Citat:
Ursprungligen postat av
svensk0kina
Skatteplanering bade for foretag och privat personer ar en grazon, dar medborgarna kan tycka en sak och myndigheter en annan.
Det ar allmant kant att internationella foretag "flyttar" varden mellan olika fabriker, det enklaste ar att skriva upp eller ner lagervardet for en komponent som kommer att anvandas for en maskin som samma foretag tillverkar i annat land.
Lite lustigt att traden handlade korruption inom NK. De tva senaste presidenterna i SK (fran det "liberala" partiet, bada sitter i fangelse for mutbrott.
Jag tar mig friheten, att kalla mig "Auktoritet" inom området Internationell ekonomisk brottslighet.
Skatteplanering, är inte ett brott.
Staten skriver lagar som skall följas, att inte deklarera, är exempel på ett skattebrott.
Skatteplanering, är inte ett brott, alla försöker skatteplanera, efter de incitament som staten skapat.
Allt i syfte att minska skatten, låg - medel - höginkomsttagare och företag, ägnar sig åt skatteplanering.
Det är vid taxeringen, som underlaget man inlämnat bedöms och kontrolleras efter gällande lagstiftning.
Skatteexperter finns över hela världen, lokala "Skatteexperter" finns runt fikabordet på Ditt jobb,
med tips om möjlighet att sänka skatten vid en bostadsförsäljning eller strax innan en skatteändring tex.
Alla företag anlitar en revisor och de flesta också en speciell skatteexpert.
Stater får inte ta ut skatt, för annat än vad som tydligt anges i regelverket.
Om Du, jag eller en skatteexpert hittar kryphål i regelverket, är regelverket dåligt skrivet,
och är då statens problem, inte den skattskyldiges.
De flesta västerländska länder har i stort sett liknade lagar och regler/förordningar som Sverige.
Moraliska och övriga supplerande åsikter eller bedömningar, kring skatteplanering, finns det massvis av,
dessa är upp till var och en och undandrar sig min bedömning, då det oftast handlar om godtycke eller
politisk åsikt hos den enskilde.