Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Men ingen utom du påstår att det skett två resor. Det är en konstruktion som du har gjort, som kan vara i överensstämmelse med verkliga skeendet eller inte. Vem har sag att Kjell Fernberg ljuger? Om vad?
Jag misstror TK-uppgifterna från fredagskvällen men odlar ingen myt att det finns bevis och jag har ingen aning om vad Marianne Eklund gjorde denna kväll.
Det som stämmer bäst enligt mig är att Sigges berättelse ligger närmast sanningen. Och det intressanta är att den inte ifrågasattes förrän han nämnde kvartetten med wt ett år efter mordet, och att det först då dök upp en sammanfattning av TK som skulle visa att Sigge var hemma vid tiden för mordet. Och att det var Thure Nässén, av alla, som i en serie förhör försökte få Sigge att ändra sin berättelse.
Thure Nässén är intressant i sig. Ertappades med stöld i juvelerarbutik på 60-talet men fick behålla jobbet som polis. Anses korrumperad bland knarklangare. Verkade på ett tidigt stadium för att puffa fram Christer Pettersson som ensam mördare och var den som hämtade honom i december 1988. En misstänkt korrumperad narkotikapolis med särskilt stöd inom polisens ledning.
Detta sätter jag i samband med de knarkaffärer som uppdagades i Iran-Contras-affären (där även Bofors var inblandade) och där narkotika hade använts för att bekosta CIA:s illegala verksamhet. CIA hade mycket goda kontakter med de hemliga tjänster i Sverige som jag inser (delvis förstås) var inblandade i mordet: IB+, Säpo, FRA, Barbro, Stay behind, ... Det är absolut trovärdigt att konspirationen delvis bekostades med narkotikaaffärer och att korrumperade narkotikapoliser var inblandade i mordet också på så sätt att de stal narkotika som vidarebefordrades för att finansiera mordet på Olof Palme.
Dessutom stämmer Sigges version bra in med andra uppgifter om vad som hände vid denna plats strax innan mordet.
En händelse som är intressant är att bankomatgänget också bestod av tre män och en kvinna, att de också befann sig nära mordplatsen strax innan mordet och att de enligt egna uppgifter hade rört sig parallellt med den kvartett som Sigge uppfattade som poliser på rutinuppdrag (snarare än personer fokuserade på att strax mörda en statsminister).
Det är komplicerat och det var en konspiration av stora mått.
Jo, om samtalet till Fernberg ägde rum 5-15 min efter att Sigge kom hem, så ljuger antingen Sigge och Reine om tiden de kom hem, eller också ljuger Fernberg om tiden då samtalet ägde rum.
Dessutom måste TK protokollet vara manipulerat.
Eftersom du och många andra tillmäter Sigge stor trovärdighet, just när det gäller Sigges passage av mordplatsen 23.21, så bör alltså Fernberg ljuga om telefonsamtalet 00.15.
Det ägde i så fall rum över en halvtimme tidigare eftersom Sigge och Reine har högre trovärdighet.
Om Sigge var hemma och ringde JL kl 23 precis som det står i protokollet, så måste han ha åkt två vändor. Jag kan inte vara ensam om att se detta. Det finns nämligen inga alternativ.
Men det kan ju också vara så att både KF och JL blivit lockade med ”femtio miljoner i potten” av Nässén om de vidhåller dessa samtal. Oklart dock vad syftet skulle vara.
Jag misstror dock TN på alla punkter. En ”tjyvhund som aldrig skulle bli polis”, var ett omdöme om jag minns rätt.
Detta till trots behöver inte samtliga uppgifter i hans förhörsprotokoll vara manipulation.