Citat:
Ursprungligen postat av
Postino
Och vad blir dina svar utifrån att du är det?
Lika relevanta som PG’s åsikter.
Det jag menade var att det är lika relevant att påstå att jag är antikapitalist, som att påstå att jag är antikrist.
Utifrån det du skriver, så skulle jag kunna påstå att du är en naiv, hjärntvättad pundare. Men det gör jag inte. Eftersom jag inte tror det. Tvärtom så tror jag att du är intelligent och engagerad, och egentligen önskar det bästa för alla.
Du och jag har dock haft tillgång till olika källor, och kanske olika mängd information och livserfarenhet. Därför har vi landat i delvis olika analyser.
Jag har i mitt liv varit i kontakt med några framstående företagsledare, och de har varit mycket olika. Ingen av dem har haft till närmelse så hög profil som PG, men de har ändå åstadkommit signifikant mer än den genomsnittlige ”tyckaren”. Vissa har varit högintelligenta. Enstaka har haft intresse för samhället ur genuint altruistiska motiv. De flesta har varit väldigt drivna och skickliga på att avancera sina egna och sina aktieägares/uppdragsgivares intressen.
Min poäng är att företagsledare (i bästa fall) är relevanta när det gäller att driva företag. När det gäller samhällsfrågor och politik, så är de inte mer relevanta än vem som helst. Snarare mindre, då de som regel kan anses jäviga, med en liten maktelits bästa för ögonen, mot folket i stort. Dessutom så fungerar det så, att många av dem (likt politiker och andra kändisar) säger vad som deras PR-människor har bedömt som ändamålsenligt. Inte nödvändigtvis att förväxla med vad de egentligen tycker.
Det jag skrev angående fara för demokratin, i tidigare inlägg, exemplifieras av hur vissa väljare i senaste valet tog intryck av vad en (i varje fall i fråga om djupanalys av samhällsfrågor) lallande fåne som Kjell Bergkvist hade att säga.