Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Att du tycker att dessa vetenskapliga teorier låter helt sanslösa beror bara på att du inte är insatt. Det är tvärtom de överlägset rimligaste alternativen, eftersom alla bevis och logiska slutsatser leder fram till dem.
Gud däremot tror man enbart på därför att ens föräldrar gjorde det eller för att man inte kan acceptera sin egen obetydlighet. Det finns lika mycket stöd för Guds existens som för existensen av Hogwarts skola för häxkonster och trolldom.
Det är möjligt att vetenskapen har fel. Men den har en ofantligt mycket större sannolikhet att ha rätt än religionen.
Vetenskapen har fått ändra sina teorier i olika sammanhang under våra århundranden.
Min son är omöjlig att diskutera med. Han tror blint på vetenskapen.Det gör inte jag.
Tror heller inte på skapelseberättelsen.
Där är vi två överens.
Han är ateist ut i fingerspetsarna.
När vi två diskuterar de här två teorierna blir han fanatisk och låser sig fast i termer, metodik, mm.
Blir fyrkantig.Tänker fyrkantigt. Vi krockar rejält.Jag gillar att tänka fritt utan färdigställda mallar som är skapade av andra.
Ja jag tycker att det är sanslöst. Finns ingen absolutitet i det heller.
Jag tänker inte jämföra mig med en så kallad vetenskapsmän. Eller läsa vetenskapslitteratur i det oändliga. Om du sedan säger att jag inte är insatt så har det ingen betydelse för mig.