2018-10-24, 10:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Klarlagt att EGT och Medinsyn har insyn med tanke på vad och hur de uttrycker sig om den tramsiga färgklicken SD?

Båda vet att Stefan först förhörts som vittne och sen blev anhållen. Vi utan insyn vet att han blev anhållen, ja. Jag tror inte på att polisen bett SD ringa JH. Däremot kan jag tro att SD har upplyst polisen om att det finns en JH som han visste att LW skulle resa bort med.
Det är lätt att anta att SD betett sig suspekt i sina frivilliga hjälpförsök och att han direkt försökte rikta misstankar från sin egen person.

När började SD kontakta de personer som han anade LW hade haft kontakt med på kvällen?
Efter det att sonen/UW hade kontaktat honom? Innan polisen kom?

BeholderX säger Medinsyn 23/10. Denna ber polisen SD kontakta under förhöret??

"Under förhöret med Stefan som vittne 15/5 kontaktade han på polisens begäran JH/BeholderX."

https://www.flashback.org/p65623228#p65623228

Medinsyn 24/8 (min fetning):

"Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. "

https://www.flashback.org/p65035898#p65035898

Hur har BeholderX ens kommit upp på tapeten i det här läget?

Är det nu som SD lämnar uppgifterna om vilka som har haft kontakt med LW under kvällen????

I mina öron låter det helt osannolikt att polisen under ett förhör låter en förhörd (som skulle kunna vara den potentielle skyldige) kontakta ett annat vittne. Inte ens om man skulle koppla upp sig i ett telefonmöte.

Möjligen får man lämna de kontaktuppgifter man har till personen. Kanske är det så att man får lämna uppgifter om hur man tog kontakt med personen???

Någon vill att skuggan ska ligga på BeholderX, det är helt klart.

Kontrollera, kontrollera, kontrollera.
Everything.
Citera
2018-10-24, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Kan du berätta något om vad som framkom i kontakten med SD och HD?
Tycker jag försöker förmedla det jag kan utan att outa mig för mycket. Men det är som att köra huvudet i väggen här inne...
Citera
2018-10-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
1. Om resan var planerad så borde hon i god tid ha ansökt om ledighet istället för att sjukanmäla sig dagen innan resan.

2. Hon borde ha ansökt om visum i ett tidigare skede.

3. Varför har det framförts lögner om att resan var en present från hennes föräldrar när det enligt andra inte alls var en present?

4. Varför är alla som känner SD och HD så ovilliga att svara på frågan om vem som ursprungligen skulle ha följt med SD till USA? När och för vilka bokades den ursprungliga resan och när bokades HD:s resa?

Dessa fyra saker gör att det är rätt osannolikt att tro att hennes resa var inbokad lång tid i förväg.
Därför att de bara vet utvalda saker om honom..Sådant som SD själv valt att berätta och vinkla in att passa sin egen story. Och svansen av uppassare sväljer det med hull och hår
Citera
2018-10-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej Tufsankatt, du håller inte alls med mig. Du och flera av dina medsystrar här i tråden menar att man "får tro vad man vill", både när det gäller SD:s eventuella inblandning i brottet och t.ex. resan till USA. Jag är väl mer inne på att det går att komma fram till hur det faktiskt förhåller sig genom att använda logiskt tänkande och sunt förnuft.
Ok, håller med Dig om att jag inte håller med Dig...

Klart man får tro vad man vill... gäller även Dig!

Hur menar Du att "logiskt tänkande och sunt förnuft" inte får mig och andra att tänka att SD kan vara MGM?

Vet Du vem som hade biljett till USA... förutom SD?
Citera
2018-10-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och flera andra säger att hon har det....
Vilka "flera andra"...?
Citera
2018-10-24, 10:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag kan bara svara för mig och det jag har hört.

Jag har haft vetskap att dom pratade om USA redan tidig vår/vinter, men funderade på om jag minns rätt. Men i somras så pratade vi med en geocachare från Örebro och hen sa att HD och SD pratade om resan på ett event i vintras redan. Hens exakta ord var, mer eller mindre som mina: "Jag vill starkt minnas att Davidssonarna pratade om USA i vintras på eventet xxxxx".

LW pratade om Norge på Läcköeventet. Det var då tankarna föddes om Norge tolkade dom som hörde dialogen. Inget om USA ska ha nämnts.

Läste om en som köpt en resa till USA och stavade sitt namn fel och fick inte åka. Tror inte HD skulle få åka på en biljett där det står LW....

Enligt min "uppgiftslämnare", närstående till SD/HD så ansökte och beviljades HD ledigt redan i vintras. HD var på jobbet måndag och tisdag. Resan var på onsdag morgon.
HD har, förutom sjukskrivningen på 100% fram mot semestern och just innan semestern gått in på 50%, men efter semestern jobbat 100%. HD har ett par sjukdagar efter semestern men inte mer.

" HD var på jobbet måndag och tisdag. Resan var på onsdag morgon." säger du.

TinnaNinna85, 18/10:

"Nej HD sökte inte ledigt 3 månader innan.!
HD sjukanmälde sig 14Maj.
Tagga ner så aggressiv du är 😳
"

https://www.flashback.org/p65570131#p65570131

Det går stick i stäv mot vad Tinna säger.
Hur säker är du?
Citera
2018-10-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan bara svara på det första, att jag har själv fyllt i ESTA i sista sekunden (ett par gånger). Kan ju vara att man går och skjuter upp det in i det sista, eller att man blir påmind om det alldeles innan man skall åka.

Edit:
Förresten, hur kan någon anse sig veta att resan inte var planerad? Det där får jag inte ihop.
Hur kan Du veta att resan var planerad för någon annan än SD?
Citera
2018-10-24, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag är inte insatt i alla juridiska turer, men det här med att åklagaren ska ha meddelat tingsrätten att förundersökningen inte är klar, och att den löper på undrar jag lite över.

Behöver detta besked nödvändigtvis betyda att den som just nu är skäligen misstänkt är i fokus i detta besked? Kan det inte istället betyda att det är besked om själva förundersökningen, inte om den misstänkte bedöms fortsätta vara misstänkt framöver?
TR:s inblandning och bevakning gäller nog beslutet att TR inte gick på åklagarens linje om sannolika, men att skälen uppnår skäligen misstänkt. Alltså har TR ett liggande beslut dom måste bevaka.

Skulle skälen inte räcka till skäligen eller att åklagaren meddelar att han inte är skäligen skulle TR inte ha något beslut att bevaka och inte ställa frågan. TR är inte kontroll instans på hur utredningen går eller sköts.
Citera
2018-10-24, 10:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Ur den låsta artikeln i NA,
I princip samma info som tidigare.

"Åsa Hiding vill dock inte säga om personen är avförd från utredningen eller inte. Men säger att anhållandet skedde redan den femtonde maj, och släpptes sedan."

"Det har hörts många människor redan, i olika roller
– Det är bara en person som varit anhållen hittills, men det har hörts många människor redan, i olika roller.. "

Hittar inte den artikeln, men det där låter oroväckande???
Att hon inte vill säga om personen är avförd eller inte 😬😬.

Tolkar det som att han kan vara det?
Citera
2018-10-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hittar inte den artikeln, men det där låter oroväckande???
Att hon inte vill säga om personen är avförd eller inte 😬😬.

Tolkar det som att han kan vara det?

Det där va märkligt, annars har hon varit väldigt tydlig
med att SD är fortfarande skäligen misstänkt och det finns
ingen annan misstänkt.

Kan det verkligen stämma, det va väl igår hon sa att dom
skickat nya grejer till NFC.
Citera
2018-10-24, 10:58
Medlem
Citat:
Jag kan bara svara för mig och det jag har hört.

Jag har haft vetskap att dom pratade om USA redan tidig vår/vinter, men funderade på om jag minns rätt. Men i somras så pratade vi med en geocachare från Örebro och hen sa att HD och SD pratade om resan på ett event i vintras redan. Hens exakta ord var, mer eller mindre som mina: "Jag vill starkt minnas att Davidssonarna pratade om USA i vintras på eventet xxxxx".

LW pratade om Norge på Läcköeventet. Det var då tankarna föddes om Norge tolkade dom som hörde dialogen. Inget om USA ska ha nämnts.

Läste om en som köpt en resa till USA och stavade sitt namn fel och fick inte åka. Tror inte HD skulle få åka på en biljett där det står LW....

Enligt min "uppgiftslämnare", närstående till SD/HD så ansökte och beviljades HD ledigt redan i vintras. HD var på jobbet måndag och tisdag. Resan var på onsdag morgon.
HD har, förutom sjukskrivningen på 100% fram mot semestern och just innan semestern gått in på 50%, men efter semestern jobbat 100%. HD har ett par sjukdagar efter semestern men inte mer.

Gör det lätt för mig å frågar i stället för å leta.
När va Läcköeventet?
Citera
2018-10-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ok, håller med Dig... alla får tro vad dom vill...

Jag väntar med mitt troende tills vi får svar om någon (eller båda) kvinna/kvinnor ansökt om semester för ett antal dagar för en resa till USA.

TiNi sade att resan inte alls var en gåva från föräldrarna, de var helt ovetande. Låter trovärdigt för mig, det verkade mer märkligt att de skulle köpt en resa när HD var på väg att skiljas och letade eget boende. Mycket lögner i början av tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in