2018-10-22, 10:01
Medlem
Gomut88s avatar
Ang läs: För mig fungerar det bra att skumläsa igenom texterna snabbt, få en överblick av viktiga drag och ungefär var i texten som författaren tar upp vad. Sedan läsa frågorna och besvara de jag kan på rak arm, för att besvara de andra frågorna läser jag om relevant textstycke i texten.

Jag fokuserar alltså inte på att förstå texten på detalj-nivå eller förstå varje mening. Bara generella drag, åsikter, vinklingar. Hade ingen som helst tidspress tack vare denna metod och kunde lätt bryta ner och destillera de "långa texterna".
Senast redigerad av Gomut88 2018-10-22 kl. 10:04.
Citera
2018-10-22, 10:08
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det beror på. Har du inte övat på matematiken överhuvudtaget och du dessutom inte har studerat matte sedan det hette Matte A, så skulle jag faktiskt vara rätt nöjd med 0.8. Sedan beror det ju på vad man menar med "nöjd", men 0.8 och över utan att ha övat alls får ändå ses som "OK". Är det bra? Är ju relativt, men 0.7-1.0 verkar vara det vanligaste. Men det är inte ju inte så att man behöver skämmas.

Vet du inte hur poängen delas ut kan du vara nöjd med 0,8. Hörde att KVA var svår i år.
Citera
2018-10-22, 10:25
Medlem
Tropicanans avatar
När och var kan man få tag på frågorna som skulle släppas idag?
Citera
2018-10-22, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Konstigt tips tycker jag. Matteboken.se testar E-nivå i dom där kurserna, ska man skriva någorlunda konkurrenskraftigt på kvant måste man ligga högre än A-nivå.

Man kommer inte uppfinna mittpunktformeln på 60 sekunder mitt under provet bara för att man råkar kunna pythagoras, om man aldrig har sett den förut, man behöver öva mycket mer än bara det absolut mest grundläggande.

Vilken mattebok tipsar du om 1bc eller 1c??
Citera
2018-10-22, 10:45
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Det beror på. Har du inte övat på matematiken överhuvudtaget och du dessutom inte har studerat matte sedan det hette Matte A, så skulle jag faktiskt vara rätt nöjd med 0.8. Sedan beror det ju på vad man menar med "nöjd", men 0.8 och över utan att ha övat alls får ändå ses som "OK". Är det bra? Är ju relativt, men 0.7-1.0 verkar vara det vanligaste. Men det är inte ju inte så att man behöver skämmas.
jag hade 1.8
Citera
2018-10-22, 10:47
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Konstigt tips tycker jag. Matteboken.se testar E-nivå i dom där kurserna, ska man skriva någorlunda konkurrenskraftigt på kvant måste man ligga högre än A-nivå.

Man kommer inte uppfinna mittpunktformeln på 60 sekunder mitt under provet bara för att man råkar kunna pythagoras, om man aldrig har sett den förut, man behöver öva mycket mer än bara det absolut mest grundläggande.

Jag har bara använt matteboken.se på det sätt jag beskrivit. Hoppade av gymnasiet och har aldrig syslat med matte de senaste 7 åren. Tog ett nytt avsnitt från matteboken.se, 15 min varje kväll i 2-3 veckor.

Skrev 1.9 på mattedelen.
Citera
2018-10-22, 10:47
Medlem
dialektikers avatar
Orddelen var ju löjlig. Språket har verkligen urartat om man inte ställer högre krav på ordkunskap hos folk. Prickade alla. Ni då?
Citera
2018-10-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
jag hade 1.8

Okej, och vad vill du ha sagt med det? Grattis antar jag. Det finns alltid de som på något vis lyckas klämma 1.8 på första försöket utan att ens ha övat, men det är verkligen inte det "normala". Precis som det alltid finns någon eller ett par personer som lyckas glida genom Matte 1-5 (tidigare A-E) utan några som helst problem överhuvudtaget. Men de är snarare undantaget.
Senast redigerad av yokisuci 2018-10-22 kl. 10:55.
Citera
2018-10-22, 10:58
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Okej, och vad vill du ha sagt med det? Grattis antar jag. Det finns alltid de som på något vis lyckas klämma 1.8 på första försöket utan att ens ha övat, men det är verkligen inte det "normala". Precis som det alltid finns någon eller ett par personer som lyckas glida genom Matte 1-5 (tidigare A-E) utan några som helst problem överhuvudtaget. Men de är snarare undantaget.
menade bara att det går att få högre trots man inte läst naturvetenskaplig, anser mig en medelmåtta på matematik.
Citera
2018-10-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gomut88
Ang läs: För mig fungerar det bra att skumläsa igenom texterna snabbt, få en överblick av viktiga drag och ungefär var i texten som författaren tar upp vad. Sedan läsa frågorna och besvara de jag kan på rak arm, för att besvara de andra frågorna läser jag om relevant textstycke i texten.

Jag fokuserar alltså inte på att förstå texten på detalj-nivå eller förstå varje mening. Bara generella drag, åsikter, vinklingar. Hade ingen som helst tidspress tack vare denna metod och kunde lätt bryta ner och destillera de "långa texterna".

Det låter som ett rätt klokt sätt. För egen del (eller i alla fall på första VERB, så hjärnan fortfarande fungerade), så valde jag att läsa frågorna först för att på så vis veta vad jag "sökte efter". Vet dock inte om det är bättre eller sämre än att läsa frågorna sist. Men att lära sig att skumläsa igenom texter fort tror jag hjälper för den delen ifall man har problem med det.
Citera
2018-10-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halsontidag
Jag får alltid mellan 19/20 och 20/20 på LÄS. Men ändå varje gång jag sitter där så känner jag mig aldrig säker, utan det är magkänslan som styr till slut när jag väljer mellan två. Som exempelvis på Strindberg-texten spenderade jag alldeles för mycket tid på att analysera, men blev inte säkrare på något svar ändå.
När jag upptäckte att jag hade missat texten om Läkemedel eller vad handlade om så hade jag bara några minuter kvar, så hann bara snabbt skumläsa igenom den för att snabbt läsa igenom svarsalternativen och välja de mest lämpliga. Kommer inte ens ihåg vad texten handlade om eller hur frågorna löd, men om hpakademins facit stämmer så fick jag alla rätt på dem. Så för mig spelar det tydligen ingen roll om jag skumläser eller om jag lägger ned tid på att analysera för jag känner mig lika rådvill och osäker ändå, men ändå slutar det med att jag väljer rätt. Nästan att jag tycker det ibland är lättare när jag skumläser att hitta rätt alternativ.

Men ett tips till er som vill bli bättre på det verbala på högskoleprovet för att komma in på ett visst program men inte riktigt är där ännu. Ta och läs någon kurs på universitet så länge som ni kommer in på där det är en del läsning(ta gärna något som ni kan ha nytta av ändå av att studera). Jag kommer ihåg när jag började på JP, och jag började läsa litteraturen så kände jag bara ???, förstod knappt vad som stod då jag tyckte språket var så konstigt och meningarna var uppbyggda på ett sådant onödigt omständigt och krångligt sätt så jag förstod inte hur jag skulle ta mig igenom eländet. Några veckor in så blev det juridisk språket det mest självklara och när jag går tillbaka nu och tittar i de gamla böckerna så kan jag verkligen inte relatera till min tidigare oförmåga att ta till mig den texten.
Däremot har jag blivit riktigt dålig på ELF, får numera bara 16/20 där, så om jag känner att jag skulle behöva höja mig på HP så skulle jag nog ta och läsa en kurs på engelska. För på JP är inte mycket engelska texter, så känner verkligen att jag har tappat där.

Jag failade just på LÄS denna gång då jag tycker de långa texterna är svåra att ta till sig, bara att se de är avskräckande. 1.1-1.2 på VERB och 1.6 på kvant så 50/50 att jag kommer in på jurist programmet denna gång. Har dock sökt HÖKEN och några kurser till som jag kommer läsa nu. Tror du det kommer underlätta just LÄS till nästa gång? Är det bara nöta komplicerade texter som gäller?
Citera
2018-10-22, 11:16
Medlem
mrglglglgls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gomut88

Låter som en bra strategi. Man kan börja med frågorna också, markera nyckelord och sökläsa/skumma efter nyckelorden i texten. Där nyckelorden finns hittar man svaren och läser bara paragraferna i/omkring dessa. Årtal är enkla att hitta då de sticker ut bland övrig text.

Mer övergripande frågor, typ "Vad vill författaren egentligen säga/vad är huvudpoängen?" tar man sist eftersom man då fått ett hum om vad det handlar om efter att ha läst stora delar av texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in