2018-10-22, 17:10
Medlem
Ok, då får jag fundera vidare över syfte/baktanke.
Citera
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Ang fetat stycke: Ah, då kanske det är det som varit syftet med att övertyga tråden om att något skall ske dagens datum. Att få fram namn på personer i tråden. Har funderat över baktanken men inte kommit fram till något bättre än att vilja spela ”oss” ett spratt alt. flytta fokus från något annat.

Skepsis är klokt. Jag har också funderat på var fokus hamnat i tråden. Nu vill jag inte ifrågasätta någon men konstaterar att det har bildats ett nytt konsensus i tråden de senaste veckorna baserat på uppgifter från ett enda håll vilket är något som bör beaktas, oavsett om det är information vi tycker om att läsa eller inte. Det har skett en förflyttning av både fokus och perspektiv på inblandade samt att tidigare spår hamnat i skymundan så jag knappt minns dem längre.

Det svåra med en tråd så lång som denna är att det blir svårt att hålla flera tankar i gång samtidigt. Det blir snarare en slags stafett där den mest spännande och mest för tillfället intressanta teorin dominerar tills en ny uppstår. Äldre teorier och spår hamnar i skymundan och får uppstå på nytt igen men då nästan från ruta ett. Ibland önskar man att det hade gått att lagra ett gäng alternativa teori-inriktningar i trådens start så att de hölls i åtanke istället för att vi ska bråka i tråden om konsensus kring en enda teori. Rimligt så har nog flera i tråden varit nära någon slags sanning flera gånger i tråden men istället för att knyta ihop alla lösa trådar till ett helt nystan så bråkar vi om vilken tråd som är den rätta och det blir väldigt svart eller vitt.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Vad gäller frågan om HD kunde känna till dagens datum i förväg så är det TR som meddelar datum då åtal senast ska vara väckt. Efter att ha tagit del av åklagarens inställning så kommer det förmodligen meddelas ett nytt beslut av tingsrätten som kan se ut ungefär på följande sätt.

Beslut om förlängd åtalstid

Begäran om åtalsförlängning i B <målnummer> har medgivits. Åtal ska vara väckt senast den <datum> kl. <tidpunkt>.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är ju bara att använda en anonym mailadress. Oavsett man gör så eller går in till rätten och begär ut handlingarna kommer dom inte att efterfråga identiteten.

Precis! Det har jag brukat göra :-)
Citera
2018-10-22, 17:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kan SD trott att han skulle bli avskriven idag, men åklagaren tog till artilleri krattning och vips kunde man få förlängning på förundersökningen med fortsatt Skäligen misstänkt?

Passerade Tingsrätten idag och tog en bild på huset där målet kommer hållas om det blir åtal. Bild: http://forumbilder.se/H8DU3/20181022-111641

Måste erkänna att det kliade i mig att gå in och begära kopior på dagboksanteckningar, men besinnade mig. Vill inte maila heller, eftersom alla inkomna mail kan begäras ut av den/de som är nyfikna.

Min tanke också.

Men jag undrar verkligen om han ska bli avskriven. Den bevisning som man har idag på honom räcker för skäligen om inte något visar sig strida emot detta. Och något sådant har vi inte hört något om. Har svårt att tro att man ska behöva vänta till ett visst datum för att få ett sådant besked? Om man anser att bevisningen för skäligen misstänkt för mordet inte längre håller, tror jag att man måste avskriva honom direkt. Min gissning.

Visst, det kan har funnits något vittne (visst sa MV väktare något om att detta var inget nytt, utan detta hade funnits tidigt i utredningen. Att man nu så här långt senare börjat förhöra dessa vittnen tyckte han var skamligt (fritt taget ur minnet). Kanske har man sparat dessa vittnen för att ha "en reserv" att ta av om man inte hittat något. Åter igen en okvalificerad gissning.

Suck, just nu känns det lite motigt igen...
Hoppas att mordet får en lösning någon gång.
Citera
2018-10-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Ang fetat stycke: Ah, då kanske det är det som varit syftet med att övertyga tråden om att något skall ske dagens datum. Att få fram namn på personer i tråden.
.

Mkt bra tänkt👍!

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är ju bara att använda en anonym mailadress. Oavsett man gör så eller går in till rätten och begär ut handlingarna kommer dom inte att efterfråga identiteten.

Visst. Men det tänker nog inte alla på; alla är inte medvetna om att begäran om handlingar etc diarieförs.
Det var några som blev outade i en Abok-tråd pga att de hade gått i den fällan.
Citera
2018-10-22, 17:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Mkt bra tänkt👍!

Visst. Men det tänker nog inte alla på; alla är inte medvetna om att begäran om handlingar etc diarieförs.
Det var några som blev outade i en Abok-tråd pga att de hade gått i den fällan.
Men nu vet iaf den ev. orolige att man kan få ut handlingarna utan att röja sig. Så jag ser fram mot dagboksbladet här... när någon tagit mod till sig
Citera
2018-10-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min tanke också.

Men jag undrar verkligen om han ska bli avskriven. Den bevisning som man har idag på honom räcker för skäligen om inte något visar sig strida emot detta. Och något sådant har vi inte hört något om. Har svårt att tro att man ska behöva vänta till ett visst datum för att få ett sådant besked? Om man anser att bevisningen för skäligen misstänkt för mordet inte längre håller, tror jag att man måste avskriva honom direkt. Min gissning.

Visst, det kan har funnits något vittne (visst sa MV väktare något om att detta var inget nytt, utan detta hade funnits tidigt i utredningen. Att man nu så här långt senare börjat förhöra dessa vittnen tyckte han var skamligt (fritt taget ur minnet). Kanske har man sparat dessa vittnen för att ha "en reserv" att ta av om man inte hittat något. Åter igen en okvalificerad gissning.

Suck, just nu känns det lite motigt igen...
Hoppas att mordet får en lösning någon gång.

Då är frågan definiera "man".
Är det åklagaren du menar så har hon minst sagt varit på
kant med TR tidigare.

Då får vi se hur lång tid det tar innan en viss användare dyker upp
och säger "det är bara HDs ord vi har återgett".
Citera
2018-10-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kan SD trott att han skulle bli avskriven idag, men åklagaren tog till artilleri krattning och vips kunde man få förlängning på förundersökningen med fortsatt Skäligen misstänkt?

Passerade Tingsrätten idag och tog en bild på huset där målet kommer hållas om det blir åtal. Bild: http://forumbilder.se/H8DU3/20181022-111641

Måste erkänna att det kliade i mig att gå in och begära kopior på dagboksanteckningar, men besinnade mig. Vill inte maila heller, eftersom alla inkomna mail kan begäras ut av den/de som är nyfikna.
Kan du, som ju inte brukar vara så buskablyg i ditt uppträdande, förklara för mig vad "besinna mig" här innebär?

Du vill inte få veta fakta i målet?
Du är rädd att bli avkrävd id? Detta trots att jag, som första person här i tråden (i åtminstone denna del av processen) för ett bra tag sen beskrev hur man mycket enkelt över disk på de flesta domstolar kan begära ut t ex dagboksblad och göra detta utan att personalen ens har rätt att efterfråga syftet eller id. Skriver jag för döda ögon?

Varför "besinnade" du dig?
Citera
2018-10-22, 18:24
Medlem
Hänger inte riktigt med på om det spekuleras eller om det är fakta att man förlängt förundersökningstiden. Är det någon som med säkerhet vet om, och i så fall vad, det hände något i TR idag?
Citera
2018-10-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Hänger inte riktigt med på om det spekuleras eller om det är fakta att man förlängt förundersökningstiden. Är det någon som med säkerhet vet om, och i så fall vad, det hände något i TR idag?

Tror inte riktigt nån vet om det hände nåt idag?🤔

Du kan ju alltid pm:a TinnaNinnan, eller varför inte mejla TR.
Citera
2018-10-22, 18:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Då är frågan definiera "man".
Är det åklagaren du menar så har hon minst sagt varit på
kant med TR tidigare.

Då får vi se hur lång tid det tar innan en viss användare dyker upp
och säger "det är bara HDs ord vi har återgett".

Du frågar fel person. Jag är inte så insatt i den rättsliga processen.
Jag tror att det enbart är ÅK som avgör denna fråga (om mgm ska kvarstå som skäligen misstänkt för mordet).

Det går ju att ta reda på om det varit någon förhandling i ärendet idag genom att ringa om man vill veta säkert.

Om SD blir avförd som misstänkt, då lär vi få veta.
Annars tolkar jag det tv som att det varit en förhandling om åtalsförlängning.
Bara gissningar med många frågetecken...
Citera
2018-10-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kan du, som ju inte brukar vara så buskablyg i ditt uppträdande, förklara för mig vad "besinna mig" här innebär?

Du vill inte få veta fakta i målet?
Du är rädd att bli avkrävd id? Detta trots att jag, som första person här i tråden (i åtminstone denna del av processen) för ett bra tag sen beskrev hur man mycket enkelt över disk på de flesta domstolar kan begära ut t ex dagboksblad och göra detta utan att personalen ens har rätt att efterfråga syftet eller id. Skriver jag för döda ögon?

Varför "besinnade" du dig?
Därför att du inte ska snoka efter vem hen är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in