Citat:
Ursprungligen postat av
Porygon
Om du bara väljer fonderna pga du tror på förvaltaren så borde du egentligen bara köpa företag där du tror på VDn. Alternativt se vilka bolag de där fonderna köpt och köp samma aktier själv och gå in och justera varje kvartal eller nått sånt.
Sen har Buffet inte "krossat marknaden". Har för mig hans företag ökat som index över åren, MEN med hävstång så därför det är närmare 20%(?) än 7% som index.
Här har du Buffets egna åsikt/"bevis":
https://www.google.se/amp/s/amp.businessinsider.com/warren-buffett-wins-million-dollar-bet-against-hedge-funds-2018-1
Jaha jag trodde hela grejen med Buffet var att han hittade undervärderade företag som han köpte vid rätt tillfällen.
Anledningen till varför jag föredrar en aktiv fond är för att förvaltarna har så sjukt mycket större fördelar än vad vi privatinvesterare har.
De på Coeli Global har 100 gånger mer erfarenhet, är 100 gånger smartare och kan även åka personligen och träffa företag innan de investerar. Jag kan aldrig lära mig mer om ett företag än vad de kan.
Kolla t.ex på Carl Armfelt, snubben åker och träffar gamingföretag världen runt. Han har ett team på Swedbank av de matematiskt smartaste analytikerna i Sverige även. Hur ska man tävla mot det?
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Precis och här är hans råd till sin framtida änka:
"What I advise here is essentially identical to certain instructions I’ve laid out in my will. One bequest provides that cash will be delivered to a trustee for my wife’s benefit…My advice to the trustee could not be more simple: Put 10% of the cash in short-term government bonds and 90% in a very low-cost S&P 500 index fund. (I suggest Vanguard’s.) I believe the trust’s long-term results from this policy will be superior to those attained by most investors…"
Jo, jag spekulerar lite fritt nu i att hon inte har något intresse av börsen och då passar ju index bra.
Aktiva fonder kräver att man själv är aktiv och ständigt utvärderar.
Citat:
Ursprungligen postat av
John-Paul
Ja, sen är de alla relativt nya också. Men här gäller det ju att ha en tro på att förvaltarna långsiktigt kan pricka in rätt investeringar.
I värsta fall kommer man i slutändan ha gått som index eller lite sämre. Jag är beredd att ta den risken och förlora nån % i totalavkastning.