2018-10-20, 10:52
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
En mycket bra analys. Ett förenad Korea ske förhoppningsvis ej direkt. Låt NK reformas stegvis och om 30 år kan vi ha ett Korea.
En huvudfråga är USA militär villiga att lämna sina baser i Korea. Jag tvilvar.
Ryssarnas mål är att få kontroll över is fri hamn, som Dalian i Liaoning.

Helt korrekt, ryssens mål är alltid isfri hamn. Frågan i dagsläget är väl snarast hur mycket lebensraum Kina är villigt att ge ryssen. De är ju bara låtsaskompisar
Citera
2018-10-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Har ibland grubblat en smula på det där. Ofta görs det reflexmässiga jämförelser till gamla DDR, men jag tillhör dem som tror den relevansen är begränsad. Det finns flera skäl.

1. I DDR fanns det en underjordisk opposition inom riket. Det saknas i NK, det lilla som finns är utom landet och är därför mycket enklare att avfärda.

2. En underjordisk opposition sprider alternativ. Nordkoreanen presenteras aldrig för några alternativ.

3. DDR:s ledare var ansiktslösa gråkostymerade teknokrater. Dynastin Kim är teatraliska glädjespridare. Marx och Engels må vara kommunistiska ikoner, men de utgör inga "levande gudomar". NK har byggt sin idoldyrkan på 20-talets japanska militaristers kejsardyrkan. När den försvinner blir folket vilsna. Något som underlättade den amerikanska ockupationen, men jag tvivlar på att någon besätter NK om det imploderar.

4. DDR:s kollaps kom plötsligt och oväntat. Jag menar att det underlättade tyskarnas återförening. De tvingades till att ta tag i situationen utifrån pragmatiska grunder. NK:s kollaps har prognosticerats i mer än 40 år. Sydkorea har en stor samling planer på plats som gör att de kommer att hamna i byråkratisk kamp inbördes. Nordkoreaner är vana vid att ta emot order och utföra dem, byråkrater som inte kan komma överens blir förvirrande och frustrerande.

5. Västtyskland var en ekonomisk stormakt. Sydkorea är förvisso också ekonomiskt välmående, men inte i klass med dåvarande GBR, och NK har nästan 50 % större befolkning än gamla DDR. Kostnaderna väger således tungt.

6. Sydkorea får gräns gentemot Ryssland och Kina. Jag tror nog att Xi är villig att acceptera detta, men skulle tro att militärerna är mindre glada över det. Frågetecknet är Putin. Ända sedan Tsartiden har de haft expansiva planer i regionen. En Sydkoreansk premiärminister behöver behärska rysk diplomati, och där har jag mina tvivel.

Jag delar i stort sett alla Dina synpunkter, när det gäller DDR/BRD.

En viktig avgörande faktor avseende Tysklands återförening, var också det faktum, att mycket av den Tyska kunskapsbanken inom industri - teknologi - lärosäten mm, vilken sträcker sig mycket långt tillbaka i tiden, fanns kvar i DDR, om än förstörd av planekonomin.

Traditionerna och arvsmassan därvidlag, fanns dock kvar, vilket det finns många tydliga exempel på idag.
Många, av de före kriget, så framstående verksamheterna är idag återupprättade och blomstrar igen.

Vad som bekymrar mig, är Kina, både ur det militära och det politiska perspektivet.
Kinas expansionistiska strategi runt om i världen, med deras "Rovdrift", på de flesta av jordens kontinenter, och de strategiska militära problem man har, i både Sydkinesiska sjön och regionen för övrigt, är i mina ögon mycket oroande.

Kina har så gott som inga hamnar eller allierade i området, som kan stötta vid en konflikt, eller ens nu i fred, upplåta baser eller samarbete. Man är totalt underlägsna USA och dess allierade i det avseendet idag, alldeles oavsett om USA behåller sina trupper och installationer i Sydkorea.

Till syvende och sist, är de gemensamma nämnarna mellan Kina och Nordkorea större, än vad som i Xi och partiets officiella ögon, ibland kan ge sken av att vara i grunden väsensskilda åt.

Xi visar med all önskvärd tydlighet, att han inte går i "Rätt" riktning, vad gäller demokratisering och "Folkrättslig utveckling", utan snarare vrider han utvecklingen bakåt, därvidlag.

Skillnaden mellan Nordkoreas korrigeringsläger och "Gulags", och Kinas, är de facto inte speciellt stora.

Kina lär nog, om Nordkorea mot förmodan skulle implodera, i vart fall tillse, att "Vakuum" etableras i Nordkorea, för stunden. Att Xi eventuellt skulle kunna leva med (Syd) Koreansk militär vid sin gräns, är väl inte otroligt, men under vilka premisser?

Ryssland är en speciell potatis. Smyger som vanligt "I kulisserna", likt "Räven på jakt nattetid".
Att en (Syd) Koreansk Premiärminister under alla omständigheter skulle få svårt med Rysk diplomati,
råder det nog inga som helst tvivel om.

I mitt bakhuvud, dyker ständigt tanken på en "Finlandisering" upp, jag har svårt att frigöra mig från den lösningen.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-10-20 kl. 11:42.
Citera
2018-10-20, 12:41
Medlem
Den kriminella regimen i Nordkorea fortsätter sina stölder av kryptovalutor!

Kryptovalutor är stora i Asien och speciellt i Sydkorea.

Nordkorea skyr inga medel i sin jakt på kapital, som vanligt.

www.outlookindia.com/website/story/571-million-stolen-in-cryptocurrency-attack-by-north-korean-hackers/318687

www.cryptoglobe.com/latest/2018/10/infamous-north-korean-crypto-hacker-group-responsible-for-stealing-571-million/

Eftersom Nordkorea är i total avsaknad av hederskodex och samvete, lär väl detta fortsätta, tills det "Brister i tålamod någonstans".
Citera
2018-10-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Helt korrekt, ryssens mål är alltid isfri hamn. Frågan i dagsläget är väl snarast hur mycket lebensraum Kina är villigt att ge ryssen. De är ju bara låtsaskompisar

Nar var Ryssland och Kina vanner?
Jag har typiskt blont utseende, det värsta källsordet är att bli kallat Ryss efter en blöt kväll.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-10-20 kl. 13:16. Anledning: Till
Citera
2018-10-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag delar i stort sett alla Dina synpunkter, när det gäller DDR/BRD.

En viktig avgörande faktor avseende Tysklands återförening, var också det faktum, att mycket av den Tyska kunskapsbanken inom industri - teknologi - lärosäten mm, vilken sträcker sig mycket långt tillbaka i tiden, fanns kvar i DDR, om än förstörd av planekonomin.

Traditionerna och arvsmassan därvidlag, fanns dock kvar, vilket det finns många tydliga exempel på idag.
Många, av de före kriget, så framstående verksamheterna är idag återupprättade och blomstrar igen.

Vad som bekymrar mig, är Kina, både ur det militära och det politiska perspektivet.
Kinas expansionistiska strategi runt om i världen, med deras "Rovdrift", på de flesta av jordens kontinenter, och de strategiska militära problem man har, i både Sydkinesiska sjön och regionen för övrigt, är i mina ögon mycket oroande.

Kina har så gott som inga hamnar eller allierade i området, som kan stötta vid en konflikt, eller ens nu i fred, upplåta baser eller samarbete. Man är totalt underlägsna USA och dess allierade i det avseendet idag, alldeles oavsett om USA behåller sina trupper och installationer i Sydkorea.

Till syvende och sist, är de gemensamma nämnarna mellan Kina och Nordkorea större, än vad som i Xi och partiets officiella ögon, ibland kan ge sken av att vara i grunden väsensskilda åt.

Xi visar med all önskvärd tydlighet, att han inte går i "Rätt" riktning, vad gäller demokratisering och "Folkrättslig utveckling", utan snarare vrider han utvecklingen bakåt, därvidlag.

Skillnaden mellan Nordkoreas korrigeringsläger och "Gulags", och Kinas, är de facto inte speciellt stora.

Kina lär nog, om Nordkorea mot förmodan skulle implodera, i vart fall tillse, att "Vakuum" etableras i Nordkorea, för stunden. Att Xi eventuellt skulle kunna leva med (Syd) Koreansk militär vid sin gräns, är väl inte otroligt, men under vilka premisser?

Ryssland är en speciell potatis. Smyger som vanligt "I kulisserna", likt "Räven på jakt nattetid".
Att en (Syd) Koreansk Premiärminister under alla omständigheter skulle få svårt med Rysk diplomati,
råder det nog inga som helst tvivel om.

I mitt bakhuvud, dyker ständigt tanken på en "Finlandisering" upp, jag har svårt att frigöra mig från den lösningen.

Nu skall du inte behöva oroa dig. Han Kineser hade krig mot Vietnam i slutet av 70 talet, men när startade han Kina ett krig.
I Kina är pennans makt viktigare än svärdet.

Kinas ledning mer intressarade än inre oro än att starta krig.

Ryssland/Sovjet har använt sig av Uygher ( turk muslimer) sen 1800 talet för att få kontroll över västra Kina. Mycket av nyheter om turk muslimer kommer från Moskva. Frihetens huvudstad! Så ta nyhter med en nypa salt.

Kinas track record visae att de ytterst sällan starar krig, men när Kina styrdes av Mongoler och Manchu startade Kina krig. Men de var ockupations makter.

FDR gillade inte kolonsation, så under Kairo konferensen 42 eller 43 ville han att Kina skulle bli förmyndare av Vietnam, Korea och Japan efter kriget. Kina ville inte.
Citera
2018-10-20, 13:35
Medlem
Kina och Ryssland inte längre fiender!
Riktiga, "Äkta vännner" är dom inte heller, ännu!

Men, dom är på god väg att bli "Riktigt allierade", och samarbetet fungerar både militärt och på många andra områden.

Glöm inte, att redan 2016, föreslog Xi att Kina och Ryssland skulle bilda en militär allians som motvikt till NATO. Detta var alltså ett Kinesiskt initiativ.

https://mondediplo.com/2018/08/02china-russia
Citera
2018-10-20, 13:48
Medlem
Citat:

Men, dom är på god väg att bli "Riktigt allierade", och samarbetet fungerar både militärt och på många andra områden.

Glöm inte, att redan 2016, föreslog Xi att Kina och Ryssland skulle bilda en militär allians som motvikt till NATO. Detta var alltså ett Kinesiskt initiativ.

Kinas miltär har haft miltära övningar med USA. Från flottövningar till insatsgrupper tränade i USA och Australien. För mig liknade det övningar att avsätta en regerings chef.

För 10 år sen träffade jag många gamla generaler i nord östra Kina. Denna generation hatade Ryssen.
Jag har inte samma nätverk till Xi, dock de flesta Kineser i nordöstra Kina. Framför allt gillar de Tyskar. Koreaner beundrar de, Kineser anser Korea är smarta och hårt arbetade. I botten Japan och Ryssland. I källarvåningen Ryssland.

I många år levde fatson den 3e storebror i Kina, tills han mördades i Malaysia. Hans son som bodde i Kina har gått under jorden, förra vintern fann Kinas polis att NK hade skickat ett mördar kommande att föda fatso brorson.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-10-20 kl. 13:54. Anledning: Till
Citera
2018-10-20, 14:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Vi får kalla det en ohelig allians.. Känns som om både Putin och Xi bidar sin tid även om de globala anspråken är solklara. Schackspelare båda två vilket gör situationen desto mer alarmerande. Västra hemisfärens schackpjäs utgörs av mr Trump, ett svart torn som bara löper amok. Ett torn mot två drottningar känns det som idag. Inte uppmuntrande alls faktiskt
Citera
2018-10-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vi får kalla det en ohelig allians.. Känns som om både Putin och Xi bidar sin tid även om de globala anspråken är solklara. Schackspelare båda två vilket gör situationen desto mer alarmerande. Västra hemisfärens schackpjäs utgörs av mr Trump, ett svart torn som bara löper amok. Ett torn mot två drottningar känns det som idag. Inte uppmuntrande alls faktiskt

En klockren, men dessvärre tragisk analys!
Citera
2018-10-20, 15:45
Medlem
Citat:
Den kriminella regimen i Nordkorea fortsätter sina stölder av kryptovalutor!

Kryptovalutor är stora i Asien och speciellt i Sydkorea.

Nordkorea skyr inga medel i sin jakt på kapital, som vanligt.

www.outlookindia.com/website/story/571-million-stolen-in-cryptocurrency-attack-by-north-korean-hackers/318687

www.cryptoglobe.com/latest/2018/10/infamous-north-korean-crypto-hacker-group-responsible-for-stealing-571-million/

Eftersom Nordkorea är i total avsaknad av hederskodex och samvete, lär väl detta fortsätta, tills det "Brister i tålamod någonstans".

Mitt tålamod brast för länge sedan, men jag tror att det saknar betydelse...

Alla former av bistånd till Nordkorea bör dras in, bl.a. WFPs.
Sverige är en av de största bidragsgivarna till WFP vars del som kanaliseras till NK bör gå till andra mer behövande länder.
NK får väl köpa mat för de stulna pengarna istället...

Även de länder som ger direkt bistånd till diktaturen bör upphöra med det.
Sverige bidrar direkt- utan mellanhänder- till NK med 30-50 miljoner per år, helt obegripligt och huvudlöst!

Kina måste på något sätt acceptera att Lazarusligan stäl pengar, i annat fall hade de satt dem i kinesiska fångläger, alternativt bombat de Lazarusnästen som finns i där.
Det är ju inga småbelopp det är fråga om.
Citera
2018-10-20, 16:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Kina måste på något sätt acceptera att Lazarusligan stäl pengar, i annat fall hade de satt dem i kinesiska fångläger, alternativt bombat de Lazarusnästen som finns i där.
Visst är det småbelopp relativt sett. Skall du bomba länder som "stjäl" pengar har du en hel rad skatteparadis som ligger långt högre på listan.
Citera
2018-10-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Mitt tålamod brast för länge sedan, men jag tror att det saknar betydelse...

Alla former av bistånd till Nordkorea bör dras in, bl.a. WFPs.
Sverige är en av de största bidragsgivarna till WFP vars del som kanaliseras till NK bör gå till andra mer behövande länder.
NK får väl köpa mat för de stulna pengarna istället...

Även de länder som ger direkt bistånd till diktaturen bör upphöra med det.
Sverige bidrar direkt- utan mellanhänder- till NK med 30-50 miljoner per år, helt obegripligt och huvudlöst!

Självklart att detta sker med Kinas "Goda minne".

Kina skulle kunna stoppa detta och framförallt stoppa all pirattillverkning och immateriella stölder som skett och sker fortfarande, och här talar vi om ENORMA SUMMOR, som Kina och Nordkorea tjänat och tjänar.
Det har Kina, med sina resurser polisiärt och paramilitärt alla möjligheter att göra.

Förvisso samarbetar man numera ibland, men det är med "Lillfingret".

Jag, som i många år, sett - följt och arbetat emot, världens illegala piratmarknad och de intrång och varumärkesstölder som skett och ständigt sker, tappade tilltron till Kinas och Nordkoreas "Moral", i detta sammanhang för tiotals år sedan.

Omvärlden har varit alldeles åt helvete för naiva - godtrogna och dumma, genom åren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in