2018-10-24, 22:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Intressant men ser inte att artikeln tillför något särskilt.
Har inga problem med att du kallar mig kvinnosakskämpe, men det är att gå för långt. Likadant med snille, det är jag långt ifrån, men jag är ärlig och står för mina åsikter, vad jag sagt och vad jag skriver, jag ljuger inte utan berättar från mitt håll, vad jag sett, hört och upplevt.

Att du förundras över att flera här anklagar dig för att uppmuntra till kvinnomisshandel är en väldigt konstig reaktion från din sida.
Det är du själv som ondgjort dig över " LWs olagliga ockupation av SDs motorfordon" och vägrat ta avstånd från det våld han använde, vilket INTE var i syfte att få ut henne ur bilen. För då drar eller knuffar man ut någon, man tar inte armen runt halsen, trycker ned huvudet och knogar kvinnan i skallen.

Tills du tar avstånd från det agerandet ÄR du de facto en förespråkare för kvinnomisshandel.

Först skriver du att du inte ljuger. Ett par rader ned ljuger du sen direkt om att jag är en förespråkare för kvinnomisshandel fastän du vet det inte är sant. Du är en oärlig människa Sh.Holmes.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-24 kl. 22:23.
Citera
2018-10-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Och hur ser du då på hettan i vad vi skulle kunna kalla "Femmånaders-spåret"? I mina ögon vore det alldeles förfärligt om hela denna utredning skulle haverera, en mördare kunna undkomma och detta p g a initiala missar från Örebropolisens sida.
Sverige behöver INTE fler ouppklarade mord!

Säger inte att det är troligt med [ytterligare] ett svenskt mord utfört i Guds namn.
Men det har hänt.
Att kontot TinnaNinna85 i en replik till mig angav att h*n/de aldrig hört talas om Knutby, betyder ju i sammanhanget ingenting.
Vill bara påpeka att det har hänt förr.

Frågan är om mordet i Knutby ska räknas som "utfört i Guds namn". Helge Fossmo sade sig inte ens vara troende. Manipulera kunde han däremot.
Citera
2018-10-24, 23:00
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Först skriver du att du inte ljuger. Ett par rader ned ljuger du sen direkt om att jag är en förespråkare för kvinnomisshandel fastän du vet det inte är sant. Du är en oärlig människa Sh.Holmes.
Det där är inte att ljuga. Det är en åsikt som Sh.Holmes uttrycker och som flera i tråden skriver under på. Däribland jag. Du har försvarat våldet SD utsatte LW för i bilen och det vet du själv.
Citera
2018-10-24, 23:08
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Kan det varit detta som utlöst mordet? Att SD tänkt sig att LW skulle följa med och att de skulle få ihop det på riktigt och bli ett stadigt par? Men så inser han till sist att hennes nej står kvar. Bara en tanke utifrån det du skriver. Inget jag har belägg för.

Det finns uppgifter i tråden att USA-resan var en present från HD:s föräldrar. Märkligt om SD då skulle åka med en annan kvinna. Kan det ha varit meningen att han skulle åkt med nåt av barnen?
Citera
2018-10-24, 23:13
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det finns uppgifter i tråden att USA-resan var en present från HD:s föräldrar. Märkligt om SD då skulle åka med en annan kvinna. Kan det ha varit meningen att han skulle åkt med nåt av barnen?

Det är den där uppgiften som senare blivit ifrågasatt och dementerad från vissa håll.

Tidigt i tråden angav någon att resan var en julklapp från HDs föräldrar till paret. Det tolkades senare som kanske en vänlig knuff i riktning att återförenas som par.

Senare så skrev någon att HDs föräldrar inte ens visste var paret var då de rest till USA. Detta går då i riktning mot att de gett dem resan.

Senare så har andra i tråden dementerat dessa uppgifter och menat att resan inte var en gåva. Vissa har menat att den var planerad långt i förväg av makarna D. Andra har menat att HDs agerande dagarna innan och sent ansökt ESTA tytt på att iaf hon inte planerat resan i förväg.

Vad som är sant i detta vette sjutton!
Citera
2018-10-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Om vi alla håller med om att SD är oskyldig.. känns det såpass rätt och bra för dig då att du kan sova skönt om nätterna?

Å andra sidan kommer åklagaren, polisen och de flesta av debattörerna att ligga sömnlösa.
Citera
2018-10-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Jag har inte följt den här mycket omfattande och ganska underliga tråden mer än mycket lite i början och därefter mycket sporadiskt. Jag har alltså själv ingen åsikt i frågan med gissar att du menar SD när du skriver femmånaders-spåret.

Självklart behöver Sverige färre mord och färre ouppklarade mord. Här är vi mycket överens.

Det har det. Knutby var mycket märkligt och speciellt. Absolut inte några hedersmord i det fallet. Dessutom är det väl att sträcka på sanningen att koppla drivkraften i det sorgliga dramat till 'kristen fanatism'? Visst, vissa i Knutby kan man nog kalla kristna fanatiker. Drivkraften där var väl mer sex, makt och en inte alldeles liten gnutta psykopati? Den skruvade sektkristendom församlingen hamnat i var del i omständigheterna och underlättade, men kan knappast sägas ha varit de centrala drivkrafterna.

Har du något konkret som skulle kunna tyda på en 'Helge Fossmo', 'Kristi brud' eller 'barnflicka' i LWs närhet? Mer än att det är dåligt för både en församling, respekten för vigselakten och trovärdigheten i pastorsämbetet om den vigseförrättande pastorn inlåter sig i äktenskapsbrott med brudgummen? Att det förhåller sig så ifrågasätter jag inte, men utan ytterligare ingredienser blir det en fasligt tunn soppa att torgföra som möjlig förklaring till det tragiska som hände LW i våras.
Din fråga i första stycket:
Ja, det är SD jag syftar på med "Femmånaders-spåret". Fast jag vill samtidigt nämna att jag inte är ute för att håna Örebropolisen, men lite frågande har man rätt att vara över t ex beslutet att sparka polis Springare plus dennes kollega.

Det där med att Sverige inte behöver fler ouppklarade mord var en medveten placerad plattityd. Vill givetvis att detta mord skall klaras upp och om det bortom rimligt tvivel visar sig vara SD som är LW:s mördare, så har jag inga problem med hantera en fällande dom. Har ingen som helst koppling till nån eller nåt i Örebro eller geocachande.

Det sista, om Knutby och sannolikheten för att vi har att göra med en religiös fanatiker som dödat LW:
Finns absolut ingenting som i nuläget indikerar att det här mordet skulle vara religiöst "motiverat". När jag tar upp den ev möjligheten, så är det för att påminna om att det skett mord i Guds namn i Sverige och inte bara i Knutby.
Min poäng med att hålla upp "fanatiker-kortet" är för att jag anser att det finns mycket som tyder på att Polisen (och stora delar av denna tråds deltagare) tidigt låst sig för SD som gärningsperson och det skapar ett skygglappstänkande och dito resonerande.
När Polisen till media säger att man arbetar brett, så rimmar det illa med vad som hittills framkommit.
Tycker jag.
Citera
2018-10-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Frågan är om mordet i Knutby ska räknas som "utfört i Guds namn". Helge Fossmo sade sig inte ens vara troende. Manipulera kunde han däremot.
Jodå, mordet i Knutby skall dessvärre visst räknas som utfört i Guds namn!
Det var inte HF som dödade, utan en barnflicka S som han manipulerade till att tro att hon fick mordorder i form av sms från Gud.
Ergo:
S mördade i Guds namn. Stackars S.

Sorry för OffT, men frågan är viktig om den motivbilden öht skall kunna diskuteras här.

Edit: Vill tillägga att det inte kan uteslutas att HF år 1999 kan ha dödat sin första hustru. Han åtalades, men det höll inte till fällande dom.
Nej, HF kan inte kallas sant kristen, så mycket får sägas vara absolut säkerställt.
Senast redigerad av Carinah78 2018-10-24 kl. 23:39.
Citera
2018-10-24, 23:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det är den där uppgiften som senare blivit ifrågasatt och dementerad från vissa håll.

Tidigt i tråden angav någon att resan var en julklapp från HDs föräldrar till paret. Det tolkades senare som kanske en vänlig knuff i riktning att återförenas som par.

Senare så skrev någon att HDs föräldrar inte ens visste var paret var då de rest till USA. Detta går då i riktning mot att de gett dem resan.

Senare så har andra i tråden dementerat dessa uppgifter och menat att resan inte var en gåva. Vissa har menat att den var planerad långt i förväg av makarna D. Andra har menat att HDs agerande dagarna innan och sent ansökt ESTA tytt på att iaf hon inte planerat resan i förväg.
Som jag har förstått det kan det finnas två olika anledningar att antyda att det finns oklarheter kring USA-resan. Enligt en tidigare idé i trådstarten skulle resan ha varit hastigt påkommen, något som skulle tyda på att det handlade om en "utlandsflykt" efter mordet. Jag tror att det var Aftonbladet som körde på den här linjen i början. Kanske också polisen.

En senare och minst lika befängd teori går ut på det var LW som skulle resa med SD till USA:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vad som är sant i detta vette sjutton!
Jag blir nyfiken på hur du tänker här Philomena. Vad är det som gör det svårt för dig att tro att SD och HD skulle ha planerat sin gemensamma semesterresa till USA långt i förväg?
Senast redigerad av Draifos 2018-10-24 kl. 23:59.
Citera
2018-10-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
31886# inlägget har vi svarart dig.
Läs det igen.! Ursäkten accepterad att vi ska ha frågart HD.s föräldrar om resan.
Starkt gjort att be om ursäkt👏🏻
Lite tokigt att referera till inlägg #31886 när detta är i skrivandes stund #31877...
Klistra in länk eller skriv datum och klockslag så går det att söka. Inäggens nummer ändras hela tiden i och med meddelanden raderas.
Citera
2018-10-24, 23:56
Medlem
Citat:
Tack för svar.
Det vart inte bara min mobil det var flera stycken. Ingen av oss har någon relation till SD mer än att vi jobbar med HD.

Vi svarade ju inte på det sms där han ville träffa oss. Och inte på dem andra heller.

Tror du vi kommer få gå på ännu flera
förhör?

Tror du vi får behålla larmen även om SD blir
avskriven ?

Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Vem har sagt att det stog i smsen från SD att han ville träffas?
Har TinnaNinna skrivit det eller har SD sagt att han samsat och bett att få träffa HDs arbetskamrater till EGT?

OK?
Citera
2018-10-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det låter ju mycket allvarligt om ni måste ha larm, tolkar det som att ni blivit hotade..

Citat:
Ja.! Men det är en droppe i havet emot att en mamma med tre barn blir mördad.

Här svara du ja på direkta frågan om att ni har blivit hotade.
I meddelandena innan så skriver ni att ni har larm.

Om polisen delat ut larm efter hot så utgår jag att det finns en polisanmälan. Ingår anmälan i mordutredningen eller är det en egen utredning? Ger ju en liten fingervisning åt vilket håll polisen och åklagaren vill jobba åt.

Tillägg: Är det så att SD framfört direkta eller indirekta hot via SMS så är ju fallet ganska solklart. Konstigt att dom inte tar in honom...?!
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-10-25 kl. 00:08. Anledning: Not
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in