2018-07-08, 08:40
Medlem
Pompeo svarar på Nordkoreas provokativa uttalande att "USA är gangstrar".

Pompeo: "Om USA är gangstrar, då är hela världen gangstrar".

www.straitstimes.com/asia/east-asia/if-the-us-is-gangster-like-then-the-whole-world-are-gangsters-says-pompeo
Citera
2018-07-08, 09:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
För vilken gång i ordningen vet jag nu inte, INGET KRIG! Men risken, blir inte mindre, av det beteende som Kim och den kriminella regimen nu återigen uppvisar.
Du får vara lite konsekvent förstår du. Vill du inte ha krig kan du inte hålla på och slänga ur dig krav som bara går att uppnå med krig. På mig låter det som du vill ha krig men vill ha ryggen fri så du kan skylla det på Kim.
Citat:
Hur gick det då för alla andra, förutom Kim I och II, resp Franco?
Ingen regel, är fri från periodiska undantag.
Ja, vi har ju en radda diktatorer i Sovjet och Kina som levde långa liv. Sen blir det lite absurt att när du först skrivit "Men, som för ALLA diktatorer och tyranner," med "ALLA" i versaler för säkerhets skull, börjar du nu snacka om undantag.
Citera
2018-07-08, 10:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du får vara lite konsekvent förstår du. Vill du inte ha krig kan du inte hålla på och slänga ur dig krav som bara går att uppnå med krig. På mig låter det som du vill ha krig men vill ha ryggen fri så du kan skylla det på Kim.

Ja, vi har ju en radda diktatorer i Sovjet och Kina som levde långa liv. Sen blir det lite absurt att när du först skrivit "Men, som för ALLA diktatorer och tyranner," med "ALLA" i versaler för säkerhets skull, börjar du nu snacka om undantag.
För att inte tala om ALLA autokrater bland Gulfstaterna som lever i högsta välmåga. Nej något krig blir det inte utan processen kommer att fortsätta då något alternativ inte finns, bara i vissas fantasi, då:

1. som sagt krig är uteslutet liksom andra tvångsåtgärder som avser att störta regimen.
  2. Kim backas upp av Kina och Ryssland uppenbarligen.
  3. Sydkoreas politiker och befolkning vill det här.
  4. framförallt Nordkorea och dess befolkning vill det här.
  5. Trump bara skulle få ett inrikes stöd för ett ingripande. Tvivelaktigt för ett utrikes.

Personligen kan jag inte heller se några tecken på att något annat skulle vara på gång. Förra gången var det Trump som konstrade, nu är det Kims tur och man får väl säga att det var förutsägbart och det kommer säkert flera sådana här utspel från båda parterna. Att lösa denna konflikt är ju inte precis någon promenad i parken. Lite hur NK ser på situationen:

Jonathan Cheng
‏Verifierat konto @JChengWSJ

Citat:
KCNA: "We still cherish our good faith in President Trump.
The U.S. should make a serious consideration of whether the toleration of the headwind against the wills of the two top leaders would meet the aspirations…of the world people as well as the interests of its country."

https://twitter.com/JChengWSJ/status/1015716840025284610

Känns som man återigen har reagerat på Boltons uttalanden. Processen lär fortsätta och ett råd till Trump är att göra sig av med honom eller sätta en munkorg på honom.
Citera
2018-07-08, 10:09
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
  • Trump bara skulle få ett inrikes stöd för ett ingripande. Tvivelaktigt för ett utrikes.

Misstänker att America First innebär att Trumpnissen ger fullständigt fan i utrikes stöd.

Men det är också fullt möjligt att jag är helt ensam om den åsikten.
Citera
2018-07-08, 10:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Misstänker att America First innebär att Trumpnissen ger fullständigt fan i utrikes stöd.

Men det är också fullt möjligt att jag är helt ensam om den åsikten.
Jo, men jag är väldigt tveksam till att det är genomförbart utan det. Möjligtvis får han med Japan men då får de räkna med att bli en paria i regionen.
Citera
2018-07-08, 10:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Jag är inte ens säker han bryr sig om inrikes stöd, utan bara om stöd från FOX news och hans grupp av sykofanter. Nu tror jag i och för sig att Trump med valet av Bolton gjort klart att det snarare är Iran han vill få krig med, och då gäller det att få tillstånd avspänning med Nordkorea. En fiende i taget. (Framgick i och för sig nyss att Trukmp varit inne på en invasion av Venezuela också, men det var nog mer stundens ingivelse).
Citera
2018-07-08, 10:58
Medlem
ja ett politiskt fulspel pågår och lär pågå under många år framåt om nu inte allt återgår till det "normala" med okvädningsord och allmän sandådeuttalande av dessa båda bisarra ledare.
Men nu för man trotsa allt en dialog där insatserna nagelfars och där Nordkoreas regim utan tvivel har en fastlagd färdplan att förhålla sig till. Kärnvapenkapaciteten man förvärvat lär man aldrig förhandla bort, men det vet utan tvivel vita huset.
Dessutom är det nog svårt för nuvarande regim att kunna öppna upp sig och verka internationellt med tanke på dess brott mot sin egen befolkning och åtal som hänger i luften.
I det politiska spelet så spelar det ju lite roll om USA är oerhört mycket starkare än Nordkorea så länge man har en politiskt oerfaren president som Nordkorea kan spela på. USa har spelat bort sina kort enligt dom flesta bedömare och Nordkorea har fått den uppmärksamhet som man var ute efter.
Misstänker starkt att både Kina och Ryssland med sin erfarenhet av Trump gett råd om hur man skall hantera samtalen till Nordkoreas egen politiska fördel och utan allt för stora eftergifter.
Så att spränga gamla uttjänta anläggningar inför dom journalister man annars föraktar var nog en del av den Nordkoreanska showen.
Trump lovade ju att inte ägna sig särskilt mycket åt utrikespolitiken. Tänk om han åtminstone hållit det löftet.
Citera
2018-07-08, 11:10
Medlem
Det är, i skrivade stund,

843 dagar 20 timmar och 26 sekunder kvar, till nästa Presidentval i USA!

Kim är glad för varje dag som går åt av dessa, UTAN, att något förhandlingsresultat uppnås!

Däremot, hoppas han på sanktionslättnader, under tiden, så att regimen kan överleva.

Taktiken med långbänk, verkar predestinerad i Pyongyang:
Ett steg fram, (lite sanktioner och bistånd igen).
Två steg tillbaka, (inga reella avtal och ingen avveckling de facto).

Status quo.

Vi får inte glömma den verkliga agendan hos den kriminella regimen, Sydkorea skall erövras och absorberas, enligt farfar Kim I:s uttalade slutgiltiga mål, genom våld och krig, om så behövs.

Upprustningen pågår, enligt planer och i oförminskad skala.

Utvecklingen av U-båtar som kan bära ICBM:s tex.

Alltfler börjar sälla sig till status idag: "Actually, nothing has really changed, after the Singapore summit"

Det blir nu fråga om ett "Strategiskt utnötningskrig", med fortsatta sanktioner och påtryckningar mot regimen och Kim,
fram till nästa Presidentval!
Citera
2018-07-08, 11:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Pompeo svarar på Nordkoreas provokativa uttalande att "USA är gangstrar".

Pompeo: "Om USA är gangstrar, då är hela världen gangstrar".

www.straitstimes.com/asia/east-asia/if-the-us-is-gangster-like-then-the-whole-world-are-gangsters-says-pompeo
Men USA ÄR ju de facto gangstrar gentemot den fattiga delen av världen. Det har de varit sedan 1800-talet, då de krigade mot öarna i Karibien och ockuperade Filipinerna, sedan kom Hawaji och en lång rad av länder som de fortfarande dominerar på olika sätt.

Och Kim vet ju mer än de flesta inklusive dig, vad USA har gjort mot Korea.

Och jag vet hur uselt de har agerat i Syrien.

Det skulle inte förvåna mig alls om USA försöker lura Nordkorea. De har inte lärt sig win-win-lösningar, där båda parter vinner. USA:s krav har ALLTID varit att DE skall vinna över andra. Det är den inställningen som gjort att de har skaffat sig fiender i större delen av världen.

I Ryssland, Kina och Nordkorea finns det nu ledare som kan hjälpa USA att korrigera sin attityd och reparera sitt dåliga rykte. Jag håller tummarna. Trump har insett vilka gigantiska belopp USA har spenderat på Korea, det är ohållbart. Fred är den enda lösningen för dem också.

Det är trist att det fortfarande finns inskränkta personer som inte inser detta, utan avreagerar sig på ett litet fattigt land. Jag förundras verkligen över denna enfald.
Senast redigerad av humanlife 2018-07-08 kl. 11:55.
Citera
2018-07-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men USA ÄR ju de facto gangstrar gentemot den fattiga delen av världen. Det har de varit sedan 1800-talet, då de krigade mot öarna i Karibien och ockuperade Filipinerna, sedan kom Hawaji och en lång rad av länder som de fortfarande dominerar på olika sätt.

Och Kim vet ju mer än de flesta inklusive dig, vad USA har gjort mot Korea.

Och jag vet hur uselt de har agerat i Syrien.

Det skulle inte förvåna mig alls om USA försöker lura Nordkorea. De har inte lärt sig win-win-lösningar, där båda parter vinner. USA:s krav har ALLTID varit att DE skall vinna över andra. Det är den inställningen som gjort att de har skaffat sig fiender i större delen av världen.

I Ryssland, Kina och Nordkorea finns det nu ledare som kan hjälpa USA att korrigera sin attityd och reparera sitt dåliga rykte. Jag håller tummarna.

Sccchhhh....... Kontemplation, djup kontemplation tack.

Först, Hawaii stavas det, inte med ji, i all vänlighet.

Två, Du skall visa tacksamhet inför USA:s unga och ännu läraktiga - stat.
Utan USA:s kamp för demokratin här på jorden, hade vi kanske levt under förtyck och tyranni här i Europa.

Tre, nämn inte folkmördarna, Kina - Sovjet/Ryssland och Nordkorea, i samma andetag som Du nämner USA, är Du vänlig.

Fyra, MÖ kan Du behandla i därför avsedd tråd!

Fem, Sydkorea är vad det är idag, tack vare USA, respekt!

Nordkorea är vad det är idag, på grund av Ryssland och den konfucianskinspirerade Stalinisten och tyrannen Kim I. Tragiskt nog!
Citera
2018-07-08, 12:31
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så det är FNs fel att medborgarna i fängelset Nordkorea är inlåsta? Känner du till andra himlariken här på jorden där folk måste fly ifrån annars? Fy satan va slut du är btw

Det är inte DFR Koreas myndigheter som hindrar koreanerna. Det är beslut av FNs säkerhetsråd som sätter käppar i hjulet för koreanerna att resa utomlands.

Det är bara i din propagandabubbla som DFRK är ett fängelse.

Det är nästan inga som ”flyr” från DFRK, vilket helt enkelt beror på att det är ett bra samhälle där alla har arbete, bostad, hälso- och sjukvård, meningsfull fritid, gemenskap - och ingen terrorism, inga polisskjutningar, inga masskjutningar, ingen människohandel, inga kriminella gäng, där gator och torg är rena och fina och där alla respekterar varandra.

Men det är klart, kriminella och andra oansvariga försöker ju ”fly”, förutom de som lurats av kristna tokstollar och S.Koreas underrättelsetjänst – sedan hamnar de flesta i rännstenen i Seoul och gör allt för att komma tillbaks till DFRK där alla har en plats i tillvaron, där alla behövs och där alla är välkomna att göra en insats för det gemensammas bästa.
Citera
2018-07-08, 12:35
Medlem
arbetets avatar
Jag måste nog hålla med Pompeo här (med referens till andras postande i tråden):
Mr. Pompeo blamed the media for the stark differences in how he assessed the talks compared to how North Korea’s Foreign Ministry viewed them.

“If I paid attention to what the press said, I’d go nuts,” he said.
https://www.nytimes.com/2018/07/08/world/asia/mike-pompeo-north-korea-gangster.html

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in