2018-10-24, 19:10
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Har det stått någonstans att han kremerades? Har missat det.
Kremering är väl vanligast numera visserligen.

Har för mig det stod några inlägg bak om ceremoni i ett krematorium. Sökfunktionen på FB mob jävlas med mig

Annars borde det väl slagits upp i media att han grävts upp likt Ak1 Paas1la?
Citera
2018-10-24, 19:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Råcksta krematorium men det tycks ha varit en urngrav med sten.
Citera
2018-10-24, 19:14
Medlem
McMays avatar
Citat:

Inlägg 249 av lindblomsgrön
Citera
2018-10-24, 19:20
Medlem
MsKalis avatar
PAS och MGM träffades i slutet av maj på ett café nära PAS bostad. Hon tog kontakt och tre månader senare var de gifta, släktingar och vänner fick veta efteråt att äktenskap ingåtts. Vänner som fattat misstankar om att allt inte står rätt till och försökt ta kontakt har blivit avvisade.
Citera
2018-10-24, 19:37
Medlem
duderinomannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Används det inte av guldsmeder för vissa uppgifter?
Helt korrekt. Man använder cyanid vid guldplätering, vilket man kan anta att guldsmeder gör ibland. Se t ex https://www.pfonline.com/articles/gold-and-silver-plating-basics ; https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_plating (i den svenska varianten av wikipedia hittade jag dock ingen info om cyanid i samband med plätering)
Citera
2018-10-24, 19:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duderinomannen
Helt korrekt. Man använder cyanid vid guldplätering, vilket man kan anta att guldsmeder gör ibland. Se t ex https://www.pfonline.com/articles/gold-and-silver-plating-basics ; https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_plating (i den svenska varianten av wikipedia hittade jag dock ingen info om cyanid i samband med plätering)
Aha, tack
Ser att svenska wiki omnämner det i denna artikel:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vätecyanid
Citera
2018-10-24, 19:52
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
PAS och MGM träffades i slutet av maj på ett café nära PAS bostad. Hon tog kontakt och tre månader senare var de gifta, släktingar och vänner fick veta efteråt att äktenskap ingåtts. Vänner som fattat misstankar om att allt inte står rätt till och försökt ta kontakt har blivit avvisade.

Manipulativ alltså. Hur ser PAS på saken i nuläget?
Citera
2018-10-24, 19:55
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Har för mig det stod några inlägg bak om ceremoni i ett krematorium. Sökfunktionen på FB mob jävlas med mig

Annars borde det väl slagits upp i media att han grävts upp likt Ak1 Paas1la?

Citat:
Råcksta krematorium men det tycks ha varit en urngrav med sten.

Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Inlägg 249 av lindblomsgrön
Tackar ödmjukast. Så det inlägget men missade att det stod Råcksta krematorium.

Frågade om någon visste tidigare i tråden hur de har utfört en andra obduktion undrar man lite. Någon som vet får gärna berätta lite hur man gör när någon redan är kremerad. Kanske sparades en del vävnader första obduktionen.
Citera
2018-10-24, 19:59
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
Alltså, jag får bilden av en riktig giftorm/giftspindel (välj det som passar bäst). Är PAS en snäll och godtrogen människa eller kanske rädd för att vara ensam som Ove D sades vara?
Citera
2018-10-24, 20:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tackar ödmjukast. Så det inlägget men missade att det stod Råcksta krematorium.

Frågade om någon visste tidigare i tråden hur de har utfört en andra obduktion undrar man lite. Någon som vet får gärna berätta lite hur man gör när någon redan är kremerad. Kanske sparades en del vävnader första obduktionen.
Ingen aning om hur regelverket ser ut men det verkar som en del prover sparas en tid. Enligt Expressen upptäcktes cyanid i blodprov.
Citera
2018-10-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
I vilket fall så frigörs cyanväte i kroppen som har en mycket speciell doft. Det borde obducenten ha lagt märke till.

Att Expressen skrev om arsenik, men att det inte var arsenik gör att jag tror att det kan handla om förgiftning av någon annan tungmetall.

Den uppenbara tungmetallen är i så fall guld, som även i sig själv (bortsett från ev medföljande cyanidjon) har stark giftverkan!
Sedan är jag inte så säker på att någon lukt skulle ha märkts, även om guldet ingått i något cyanidkomplex. Bittermandellukt vid cyanidförgiftning kan nog vara kännbar om offret svalt en större mängd som engångsdos, men antag att han istället blivit gradvis förgiftad genom preparat som applicerats exempelvis på huden? Detta förfaringssätt skulle därtill göra det mycket svårt att bevisa att han inte råkat förgifta sig själv genom oaktsamhet i arbetet...
Citera
2018-10-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ingen aning om hur regelverket ser ut men det verkar som en del prover sparas en tid. Enligt Expressen upptäcktes cyanid i blodprov.

Man kan göra kemiska analyser på askan efter en kremerad person.

Blodprover bevaras alltid då en rättsmedicinsk underökning är gjord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in