Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Den kär ledaren saknar såväl källa som statistik.
Det är hennes jobb att skriva sådana med jämna mellanrum och ibland kokas det soppa på spik.
Huskvinna syftar inte på hemmafru. Det är en omskrivning av epitetet "husblatte" dvs en kvinna som sviker det feministiska systerskapet. Det handlar om en växande revolt bland unga kvinnor mot likhetsfeminismen och dess ihärdiga försök att stöpa om dem. Krönikören har missuppfattat allt.
Som det står i originalartikeln:
https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/huskvinnans-aterkomst-och-konservatismens-forbjudna-lockelse/
Citat:
Moa Wallin säger att hon tror att podden tilltalar de som ”förstått att det inte är så farligt att erkänna att kvinnor och män är olika”. Jag säger att det är något som i vår gemensamma generation varit i det närmaste tabu att prata om.
– Jag håller med, och jag tror att det har varit dåligt för att backlashen blir så aggressiv när den väl kommer. Antingen har man hållningen att kvinnor och män är exakt likadana och allt annat är förbjudet att säga, eller så förespråkar man en sorts oanständig, bakåtsträvande konservatism – ”genusundervisning är bara trams”, ”kvinnor ska stå i köket”… Det är inte riktigt dit vi vill komma, vi ligger någonstans mittemellan, säger Moa Wallin.
Huskvinna har inget med hemmafru att göra alls. Hur många familjer har ens råd att leva på en lön i Sverige idag?