Citat:
Ursprungligen postat av
flushbuch
Jag har inte följt den här mycket omfattande och ganska underliga tråden mer än mycket lite i början och därefter mycket sporadiskt. Jag har alltså själv ingen åsikt i frågan med gissar att du menar SD när du skriver femmånaders-spåret.
Självklart behöver Sverige färre mord och färre ouppklarade mord. Här är vi mycket överens.
Det har det. Knutby var mycket märkligt och speciellt. Absolut inte några hedersmord i det fallet. Dessutom är det väl att sträcka på sanningen att koppla drivkraften i det sorgliga dramat till 'kristen fanatism'? Visst, vissa i Knutby kan man nog kalla kristna fanatiker. Drivkraften där var väl mer sex, makt och en inte alldeles liten gnutta psykopati? Den skruvade sektkristendom församlingen hamnat i var del i omständigheterna och underlättade, men kan knappast sägas ha varit de centrala drivkrafterna.
Har du något konkret som skulle kunna tyda på en 'Helge Fossmo', 'Kristi brud' eller 'barnflicka' i LWs närhet? Mer än att det är dåligt för både en församling, respekten för vigselakten och trovärdigheten i pastorsämbetet om den vigseförrättande pastorn inlåter sig i äktenskapsbrott med brudgummen? Att det förhåller sig så ifrågasätter jag inte, men utan ytterligare ingredienser blir det en fasligt tunn soppa att torgföra som möjlig förklaring till det tragiska som hände LW i våras.
Din fråga i första stycket:
Ja, det är SD jag syftar på med "Femmånaders-spåret". Fast jag vill samtidigt nämna att jag inte är ute för att håna Örebropolisen, men lite frågande har man rätt att vara över t ex beslutet att sparka polis Springare plus dennes kollega.
Det där med att Sverige inte behöver fler ouppklarade mord var en medveten placerad plattityd. Vill givetvis att detta mord skall klaras upp och om det
bortom rimligt tvivel visar sig vara SD som är LW:s mördare, så har jag inga problem med hantera en fällande dom. Har ingen som helst koppling till nån eller nåt i Örebro eller geocachande.
Det sista, om Knutby och sannolikheten för att vi har att göra med en religiös fanatiker som dödat LW:
Finns absolut ingenting som i nuläget indikerar att det här mordet skulle vara religiöst "motiverat". När jag tar upp den ev möjligheten, så är det för att påminna om att det skett mord i Guds namn i Sverige och inte bara i Knutby.
Min poäng med att hålla upp "fanatiker-kortet" är för att jag anser att det finns mycket som tyder på att Polisen (och stora delar av denna tråds deltagare) tidigt låst sig för SD som gärningsperson och det skapar ett skygglappstänkande och dito resonerande.
När Polisen till media säger att man arbetar brett, så rimmar det illa med vad som hittills framkommit.
Tycker jag.