Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Den något fetlagde man som Ulla Strömbäck-Larsson ser på Schönfeldts Gränd har mycket små likheter med den bredaxlade man som Lars-Erik Eriksson iakttar utanför Grand. Den senare gjorde LEE en teckning av och det är vältränad bredaxlad typ som framträder.
Nja, det finns faktiskt en del likheter vad gäller ålder, kroppsbyggnad, jacka, längd mellan dem. Självklart är inte signalementen identiska, vi pratar trots allt om vittnen som en vinterkväll iakttagit en för dem okänd person. Varseblivning varierar.
Ungefär så här ser det ut:
US: Mannen på Schönfeldts gränd är cirka 170-175 cm lång, 35-40 år, kraftigare än mannen på perrongen och han bär en mörk jacka som går en bit ner på låren. Han har jeans på sig. Hans hår är halvlångt, tjockt och rödblont eller cendréfärgat. Han har liten näsa och runda kinder.
LEE: En kraftig mansperson, fyrkantigt ansikte, cirka 180 cm lång, 35-40 år, mörk jacka, kraftig ej fet, inget skägg, inga glasögon, osäker hårfärg (möjligen ljus), den mörka jackan går enligt teckningen ner en bit på låret.
MW: 35-43 år, snarare över 40 år än under, 175-180 cm lång, kraftigt byggd, begynnande korpulens, troligen vältränad i yngre år, grovt något runt ansikte. Något i ansiktet var speciellt – troligen hade mannen en kraftig näsrot och förhållandevis små ögon, dålig ansiktshy, normalljus, fick intrycket av att håret är mörkblont-mellanblont med begynnande grånad. Mannen var barhuvad och hade varken glasögon, mustasch eller skägg. Han var klädd i en mörk rock av trenchcoattyp som antingen var svart eller mörkblå. Trenchcoaten gick till strax ovanför knäna.
Skillnaden mellan jacka (US+LEE) och trenchcoat (MW) är uppenbar. Personen i fråga kan trots allt ha bytt ytterplagg mellan 23.15 och 23.48.
Men visst, naturligtvis skulle jag inte ta gift på att det är samme person, men likheterna mellan signalementen är ändå intressanta tycker jag. Och då associerade jag till TP som var kraftigt byggd, ungefär i den längden, på flera bilder bär mörk jacka och kunde se lite bestämd ut.
Samtidigt upptäcker jag själv vid en ny genomläsning av förhören en sak som nog trots allt gör att det möjligen var en annan man än TP - alla tre vittnena talar om en ljusare hårfärg. TP var mörkhårig.
Det kan med andra ord röra sig om samme man, men en annan man än TP som dessutom var ca 30 år 1986. Den iakttagne var av allt att döma äldre.
Nåväl, det var ett uppslag. Jag hävdar fortsatt att det finns klara likheter mellan dessa tre signalement.