2018-10-26, 16:04
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet vi om hon ens var med till LA?

De flesta tidningar nämner bara att "mannen" reste iväg (troligtvis av respekt för HD som inte är misstänkt).
Hittade dock en artikel från 1 juni som nämner att de reste tillsammans.

Citat:
Efter att mannen släpptes på fri fot för drygt två veckor sedan reste han och kvinnan som på pappret fortfarande är hans hustru på en planerad resa till USA. Men de kom aldrig så långt. Svenska polisen såg till att*de fick inreseförbud i landet*och de återvände hem. Under tiden beslagtog polisen mannens bil som stod parkerad på långtidsparkeringen på Arlanda flygplats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR/grannen-haktad-for-mord-pa-traningskompisen-lena-45
Citera
2018-10-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Skriv ut vad du menar istället för att komma med glidningar enligt dina åsikter.

Vad du i själva verket menar är väl att du "inte kan utesluta..." men du ger sken av att det är polisen som har uttalat detta.
Om du hade läst mina olika inlägg om en hypotetisk, religiös fanatiker utan dina förinställda glasögon, så hade du nog sett att det MINA spekulationer, ingen annans.

Och om det hade varit så att jag menat att Polisen anser sig inte kunna utesluta en gärningsperson enligt mitt exempel, så hade det framgått av min text. Har ingen som helst ambition av att försöka lägga ord i andras munnar. Allra helst inte i Örebropolisens.

Men om du letar upp artikeln i tidningen Dagen, kan du se att Polisen bara avför själva Equmeniakyrkan från misstanke om att vara inblandade, inte en fristående, förvirrad, religiös fanatiker. En sådan hypotetisk gärningsperson har Örebropolisen inte avfört. Min gissning är att Örebropolisen inte ens tänkt i de banorna, dvs i mina banor.

Har f ö aldrig haft problem med att formulera mig. Tydligt.
Sagt upplysningsvis.
Citera
2018-10-26, 16:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
De flesta tidningar nämner bara att "mannen" reste iväg (troligtvis av respekt för HD som inte är misstänkt).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR/grannen-haktad-for-mord-pa-traningskompisen-lena-45

Tack!
Du har alltid ordning och reda!

Jag började tro att hon kanske inte åkte med trots allt.
Men då vet vi det!
Citera
2018-10-26, 16:37
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ska vi inte hålla dessa personer utanför detta? Vad tillför det?
Instämmer.
Har väl lite svårt för att man använder ett mord som ursäkt till att publicera bilder på och gotta sig i icke inblandades ovidkommande vardagliga bestyr. Utan förment intresse för mordet så framstår publiceradet av bilderna och poster om HD:s föräldrars göranden generande skvallrigt. Vad gränsen bör dras vet nog ens inre röst.

Är notknäpparen av annan åsikt om HDs föräldrars relevans för mordet är jag av idel öra?

Det är nödvändigtvis inte så som jag trott att intresset för det utförda mordet är vad som tilldragit entusiasmen för denna tråd. För en del är det i själva verket sekundärt och skvallret primärt .
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-26 kl. 16:44.
Citera
2018-10-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser

Tack så mycket! Jag tror precis som NoCashAsh att resorna är nycklar i sammanhanget. Det finns SÅ många motsägelser just vad gäller resorna:
*var USA resan planerad för paret D? Var den en julklapp från HDs föräldrar eller inte? Var de anmälda på ett event i mellanvästern? Höll de på att lappa ihop förhållandet?
*varför sa HDs(?) föräldrar att de inte visste var paret var någonstans till massmedia?
*Blev de stoppade av ett sent sökt ESTA, av polisen i Örebro (som enligt källa i tråden sagt på fråga från SD att det gick bra att resa) eller för att han varit anhållen?
Citera
2018-10-26, 16:44
Medlem
Citat:
Det fetade; det är jag inte övertygad om att det förhåller sig som du tror.

Jag tänker att det tvärtom vore självklart att göra en motanmälan om det förhöll sig på det viset att han tyckte att det var hon som felat. Hon gör ju faktiskt en anmälan. Vilket kan leda till något otrevligt. Det kan slå väldigt fel, med prickar i protokollet. Vilket det just nu också gör. Det ligger honom i fatet just nu.

Att han avböjer advokat kan lika gärna (i mina ögon) bero på att han vill visa att han inte har gjort något, han är oskyldig och de "inget har på honom". En inställning att han kan övertyga om att han inte kunde få ut henne på något annat sätt. Jag tror dock att han visst skulle kunnat få ut henne på annat sätt. Jag tror liksom tidigare att han knoggnuggade henne för att han blev frustrerad. Frustrerad över deras ojämna syn på förhållandet. Han ville mer än hon.

Det här är bara spekulationer, gjorda i brist på fakta

Det sista du skriver, det andra har vi ju redan facit på egentligen.
"Han ville mer än hon", varför i all sin dar följde han inte med in i så fall.
Det finns ingenting som tyder på att han ville annat än å bli av
med henne, helt enkelt få ut kärringen ur sin bil.
Det är ju helt uppenbart att han varken ville ha bullar eller dopp, åtminstone
'inte då.
Citera
2018-10-26, 16:50
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
När det gäller bil å bullbråket så kunde SD ha lagt en motanmälan mot LW för "egenmäktigt förfarande", nu är jag inte jurist men jag tror
att hans chanser å få igenom en sådan anmälan hade varit goda.

Nu gjorde han inte det, han avböjde advokat för att han inte tyckte sig behöva det.
Det är ganska tydligt att han inte tog anmälan allt för allvarligt.
Citat:
Att han avböjer advokat kan lika gärna (i mina ögon) bero på att han vill visa att han inte har gjort något, han är oskyldig och de "inget har på honom". En inställning att han kan övertyga om att han inte kunde få ut henne på något annat sätt. Jag tror dock att han visst skulle kunnat få ut henne på annat sätt. Jag tror liksom tidigare att han knoggnuggade henne för att han blev frustrerad. Frustrerad över deras ojämlika syn på förhållandet. Han ville mer än hon.

Hans reaktion och agerande kan ju också ha påverkats av att han förhördes först flera månader efter händelsen. Särskilt om de hade en grötig av-och-på-relation där de rök ihop och försonades med jämna mellanrum. Vet inte om det där ärendet sköttes överdrivet bra faktiskt.
Citera
2018-10-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tack så mycket! Jag tror precis som NoCashAsh att resorna är nycklar i sammanhanget. Det finns SÅ många motsägelser just vad gäller resorna:
*var USA resan planerad för paret D? Var den en julklapp från HDs föräldrar eller inte? Var de anmälda på ett event i mellanvästern? Höll de på att lappa ihop förhållandet?
*varför sa HDs(?) föräldrar att de inte visste var paret var någonstans till massmedia?
*Blev de stoppade av ett sent sökt ESTA, av polisen i Örebro (som enligt källa i tråden sagt på fråga från SD att det gick bra att resa) eller för att han varit anhållen?

Så här tror jag att det ligger till med den "sena ESTA ansökan.

Det här med HDs sena ESTA-ansökan dök upp i tråden som en spekulation om
varför dom inte blev insläppta i USA, sedan har det dykt upp som fakta men
det är en trådsanning, jag har i alla fall aldrig sett det bevisat.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Citat:
Det är möjligt eller om det helt enkelt var så att HD inte sökt ESTA de 72 timmar man rekommenderar före avresa.
I så fall kollar de med all säkerhet upp SD som resesällskap extra noggrant även om han haft giltigt ESTA. Vilket i sig inte betyder att han får inresetillstånd.Jag vet inte om de får tillgång till uppgifterna att han varit anhållen?
Det skulle i så fall med all säkerhet vara skälet för nekat inresetillstånd

Citera
2018-10-26, 17:00
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Vet vi om hon ens var med till LA?

Den 26 maj 2018 skriver HD ang semesterplanerna:

Found itFound it
05/26/2018
Stannar bilen och kliver ut och ser välbekanta ansikten. De har cyklat hela slingan och är rosiga och varma men trots det blir det varma kramar. Bara att leta sig upp till GZ och plocka fram burken. TFTC!

"När de tänka semesterplanerna ändrades var det bara att anpassa sig till situationen. Sent på fredagen bestämde vi oss för att ta en tur till Filipstad dagen efter då det skulle släppas nya burkar. I den röda bilen som for i väg på morgonkvisten satt BaSoa51, Herrteamdavidsson och jag. Under dagen loggades några FTFer samt ett antal GeoTourburkar. Väl hemma igen blev det en mysig grillkväll med resten av släkten."
Citera
2018-10-26, 17:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
'inte då.

Ja, hon ville inte ha in gubben. På annat än en fika.
Det var väl det som var så jobbigt för honom.
Det var väl det hon ville prata med honom om (hon ville prata färdigt).
Att hon inte ville ha ett förhållande med honom.
Citera
2018-10-26, 17:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
'inte då.
- Det är även uppenbart att det var LW som "ville mer" och att anledningen dom obestridliga uppgifterna mött hårt mothugg är att det av motståndarna (bla notknapparen i posten ovan) värderas som en högst klandervärd kvinnlig egenskap att envist "vilja mera."

- Följdakligen blir du om du påtalar det otvivelaktigt påstridiga i LWs personlighet oförskämt anklagad för att svartmåla LW.

- Bör tilläggas jag anser det är en egenskap som bör (om)värderas som ett fördelaktigt karaktärsdrag inte bara hos framstående män utan även hos kvinnor.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-26 kl. 18:11.
Citera
2018-10-26, 17:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ok, undrar om det är någon i tråden som är insatt i geo-sammanhang som vet om HD:s föräldrar håller på med geo... har i bakhuvudet att det framkommit i tråden att dom gör det?

Både systern och föräldrarna geocachar relativt frekvent, ofta tillsammans. Både lokalt i Örebro-trakten men även på diverse utlandsresor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in