2018-10-25, 00:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Varför lägger du så mycket energi på att kullkasta siffrorna, Iesho och SE? Beskriv ditt scenario, så vi kan lyfta diskussionen!

Vad har du? Donald Forsbergs märkligheter, och sedan då? Hur stor är konspirationen, om den förmår att hålla utredare i trettioårigt järngrepp, och tillochmed trolla i flashbacktråden? Vilka är aktiva desinformatörer, vilka är nyttiga idioter, varsågod!

Jag hoppas du har rätt, känns futtigt med spontandåd. Shoot!

Det räcker inte att rada upp märkligjeter som Basfakta, alla uppslag har märkligheter. Nu eller aldrig, lyft tråden!

Jag invänder mot påståendet att jag radar upp märkligheter. Det jag gjorde i går var att lista alla kända WT-iakttagelser från mordkvällen i syfte att få trådens skribenter att reflektera över frågan. Det var allt.

Jag har oerhört svårt att förstå hur man inte upptäcker att det finns ett mönster.

WT-männen är inga märkligheter. WT-männen är reellt förekommande civilklädda personer med walkie talkies på Norra Latins skolgård, Tunnelgatan, Sveavägen, Apelbergsgatan, Johannesgatan, Regeringsgatan, Kammakargatan och i Gamla stan cirka klockan 19-23.30 på kvällen då Sveriges statsminister mördades.

Det är alltså inte så som Åsgård påstod att "det inte finns några tecken på övervakning av Palme". Jo, det finns det. Det finns massor av mycket tydliga tecken på att Palme övervakades.

Jag känner mig snart som barnet som påpekar att kejsaren är naken. Hello, is there anybody out there?
Citera
2018-10-25, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Mitt resonemang är en satir över de personer som planterar olika historier i medierna för att undvika sanningen.

I fallet CA vet jag bara, som alla andra, att det inte lett fram till någonting. Det har trots polisiära utredningar i flera år inte visat sig att han var GM. Det beryktade vapnet har inte hittats. Motivet framstår som oklart. Han var ensam och deprimerad.

Och VG och CP ledde heller inte till någonting. Nu förväntas vi tydligen tro att det är SE.

Min underliggande fråga är alltså varför (i hela fridens namn) polisen aldrig på allvar utrett det spår som borde vara självklart- misstanken om att en attentatsgrupp mördade Palme.

Kriminalkommissarien Alf Andersson försökte, berättade han i ett tv-reportage, intressera Ölvebro och Riberdahl för en utredning av Palmes farligaste politiska fiender. Men nej. Dörren var stängd. Det fick inte utredas.

Det finns trots allt stor anledning att försöka få fram sanningen om varför det fanns en stor mängd WT-män nära Palme hela mordkvällen. Varför har dessa WT-män inte givit sig tillkänna? Vilka var de? Varför de där? Vad handlade den kodade radiotrafiken om? Varför såg folk poliser minuterna kring mordet? Knarkspaningen avbröts ju 22.30?

Det tröskas och tjatas om diverse ensamma galningar, men aldrig någonsin kommer det något substantiellt utredande av det som alla som intresserar sig för utredningen upptäcker direkt.

Jag får alltså det bestämda intrycket att någon/några försöker dölja sanningen - och jag är sannerligen ingen konspirationsteoretiker. Far from it. Om det är någon som ständigt påminner om vetenskapliga fakta och bevis så är det jag. Det skulle du veta om vi kände varandra närmare.

Mitt fasta förslag är alltså att avsnittet "WT-männen kring Palme på mordkvällen" lyfts upp högst på priolistan.
Bra skrivet.
Om vi vänder på steken och frågar oss.
1. Vilka MGM fick LP se bilder på men som hon inte peka? CA, SE, NF, AB m.m., det hade inte funkat i rätten.
2. Nu pekade LP ut ett vittne(CP), som var feg och sprang därifrån.
3. Att hon pekar ut CP kan jag förlåta.
4. Att hon ljuger om händelseförloppet är svårt att förlåta, det är både rasistiskt och antisemitiskt. Hon går med på att ändra på matematiken, fysiken och demokratin som araber och judar till stor del ligger bakom.

Hon går med på att ändra på allt som gör det möjlig så att vi kan läsa den här idiottexten.
Senast redigerad av sovvandring 2018-10-25 kl. 01:30.
Citera
2018-10-25, 01:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Bra skrivet.
Om vi vänder på steken och frågar oss.
1. Vilka MGM fick LP se bilder på men som hon inte peka? CA, SE, NF, AB m.m., det hade inte funkat i rätten.
2. Nu pekade LP ut ett vittne(CP), som var feg och sprang därifrån.
3. Att hon pekar ut CP kan jag förlåta.
4. Att hon ljuger om händelseförloppet är svårt att förlåta, det är både rasistiskt och antisemitiskt. Hon går med på att ändra på matematiken, fysiken och demokratin som araber och judar till stor del ligger bakom.

Hon går med på att ändra på allt som gör det möjlig så att vi kan läsa den här idiottexten.

Jag är ledsen, men jag förstår inte vad du menar. Vad är det som är rasistiskt och antisemitiskt i LP:s agerande? Vilken idiottext?

Att LP skulle ha fått se bilder på CA och andra relevanta personer som polisen utredde är väl bra. Eller?
Citera
2018-10-25, 02:25
Medlem
MossTrumss avatar
Kanske dags att värdera om Olof Palmes internationella roll; att försöka se den med lite andra ögon.

Om det kalla kriget inte kunde bli mycket kallare, kom det ändå mer i fokus efter Reagans tillträde som president 1981. En skärpning tillkom genom den s.k. Reagan-doktrinen som gick ut på att stödja alla motståndsrörelser mot kommunismen världen runt. USA skulle inte låta Sovjet styra och ställa på bakgårdar där ingen tidigare ifrågasatt den sovjetiska krigsfronten.

Enligt amerikanska försvarsdepartementet (DOD) bedrev Sovjet en omfattande psykologisk krigföring mot USA på flera fronter. Organisationer och enskilda personer i väst stod under sovjetisk styrning, medvetna om detta eller ej.

Psykkriget från Sovjets sida kunde se ut så här:
• I media anklagade den sovjetiska propagandan USA för både det ena och andra: t.ex. att ha spridit HIV-viruset och legat bakom mordet på Indiens president Indira Ghandi 1984. Det var två kampanjer i internationell press som bedrevs i en psykologisk krigsföring med syfte att vända världsopinionen mot USA, enligt amerikansk källa.
• Ryssarnas flerfrontskrig mot USA inkluderade två fredsrörelser som försökte spela en internationell roll. World Peace Council (WPC) tog under ett möte i Helsingfors 1985 avstånd från USA:s rymdförvar SDI, som framställdes som kärnvapenupprustning snarare än ett försvarssystem. Samma slutsats gjordes av Christian Peace Conference (CPC) i Prag 1985 som samlat 800 deltagare från 97 länder: USA’s SDI-program innebar en militarisering av rymden.

Förutom organisationer av skilda slag fanns det även politiker i väst som gick i ryssarnas ledband. I det Norske Arbeiderpartiet fanns en Arne Treholt som flera gånger representerat Norge i förhandlingar med ryssarna. Treholt dömdes i juni 1984 för spioneri och enligt domen hade han åren 1974 till 1983 arbetat för KGB.

Enligt USA’s försvarsdepartement hade Sovjet planer på att dominera det FN-proklamerade International Year of Peace (IYP) 1986 via nongovernmental organizations (NGO) som hade konsultativ status i departementen i FN. Sovjet var i stor minoritet bland dessa NGO men fanns alltid väl representerade i dess kommittéer. Ordförande för IYP blev en ryss, Viacheslav A. Ustinov, som var undersekreterare i ett av FN’s säkerhetspolitiska råd.

Den sovjetiska propaganda som skulle föras ut under FN’s proklamerade fredsår 1986 (IYP) via NGO's var nedrustning och fred.

Olof Palme var inbjuden att hålla ett tal i FN detta fredens år 1986 och hade planerat att göra detta under sommaren.

Varför skulle motståndarna till kommunism inte misstänka OP för att vara ännu en Arne Treholt som - medvetet eller omedvetet - gick i ryssarnas ledband?

Två amerikanska källor till det ovan framförda:
http://insidethecoldwar.org/sites/default/files/documents/Department%20of%20State%20Note%20Soviet%20Active%2 0Measures%20-%20Christian%20Peace%20Conference%20M ay%201985.pdf

http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/au/goldstein/goldstein_b18.pdf
Senast redigerad av MossTrums 2018-10-25 kl. 02:54.
Citera
2018-10-25, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, men förklaring till att dom gradvis har flyttat Olofs kropp längre och längre söderut på gångbanan. Är för att kunna placera GM i avfasningen (hörnan), som då "förklarar" varför Lisbeth inte såg honom innan skottet och bortförklarar promenaden från Dekorimas ingång till mordplatsen och placerar Olof på ett ställe Lars Jeppsson kunde se honom falla, från sin påstådda position mellan byggbaracken och väggen under skylten Tunnelgatan i korsningen Luntmakargatan/Tunnelgatan
Du menar att LJ inte kunde se det från sin position vid det sydvästra hörnet av korsningen?
Tror du alltså att LJ ljuger på uppmaning av spaningsledningen för att göra det troligt att GM stod placerad i avfasningen?
Vi har väl blodfläcken att utgå från då kan man tycka.
Om dom inte flyttat på den också?
Citera
2018-10-25, 07:13
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag invänder mot påståendet att jag radar upp märkligheter. Det jag gjorde i går var att lista alla kända WT-iakttagelser från mordkvällen i syfte att få trådens skribenter att reflektera över frågan. Det var allt.

Jag har oerhört svårt att förstå hur man inte upptäcker att det finns ett mönster.

WT-männen är inga märkligheter. WT-männen är reellt förekommande civilklädda personer med walkie talkies på Norra Latins skolgård, Tunnelgatan, Sveavägen, Apelbergsgatan, Johannesgatan, Regeringsgatan, Kammakargatan och i Gamla stan cirka klockan 19-23.30 på kvällen då Sveriges statsminister mördades.

Det är alltså inte så som Åsgård påstod att "det inte finns några tecken på övervakning av Palme". Jo, det finns det. Det finns massor av mycket tydliga tecken på att Palme övervakades.

Jag känner mig snart som barnet som påpekar att kejsaren är naken. Hello, is there anybody out there?

Barn och barn, lite som klassens ordningsvakt, bara. Självklart förekommer knarkspan, det är 1980talets Stockholm. Den här veckan, och veckan före, och veckan före det, på norrmalm, på söder och i gamla stan.

En man med krulligt hår på Norra Latins parkering klockan 20.30 är ett dåligt konspirationsbevis. Det är intressant, men inte en naken kejsare.
Citera
2018-10-25, 07:47
Medlem
Citat:
Barn och barn, lite som klassens ordningsvakt, bara. Självklart förekommer knarkspan, det är 1980talets Stockholm. Den här veckan, och veckan före, och veckan före det, på norrmalm, på söder och i gamla stan.

En man med krulligt hår på Norra Latins parkering klockan 20.30 är ett dåligt konspirationsbevis. Det är intressant, men inte en naken kejsare.
Det skumma består väl i att observationerna aldrig blivit bekräftade som legitim knarkspan, så vi vet ju inte mycket mer än att WT observationer gjorts på en rad platser i anslutning till Palmes promenadvägar.
En del intressanta, och andra mer tveksamma.
Några pekar väl i olika grad av tydlighet åt knarkspanhållet till, men långt från alla. Enl mitt ringa sätt att se på saken.
Citera
2018-10-25, 07:59
Medlem
SGDFs avatar
Man behöver inte vara mycket till vittnespsykolog för att inse att det är tvärlurt med Stig.

Jag ber dig betänka, jämför de olika vittnena i tidiga protokoll och i tingsrätten. Vem mer förutom Stig återger vad han tänkte före mordet, och vem mer hakar upp sin story på detaljer som en mörk urtavla, inledningsvis och TRE år senare?!

Han är den ende som spontant har ett behov att berätta varför han är i korsningen, och jävligt detaljerat, dessutom.

Andra som ljugit, t ex Lundin, har en kraftigt muterande story. Lundin ser till slut mordet.

Stig viker bara på en punkt, nämligen utstämplingstiden, som ju kan ge honom alibi. Varför ser han sig nödsakad att spontant berätta om arbetsbördor, fjällresor, urtavlor? I andra fall får polisen draaaa ut vad Jeppson gjort på tre backar, vilken hamburgare Anna Hage ätit osv. Det är inte naturligt att ha allt så färdiglagt som Stig, om han inte har något att dölja, det räcker att prata med äppelpallare för att se samma mönster.

Att han däremot planerat mordet, ensam ser jag som svårförklarat. Om han har gjort det, så är det utan hjälp av en olycklighet, TROR jag.

Det finns många förklaringsmöjligheter. Lek med tanken att han funderat på självmord i någon veckas tid. Han har lånat ett vapen, det ligger på kontoret, han super med revolvern i handen, men förmår inte. Vapensamlaren kanske varit bortrest, vad sägs om att HAN varit på skidsemester, och Stig vattnat blommorna under veckan?

Vapnet måste nu tillbaka, han går ner, stämplar ut, går norrut, ser Palme, vänder, sneddar in mot Dekorima, lägger i kulorna i "urtavlan", och adjöss.
Citera
2018-10-25, 08:42
Medlem
Citat:
Man behöver inte vara mycket till vittnespsykolog för att inse att det är tvärlurt med Stig.

Jag ber dig betänka, jämför de olika vittnena i tidiga protokoll och i tingsrätten. Vem mer förutom Stig återger vad han tänkte före mordet, och vem mer hakar upp sin story på detaljer som en mörk urtavla, inledningsvis och TRE år senare?!

Han är den ende som spontant har ett behov att berätta varför han är i korsningen, och jävligt detaljerat, dessutom.

Andra som ljugit, t ex Lundin, har en kraftigt muterande story. Lundin ser till slut mordet.

Stig viker bara på en punkt, nämligen utstämplingstiden, som ju kan ge honom alibi. Varför ser han sig nödsakad att spontant berätta om arbetsbördor, fjällresor, urtavlor? I andra fall får polisen draaaa ut vad Jeppson gjort på tre backar, vilken hamburgare Anna Hage ätit osv. Det är inte naturligt att ha allt så färdiglagt som Stig, om han inte har något att dölja, det räcker att prata med äppelpallare för att se samma mönster.

Att han däremot planerat mordet, ensam ser jag som svårförklarat. Om han har gjort det, så är det utan hjälp av en olycklighet, TROR jag.

Det finns många förklaringsmöjligheter. Lek med tanken att han funderat på självmord i någon veckas tid. Han har lånat ett vapen, det ligger på kontoret, han super med revolvern i handen, men förmår inte. Vapensamlaren kanske varit bortrest, vad sägs om att HAN varit på skidsemester, och Stig vattnat blommorna under veckan?

Vapnet måste nu tillbaka, han går ner, stämplar ut, går norrut, ser Palme, vänder, sneddar in mot Dekorima, lägger i kulorna i "urtavlan", och adjöss.
Det finns mycket som är skumt med Stig. Hans historia om hur han rört sig och vad han (inte) sett under sin vilda framfart på trottoaren.
Varför följer han trottoarkanten utanför trädplanteringarna på den 7 meter breda trottoaren?
Han tittar i huvudsak på klockan under hela tiden, utan att få grepp om tiden, tills han kommer fram till annonspelaren och hör ett skott. Då viker han in och avläser klockan för att sedan fortsätta ner mot mordplatsen fortfarande utan att titta framåt. Tills han nästan snubblar över kroppen.
Utan att ens se Anders B som stod precis i vägen.

Jag tolkar detta som att det är något han borde ha sett, men av någon anledning inte vill berätta. Inte nödvändigtvis att han är GM.
Inblandad i något avseende kanske, men det är svårt att förklara att han sett LJ i den positionen. Observationen är unik och kan endast göras från den positionen han beskriver. Och i ett läge då GM redan passerat. Där får Filter komma med något bättre än att hänvisa till AH och SG som i detta läge var fullt upptagna med livräddning. AH säger ju också tydligt att hon var så upptagen med det hon gjorde och att hon inte tittade upp och registrerade några personer.
Att hon inte sett SE ör därför inte konstigt.

Filter kan man gärna raljera lite över, då det drar iväg i fantasifulla teorier om att det var SE som var vid grand och sågs av MP strax innan Palmes promenerade iväg.
23.15 var klockan och 23.19 loggade han ut!!!
Genom den öppna bakdörren på Skandiahuset tror man att han tagit sig in.
Han har alltså inte bara sprungit förbi Palmes men dessutom sprungit ytterligare 60 m längs med Adolf Fredriks kyrkogata ner till Luntmakargatan, tagit sig hela vägen upp på rummet hämtat revolver, sprungit ner och stämplat ut 23.19. Kommit ut på gatan före Palme och ställt sig att vänta i Dekorimahörnet.

För att använda Filters egen logik om att det som ingen sett inte heller har ägt rum, så kan man ju undra var alla vittnen till denna fruktansvärda tjurrusning längs med Sveavägen och Adolf Fredriks kyrkogata håller hus?

Dom får helt enkelt komma med något bättre.
Citera
2018-10-25, 08:43
Medlem
Citat:
Beskriv ditt scenario, så vi kan lyfta diskussionen!

Ja du..... det var väl den mest befängda retoriska frågan frågan på länge. Vilket är ditt syfte med en sådan retorisk fråga?? Att låtsas som att det är oklart vart det lutar när trollteorierna sakligt är krossade och de sakerna inte kan bemötas vare sig saklig eller med personargument? Är det inte både symptomatiskt och tragiskt när den vändan kommer i repris?

Hela tråden har ju handlat om detta och de som varit med ett tag har ju redan för flera år sedan fått koll på vilka nick och med vilka metoder man systematiskt sabbar debatten. Ett kort tag kanske någon som är ny i tråden.

Nämn en enda teori om en utpekad mördare eller ett komplext scenario som fortfarande håller? Korrekt..... det finns inte en enda som inte är omsorgsfullt krossat men däremot väldigt tydliga tecken på att de som driver sådana med stor energi och under lång tid glider med fakta och undviker de frågor som fäller deras hypotes samt till och med ljuger. Över 30 år!!!!

Från början är det människor som föraktade Olof Palme och till och med ansåg att han var en landsförrädare som drev och i 30 år drivit hejdlösa villospår inom utredningens ram och publikt. Holmer, Ebbe, Donald Forsberg, Olle Frånstedt, Tonny Turbo, och många fler. Ändå visar det sig har det systematiskt ljugits, manipulerats och mörklagts allt som har med polisnärvaro och aktiviteter som indikerar spaning mot OP att göra från just de som själva står nära dessa grupper.

Idag är det samma både när det drivs via sådana som Hylin, DF mfl men också när det sprids av anonyma nic. Det finns en grupp som lever i det förgångna där hoten mot vår frihet ansågs vara trasproletariatet ,Frank Baude, CH Hermanson, och Olof Palme och alla som sympatiserade eller hade kontakter med dem utom deras egna infiltratörer var farliga. Underrättelsetjänsten har för länge sedan förstått bättre men de agerar ännu helt utom kontroll om än allt mer till åren komna i en helt privat sfär.

Läget är alltså att det finns massiva och mycket omfattande indikationer i sak och över tid som leder åt ett tydligt håll där vi nog får anse att missbrukade ockham är relevant som argument. Dessutom är alla andra presenterade teorier grundligt krossade och avslöjade som rena falsarier.

Så varför är det så farligt att söka vidare där? Varför måste det bekämpas av anonyma nic på nätet och via media?
Citera
2018-10-25, 08:54
Medlem
Citat:

Jösses vilket dåligt argument du försöker köra. Allt kring fakta om lögnerna kring knarkspans och för den delen DF:s närvaro och hur de kretsarna agerat att vilseleda utredningen undanröjs att att du påstår att vittnespsykologin säger att det är något lurt med SE. Alltså stöder du det stendöda SE-spåret.

Får nästan tårar i ögonen av skratt av sådant...
Citera
2018-10-25, 08:57
Medlem
Citat:

Ojj oj. Knarkspan förekommer i stan så dem kan vi hoppa över. Börjar svagheten i argumenten inte spegla en roande desperation gällande argumentationsnivån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in