2018-10-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Artikelförfattaren har ett förflutet på DDR-radion.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Bülow

Du anser honom inte vara trovärdig?
Citera
2018-10-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Här är en bild av Stig Engström som ung:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/44728431_285756495378839_5246668311478927360_n.jpg ?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=1d93af43c33d5823502cd998c1c066cb&oe=5C507E 9E

Levererad av någon i Palme-rummet.

Det har börjat cirkulera tidigare okända foton t ex i denna märkliga video. Bildmanipulationer också får man förmoda.

https://www.youtube.com/watch?v=9FaHYH4_NyI

Inget nytt i denna presentation utöver vad som finns i artikel och bok.
Citera
2018-10-24, 22:45
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du anser honom inte vara trovärdig?

Det finns väl lämpligare uttolkare av relationen till främmande makt.
Citera
2018-10-24, 22:48
Medlem
Citat:
Det finns väl lämpligare uttolkare av relationen till främmande makt.

Javisst men den viktigaste biten är väl att det fanns många militärer kanske speciellt inom marinen som gärna sett Olof Palme på en annan plats än inom politiken.
Citera
2018-10-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Det du tar upp är sådant som har konstruerats i den här tråden om utredningar, inte helt säkert i verkligheten. Det som inte har diskuterats här är att inkompetens kan få liknande följder. Vad jag menar med en ensam professionell galning är en som tidigare dödat yrkesmässigt och lider att ett poststress syndrom. som ser sig tvungen att rensa upp. Med ett eget agg mot OP. i övrigt se mina tidigare inlägg

Instämmer i dina två första meningar. Inkompetens (blandat med prestige och politiska agendor) kan resultera i utredningshaveri av gigantiska mått. Quick-utredningen, da-costa-fallet och Kevin-mordet är utmärkta exempel.

En konspiration i palme-mordet ligger nära till hands, men att utesluta alternativ är att återupprepa tidigare misstag.

Ingen i den här tråden VET vad som hände; mycket bygger på favorittolkningar att tvetydiga vittnesmål.

Vi VET att gubben kunde hantera en revolver och befann sig i korsningen samtidigt som makarna Palme.
Citera
2018-10-24, 23:14
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Javisst men den viktigaste biten är väl att det fanns många militärer kanske speciellt inom marinen som gärna sett Olof Palme på en annan plats än inom politiken.

Om man ska tro Theutenberg är beskrivningen av ubåtsaffärerna
kopplad till entouraget på UD i form av bl.a. utredaren Ekéus.
Officerare som von Hofsten skulle kanske, när det var aktuellt,
ha vänt sig mot entouraget snarare än Palme. För att nu gå
varvet runt så finns olika beskrivningar av ubåtsaffärerna
och beskrivarens bakgrund kan då spela in.
Citera
2018-10-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det verkar inte så

Det är viktigt att veta precis var mötet mellan paret Zahir/Nieminen och Lars Jeppsson ägde rum.

Inte för det som du försöker konstruera med dina fantasier om en italiensk kock som med övernaturligt duperingsförmåga iscensätter mord för att industrin hans pappa jobbade på styckades och lades ner av ägaren vilket var Palmes fel på nåt skruvat sätt och du fått för dig att det är en komplex fantastisk historia där ett spel om Ankarström och mordet på Gustav III som i själva verket var en dansföreställning med Ankarström den äldres dansbok.

Sedan den hejdlösa fantasin med deformering av fakta och alla fel som kan göras när det gäller analys av vittnesmål krossats till grus kastar du dig in både här och där ock låtsas intresserad och varje gång försöker du på samma sätt vrida till fakta och leda diskussioner in i träsk av sidospår fyllda av samma typ av insmugna små fel.

Det är ganska uppenbart att din lansering av teorin liksom ett antal andra enbart fyller funktionen att bekämpa utvecklingen i tråden i ljuset av detta beteende att krampaktigt avleda från det som många före dig försökt avleda från i drygt 30 år. Tiden är dock förbi för sådant särskilt när det är så illa genomfört att Filters svängningar och muterande teori framstår som smart i jämförelse.
Citera
2018-10-24, 23:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Artikelförfattaren har ett förflutet på DDR-radion.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Bülow

Skulle vara intressant att se om Hans Bülow skrivit något om palmemordet . DDR-radion var i praktiken under Stasis egid och vi vet att dom redan i mars 1986 var igång med en desinformationskampanj ang MOP.
Citera
2018-10-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej då, jag förstår precis varför den spontant agerande ensamme GM är så populär.

Det är en okontroversiell lösning.

"Han var galen, inget att bry sig om. Sånt händer tyvärr ibland".

Alternativet med en attentatsgrupp från svensk polis/säpo/militär/ underrättelsetjänst skyddad av ledande personer inom staten för att dölja de verkliga anstiftarna är givetvis vidrigt för regering och riksdag.

Men det är just det vidriga alternativet som är det mest troliga med tanke på vad som hände före, under och efter mordkvällen. Det är bara att läsa innantill och göra en basal analys av materialet.

"VG föll.CP föll. CA föll. Ja men då friskar vi väl i med SE då. Det finns säkert några lättlurade journalister vi kan använda. Vad sägs om högt ansedda Filter? Om vi får upp dem på vagnen så får vi med alla tunga namn inom media".

Men tyvärr finns det insatta personer utanför media, folk som raskt kan strimla ner SE-teorin till ingenting genom en enkel analys.

Där är vi nu. Om Filter tappar anseendet? Sånt händer. Sorry.

Håller i sak med om det mesta du skriver, men bara för tydlighets skull, kan du förtydliga hur ex. "CA föll"? Har man hittat Skeppsholmsvapnet och kunnat avföra det? (Wow!) Har det falska alibit återupprättats, eller kunnat ersättas med något annat?

Kom ihåg att jag inte ifrågasätter trolighetsresoemang, så länge de inte blir en absolut sanning
Senast redigerad av Andran 2018-10-24 kl. 23:39. Anledning: Autokorr
Citera
2018-10-25, 00:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Håller i sak med om det mesta du skriver, men bara för tydlighets skull, kan du förtydliga hur ex. "CA föll"? Har man hittat Skeppsholmsvapnet och kunnat avföra det? (Wow!) Har det falska alibit återupprättats, eller kunnat ersättas med något annat?

Kom ihåg att jag inte ifrågasätter trolighetsresoemang, så länge de inte blir en absolut sanning

Mitt resonemang är en satir över de personer som planterar olika historier i medierna för att undvika sanningen.

I fallet CA vet jag bara, som alla andra, att det inte lett fram till någonting. Det har trots polisiära utredningar i flera år inte visat sig att han var GM. Det beryktade vapnet har inte hittats. Motivet framstår som oklart. Han var ensam och deprimerad.

Och VG och CP ledde heller inte till någonting. Nu förväntas vi tydligen tro att det är SE.

Min underliggande fråga är alltså varför (i hela fridens namn) polisen aldrig på allvar utrett det spår som borde vara självklart- misstanken om att en attentatsgrupp mördade Palme.

Kriminalkommissarien Alf Andersson försökte, berättade han i ett tv-reportage, intressera Ölvebro och Riberdahl för en utredning av Palmes farligaste politiska fiender. Men nej. Dörren var stängd. Det fick inte utredas.

Det finns trots allt stor anledning att försöka få fram sanningen om varför det fanns en stor mängd WT-män nära Palme hela mordkvällen. Varför har dessa WT-män inte givit sig tillkänna? Vilka var de? Varför de där? Vad handlade den kodade radiotrafiken om? Varför såg folk poliser minuterna kring mordet? Knarkspaningen avbröts ju 22.30?

Det tröskas och tjatas om diverse ensamma galningar, men aldrig någonsin kommer det något substantiellt utredande av det som alla som intresserar sig för utredningen upptäcker direkt.

Jag får alltså det bestämda intrycket att någon/några försöker dölja sanningen - och jag är sannerligen ingen konspirationsteoretiker. Far from it. Om det är någon som ständigt påminner om vetenskapliga fakta och bevis så är det jag. Det skulle du veta om vi kände varandra närmare.

Mitt fasta förslag är alltså att avsnittet "WT-männen kring Palme på mordkvällen" lyfts upp högst på priolistan.
Citera
2018-10-25, 00:13
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ha ha ha. När det börjar hamras in spikar som inte går att bekämpa med sakargument samlas det kraft och kommer en störtskur av spretande sidospår som ett brev på posten.

Sagnell väcks från det döda av kryptiska anledningar. Komplexa resonemang som det är oklart vart de skall leda? Stärka struntspårern som SE? Bli allmänt förvillande.

Hur många gånger under alla år har det mönstret upprepats? Har det någonsin gett något resultat?

Det återstår bara ett mycket tydligt "avsnitt" och för varje dag som går allt tydligare spår baserat på analys och fakta samt ett antal hönor som kacklar i nattmössan utan något på fötterna.

Varför lägger du så mycket energi på att kullkasta siffrorna, Iesho och SE? Beskriv ditt scenario, så vi kan lyfta diskussionen!

Vad har du? Donald Forsbergs märkligheter, och sedan då? Hur stor är konspirationen, om den förmår att hålla utredare i trettioårigt järngrepp, och tillochmed trolla i flashbacktråden? Vilka är aktiva desinformatörer, vilka är nyttiga idioter, varsågod!

Jag hoppas du har rätt, känns futtigt med spontandåd. Shoot!

Det räcker inte att rada upp märkligjeter som Basfakta, alla uppslag har märkligheter. Nu eller aldrig, lyft tråden!
Citera
2018-10-25, 00:33
Medlem
SGDFs avatar
Allt vad du säger, Boboslacke, finns i den här artikeln

https://www.google.se/amp/s/gunnarwall.wordpress.com/2017/11/17/ib-agenten-donald-forsberg-i-ny-intervju-om-mordnatten/amp/

Det är jätteintressant, och så lägger vi till I-B Ahlenius och Moelv, sedan då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in