Det beror på vilken sorts konsult, hur skicklig man är och hur kloka kunder man hittar
Iofs länge sedan men i dåliga tider kan konsulter behövas MER för att fixa till kriser och behov att förbättra resultat är ännu större i kristider för att undvika konkurser...
T ex:
/Som ung anställd såg jag det går inte att vara bra på allt då det inte finns tillräckligt med finansiering, vilket ledde till att allt blev halvdåligt, så jag sa att delar behöver skippas och bli bra på det man satsar på. Det gjorde ägaren INTE och konkade, men gjorde som jag sagt vid rekonstruktionen.
/Liknande som konsult sa jag att de skulle skippa delar, som kostade mer än de tjänade, och styra över till utbildningar, som de tjänade bra på. Det gjorde de, men alldeles för lite så de konkade också.
/I flera andra företag gjorde jag ändringar, som kostade inget eller lite, men ökade resultaten.
/En skrev jag om utförligare i en annan tråd, där ett nationellt företag hade jättekris i en region. De sparkade regionschefen och satte mig på att försöka fixa till det. Redan ett halvår senare sa HQ att det blivit deras bästa region och tveksamma presumtiva rikskunder fick testa hos mig. Sedan hittade jag ett regionschefsämne och lärde upp honom innan jag lämnade över.
/Byggde upp en mjukvaruproduktion åt en svensk klient, med anställda spridda i världen, och organicerade det så kostnaden blev en bråkdel av den normala.
Både som egen företagare och som konsult har överlägsna resultat nåtts genom bättre organisation och att motivera personal genom frihet under ansvar och morötter i trivselförmåner och betalt efter hur mycket de får gjort. Jag struntar i hur mycket/lite tid de jobbar så länge de är klara inom ok tid så andra inte behöver vänta.