och rödblont eller cendréfärgat. Han har liten näsa och runda kinder.

LEE: En kraftig mansperson, fyrkantigt ansikte, cirka 180 cm lång, 35-40 år, mörk jacka, kraftig ej fet, inget skägg, inga glasögon, osäker hårfärg (möjligen ljus), den mörka jackan går enligt teckningen ner en bit på låret.

MW: 35-43 år, snarare över 40 år än under, 175-180 cm lång, kraftigt byggd, begynnande korpulens, troligen vältränad i yngre år, grovt något runt ansikte. Något i ansiktet var speciellt – troligen hade mannen en kraftig näsrot och förhållandevis små ögon, dålig ansiktshy, normalljus, fick intrycket av att håret är mörkblont-mellanblont med begynnande grånad. Mannen var barhuvad och hade varken glasögon, mustasch eller skägg. Han var klädd i en mörk rock av trenchcoattyp som antingen var svart eller mörkblå. Trenchcoaten gick till strax ovanför knäna.

Skillnaden mellan jacka (US+LEE) och trenchcoat (MW) är uppenbar. Personen i fråga kan trots allt ha bytt ytterplagg mellan 23.15 och 23.48.

Men visst, naturligtvis skulle jag inte ta gift på att det är samme person, men likheterna mellan signalementen är ändå intressanta tycker jag. Och då associerade jag till TP som var kraftigt byggd, ungefär i den längden, på flera bilder bär mörk jacka och kunde se lite bestämd ut.

Samtidigt upptäcker jag själv vid en ny genomläsning av förhören en sak som nog trots allt gör att det möjligen var en annan man än TP - alla tre vittnena talar om en ljusare hårfärg. TP var mörkhårig.

Det kan med andra ord röra sig om samme man, men en annan man än TP som dessutom var ca 30 år 1986. Den iakttagne var av allt att döma äldre.

Nåväl, det var ett uppslag. Jag hävdar fortsatt att det finns klara likheter mellan dessa tre signalement.
Citera
2018-10-27, 00:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Var TP kort och lite småfet, med bulliga kinder?
Är det Ulla Strömbäcks observation du syftar på?

Karln har ju siktats över hela stan. Signalementet pendlar mellan stor och blond med skinnjacka, till liten mörk med täckjacka, och allt däremellan. Med rock, med eller utan glasögon och på bussar och i taxibilar.
Hur fan såg karln ut egentligen?

Ha ha, du kan läsa mitt senaste inlägg i frågan. Har kommit fram till att det finns klara likheter mellan de tre signalementen men att det vid en närmare granskning troligen inte var TP eftersom personen som beskrivs hade ljusare hårfärg och var äldre än TP som 1986 var ca 30 år.

Så kan det vara. Men om man inte försöker så händer ingenting.
Citera
2018-10-27, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, du kan läsa mitt senaste inlägg i frågan. Har kommit fram till att det finns klara likheter mellan de tre signalementen men att det vid en närmare granskning troligen inte var TP eftersom personen som beskrivs hade ljusare hårfärg och var äldre än TP som 1986 var ca 30 år.

Så kan det vara. Men om man inte försöker så händer ingenting.
Klart man ska försöka!
Jag respekterar dig som en god debattör. En av de bästa här i tråden, men jag vill samtidigt poängtera faran med att på lösa grunder spekulera.
Det kan leda fel. Anér som också var en hejare i övrigt drog sina slutsatser lite väl långt ibland, och det är lätt hänt.
Jag är verkligen inget föredöme i den bemärkelsen, men
det är vanskligt att identifiera person utifrån så vaga vittnesbeskrivningar då de är för generella.

Uttolkaren kommer ofelbart att ledas i den riktning som ligger i linje med sin egen tes.

Detta var vad som hände i fallet CP, och då låg det ändå inom ramen för en ”professionell” mordutredning.
Det är farliga vägar, men vi måste med förståelse av mänsklig psykologi förstå att vi själva inte är mycket bättre.

Den som vill kan på samma ”goda” grunder tolka in AB, LJ, SE, NF och CA, Ted Gärdestad, Svartenbrandt, AA, VG och AL, för att få det att stämma.med sin egen bild.
På samma sätt som ME blivit damen i de fyras gäng på Apelbergsgatan.

Sigge kanske såg fel eller hade snutnoja rent allmänt och drog sin slutsats.
Det kanske egentligen var ett hemsjukvårdsteam på väg till eller ifrån en gamling i kvarteret?

Men visst måste vi hålla diskussionen fri och tillåta oss att spekulera.
Citera
2018-10-27, 07:59
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venty
Tesen att en ensam person av tillfällighet skulle ha befunnit sig på samma plats som Palme, identifierat honom och där och då beslutat att skjuta honom är enkel att avfärda, då det är så otroligt osannolikt.

Men att därifrån dra några definitiva slutsatser om vilka och varför är en komplexitet på en helt annan nivå, och där det känns att samtliga teorier har ungefär samma nivå av trovärdighet och sannolikhet.
Att 22 narkotikaspanare befann sig i grannskapet aktuell kväll har ingenting med trovärdighet eller sannolikhet att göra. Det är numera ett faktum.

Däremot rör det sig om trovärdighet och sannolikhet om man påstår att det var de som avrättade statsministern. Och hur sannolikt det är att just spanaren som mördaren skulle sprungit in i famnen på, enligt Thure Nässen, var just den som avvek i förtid.

Oavsett vilket måste dessa spanare ha gjort iakttagelser i det aktuella området. Eftersom man just spanade. Antingen såg man ingenting eller så såg man något.

Jag har inte någonstans sett uppgifter om att PU förhört dessa poliser i den bemärkelsen. Det som Dag Andersson fastslog var att den spaningen utretts och avförts. Den hade ingenting med mordet att göra.

Hur stor är då sannolikheten att Krister Pettersson skulle riva upp det beslutet och återigen utreda samma sak. Trots allt var ju inte DA inkompetent. Snarare tvärtom.

Jag har tidigare i tråden varnat för att se Krister som en frälsare. Att ta hans ambitioner som att han löst/löser mordet. Snarare är det väl hans väg till att njuta sitt otium. Vilket han själv nämnt. Tidsgränsen är hans pensionering.
Citera
2018-10-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
If you want to test fire a S & W -

"Tänk om tiden använts till att avfärda skandiamannen, få in och provskjuta C.A’s revolver"

Why not start with the S & W the guy with the factory in Jämtland had...OP stood in his factory a few days prior!

Kände inte till detta med en Smith & Wesson på någon fabrik i Jämtland.

Vem var registrerad ägare till denna revolver och vad hade Palme för ärende på fabriken i Jämtland några dagar innan han mördades?
Citera
2018-10-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Jag har tidigare i tråden varnat för att se Krister som en frälsare. Att ta hans ambitioner som att han löst/löser mordet. Snarare är det väl hans väg till att njuta sitt otium. Vilket han själv nämnt. Tidsgränsen är hans pensionering.

Jag tror att den tidsgräns han har är betydligt snävare och att om det inte händer något ganska snart så kommer saker som finns i utredningen att börja läcka med oöverskådliga konsekvenser.

CP-spåret drevs med huvudsaklig hjälp av pressen som höll liv i det i årtionden och med all säkerhet var matade av krafter som inte vill få fram den verkliga sanningen eller att vissa stenar skulle vändas.

I övrigt agerade man reaktivt på saker som dök upp och avfärdades.

När detta spår dött sotdöden vilket var lååångt före KP började man driva andra spår (vi struntar i Hylin vars egentliga mål var att väcka CP-spåret från graven vilket var dödsdömt på förhand) Ett tag var det Sydafrikaspår. Gamla/IB och Säpogänget försökte sjösätta ett märkligt rysspår som var en variant av kurdspåret via egna kontakter och att "ta kontroll" över informationsflödet från Jallai. DF gör patetiska försök att via pressen driva reaktiv desinformation om den närvaro kring området (i annat ärende) han tidigare själv hävdat där OF:s agnade krok med Barbro och Leongrupper förknippades med hans namn vilket gjorde att han försökte svära sig och dessa fiktiva grupper fria.

Inget av dessa spår fick dock fäste trots massiv bearbetning av mediakontakter.

Resultatet blev istället att manipulationerna av CP spåret från knarkspan flöt upp liksom nya uppgifter om denna. Något som den uppmärksamme märkte att PU känt till och agerat kring redan tidigare.

I detta läge dyker SE-spåret upp i illa orkestrerad repris men får trots intensiv spridning ingen livsluft.

DET är läget för KP. Ingenting kan presenteras utan en redovisning av spanare från olika hålls aktiviteter, positioner, vapeninnehav, åsikter, inbördes relationer etc etc.

Alltså har PU och KP inget som helst fritt val längre. Oavsett avslut så måste allt fram vilket betyder att mycket med måste avtäckas om det inte blir något åtal än om faktiskt någon åtalas med eller utan erkännanden.

Klockan tickar där och det är inte KP eller makthavare som bestämmmer tidsplanen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in