2018-10-26, 23:38
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
i sånna här fall tycker jag aldrig man "hör något" när gärningsmännen "lyckas", dvs kommer undan ostraffat med bytet. Däremot är media ivriga att basunera ut när dom torskar. Kan man aldrig riktigt ropa hej som rånare och vara lugn, eller när kan man säga "vi lyckades"? Och varför talas det aldrig i media om lyckade kupper, om polisen inte har ett spår i detta fall om 1 månad - har dom då klarat sig? Och varför skrivs det aldrig om dom som klarar sig, bara dom som torskar? För att inte fler ska bli sugna och göra samma sak eller?

Verkar väl som dessa klarat av de "svåraste testen" nu? Dvs packa rånbilen och fly till något lägenhet och trycka utan att polisen kommer in hack i häl.

Ja vi får se när helikoptrarna skannat av de stora skogsområdena med värmekameror, för delaktigt nu innan snön kommer eller om de nu lyckats fixa en lägenhet att gömma sig i, men eftersom de verkar ha vänt på flyktvägen(enligt uppgift) känns det som att de faktiskt inte riktigt visste vart de skulle ta vägen alt hade en magkänsla som säger håll er till landsvägar och inte rakt in i Linköping.
Citera
2018-10-27, 00:03
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Ja vi får se när helikoptrarna skannat av de stora skogsområdena med värmekameror, för delaktigt nu innan snön kommer eller om de nu lyckats fixa en lägenhet att gömmasig i...

De har förmodligen barrikaderat sig i ett övergivet hus just nu.
Polisen skannar av mobiltrafiken i området och har ringat in ett skogsområde.

Detta är vad jag tror.
Citera
2018-10-27, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Polisen har lite värre vapen och utrustning idag än 1999 så jag vet inte om det hade gått lika bra för rånarna speciellt inte om NI hade dykt upp då hade det blivit köttfärs av buset

http://www.gp.se/image/policy:1.4230341:1491745288/Hoglundanalys_1.jpg?$p=1b60c76&w=1100&$w=dbc5b5e

Man har MP5 istället för Kpist M/45... Men finns MP5 i bilarna? Knappast.
Citera
2018-10-27, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Eller Hollywood 97, rånarna var ju uppenbarligen redo för strid. Undrar vad som hade hänt om rånarna "trängts in" på orten. Det kanske hade gått till historien som "Slaget om Åtvidaberg"

Åtvidaberg är den tristades hålan på jorden, orten är mest kända för Facit som gick omkull 1970..
Citera
2018-10-27, 00:24
Medlem
Efter att ha tittat på filmklippet på rånarna upprepade gånger nu så kan jag inte släppa att jag tycker att en av rånarna ser ut att vara en Kvinna.. ! Den långa smala, som lägger påsen i bilen, Den personen har vad som ser ut att vara bröst, tuttar.. jag har tittat så många gånger nu ..det guppar rejält på väg mot bilen om man säger så.. att det skulle vara "manboobs" stämmer inte riktigt med att vara så lång o smal..
Citera
2018-10-27, 00:25
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
De har förmodligen barrikaderat sig i ett övergivet hus just nu.
Polisen skannar av mobiltrafiken i området och har ringat in ett skogsområde.

Detta är vad jag tror.

Då är de inte direkt smarta. Men av vad man kan se på videon ser de inte ut som skarpaste knivarna i lådan eller särskilt seriösa. Så mycket möjligt att de inte ens fanns någon direkt flyktplan, eller en så dum plan som ett ödeshus.

Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Åtvidaberg är den tristades hålan på jorden, orten är mest kända för Facit som gick omkull 1970..

Haha. Det finns betydligt värre hålor än Åtvidaberg! Till och med i Östergötland finns flera, eller menar du att till exempel Finspång och Ödeshög skulle vara roligare?
Citera
2018-10-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
Och det vapen som syns i filmen på Aftonbladet ser ut att vara en AK-47S alternativt en AKMS, förmodligen inte en Zastava-variant men säker är svårt att vara. Pipan ser väldigt tunn ut och den fällbara kolven är sliten då axelplattan inte ser ut att låsa sig som den ska. Dubbelt magasin (tejpade upp och ned med varandra).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2y5zE/vapnat-ran-mot-bank-i-atvidaberg--poliser-beskjutna-under-flykt

Bild 2 åtvidaberg.png

Bild 1 åtvidaberg.png

Bild 3 åtvidaberg.png

Ja vi fattar att du tycker de e ball med vapen
Citera
2018-10-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GizmoBoy
Nej det var jag inte, men säker källa har bekräftat det handlar om 7miljoner euro. Varför är det så konstigt med det, är ni avundsjuka eller

Dagens största bullshit!
Citera
2018-10-27, 00:44
Medlem
Lägg fokus på den långa rånarens skor. Svarta slimmade med grått ovanpå. Likt en "badsko" Platt sula. Ingen snörning. Kan ni finna en sko med det utseendet? Sök runt. Där finns en viktig pusselbit.
Citera
2018-10-27, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Stämmer, men det hade ändå blivit jävligt spektakulärt om rånarna låst in sig på orten. NI hade ju självklart gjort köttfärs av rånarna med sina AK5or men tänk vilket efterspel det hade blivit, dokumentärer, internationell media som rapporterar om att en söt liten svensk småort helt plötsligt blev en krigszon och kanske en Hollywood-film med NI i huvudrollen.

Finns något exempel på att buset har använt AK5 i rån? Ak4 var vanlig på 80 och 90 talet, bl a sköts en polisman ihjäl högdalen 1992 med en Ak4.

Idag dominera väl olika varianter av Sovjet byggda AK 47 ibland buset. Här verka det har använt en Ak 74. Är Ak 47 plattformen lika modulär uppbyggt som H & K G3 eller AR15? Någon som kan tyg mtrl och kan svara?
Citera
2018-10-27, 00:56
Avslutad
Dom är inte dumma, dom visste vad dom skulle göra samt automatvapen mot Sveriges fjoll polis är ett säkert kort och det visste dom.
Citera
2018-10-27, 00:58
Medlem
Deltar NI eller piketen från Stockholm i insatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in