2018-10-24, 03:16
Medlem
En ganska, enligt mig självklar, tumregel är att: Jobbmobilen används för jobbet - Privata mobilen för privata sysslor. Samma sak med laptops. Skulle aldrig få för mig att surfa på youtube eller här på flashback med min arbetsdator. Då har man rent mjöl i påsen i alla väder.
Citera
2018-10-24, 06:35
Medlem
undercover-racists avatar
Nej det har dom inte rätt till. Var lugn och fortsätt surfa på porr.
Citera
2018-10-24, 07:14
Medlem
arakas avatar
Varför skulle du använda jobbmobilen hemma?
Har du inte råd med egen smartphone/dator?
Jag har inte ens tänkt tanken att använda något jobbrelaterat hemma, jobbet är jobbet, privat är privat.
Citera
2018-10-24, 07:22
Medlem
TheHandOfGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Jag har inte ens tänkt tanken att använda något jobbrelaterat hemma, jobbet är jobbet, privat är privat.

På mitt förra jobb körde jag med två mobiler, en privat och en för jobb.
Att behöva bära på två mobiler tyckte jag kändes jätte stressigt. Så när jag bytte jobb bad jag dem föra över mitt privata nummer till jobbmobilen så jag bara behövde bära på en.
Citera
2018-10-24, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
En ganska, enligt mig självklar, tumregel är att: Jobbmobilen används för jobbet - Privata mobilen för privata sysslor. Samma sak med laptops. Skulle aldrig få för mig att surfa på youtube eller här på flashback med min arbetsdator. Då har man rent mjöl i påsen i alla väder.

Jag och många andra har bara en mobil där företaget står för grundabbonemanget. Respekterar folk som vill ha separata, jag orkar inte släpa runt på två olika. Win win för mig och företaget.
Citera
2018-10-24, 07:31
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHandOfGod
På mitt förra jobb körde jag med två mobiler, en privat och en för jobb.
Att behöva bära på två mobiler tyckte jag kändes jätte stressigt. Så när jag bytte jobb bad jag dem föra över mitt privata nummer till jobbmobilen så jag bara behövde bära på en.
Använd hemdatorn hemma alt kolla noga att arbetsgivaren inte på något sätt kan se vad du använder telefonen till privat.
Citera
2018-10-24, 09:31
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Nej det har dom inte rätt till. Var lugn och fortsätt surfa på porr.

Fel.

Arbetsgivaren kan övervaka i stort sett vad som helst, så länge dom informerar om det. För att vara på säkra sidan så bör man alltså läsa igenom sitt arbetsavtal och/eller användaravtal som man eventuellt skrivit under när man tagit emot utrustningen.

Står det inget där, så bör det vara lugnt. Står det i något av avtalen att arbetsgivaren har rätt att övervaka dig, så kan man nog också rätt långt utgå från att så också är fallet.
Citera
2018-10-24, 09:40
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Fel.

Arbetsgivaren kan övervaka i stort sett vad som helst, så länge dom informerar om det. För att vara på säkra sidan så bör man alltså läsa igenom sitt arbetsavtal och/eller användaravtal som man eventuellt skrivit under när man tagit emot utrustningen.

Står det inget där, så bör det vara lugnt. Står det i något av avtalen att arbetsgivaren har rätt att övervaka dig, så kan man nog också rätt långt utgå från att så också är fallet.

Inte troligt för ett vanligt svenssonyrke.
Citera
2018-10-24, 09:46
Medlem
Det beror på vad du installerar. Jag har en jobbmobil med Outlook som jobbmail.
För att få tillgång till mailen måste jag ha en app som heter "Company Portal".
Genom den sätter min arbetsgivare begränsningar och inställningar (tex tid innan skärmen låser sig).
Den har tillgång till det mesta på min telefon, antar också surfhistorik.
Men står ingenstans i mitt anställninganställningsavtal att jag inte får surfa porr .
Så om de vill se det kan de väl få göra det.
Ingenting jag skäms över.
Tycker inte du ska skämmas heller.
Var en man och skäms inte över dig själv.
Om någon skulle pika dig svarar du att du runkar som fan och sprutar som en brandslang, är det något annat de undrar över?
Citera
2018-10-24, 09:47
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Inte troligt för ett vanligt svenssonyrke.

Absolut, men ändå inte omöjligt. Beror som sagt på vilket företag man jobbar på och vilka arbetsuppgifter man har.

Jobbar du t.ex. med R&D på ett stort företag, handskas med hemligstämplad information i din yrkesroll eller har samröre med samhällskritiska funktioner så lär det vara större risk att det förekommer, jobbar du som dussinsäljare på ett litet företag i Arjeplog så är det antagligen mer eller mindre ett icke-existerande fenomen.

Kort och gott, endera ska det röra sig om stora pengar eller väldigt känsliga uppgifter för att en arbetsgivare ska anse det vara motiverande att göra något liknande. De allra flesta kan lugnt surfa på porr eller läsa på flashback, även på jobbmobil och dator.
Citera
2018-10-24, 11:21
Medlem
Använd din gamla privata telefon till porrsurfandet , du behöver inget abonnemang om du surfar via wi-fi hemma. 😂
Citera
2018-10-24, 13:50
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka

Kanske för att det är gratis och jävligt besvärligt när folk inte vet vilket nummer de ska ringar till när man har två.
Alternativt att man alltid måste ha två telefoner på sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in