2018-10-21, 18:22
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför? Tror du inte vi finns?
https://en.wikipedia.org/wiki/Swedes
Tyckte du mao att det var korrekt att rubricera PG Gyllenhammar som varandes "pursvensk"?

Om ja, varför?

Tror du inte judar finns?

Not: Who is a Jew?
Generally, in modern secular usage Jews include three groups: 1) people who were born to a Jewish family regardless of whether or not they follow the religion, 2) those who have some Jewish ancestral background or lineage (sometimes including those who do not have strictly matrilineal descent), and 3) people without any Jewish ancestral background or lineage who have formally converted to Judaism and therefore are followers of the religion."
https://en.wikipedia.org/wiki/Jews#Who_is_a_Jew?
Citera
2018-10-21, 18:36
Medlem
PG Gyllenhammar borde skämmas! Vill han att Sverige skall bli muslimskt? Att allt svenskt skall försvinna?

Om han gillar mångkultur, varför bor han inte i Bergsjön eller Biskopsgården?

En falsk hycklare i mina och många andras ögon.
Citera
2018-10-21, 18:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Tyckte du mao att det var korrekt att rubricera PG Gyllenhammar som varandes "pursvensk"?

Om ja, varför?

Tror du inte judar finns?

Not: Who is a Jew?
Generally, in modern secular usage Jews include three groups: 1) people who were born to a Jewish family regardless of whether or not they follow the religion, 2) those who have some Jewish ancestral background or lineage (sometimes including those who do not have strictly matrilineal descent), and 3) people without any Jewish ancestral background or lineage who have formally converted to Judaism and therefore are followers of the religion."
https://en.wikipedia.org/wiki/Jews#Who_is_a_Jew?
Ok, jag visste inte att PG Gyllenhammar är jude. Anser han själv att han är jude, eller är det bara en etikett som andra klistrat på honom?

Men nej, judar är inte "pursvenskar". Det anser de väl inte ens själva?
Citera
2018-10-21, 18:44
Medlem
BLW77s avatar
Intervju med P-G Gyllenhammar ”Jag är förbannad, inte bitter” https://youtu.be/UNBlZQUbhGI

Har dubbla känslor inför P-G Gyllenhammar, på ett sätt är/var han en sverigevänlig patriot, samtidigt som han senare lät sig värvas av Rothschild bank som är en av de värsta i världen att propagera för globalism.

Att P-G Gyllenhammar dessutom var mellanhand i NUON-affären som företrädare för Rothschild bank på uppdrag av Reinfeldt, där svenska skattebetalare förlorade cirka 70 miljarder utan att någon ansvarig blev åtalad tyder på att han numera tagit steget över till den mörka sidan.
Citera
2018-10-21, 19:17
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Och vad blir dina svar utifrån att du är det?
Lika relevanta som PG’s åsikter.

Det jag menade var att det är lika relevant att påstå att jag är antikapitalist, som att påstå att jag är antikrist.

Utifrån det du skriver, så skulle jag kunna påstå att du är en naiv, hjärntvättad pundare. Men det gör jag inte. Eftersom jag inte tror det. Tvärtom så tror jag att du är intelligent och engagerad, och egentligen önskar det bästa för alla.
Du och jag har dock haft tillgång till olika källor, och kanske olika mängd information och livserfarenhet. Därför har vi landat i delvis olika analyser.

Jag har i mitt liv varit i kontakt med några framstående företagsledare, och de har varit mycket olika. Ingen av dem har haft till närmelse så hög profil som PG, men de har ändå åstadkommit signifikant mer än den genomsnittlige ”tyckaren”. Vissa har varit högintelligenta. Enstaka har haft intresse för samhället ur genuint altruistiska motiv. De flesta har varit väldigt drivna och skickliga på att avancera sina egna och sina aktieägares/uppdragsgivares intressen.
Min poäng är att företagsledare (i bästa fall) är relevanta när det gäller att driva företag. När det gäller samhällsfrågor och politik, så är de inte mer relevanta än vem som helst. Snarare mindre, då de som regel kan anses jäviga, med en liten maktelits bästa för ögonen, mot folket i stort. Dessutom så fungerar det så, att många av dem (likt politiker och andra kändisar) säger vad som deras PR-människor har bedömt som ändamålsenligt. Inte nödvändigtvis att förväxla med vad de egentligen tycker.

Det jag skrev angående fara för demokratin, i tidigare inlägg, exemplifieras av hur vissa väljare i senaste valet tog intryck av vad en (i varje fall i fråga om djupanalys av samhällsfrågor) lallande fåne som Kjell Bergkvist hade att säga.
Citera
2018-10-21, 19:32
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ok, jag visste inte att PG Gyllenhammar är jude. Anser han själv att han är jude, eller är det bara en etikett som andra klistrat på honom?

Men nej, judar är inte "pursvenskar". Det anser de väl inte ens själva?

Har man judiskt påbrå så har man – vare sig man vill det eller inte och det är ju de själva som satt upp de reglerna.

Men PG Gyllenhammar fick frågan:
https://unv.is/expressen.se/gt/nya-projektet-for-82-arige-pg-dotterns-tvaarskalas-

– Jag är väldigt tillfredsställd och nöjd med att vara svensk. Jag är glad och stolt över att ha mina rötter i Sverige, men också över att min släkt varit svensk, skotsk och judisk i sekler. Släkten Gyllenhammar blev adlig för att de var med i ett slag på 1600-talet när Sverige besegrade Danmark. Jag är stolt över den bakgrunden, att de var enkla soldater, men också över mitt skotska och judiska ursprung.”

Med ditt judiska ursprung, hur ser du på den senaste tidens antisemitiska incidenter i Sverige?
– Antisemitiska tendenser alltid otrevliga och vidriga. Man kan forska i varför de uppstår, det skrivs avhandlingar och romaner om detta, men antisemitism är alltid avskyvärd

Till och med Bonnier-klanen, kommer inte ifrån sitt judiska påbrå och svarade likartat i en annan intervju:
(FB) Argument för att Göteborgs-Posten är en judisk tidning.
Citerat utdrag:
"Antisemitismen var en del av samhället fram till andra världskriget, men familjen Bonnier blev snabbt en del av det svenska samhället. En orsak är att familjen alltid arbetat för svensk litteratur."

De judefientliga strömningarna i det svenska samhället var också ett av huvudskälen till att tidningen Expressen startades 1944. Fortfarande i dag, 2004, känner familjen Bonnier av antisemitiska inslag i det svenska samhället.

"Till och från får vi olika hot från olika grupper, under de senaste åren har vi kunnat se en liten ökning av de strömningarna", säger Carl-Johan Bonnier som själv är döpt och tillhör Svenska kyrkan.

"I dag är de flesta i släkten väldigt sekulariserade, jag skulle tro att vår släkt är som folk är mest vad gäller religionen. Ett undantag är förstås min syssling Åke som är kyrkoherde på Lidingö."

Stör det dig att kopplingen mellan familjen Bonnier och judendomen ofta görs?
"Nej inte alls, det judiska arvet känns ändå som grundläggande för släkten."
Citera
2018-10-21, 20:12
Medlem
pocahontas väns avatar
Lite kuriosa om P.G. Gyllenhammar som får förevigas i Flashback.

Jag har alltid varit av uppfattningen att Gyllenhammar är uppblåst och osympatisk. Den bilden fick jag igenom en släkting som jobbat som bilinspektör och därav varit mycket i kontakt och på middagar med Volvo. Om Gyllenhammar gick ut till en restaurang och inte blev behandlad som en kung - d.v.s fick ett bord direkt, fick in maten på en gång, inte blev uppassad på kontinuerligt, etcetera - förbjöd han alla på Volvokoncernen att besöka restaurangen, såväl i tjänst som privat.

Han är en högst medioker företagsledare som för tankarna till Commodus. Jag förstår inte vem som har utsett honom till "Sveriges mest beundrade man"? Det kan omöjligt varit det svenska folket. Jag önskar att SD hade svarat att utan P.G. Gyllenhammar kanske Volvokoncernen fortfarande hade varit svenskt.
Citera
2018-10-21, 20:16
Medlem
Förr hade jag respekt för PG.
Men sedan han valde att skaffa barn vid 81 (åttioett) års ålder avskyr jag gubbfan.
Det är ett hån, ett svek mot barnet som knappast lär hinna bli tonåring innan gubben dör.
För att inte tala om saker som lek, sport, förldramäte(!) i skolan och andra aktiviteter som barn älskar att göra med sina föräldrar är liksom kört.
Att han nu går ut med detta förstärker bara min åsikt om honom.
Han är inte och har aldrig varit i närheten av den "mångkultur" som många vanliga svenskar drabbas av och har därmed noll kredibilitet i sitt svamlande.
Citera
2018-10-21, 20:19
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLW77
Intervju med P-G Gyllenhammar ”Jag är förbannad, inte bitter” https://youtu.be/UNBlZQUbhGI

Har dubbla känslor inför P-G Gyllenhammar, på ett sätt är/var han en sverigevänlig patriot, samtidigt som han senare lät sig värvas av Rothschild bank som är en av de värsta i världen att propagera för globalism.

Att P-G Gyllenhammar dessutom var mellanhand i NUON-affären som företrädare för Rothschild bank på uppdrag av Reinfeldt, där svenska skattebetalare förlorade cirka 70 miljarder utan att någon ansvarig blev åtalad tyder på att han numera tagit steget över till den mörka sidan.

"Lät sig värvas av Rothschilds bank" Rothschild är världens ledande judebankir. Ingen som inte är jude blir VvD för Rothschild.

Sverigevänlig patriot, vilket skämt. Han har mjölkat både svenska företag och skattebetalare på mkt stora belopp. Den här juden är en landsförrädare av rang.
Citera
2018-10-21, 20:37
Medlem
GoranPongs avatar
Helt uppenbart att gubben är förvirrad men har väl med åldern att göra
Citera
2018-10-21, 21:23
Medlem
Witkos avatar
Hur kan man räknas som pursvensk när man har en judisk mamma och judiska morföräldrar?

För övrigt är det nog inte många som bryr sig om hans uttalande.
Citera
2018-10-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Hur kommer detta att drabba partiet?

Strömavhopp?

Bör SD redan nu dra sig ur ett eventuellt Extraval för att slippa nesan att åka ur riksdagen allteftersom avslöjandet blir känt i väljarkåren?

Andra funderingar med anknytning till dessa som det tycks obestridliga fakta från en blytung företagsledare som enbart haft Sveriges bästa för ögonen under hela sin livsgärning?

Pursvensk? Hans mamma var av judisk börd. Ergo han är jude.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in